Vegatopia Forum

Vegetarisme uiten

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

McCartney

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #120 Gepost op: 28 juni 2007, 12:26:51 »
Ik zou denk ik nooit een tattoo laten plaatsen met iets dat verwijst naar mijn vegetarier zijn!

Het is algemeen bekend dat mensen met een tattoo vaak gevraagd wordt naar de uitleg va hun tattoo en ik zou daar helemaal geen zin in hebben! Ik zie mezelf al in discussie gaan...nee dan zou ik iets teveel het idee hebben dat ik 'op scherp' moet staan tijdens de rest van mijn leven!
Ik vind zelf tattoos gewoon sowieso een vies gezicht, maar dat is een persoonlijke smaak natuurlijk. Maar wat uiterlijke uitingen betreft: ik ben eraan gewend, maar als ik geen zin heb mezelf te verdedigen doe ik dat gewoon niet. Ik zeg dan: ik ben vegetariër, that's all you need to know. Je ontkomt er gewoon niet aan het kenbaar te moeten maken in restaurants, vliegtuigen en ziekenhuizen. Maar als een vleeseter zich zou moeten verdedigen krijgt ie het beslist veel moeilijker. Dan zou je kunnen zeggen "How can you sleep at night?"

McCartney

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #121 Gepost op: 28 juni 2007, 12:31:21 »
Ja en juist omdat je al zo vaak moet vertellen/uitleggen waarom je vegetarier bent wil ik er niet nog zo'n tattoo bij. Dan zou je het wel heel druk krijgen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 12:31:41 door Anna »

McCartney

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #122 Gepost op: 28 juni 2007, 12:52:31 »
Ja en juist omdat je al zo vaak moet vertellen/uitleggen waarom je vegetarier bent wil ik er niet nog zo'n tattoo bij. Dan zou je het wel heel druk krijgen.  ;)
Jawel, maar mijn punt is eigenlijk: waarom zou je je moeten uitleggen? Op school hoorde ik een jongen eens vragen aan iemand "Waarom draag jij een bril?" en het antwoord was "Waarom draag jij geen bril?" Hatsekidee, einde gesprek. Wij vegetariërs zijn trouwens niet degenen die zich moeten uitleggen of verdedigen. Dat moeten we juist omdraaien.
Zoals Stella McCartney het ooit verwoordde tegenover haar ouders: "We had a discussion at school about eating meat. I was the only one with a clear conscience".
Mooi toch juist?

McCartney

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #123 Gepost op: 28 juni 2007, 13:14:53 »
Als iemand aan mij vraag waarom ik vegetariër ben (geworden) dan heb ik er helemaal geen problemen mee dat uit te leggen. Er is ook een verschil tussen iets uitleggen en ergens een discussie over voeren. Een discussie wil ik na 8 jaar vegetarier zijn ook nog wel voeren, mits ik niet het gevoel heb dat ik mijzelf moet verantwoorden.

Feit is nu eenmaal dat er een meerderheid is van vleeseters, de vegetarier wijkt af en veel mensen willen dan weten waarom. Vind ik dan ook wel weer leuker dan algehele desinteresse.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

McCartney

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #124 Gepost op: 28 juni 2007, 13:28:01 »
Als iemand aan mij vraag waarom ik vegetariër ben (geworden) dan heb ik er helemaal geen problemen mee dat uit te leggen. Er is ook een verschil tussen iets uitleggen en ergens een discussie over voeren. Een discussie wil ik na 8 jaar vegetarier zijn ook nog wel voeren, mits ik niet het gevoel heb dat ik mijzelf moet verantwoorden.
Dat is waar, maar als iemand in de trant gaat van "Oh, daarom zie je dus zo bleek" of "Hoe kom je aan voldoende voedinsstoffen?" heb ik eigenlijk niet zo veel zin meer in.

McCartney

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #125 Gepost op: 28 juni 2007, 13:36:26 »
"Oh, daarom zie je dus zo bleek"
Dan heb ik daar inderdaad niet zoveel zin meer in, dat is een vervelende vooronderstelling. Zo'n opmerking getuigt niet van heel erg veel interesse.

"Hoe kom je aan voldoende voedinsstoffen?"
Maar dan heb ik er helemaal geen problemen mee, iemand kan dat toch gewoon echt niet weten. wat is dan de moeite om daar wat meer informatie over te geven?
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 13:48:38 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #126 Gepost op: 28 juni 2007, 13:43:48 »
Mensen vragen mij dat heel vaak, en dat vind ik een heel legitieme vraag. Vaak ook omdat iedereen die mij kent weet dat er behalve vlees nog een heleboel dingen zijn die ik niet eet, omdat ik ze niet mag, ik kan me voorstellen dat je je dan afvraagt hoe ik dat precies doe.
Supercalifragilisticexpialidocious!

McCartney

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #127 Gepost op: 28 juni 2007, 17:06:29 »
Maar dan heb ik er helemaal geen problemen mee, iemand kan dat toch gewoon echt niet weten. wat is dan de moeite om daar wat meer informatie over te geven?
Omdat dan gesuggereerd wordt dat je iets "mist" in je dieet als je vegetariër bent. Dan zitten er volgens mij allerlei vooroordelen in hun achterhoofd zoals een tekort aan eiwitten, B12 en ijzer. Het oude bloedarmoedeverhaal.
Bovendien, als ik het wél besluit uit te leggen wordt het vervolgens weer weersproken. En het is zo bemoederend ook. Daar houd ik niet zo van. Tja, zo ervaar ik het dan.

McCartney

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #128 Gepost op: 01 juli 2007, 00:39:01 »
De voedingsstoffenvraag ga ik meestal uit de weg. Veel te complexe materie, dan moet ik het gaan hebben over het verschil tussen vegetariërs en veganisten, tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, tussen heem en non-heem ijzer en weet ik wat ook allemaal niet meer. Ik heb zelden Winkler Prins' Grote Geïllustreerde Encyclopedie Van De Voedingskunde in m'n binnenzak. Als ik er niet onderuit kan, roep ik zo stellig mogelijk "O, gewoon uit groene bladgroente." Maakt niet uit waar het over gaat. IJzer, calcium, eiwitten, weet ik veel. Ze spreken je toch nooit tegen ;)

Harry

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #129 Gepost op: 01 juli 2007, 00:59:54 »
Dat bluffen zit er dus nog steeds in. ;)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #130 Gepost op: 01 juli 2007, 10:53:23 »
Voor mij geen t-shirt 'vegetariër zijn is cool'. Tussen de maaltijden door is tenslotte iedereen vegetariër ::) en wanneer ik met vrienden of collega's eet, komt het thema vaak genoeg ter sprake. Zeker wanneer het vegetarische gebeuren in een restaurant niet goed is geregeld (wat helaas regelmatig gebeurt). Gek genoeg wordt mij haast nooit gevraagd hoe ik zonder vlees of vis gezond kan leven; de meesten vinden een vegetarisch dieet juist heel gezond 'maar ik zou het nooit kunnen'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #131 Gepost op: 01 juli 2007, 11:04:07 »
Als ik er niet onderuit kan, roep ik zo stellig mogelijk "O, gewoon uit groene bladgroente." Maakt niet uit waar het over gaat. IJzer, calcium, eiwitten, weet ik veel. Ze spreken je toch nooit tegen ;)

Ja, da's echt waar, met 'groene bladgroente' kun je echt hele discussies doodslaan, echt niemand heeft ooit een antwoord terug op 'groene bladgroenten'. Heel opmerkelijk.
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #132 Gepost op: 01 juli 2007, 11:04:53 »
de meesten vinden een vegetarisch dieet juist heel gezond 'maar ik zou het nooit kunnen'.

Een antwoord waar ik de kriebels van krijg want meestal kan het gewoon correct vertaald worden als 'ik ben te gemakzuchtig om het zelf maar te proberen' (en vaak zelf te gemakzuchtig om er zelf maar echt over na te denken).

Ik heb veel meer respect voor mensen die echt vegetarisch hebben proberen te eten en na een tijdje tot de conclusie komen dat het ze toch niet lukt (omdat ze vlees te veel missen, het naar hun gevoel te veel sociale problemen oplevert, omdat ze tekorten krijgen (wat natuurlijk niet het geval hoeft te zijn, maar dat ter zijde), ...) en die er dan voor kiezen om slechts in bepaalde omstandigheden een beetje vlees of vis te eten of enkel nog biologische gekweekt vlees te eten dan dat ik respect heb voor mensen die het zichzelf heel gemakkelijk maken met de opmerking 'maar dat zou ik nooit kunnen', waarmee de kous voor hen af is en ze het meestal zelf niet nodig blijken te vinden om ook maar een poging te doen hun vleesconsumptie te minderen of bewuster om te gaan met de afkomst van hun voedsel.

Het is zoals Sjon het op dit forum al meermaals heeft gezegd, geef mij  maar mensen die enigszins bewust bezig zijn met hun voedsel (en de problematiek die rond voedsel(productie) bestaat), zelf als het geen vegetariërs zijn liever dan mensen die alles hersenloos in hun mond stoppen.

Harry

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #133 Gepost op: 01 juli 2007, 11:33:40 »
Ik kan met geheel vinden in dit gematigde standpunt. Beter dan alles wat met vleesconsumptie te maken heeft gelijk maar als fout en onethisch te bestempelen.

McCartney

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #134 Gepost op: 01 juli 2007, 12:55:12 »
Volgens mij is vegetarisme uiten gewoon hetzelfde als met religie. Je draagt een kruis, hoofddoekje, david's ster of je draagt het niet. Je kunt er enigszins trots op zijn of je wilt gewoon geen "harassment".
Het gekke is dat als er een religieuze achtergrond is, het gelijk zoveel gemakkelijker geaccepteerd wordt. Dan is er vaak automatisch respect. Dat de jood koosjer eet, de moslim geen varkensvlees... De kans om voor freak versleten te worden is dan gelijk kleiner en elimineert meteen het geiten wollen sokken/ hippie/ macrobioot-syndroom. Maar ik kan me natuurlijk niet voordoen als boeddhist of hindoe als ik het niet ben.
Verder heb ik inmiddels een heel gladde rug ontwikkeld wat dat betreft. Vele mensen respecteren het tegenwoordig (dat was een paar decennia gelden toch wel anders) en enkelen (meestal slagers of familie van slagers) leren het kennelijk nooit.

McCartney

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #135 Gepost op: 02 juli 2007, 17:35:24 »
de meesten vinden een vegetarisch dieet juist heel gezond 'maar ik zou het nooit kunnen'.

 :heehee: Dat was 22 jaar lang ook mijn antwoord....
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #136 Gepost op: 02 juli 2007, 17:51:19 »
de meesten vinden een vegetarisch dieet juist heel gezond 'maar ik zou het nooit kunnen'.

 :heehee: Dat was 22 jaar lang ook mijn antwoord....

Bedankt, daar kan ik de volgende 'die het nooit zou kunnen' mooi mee om de oren slaan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #137 Gepost op: 02 juli 2007, 20:49:02 »
Ik wil uiteindelijk op mijn schouderblad een tattoo met ''veggie'' erop ;D
Ik heb al een tattoo van een draakje op mijn arm, maar ''veggie'' op mijn schouder lijkt me echt vet leuk :O

Tatoeages zijn niet mijn ding, ik zie het als een verminking voor het leven. Maar iedereen kan wat dat betreft zelf beslissen.

Je kunt je ook uiten door middel van een polsbandje. Daar was volgens mij ook een topic over, dat er ook polsbandjes op de makrt zijn om je vegetarisme te uiten. Misschien dat ik zoiets ooit nog koop, vind ik op zich wel leuk. En zo'n bandje kun ook gewoon altijd af doen.  En daarmee geef je hetzelfde signaal af als met een tattoo.
 

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #138 Gepost op: 02 juli 2007, 23:27:21 »
Verder heb ik inmiddels een heel gladde rug ontwikkeld wat dat betreft. Vele mensen respecteren het tegenwoordig (dat was een paar decennia gelden toch wel anders) en enkelen (meestal slagers of familie van slagers) leren het kennelijk nooit.

McCartney

Heel, heel lang geleden was ik eens betrokken bij een discussie-avond voor studenten waarbij vegetariers zoals ik tegenover het Produktschap voor Vlees stonden. Over de discussie is mij niets bij gebleven. Echter, tijdens een pauze in de wandelgangen vroeg ik aan een meneer van het Produktschap of rauw vlees, zonder kruiden of andere toevoegingen, lekker was. Hij bekende dat dat niet lekker is.
Oftewel, laat mij maar broer konijn zijn en geen hyena.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2007, 23:33:18 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme uiten
« Reactie #139 Gepost op: 05 juli 2007, 11:39:09 »
[...] En zo'n bandje kun ook gewoon altijd af doen.  En daarmee geef je hetzelfde signaal af als met een tattoo.
 

Niet helemaal. Het zijn natuurlijk wel allebei middelen die je kunt gebruiken om een boodschap over te brengen, maar juist het definitieve van een tatoeage maakt dat het mijns insziens niet te vergelijken is met een bandje dat je naar believen wel en niet kan dragen. (niet om je af te zeiken ofzo hoor  ;)).

Ik ben zelf een grote tattoo-fan, maar laat niet zomaar iets zetten. Dat is iets waar ik graag goed over nadenk. Ik heb wel eens gedacht aan een tatoeage over het vegetarisme, maar ik zou dan kiezen voor iets niet heel expliciets. Ik zou liever iets laten zetten dat er symbool voor staat, dan letterlijk 'vegetariër' op mijn arm. Voorlopig echter nog maar even niet, ik wil eerst langer vegetariër zijn en het echt 100% onderdeel van mij maken.

(Edit: en een tattoo neem je natuurlijk niet om een boodschap uit te dragen (ik niet althans), maar 100% voor jezelf.)

Op dit moment heb ik 2 shirts die ik soms draag: 1 met de tekst 'word wakker' (van wakker dier) en 1 met de tekst 'bio-industrie, ik pik het niet langer. De kip van Loesje (van milieudefensie).
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2007, 11:40:48 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.