Vegatopia Forum

Moestuin

Offline MissTries

• **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1020 Gepost op: 14 maart 2010, 14:41:52 »
ik zag dit boek bij bol. misschien ook wel te huren in de bieb.

Zou daar niet iets in staan over schaduw/half schaduw? Ik heb voor ons in de bostuin (een stuk van ongeveer 300 m2 met heel veel bomen dus weinig licht) nu een lijst gemaakt met zaaibloemen die houden van de schaduw. Als je interesse hebt wil ik het lijstje wel posten.

al zijn dat bloemen natuurlijk en geen groenten ;-)
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Squarefoot gardening
« Reactie #1021 Gepost op: 14 maart 2010, 14:42:45 »
Hier zie je een foto (zal even zoeken hoe ik ook weer foto's invoeg) http://greenbb.files.wordpress.com/2007/11/img_122002.jpg

Dit is die bak vd Welkoop? Er zit geen bodem onder?

Klopt er zit geen bodem onder, Je werkt met worteldoek, dan een laagje compost, dan aarde en die bolletjes. Inderdaad je kunt van 1 bak heel lang eten en je schijnt weinig onkruid te hebben.

Helemaal mijn ding dus...

Ivm de katten hier op het plein moet ik echt iets hebben met een bodem en op pootjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1022 Gepost op: 14 maart 2010, 14:44:02 »
ik zag dit boek bij bol. misschien ook wel te huren in de bieb.

Zou daar niet iets in staan over schaduw/half schaduw? Ik heb voor ons in de bostuin (een stuk van ongeveer 300 m2 met heel veel bomen dus weinig licht) nu een lijst gemaakt met zaaibloemen die houden van de schaduw. Als je interesse hebt wil ik het lijstje wel posten.

Hihi, dank je maar dat hoeft niet. We hebben hier een gezamenlijk plein waar alle voordeuren op uitkomen en ik vermoed dat het niet toegestaan is om alle tegels er uit te jassen en er bloemetjes te gaan zaaien.

Offline MissTries

• **
  • 45
« Reactie #1023 Gepost op: 14 maart 2010, 14:46:37 »
hahaha Nee idd. Ik vrees dat, hoe leuk ook, de buren daar wel eens bezwaar tegen kunnen maken...
ik zie het voor me gewoon hihi
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #1024 Gepost op: 14 maart 2010, 14:48:50 »
Ik heb voor ons in de bostuin (een stuk van ongeveer 300 m2 met heel veel bomen dus weinig licht) nu een lijst gemaakt met zaaibloemen die houden van de schaduw. Als je interesse hebt wil ik het lijstje wel posten.

Voor het stuk waar vrijwel nooit zon komt weet ik wel wat ik moet doen, maar het moestuintje (ik had eerst een kruidenbergje gepland, maar ik vind zo'n vierkant moestuintje veel leuker) komt op een stuk waar vanaf april tot september/oktober wel iedere dag zon komt, maar laat. Moet alleen uitzoeken of dat geldt als schaduw, of matig zonnig (niet als volle zon iig, dat is de geveltuin).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #1025 Gepost op: 14 april 2010, 18:31:45 »

Ik heb een stevia plantje gekocht, maar weet niet wat ik er mee aanmoet...

Citaat
Oogsten
Oogst 2/3 van een stengel als je wilt dat de plant doorgroeit. Bladeren strippen en de stengel weggooien. De bladeren kunnen dan gedroogd worden op een warme droge plaats met goede luchtcirculatie.
Bladeren kunnen in de thee i.p.v. suiker of zoetjes. Of als zoete traktatie rechtstreeks van de plant.
Top de planten alle 1-2 maanden voor een bossige groei. Hou ze in flinke potten (>25 cm) en laat ze niet uitdrogen

Ik moet dus blijkbaar 2/3 van een stengel afdoen, zover ben ik.
Maar wat is aftoppen?

Offline RvO

• 286
« Reactie #1026 Gepost op: 14 april 2010, 19:49:17 »
.... Moet alleen uitzoeken of dat geldt als schaduw, of matig zonnig (niet als volle zon iig, dat is de geveltuin).

Zoek in wikipedia eens naar het lemma "schaduw".

In een eigen antieke bladwijzer vond ik nog dit: http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq_10.htm#schaduw

En in mijn vorige tuin deden de bosaardbeitjes het fantastisch in de schaduw van een dikke conifeer.
Het ging zelfs minder nadat ik de conifeer had omgezaagd.

Ooit ergens,  ik weet niet meer waar, las ik een verhaal van iemand die kruiden kweekte in grote bakken op wieltjes. Die werden regelmatig verplaatst. Misschien een idee? Hoewel, nogal bewerkelijk.

Succes, RvO

Offline RvO

• 286
« Reactie #1027 Gepost op: 14 april 2010, 19:55:15 »
Maar wat is aftoppen?

Aftoppen berekent dat je de top uit de (hoofd-) stengel van een plant haalt.
Dan ontwikkelen de zijtakken zich (beter).

Dat zal wel niet hoeven als je al 2/3 van de stengel oogst gok ik.
Maar ik heb geen enkele ervaring met Stevia.

Groet, RvO

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1028 Gepost op: 18 april 2010, 13:20:27 »
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik heb voor het eerst van mijn leven een echt goed balkon en ik zou daar ook wel wat eetbare dingen op willen planten. Wat voor dingen zijn allemaal geschikt daarvoor? Tomaten wil ik in ieder geval gaan proberen, en een kruidentuintje natuurlijk. Heeft iemand hier nog andere suggesties?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1029 Gepost op: 18 april 2010, 13:25:00 »
Op welke kant ligt het balkon?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1030 Gepost op: 19 april 2010, 09:06:28 »
Ik dacht eerst dat het op het zuiden was maar dat is het volgens mij toch niet helemaal. We hebben zon van 's ochtends vroeg tot en uur of 3 in de middag.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1031 Gepost op: 19 april 2010, 14:15:01 »
Dat is het oosten en het zuiden?

Maar goed, dan kan je er wel tomaten neerzetten, die hebben veel zon nodig.
Heb je een muur waar wat tegen kan klimmen? Misschien kun je dan leifruit kopen. frambozen/bramen of klim-pompoentjes. Komkommers zijn ook klimmers.

Verder in bakken slasoorten, aardbeien, boontjes, paprika's, regenboogsnijbiet... heb je al eens op www.vreeken.nl gekeken?

Offline RvO

• 286
« Reactie #1032 Gepost op: 19 april 2010, 19:41:39 »
@muts
Kleine aanvulling

Sommige tomaten doen het beter in een pot dan andere
Bijvoorbeeld omdat de planten geen 2.5 meter hoog worden.
Staat wel op het zakje met zaad.

Bosaardbeitjes doen het ook goed met minder zon.
Soms verkrijgbaar bij een tuincentrum, anders zaad bij bijvoorbeeld Vreeken

Oh ja. Palmkool doet het ook in een pot. Lekkerrrrr. Maar afgelopen winter helaas niet wintervast.
Zie hier http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/dhz_zwarte_kool/ en hier http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/vraag_hoe_komen_slakken_op_20_meter_hoog/

Veel plezier met je balkonmoestuin. Groet, RvO
« Laatst bewerkt op: 19 april 2010, 19:47:23 door RvO »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #1033 Gepost op: 20 april 2010, 15:23:12 »
Dat is het oosten en het zuiden?

Maar goed, dan kan je er wel tomaten neerzetten, die hebben veel zon nodig.
Heb je een muur waar wat tegen kan klimmen? Misschien kun je dan leifruit kopen. frambozen/bramen of klim-pompoentjes. Komkommers zijn ook klimmers.

Verder in bakken slasoorten, aardbeien, boontjes, paprika's, regenboogsnijbiet... heb je al eens op www.vreeken.nl gekeken?

Jááááa, Vreeken is leuk! Ik had mijn moeder al opdracht gegeven om verschillende zaden te bestellen voor bij haar in de tuin (van die koolsoorten die je hier niet in de winkel kunt krijgen maar die wel in mijn veelal Amerikaanse kookboeken staan).
Bedankt voor de tips! Ik heb een muurtje waar we al een klimplant wilden zetten, maar het is natuurlijk helemaal leuk als er geoogst kan worden.

@RvO: Palmkool lijkt me ook interessant, ga ik proberen!

Aiko

« Reactie #1034 Gepost op: 20 april 2010, 16:54:31 »
Ik was vandaag bij Eveleens te Aalsmeer. Ook een leuke winkel, zeker als je zoals ik zocht naar vierkante potjes. Er gelijk maar tachtig gekocht... En gelijk ook maar een thermometer een een Ph-meter.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1035 Gepost op: 20 april 2010, 18:08:16 »

Jááááa, Vreeken is leuk! Ik had mijn moeder al opdracht gegeven om verschillende zaden te bestellen voor bij haar in de tuin (van die koolsoorten die je hier niet in de winkel kunt krijgen maar die wel in mijn veelal Amerikaanse kookboeken staan).
Bedankt voor de tips! Ik heb een muurtje waar we al een klimplant wilden zetten, maar het is natuurlijk helemaal leuk als er geoogst kan worden.

In de nieuwsbrief van Vreeken van vorige week stond iets over dat het zo ontzettend druk was met bestellingen, dat door de lange levertijd bepaalde zaden dit jaar niet meer gezaaid konden worden en dat mensen daarmee moesten wachten tot volgend jaar.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #1036 Gepost op: 21 april 2010, 21:40:38 »
Vreeken is leuk en zuigt tegelijkertijd. Zaden half januari besteld, vorige week geleverd. Ik wist dat al maar m'n wederhelft wilde het toch nog eens proberen. Ik doe het niet meer, en haal/laat halen alleen nog maar in de winkel.

Betere alternatieven zijn Flobus, Bolster en De nieuwe tuin. De laatste mooi aanbod maar duur en minder goede zaden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1037 Gepost op: 21 april 2010, 22:31:42 »
Vreeken is leuk en zuigt tegelijkertijd. Zaden half januari besteld, vorige week geleverd. .

Ai...

Heb je nog bijzondere dingen besteld??

Offline Flapke

• 177
« Reactie #1038 Gepost op: 03 mei 2010, 17:30:35 »
Een perenboom geplant

Stevia in de tuin gezet

Tomaten, paprikas, peultjes en boontjes gezaaid in de kas.

:wave:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #1039 Gepost op: 20 mei 2010, 19:31:28 »
Wie nog zaadjes wil bestellen: nu 10 % korting bij www.bolster.nl met de code beterewereld10