Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #960 Gepost op: 04 september 2008, 12:40:29 »
Spoedvraagje: is het nog mogelijk om deze week boerenkoolplantjes te planten??

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #961 Gepost op: 04 september 2008, 15:31:41 »
Ik herinner mij van het info-bordje op het tuincentrum: t/m augustus. Dus nou ja...die paar dagen... Je hebt wel boerenkool en boerenkool, he...dus je moet wel winterboerenkool hebben.
Als het nodig is kan ik de winterrassen voor je opzoeken...
Met dit weertype zou je ze een cloche kunnen geven, bijv. van een halve plastic fles gemaakt of iets. Dan hebben ze dat gemiste weekje zo ingehaald.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2008, 15:35:27 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #962 Gepost op: 04 september 2008, 15:49:23 »
Ik moet voor de complete famillia planten, dus het zal een zeil moeten worden;).

Ik koop gewoon plantjes in bij de Welkoop ofzo (als ze ze nog hebben). Ik mag toch aannemen dat dat de winterboerenkool is?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #963 Gepost op: 04 september 2008, 19:26:23 »
Ja, dat moet wel. Bij ons wordt het weggegooid als het niet meer de tijd is. Alle kans dat je bij ons dus geen boerenkoolplantjes meer zult vinden, maar dat zal ik morgen zien(eerst dag weer). Zaaien is echt geen optie.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #964 Gepost op: 11 september 2008, 18:38:18 »
Fijne oogst vandaag:

een paar handen vol aardbeien en rucola, salie en tijm!

Offline Flapke

• 177
« Reactie #965 Gepost op: 15 september 2008, 13:07:52 »
hoe werkt het eigenlijk met een rabarber, je kan stelen oogsten als ze rood zijn toch, kan ik alle stelen oogsten of moet er wat blijven staan ? Dit is het eerste jaar dat ie het redelijk doet, nog niet zoveel rood.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #966 Gepost op: 15 september 2008, 13:21:00 »
Ik dacht altijd dat rabarber alleen te oogsten was in het voorjaar, maar ik zie het overal liggen!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #967 Gepost op: 18 september 2008, 10:21:44 »
Ja dat snap ik ook niet zo goed. Altijd gehoord dat je rabarber na de langste dag niet meer moet oogsten om de plant op sterkte te laten komen. Zal wel met übermesting te maken hebben...

Overigens staat rood niet voor smaak of zoet. Het lekkerst is rabarber als je het forceert in een bleekpot, vanaf januari als de neuzen net boven de grond komen. Kan trouwens ook met een omgekeerde donkere emmer.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #968 Gepost op: 21 september 2008, 20:15:07 »
In een poging om dit jaar tomaten te kunnen oogsten die niet allemaal massaal aangetast waren door de phytophora, heb ik de Ferline F1 geprobeerd. De tomaten zien er prachtig uit en de smaak is heel zoet. Een aanrader!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #969 Gepost op: 26 september 2008, 19:27:19 »
De nieuwste catalogus van Thompson&Morgan is binnen *kwijl*.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #970 Gepost op: 26 september 2008, 22:11:12 »
Ik zit te soppen van de bollenlijsten. Ik wil alle oude milfjes en zo'n grappig kuifhyacinthje. Daar word je al blij van als je al alleen maar naar een plaatje ervan kijkt.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #971 Gepost op: 26 september 2008, 22:12:54 »
Oh ja, nog over de tomaat. Ik kan iedereen geente tomaten aanraden: ijzersterk, grote weerstand en superoogst. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Als het meezit heb je die investering er zo uit!
Heeft trouwens toevallig iemand Gladiolus italica in de tuin en breidt die zich zo uit dat ik een paar bolletjes mag bietsen? Er is niet aan te komen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2008, 22:14:53 door Lovelocker »

Kiwi

« Reactie #972 Gepost op: 27 september 2008, 14:07:49 »
Het kleine muntplantje wat ik een paar maanden geleden in de tuin heb gezet is uitgegroeid tot een belachelijk grote struik. Wat moet ik daarmee? Ik drink graag muntthee, maar zoveel krijg ik zelfs niet op. Drogen? Invriezen? En hoe en wanneer kan ik dat dan het best doen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #973 Gepost op: 27 september 2008, 16:30:13 »
Als je wilt drogen of invriezen, lijkt me dat je dat nu moet doen. De kwaliteit vd bladeren zal nu hard achteruitgaan.

http://www.annekestuintje.nl/kruidenoogsten.htm

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #974 Gepost op: 27 september 2008, 21:24:04 »
Je kunt 'm toch ook gewoon af laten sterven? Volgend jaar komt ie gewoon weer in alle glorie op, dus niks verloren lijkt me. Tenzij je er van de winter ook profijt van wilt hebben, dan zou ik zeggen: drogen of invriezen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #975 Gepost op: 27 september 2008, 22:32:21 »
Het kleine muntplantje wat ik een paar maanden geleden in de tuin heb gezet is uitgegroeid tot een belachelijk grote struik. Wat moet ik daarmee?
In ieder geval opsluiten, bijv. in een flinke pot, waar je de bodem van eruit snijdt, als je zoiets al niet gedaan heb. Je weet nu waarom  ;) Je kunt er andere mensen blij mee maken, of delen weggooien. Je gooit onkruid toch ook weg, als het teveel is, is het onkruid. Toegegeven: daar heb ik nog steeds moeite mee... maar om nu heel Nederland door te leuren met bijv. mijn beemdooievaarsbek, is ook zowat.

Offline braam

• 460
« Reactie #976 Gepost op: 09 maart 2009, 06:13:20 »
Zaterdag de helft van mijn tuinbonen gezaaid. Ben benieuwd, sommigen op de tuin vonden het nog te vroeg, anderen niet. Vandaar dat de ene helft nu de grond is ingegaan en de andere helft in april volgt.

Kiwi

« Reactie #977 Gepost op: 09 maart 2009, 07:35:58 »
Van de planten die ik vorig jaar heb geplant zijn er waarschijnlijk drie doodgevroren. Eentje heb ik er al vervangen door een Skimmia (een mannelijke, zag ik later). Misschien moet ik de andere bevroren plant maar vervangen door een vrouwtje? De derde, een soort palm, heb ik net boven de stammen afgeknipt in de hoop dat hij het nog gaat doen, maar ik vrees eigenlijk van niet.

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #978 Gepost op: 09 maart 2009, 09:13:19 »
Wij hebben zaterdag het kruidenstrookje gemaakt in de tuin.
Was nog een leuke klus zo met die volgezogen klei, maar het is min of meer gelukt.
Oregano, Tijm, Rozemarijn en Salie staan er nu in.
De salie was al wat triest na ruim 2 jaar in de pot, dus we zullen zien hoe alles zicht ontwikkeld.

Aldi had aardbei en rabarber plantjes, dus die staan klaar om straks in de volgende strook geplant te worden. Maar daar moeten we de grond nog even vrij maken.

Wordt leuk zo :D
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #979 Gepost op: 09 maart 2009, 19:02:02 »
Ik hoop voor je dat die planten het gaan/blijven doen in de klei; klei is nou niet bepaald de grondsoort waar ze op zitten te wachten...

Ik ben het weekend druk aan het zaaien geweest: tuinbonen, erwten, sla en rucola. Wel allemaal in bakjes voorgezaaid in de kas, want de grond is nog zo koud en nat... Binnen staan al pepers en aubergines op een warmbedje onder de groeilamp. Ik heb zo'n zin in warmte en zon en.. eigen oogst! De aardappels en uien zijn deze week ook binnengekomen.