http://www.nu.nl/binnenland/2655388/universiteiten-doen-aangifte-stapel.htmlUniversiteiten doen aangifte tegen Stapel Laatste update: 31 oktober 2011 12:38 TILBURG - De Universiteit van Tilburg en de Rijksuniversiteit Groningen doen gezamenlijk aangifte tegen de frauderende hoogleraar Diederik Stapel. Zij beschuldigen hem van valsheid in geschrifte en oplichting.
Stapel heeft van ten minste 30 tijdschriftpublicaties de gegevens verzonnen, zo bleek maandag tijdens de presentatie van het onderzoek van de commissie-Levelt naar de omvang van de fraude.
Bij tientallen publicaties bestaan serieuze verdenkingen.
Stapel vindt dat hij heeft gefaald als wetenschapper en onderzoeker. Dat meldde de frauderende hoogleraar van de Universiteit van Tilburg maandag in een schriftelijke verklaring.
Stapel meldt dat hij alleen heeft gehandeld. ''Ik hecht eraan te benadrukken dat ik collega's nooit op de hoogte heb gebracht van mijn oneigenlijk gedrag.''
Genoten
Hij geeft aan enorm te hebben genoten van de samenwerking met zijn collega's. ''Ik bied mijn collega's, mijn promovendi en de gehele academische gemeenschap mijn oprechte excuses aan.'' Stapel zegt te beseffen dat hij hun veel leed en verdriet heeft berokkend.
''Ik realiseer me dat ik door dit gedrag mijn directe collega's in verbijstering en boosheid heb achtergelaten en mijn vakgebied, de sociale psychologie, in een kwaad daglicht heb gesteld. Ik schaam me daarvoor en ik heb daar grote spijt van'', aldus Stapel. Hij heeft aangegeven dat hij inmiddels hulp heeft gekregen om ''te achterhalen waarom dit alles is gebeurd''.
Non-actief
De Tilburgse hoogleraar werd begin september per direct op non-actief gesteld, nadat duidelijk werd dat hij verzonnen gegevens heeft gebruikt voor zijn publicaties.
Hoe omvangrijk de fraude van Stapel was, moet maandagmiddag duidelijk worden. Voor zijn aantreden in Tilburg werkte hij ook aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn werk aan die instellingen werd ook onder de loep genomen.