Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1220 Gepost op: 19 juni 2012, 00:50:56 »
De vorige maand gekregen jonge aalbesplanten (wit en rood) hebben last van meeldauw (ik denk tenminste dat het dat is).
Dit schijn je te kunnen bestrijden met bieslookthee of ECOstyle Vital.

Iets kant-en-klaars heeft mijn voorkeur, maar uit de ECOstyle site kan ik niet echt opmaken of die Vital ook echt geschikt is als de meeldauw al volop bezig is: http://www.ecostyle.nl/vital

En moet ik alle aangetaste bladeren er af halen? De witte aalbes is amper aangetast, de rode flink. Die zou er dan wel heel kalig bij komen te staan.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #1221 Gepost op: 08 oktober 2012, 13:50:01 »
Wij hadden ook meeldauw, en ik geloof dat wij alle aangetaste bladeren verwijderd hebben.

Heeft iemand ervaring met muizen en/of ratten in de moestuin? We vonden gisteren 2 uitgeholde pompoenen. Alvast handig voor Halloween, maar niet zo leuk voor ons. Is er iets aan te doen? Een afleidingsmanoevre bijvoorbeeld naar de paar courgettes die we nog hebben? ;)

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #1222 Gepost op: 09 oktober 2012, 13:29:00 »
Wij hadden ook meeldauw, en ik geloof dat wij alle aangetaste bladeren verwijderd hebben.

Heeft iemand ervaring met muizen en/of ratten in de moestuin? We vonden gisteren 2 uitgeholde pompoenen. Alvast handig voor Halloween, maar niet zo leuk voor ons. Is er iets aan te doen? Een afleidingsmanoevre bijvoorbeeld naar de paar courgettes die we nog hebben? ;)

Een kat....
Want a sugarcube?

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #1223 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:37:11 »
Ik dacht: lekker pompoen!
Ik plante: een paar pompoenzaadjes.
Ik kreeg: enorm veel stengels, bladeren en hele mooie bloemen. Het is net alsof er een bos van pompoen groen groeit.
Hij kreeg: grond, water, mest, aandacht en af en toe een aanmoedigend monoloogje.
Maar helaas: geen pompoenen vooralsnog.

Nou vraag ik me af: zijn er ook pompoenzaadjes die geen pompoenen maken? (Maak je geen zorgen voor het mogelijk weghalen van de huidige situatie, ik probeer sowieso een deel van deze overweldigende pompoenweelde te behouden. Het is veel, maar best mooi.)
Groetjes, Antje

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #1224 Gepost op: 11 oktober 2012, 08:34:22 »

Een kat....

Tja, de moestuin ligt buiten de stad, dus we kunnen daar geen kat neerzetten. Helaas geen optie.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #1225 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:12:12 »

Een kat....

Tja, de moestuin ligt buiten de stad, dus we kunnen daar geen kat neerzetten. Helaas geen optie.

:confused: Verder kan ik niks bedenken.
Want a sugarcube?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1226 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:42:29 »
Ik dacht: lekker pompoen!
Ik plante: een paar pompoenzaadjes.
Ik kreeg: enorm veel stengels, bladeren en hele mooie bloemen. .... Het is veel, maar best mooi.)
Hier ongeveer hetzelfde verhaal, van een collega kreeg ik de hele uitleg van de bloemetjes en de bijtjes en dat ik zelf de bevruchtende rol zou moeten overnemen. Helaas bleef mijn struik alleen maar mannetjesbloemen produceren, zodat ik al besloten had dat het een homoplant was of zoiets. Uiteindelijk ontdekte ik toch een vrouwelijke bloem die ik met het stuifmeel van een andere bevrucht en nu heb ik toch 1 kleine pompoen. De plant blijft verder groeien en bloemen maken alsof het nog zomer is.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1227 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:55:10 »
Je kunt pompoenbloemen ook eten, erg lekker gebakken en blussen met wat witte wijn of zo http://www.livestrong.com/article/445581-how-to-cook-pumpkin-blossoms/
,,,,فلافل

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1228 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:56:57 »
Hé dat wist ik niet, ik kende dat alleen van de courgettenbloemen.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #1229 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:49:04 »
Ook ik wist het niet, maar dat ga ik dan (zonder de kaas) proberen!
Groetjes, Antje

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1230 Gepost op: 16 oktober 2012, 18:00:53 »
Ik heb de tomatenstruiken geplunderd, en ik heb nu nog een kilo groene tomaten. Wat kan ik daarmee nog aanvangen? Of zijn die niet eetbaar?

Offline RvO

• 286
« Reactie #1231 Gepost op: 16 oktober 2012, 18:45:59 »
Groene tomaten niet rauw eten, maar bakken, oid.
Geconfijte tomaatjes vind ik lekker (http://www.receptentabel.nl/recepten/recept/?recept=766), maar ik neem niet de moeite de tomaten te pellen.

Aiko

« Reactie #1232 Gepost op: 16 oktober 2012, 22:40:39 »
Ik heb de tomatenstruiken geplunderd, en ik heb nu nog een kilo groene tomaten. Wat kan ik daarmee nog aanvangen? Of zijn die niet eetbaar?

Gewoon laten liggen. Worden vanzelf rood tussen nu en een paar weken.
De mijne liggen ook nu te rijpen in de koelkast. Buiten de koelkast gaat het wellicht sneller.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #1233 Gepost op: 16 oktober 2012, 22:44:54 »

Goed dat je het zegt, dat moet ik morgen even doen! Ik was alweer druk bezig het te vergeten...

Waarom kies jij ervoor ze in de koelkast te leggen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1234 Gepost op: 17 oktober 2012, 00:58:30 »

http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12036-groene-tomatenchutney

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1235 Gepost op: 17 oktober 2012, 08:36:59 »
Of fried green tomatoes. Maar doe zeker genoeg kruiderij in de korst, het is die hele tegenstelling fris-zuur-pikant-vettig die het lekker maakt.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1236 Gepost op: 17 oktober 2012, 08:43:41 »
Oh, en door een kokoscurry zijn ze ook heel lekker, deed me wat aan van die thaise aubergines denken.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1237 Gepost op: 19 oktober 2012, 20:04:41 »
Onze enige pompoen uit eigen tuin blijkt ineens helemaal rot te zijn. Volgens een tuinman moest ik ze laten rijpen aan de struik tot de stengel begon te verkleuren, dus begin deze week heb ik ze losgesneden en nu is ze al rot, zonde.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #1238 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:17:30 »
Ow wat jammer. Eerst onrijp en dan rot  >:(
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #1239 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:50:23 »
Onze enige pompoen uit eigen tuin blijkt ineens helemaal rot te zijn. Volgens een tuinman moest ik ze laten rijpen aan de struik tot de stengel begon te verkleuren, dus begin deze week heb ik ze losgesneden en nu is ze al rot, zonde.

Waarschijnlijk zat er een kleine beschadiging in de pompoen. Je kan ze normaal maanden bewaren zonder problemen (ik heb eentje na een jaar eens aangebroken). Maar zodra er ook maar een kleine beschadiging komt gaat het rottingsproces snel. Dus een (geoogste) pompoen regelmatig even nalopen op butsen en zachte plekken.

Mijn pompoenen heb ik ook nog gewoon aan de planten zitten, zoals ik al bijna twintig jaar doe in oktober. Laat het altijd zitten tot de stengels van de pompoenplanten door de kou sterven en uitdrogen. Pas dan raap ik de pompoenen van de grond. Dus daar kan het niet aan liggen. Je hebt gewoon pech gehad met een rotte plek op een pompoen dat je niet op tijd hebt opgemerkt.

Zaden bewaren (smurrie eraf halen, en laten drogen in een handdoek) en volgend jaar zaaien dan maar weer.