Maar vlees ..... wordt dat niet meestal gebakken, gebraden of gekookt gegeten? Is rauw vlees lekker (zonder kruiden, uien, zuurkool of knoflook) ?
Meestal wel. Veel insecten maar ook bepaalde andere dieren zijn perfect 'rauw' te eten.
Vlees van veel andere dieren (kippen, honden, varkens, ...) is op zich ook wel rauw te eten, maar het is veel beter verteerbaar, veiliger en smakelijker als het eerst bereid wordt. Wat veel vleeseters trouwens niet weten is dat 'vers vlees' al dagen tot weken heeft liggen 'afsterven' omdat het anders heel erg taai is.
Groenten worden ook vaak gekookt gegeten.
Om dezelfde reden als vlees. Het maakt sommige oneetbare soorten eetbaar en andere makkelijker verteerbaar, lekkerder, ... De meeste gekweekte groenten zijn ook zo te eten maar gekweekte groenten zijn niet te vergelijken met de wilde vorm waarvan onze voorouders leefden.
Vruchten daarentegen zijn lekker en gezond zonder enige bereiding.
Dat klopt ook maar deels. Vruchten zijn vaak relatief eetbaar omdat de plant dit als strategie gebruikt voor de verspreiding van zijn zaden. Echter zijn de huidige gekweekte vruchten vaak onvergelijkbaar met hun wilde vormen. Deze wilde vormen zijn soms gewoon oneetbaar zonder bereiding of in ieder geval veel makkelijker te verteren en/of veel smaakvoller na bereiding.
Mogelijk zijn we omnivorisch geworden (dankzij de uitvinding van het vuur). Maar waar willen (kunnen) we naar toe in deze wereld?
Ik heb nog niets gelezen dat mij er van overtuigd heeft dat de mens niet 'altijd' omnivorisch heeft geleeft. Net zoals b.v. onze nauwe verwanten als de Bonobo of chimpansee. Deze soorten leven ook hoofdzakelijk van plantaardige voeding maar zullen het vlees dat ze in handen krijgen met plezier verorberen. Het vormt een welkom aanvulling op de rest van hun dieet.
Het eten van grote diersoorten zal de mens wel pas zijn gaan doen als deze de intelligentie had om materiaal te gebruiken om deze te doden. Fysiek zijn wij, nog onze voorouders daar geschikt voor.
Vuur zal dan - ook in de verwerking van voedsel - ook een rol zijn gaan spelen.
Hoe dat juist zit weet ik niet en is volgens mij sowieso nog een onderwerp dat voor zware discussies tussen wetenschappers aanleiding geeft.
Maar ik acht de kans klein dat 'de mens' pas grote dieren is gaan vangen nadat ze over vuur beschikten.