Vegatopia Forum

Moestuin

Re:Moestuin
« Reactie #1180 Gepost op: 26 december 2011, 20:14:09 »
Hallo aan alle vegetariërs

Ik ben nieuw op dit forum. En had niet gedacht hier mensen te ontmoeten die net als ik graag tuinieren.
Ik ben naar deze site gekomen met een vraag: "Hoe begin ik eraan om vegetariër te worden?".

Ik heb me bij het heraanleggen van de tuin op gericht om ecologisch te gaan tuinieren. Niet dat ik ooit bestrijdingsmiddelen heb gebruikt, maar ik wil oogsten uit mijn tuin en zoveel mogelijk mijn eigen afval terug geven aan mijn tuin.  Het is begonnen met zelf composteren, afgelopen jaar mijn eerste moestuinavontuur te beleven en nu wil ik nog een belangrijke stap zetten. Ik wil alleen nog maar proberen leven van plantaardige producten bijvoorkeur geteeld in mijn eigen moestuin. Nadat ik de film zag: "a farm for the future" was ik nog meer overtuigd. Ik wil mijn ecologische voetafdruk verkleinen en een belangrijke stap die ik nu nog moet nemen is vegetarisch eten.

Maar hoe begin je daar aan als je bent opgegroeid met dagelijks 'veel' vlees op je bord!

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #1181 Gepost op: 26 december 2011, 21:49:07 »
Wat een goed idee, vegiemarina  :)
Misschien kun je je vraag wat concreter maken: eet je bijv. nu al (een aantal dagen per week) vegetarisch? Het lijkt mij nl. wel handig om daar mee te beginnen, nu valt er toch weinig te doen in de moestuin.
En bij de biowinkel kun je ook al veel kanten op om je ecologische voetafdruk te verkleinen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #1182 Gepost op: 27 december 2011, 10:10:35 »
Ik eet nog niet vegetarisch! Maar op dit moment maak ik me de bedenking dat ik nog redelijk wat vis en schaaldieren in de diepvries heb liggen. Niemand anders hier in huis eet dat, dus... wordt ik even Pescotariër. Geleerd op deze site!
In ieder geval ga ik van alle vlees afblijven en als mijn vis op is, ook van de vis!
Vanavond trek ik naar de bibliotheek om wat boeken te halen over vegetarisch eten. En misschien moest ik maar eens op zoek gaan naar een goed vegetarisch kookboek.

Wat mijn vraag betreft: ik zou het hele jaar door willen oogsten uit mijn moestuin. Momenteel oogst ik witloof, prei en knolselder. Wat is er nog mogelijk om tijdens de wintermaanden te oogsten? Verder eet ik nog vele zelfgeoogste groenten die ik tijdens de zomermaanden heb ingevroren.
Zijn er ook zetmeelhoudende producten oogstbaar in de wintermaanden? Ik bezit ook een kleine serre.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 10:12:55 door vegiemarina »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1183 Gepost op: 27 december 2011, 12:09:23 »
Bij staat veldsla die winterhard is. Maar hij groeit langzaam.
Verder zullen spruitjes en groene kool wel kinnen toch?
 En boerenkool lijkt me.

Wij staan nog wel een paar jaar op de wachtlijst voor de moestuin vrees ik.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #1184 Gepost op: 27 december 2011, 15:37:14 »
Zetmeelhoudend, zal wat lastig zijn, want knollen vaak (altijd?). De combinatie vrieskou en nattigheid doet een hoop wegrotten. Misschien dat bijv. winterwortels wel intact blijven als de moes- enigszins zanderig is.
de tuin: dat ben ik

« Reactie #1185 Gepost op: 28 december 2011, 07:45:12 »
Ik kreeg gisteren een interessante tip van een kennis in verband met het bewaren van wortelen.
Hij heeft de ton van een oude droger in de grond gespit en bewaard daarin winterwortelen die hij uit zijn moestuin heeft geteeld voor de winter. Zo kan hij altijd aan zijn wortelen.
Ik ben dus op zoek naar zo'n tonnetje en zal van de week eens een bezoekje brengen aan het containerpark. Ook zullen er volgend jaar winterwortelen in mijn moestuin staan!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1186 Gepost op: 28 december 2011, 13:17:28 »
De oudijzerhandel heeft vast ook wel eea liggen.

« Reactie #1187 Gepost op: 30 december 2011, 08:27:30 »
He,
al drie dagen zonder vlees.  :D
Ik ben een boek aan het lezen over vegetarisme en wordt hierdoor aangemoedigd om niet alleen vegetarisch, maar ook NATUURLIJK te eten. De opbrengsten uit mijn tuin zijn al een goede start. In de loop van het voorjaar ga ik zorgen voor wat kippen. Op die manier heb ik ook verse eitjes en weet ik de herkomst van mijn ontbijteitje.

Om te vermijden dat ik te veel moet invriezen (ecologisch ook niet zo goed) om mijn eigen producten te nuttigen tijdens de winter wil ik wel eens horen wat jullie zoal in de moestuin hebben en ben ik op zoek naar alternatieve bewaarmethoden voor het gene ik tijdens de zomer oogst. ???

Aiko

« Reactie #1188 Gepost op: 30 december 2011, 12:56:09 »
Pompoenen zijn supermakkelijk te kweken, en zijn maandenlang te bewaren na het oogsten. Gewoon, ergens op een koele plek leggen is alle moeite die je er voor hoeft te doen. Alleen af en toe in de zoveel weken even controleren of er ergens een zacht plekje is ontstaan. Indien: dan aanbreken en er lekker soep van maken. Anders kan je ze nog wel een paar maand laten liggen.

Een pompoenplant neemt alleen wel redelijk wat ruimte in beslag, en heeft naast superveel water ook graag de hele dag intens zonlicht. Verder hoef je er nooit naar om te kijken. De ranken kan je ook ergens tegenop laten klimmen, mocht je zo wat ruimte op de grond willen besparen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1189 Gepost op: 30 december 2011, 17:24:04 »
Wecken, er zijn vegatopianen die je daar meer over kunnen vertellen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #1190 Gepost op: 02 januari 2012, 08:07:24 »
Vraagje voor de vegatopianen dan. Mijn mama weckte vroeger veel soepgroenten in. Een mengeling van wortel, prei en selder.
Ik nam zo een 25 jaar geleden deze potten mee naar kot en maakte er verschillende soepjes van. Ik heb dit afgelopen zomer ook geprobeerd en deed een tweetal weken geleden een pot open. Alles zag er zeer goed uit, maar ik vond het een beetje onaangenaam ruiken en heb het weggegooid. Ik durfde er niet aan te proeven daar ik ooit hoorde over 'botulisme' een soort bacterie die reuk en smaakloos is  en al eens voorkomt bij fout steriliseren van groenten.
Er staan nu nog 7 potten. Zien er ook allemaal heerlijk uit van kleur, maar ja Wat als ik ze open.

Kan iemand eens zeggen hoe dat inwecken juist gebeurt en of dit misschien een normale geur is voor ingeweckte soepgroenten, ik kan her jammergenoeg niet meer aan mama vragen.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1191 Gepost op: 02 januari 2012, 09:29:39 »
... Kan iemand eens zeggen hoe dat inwecken juist gebeurt ....
Deze site geeft veel info: www.weckenonline.eu/

« Reactie #1192 Gepost op: 02 januari 2012, 10:18:15 »
Ik ga vanavond deze site eens bekijken. Dank u

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1193 Gepost op: 22 april 2012, 23:46:48 »
Verkopen ze bij de Action nu van die lange smalle plantenbakken voor aan de muur?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #1194 Gepost op: 23 april 2012, 19:47:10 »
Nu in de grote lijnen de plannen voor ons huisje af zijn, begin ik langzaamaan plannen te maken voor onze tuin. Aan de basis van de tuin willen we niet veel veranderen, toch wil ik alvast een mini moestuintje beginnen. Maar vind het heel erg lastig om te bedenken wat kan en wat ik dan precies wil.

Momenteel is het grotendeels betegeld met een flinke schuur en redelijk grote vijver. Aan een zijde hebben de vorige bewoner een strook van ongeveer 80 cm gemaakt, kleine impressie aan de linkerkant dus. Hier wil ik iets gaan verbouwen. Nu staat is hij helemaal overwoekerd door klimop. Deze border ligt op t noordoostem volgens mij. En dat is natuurlijk niet voor alle planten geschikt. Iemand tips?

De pergola die je nu nog ziet, gaat er uit, die is te krakkemikkig voor woorden, maar ws willen we daar wel iets anders voor in de plaats zetten. Ws iets met een leuk bankje en eem paar potten.

De vijver blijft even zoals hij nu is. Al gaan we ws wel iets doen met de vlonders erom heen. Zou ik aan de rechterkant in potten ook nog iets leuks kunnen zetten.

Iemand nog goede leestips? Ik zie door de bomen t bos niet echt meer...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1195 Gepost op: 23 april 2012, 19:58:41 »
Verkopen ze bij de Action nu van die lange smalle plantenbakken voor aan de muur?
Op de site van Action staat een tuinfolder, staat daarin wat je zoekt?
(Kan folder niet openen, dus geen idee.)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1196 Gepost op: 23 april 2012, 20:11:46 »
Nu in de grote lijnen de plannen voor ons huisje af zijn, begin ik langzaamaan plannen te maken voor onze tuin. Aan de basis van de tuin willen we niet veel veranderen, toch wil ik alvast een mini moestuintje beginnen. Maar vind het heel erg lastig om te bedenken wat kan en wat ik dan precies wil.

Momenteel is het grotendeels betegeld met een flinke schuur en redelijk grote vijver. Aan een zijde hebben de vorige bewoner een strook van ongeveer 80 cm gemaakt, kleine impressie aan de linkerkant dus. Hier wil ik iets gaan verbouwen. Nu staat is hij helemaal overwoekerd door klimop. Deze border ligt op t noordoostem volgens mij. En dat is natuurlijk niet voor alle planten geschikt. Iemand tips?

De pergola die je nu nog ziet, gaat er uit, die is te krakkemikkig voor woorden, maar ws willen we daar wel iets anders voor in de plaats zetten. Ws iets met een leuk bankje en eem paar potten.

De vijver blijft even zoals hij nu is. Al gaan we ws wel iets doen met de vlonders erom heen. Zou ik aan de rechterkant in potten ook nog iets leuks kunnen zetten.

Iemand nog goede leestips? Ik zie door de bomen t bos niet echt meer...
Even offtopic een vraag: hoe heet dat geinige gele plantje naast vijver?
Qua moestuin: helaas willen veel gewassen zon, en meer ruimte dan mooi is in een gewone tuin.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #1197 Gepost op: 23 april 2012, 20:21:16 »
@bambi geen idee, wil evt wel betere foto maken voor je, maar volgens mij is t stiekem een vijverplant, hij staat iig half in t water bij ons, erfenis van de vorige bewoner.

en idd snap ik dat veel gewassen veel zon willen, maar er moet toch iets zijn wat daar wil groeien. Omdat er achter ons huis eig alleen garage boxen staan heeft vorige bewoner wel verteld dat er eig wel veel zon in de tuin is voor een tuin op t noorden. ik wil ook echt wel aan de andere kant iets plaatsen, maar dat wordt dan wel ws in een paar grote potten.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1198 Gepost op: 23 april 2012, 20:55:22 »
@bambi geen idee, wil evt wel betere foto maken voor je, maar volgens mij is t stiekem een vijverplant, hij staat iig half in t water bij ons, erfenis van de vorige bewoner.

en idd snap ik dat veel gewassen veel zon willen, maar er moet toch iets zijn wat daar wil groeien. Omdat er achter ons huis eig alleen garage boxen staan heeft vorige bewoner wel verteld dat er eig wel veel zon in de tuin is voor een tuin op t noorden. ik wil ook echt wel aan de andere kant iets plaatsen, maar dat wordt dan wel ws in een paar grote potten.
Ik ken het als een vochtminnende plant: hij staat ook veel in boskoop. Lovelocker?!!
Ik zou in een pot iig courgette doen, handig om te hebben want altijd lekker. :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1199 Gepost op: 23 april 2012, 21:00:54 »
Op de site van Action staat een tuinfolder, staat daarin wat je zoekt?
(Kan folder niet openen, dus geen idee.)

Had ik niet eens gezien, bedankt! Ze verkopen er iig plantenbakken van Elro, dus ik ga vd week maar eens kijken.