Vegatopia Forum

Moestuin

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1060 Gepost op: 25 mei 2010, 23:50:01 »
Een decimeter? Dat is inderdaad wel heel snel ja.
Wel heel leuk.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1061 Gepost op: 25 mei 2010, 23:57:34 »
Serieus, in de zomer een dm groei op een middag. Ik stond ook zo  :o
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

« Reactie #1062 Gepost op: 25 mei 2010, 23:58:59 »
Pompoenpitten gezaaid, al twee weken geleden. Eergisteravond nog niks te zien, water gegeven en nog maar een keer extra goed gespeurd naar groene puntjes. Echt nog niks te zien. Gistermiddag weer even kijken, zitten er gewoon blaadjes van 2 cm! Die dingen groeien echt snel!
Paar jaar geleden had ik ze ook in de tuin, toen stond ik er naar te kijken en had ik serieus het idee dat ik ze kon zien groeien. Vriendin erbij, die twijfelde ook. Steen gelegd bij het uiterste puntje van de plant en paar uur later was ie toen zeker een dm gegroeid. Ik wist niet wat ik zag!

Daar ben ik niet persé van onder de indruk.
Ga er maar vanuit dat een beetje pompoenplant tot de herfst een meter of vijf, zes, zeven (of net zo makkelijk langer) groeit, enorme bladeren kan krijgen, eventueel nog met zijranken en pompoenen. Hoe maar zijranken en pompoenen, hoe langer de plant kan worden. Mits op een superzeerzonnige plek en bijkans overdadig water.

Ik heb zelf jarenlang pompoenen gekweekt voor mijzelf en mijn varkentjes, en ooit ene pompoen gehad van twee meter omtrek waarmee ik een radiouitzending heb gehaald. Later als ik groot ben en thuis ruimte heb voor een pompoenplant, ga ik eens wagen een grotere te kweken. Dat vergt namelijk wel enig dagelijkse toewijding.

Aiko

« Reactie #1063 Gepost op: 07 juni 2010, 13:00:51 »
Zie ook pompoenfilmpje.

astrantia

« Reactie #1064 Gepost op: 16 juni 2010, 09:52:07 »
Als ik me niet vergis willen ze bij Gardeners World proberen een record te verbreken. Daar hebben ze een enorm veld voor gereserveerd voor slechts 1 plant...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1065 Gepost op: 16 juni 2010, 13:06:13 »
Als ik me niet vergis willen ze bij Gardeners World proberen een record te verbreken. Daar hebben ze een enorm veld voor gereserveerd voor slechts 1 plant...

Cool!

Zetten ze alles in op 1 plant of gaan ze dat zo doen met meerdere planten?

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #1066 Gepost op: 16 juni 2010, 19:11:44 »
Huh waarom explodeert ie?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1067 Gepost op: 16 juni 2010, 19:22:09 »
Huh waarom explodeert ie?

Door die halve pond explosieven vermoed ik ;)

astrantia

« Reactie #1068 Gepost op: 16 juni 2010, 19:49:10 »

Cool!

Zetten ze alles in op 1 plant of gaan ze dat zo doen met meerdere planten?
[/quote]

Dat kan ik me niet meer herinneren. Ik zag het in GW een paar weken terug en was nogal onder de indruk van de grootte van het veld. Volgende keer maar weer kijken dus...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #1069 Gepost op: 16 juni 2010, 20:45:46 »
Blont.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1070 Gepost op: 19 juni 2010, 12:05:19 »
Een tijdje terug heb ik kruiden gezaaid: Basilicum, Peterselie en Bieslook. De ene helft staat binnen (als "kruidentuin" voor de winter), de andere helft staat buiten in een bak. De Basilicum floreert buiten alleen bepaald niet: beetje aangevreten (kan geen beestjes ontdekken), wat witte vlekken (heb al wat minder direct zonlicht geprobeerd) en het groeit gewoon niet echt goed. De Bieslook en de Peterselie doen het geweldig, zowel binnen als buiten. Met de Basilicum binnen gaat het ook prima.
Iemand een idee waar het aan kan liggen buiten en wat ik er aan kan doen?
En in de bak buiten is er nog wel plek voor één of twee kruiden erbij. Welk kruid mag ik beslist niet "ontberen"?
Tot nu toe heb ik er alleen nog maar kruidenboter mee gemaakt, echt hemels lekker!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1071 Gepost op: 19 juni 2010, 13:08:08 »
Koriander? Dat groeit hier echt als kool!
Ik had basilicum, koriander, bieslook, munt en lavendel gezaaid en tijm, rozemarijn en oregano als plantje gekocht en buiten in een bak geplant. De munt en lavendel willen nog niet echt maar de rest doet het prima zo. Echt handig, altijd kruiden bij de hand.

Kiwi

« Reactie #1072 Gepost op: 19 juni 2010, 23:57:38 »
Munt en lavendel groeien hier juist als een gek, net als citroenmelisse. Die heb ik niet gezaaid trouwens, maar vorig jaar als plantjes gekocht, en ze komen nu gewoon weer op. De koriander doet ook weer wat. De basilicum is vorig jaar te ver opgegeten (door de konijnen) om nog levensvatbaar te zijn; ik had vijf verschillende soorten en nu niets meer, dus ik moet maar weer eens nieuwe plantjes gaan aanschaffen.

Offline Eefje

• **
  • 56
« Reactie #1073 Gepost op: 21 juni 2010, 08:45:39 »
De munt die hier in een bak voor het raam staat doet het ook prima, er zitten een heel stel plantjes tussen van een centimeter of 4, en een heleboel nog kleinere plantjes die hopelijk ook nog wel groeien.

Maar je moet die dingen kennelijk uitdunnen, hoe en wanneer doe ik dat? Er staan 4 van die grote vlak bij elkaar, en dat lijkt me niet echt goed... Maar moet ik die nu al uitdunnen of pas als ze groter zijn? Ik zou er dan ook liever een paar verplanten ofzo, ze moeten uiteindelijk toch in aparte potten dacht ik, en anders moet ik die plantjes gewoon weggooien en dat vind ik toch wel zonde.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1074 Gepost op: 28 juni 2010, 11:52:46 »
Ik vind het echt heel leuk, zo'n moestuin balkon. Het groeit hier ook allemaal enorm snel, alleen droogt het ook heel snel uit met die zon de hele dag er boven op. Ik heb al tomaatjes, maar dat is wel een beetje vals spelen aangezien ik een plant had gekocht waar al tomaten aanhingen. Gelukkig doen de andere tomatenplanten het ook erg goed en zag ik net bij een van de planten een klein baby tomaatje hangen.
Verder hangen er ook al twee pepertjes, ze moeten nog rood worden maar ze zijn erg snel gegroeid. Moet ik wachten met oogsten tot ze rood zijn eigenlijk? De mini-pompoentjes groeien ook erg goed en ik heb daar al meerdere bloemen gezien dus ik heb goede hoop dat we wat pompoentjes krijgen.
Ik vind het alleen wel vervelend dat we straks op vakantie gaan. Ik ben bang (ondanks oppas) dat alles dood is als we terug komen :(

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #1075 Gepost op: 28 juni 2010, 18:34:40 »
Mijn vakantietruc is om over een schotel (of extra pot) onder te zetten en de boel dan flink nat te plenzen en waar mogelijk extra schaduw cre"eren of de planten verplaatsen, zodat ze minder zon vangen.

Het leek erop dat de beide haantjes hier alle bloemen uit de aardbeienplanten hadden opgegeten, maar tot mijn verrassing ontdekte ik gisteren toch nog 5 aardbeien, waarvan 1 bijna rood. En nu is die dus weg  >:(

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #1076 Gepost op: 28 juni 2010, 18:54:43 »
Lapje stof in emmer water wil ook wel werken.
En de kruidvat had een of ander bolletje voor 1 euro in de aanbieding, waarmee ze een week van water worden voorzien.

Offline Eefje

• **
  • 56
« Reactie #1077 Gepost op: 28 juni 2010, 19:24:33 »
Als je in het ziekenhuis werkt, of iemand kent die er werkt, is een handige tip: infuuszakken. Dat doet mijn tante bij haar planten, hang er een infuuszak van een paar liter boven, en je kunt instellen hoeveel water er per uur uit moet lopen.

Offline RvO

• 286
« Reactie #1078 Gepost op: 28 juni 2010, 19:25:44 »
Als je in het ziekenhuis werkt, of iemand kent die er werkt, is een handige tip: infuuszakken. Dat doet mijn tante bij haar planten, hang er een infuuszak van een paar liter boven, en je kunt instellen hoeveel water er per uur uit moet lopen.

Wow. Slim. RvO

Aiko

« Reactie #1079 Gepost op: 28 juni 2010, 19:27:13 »
Of anders een grote plastic fles vullen met water en op-ze-kop in de pot steken. Dan sobt die ook langzaamaan leeg.