Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #880 Gepost op: 07 maart 2008, 00:26:25 »
Een milieuvriendelijk alternatief voor turf is cocopeat. Dat komt dan weer met vliegtuigen of boten van ver. Alles relatief. Maar geldt daar, waar men het niet breed heeft, als afval. Nou ja, dat zijn van die kwesties...misschien blijkt het over een paar jaar net even anders te zitten.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #881 Gepost op: 07 maart 2008, 11:19:24 »
JA cocopeat ken ik natuurlijk wel, maar vind ik geen fijne zaaigrond. Inderdaad alles is relatief. Ik vond alleen turf in biologische potgrond een wat vreemde samenstelling. Maarja, biologisch wil nog niet per sé zeggen 100% verantwoord.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #882 Gepost op: 11 maart 2008, 11:53:53 »
Een interessant kwamkwammertje voor de moestuiniers hier?

http://www.nu.nl/news/1473678/91/Wageningse_universiteit_ontwikkelt_oerkomkommer.html

Wageningse universiteit ontwikkelt oerkomkommer
Uitgegeven: 11 maart 2008 11:09
Laatst gewijzigd: 11 maart 2008 11:10

WAGENINGEN - Wageningse onderzoekers hebben samen met producenten van land- en tuinbouwzaden een zogenoemde oerkomkommer ontwikkeld.

De oerkomkommer is in Nederland en Duitsland te koop voor consumenten. Ook Groot-Brittannië heeft belangstelling, aldus de universiteit.

De donkergroene vrucht met een dikke, stekelige schil, die oorspronkelijke in Azië voorkwam, is geselecteerd uit 58 primitieve komkommerrassen. De onderzoekers hebben telkens consumenten laten proeven en zo uiteindelijk de oerkomkommer geselecteerd.

De vergeten komkommersoort is volgens de universiteit zeer geschikt voor de biologische teelt. Vorig jaar hebben drie biologische telers in Nederland de komkommer opgenomen in hun assortiment. In het buitenland komt het product op de markt onder de naam Urgurke of Wild Cues.

Offline Lona

• 812
« Reactie #883 Gepost op: 11 maart 2008, 12:23:19 »
Hopelijk is het aankomende zaterdag mooi weer. Ik wil de moestuin om gaan spitten. Ik heb dat stuk net nieuw namelijk. De week erop komt een deel van de vaste planten uit mn oude tuin. Aangezien ik nu een balkon heb, komen ze in een deel van de moestuin te staan. Als de boel omgespit is kan ik ook alvast wat sla gaan zaaien en eindelijk plannen maken. Hehe, eindelijk weer tuinieren :heart:
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #884 Gepost op: 15 maart 2008, 01:45:53 »
Ik ben 1 van de weinige A'dammers met een compostbak.
In de compostbak doe ik alleen rauwe plantaardige dingen, en rauwe eischalen, en theezakjes van de visite. Kan ik er eigenlijk ook iets als gekookte pasta enzo indoen als deze nog niet gedroogd weer is tot plastic?

er groeit ook een ui in mn compostbak. Gaat deze vanzelf gewoon dood en wordt dan compost? Of moet ik hem zelf eerst zn nek omdraaien?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #885 Gepost op: 15 maart 2008, 14:48:24 »
Je kan beter geen gekookt voedsel in je compostbak gooien, omdat dat minder goed verteert.. iets met bacterieën ofzo.

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Zelf%20composteren

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #886 Gepost op: 16 maart 2008, 15:28:51 »
Ik doe het wel. Wat het namelijk is: voor alles geldt, niet te veel in 1 keer. Dus niet voor 10 man koken, voor 1 persoon er van eten en de rest op de hoop. Hetzelfde geldt voor citrus: een paar schillen van sinaasappels of citroen kan best, maar niet de hoeveelheid die per dag geperst wordt in een restaurant.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #887 Gepost op: 16 maart 2008, 17:55:28 »
Ik gooi er dus wel oud brood en redelijk wat citrusschillen in, ook al vond de link dat het niet zo verstandig was.

Hoe weet ik zeker wat de kwaliteit van mn compost is? Ik heb van de week eens goed in de bak gekeken (niet in geroerd en ook niet in geroken), en ik vond het er wel okee uitzien. Mooie zwarte (donkerbruin wellicht) compost, met een wat vezelachtige structuur, maar wel luchtig, maar ook niet te droog.
Sinaasappelschillen en meloenschil duurt wel langer om te composteren. Helpt het om er gedroogde koemestkorrels doorheen te mengen? Of haal ik de natuurlijke samenstelling dan om zeep?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #888 Gepost op: 17 maart 2008, 18:54:07 »
Gedroogde koemest is niet nodig hoor. Wat wel goed helpt is (heb je zo'n vat?) zeker eens per half jaar dat vat van de hoop te halen, op een andere plek de hoop weer om te scheppen in het vat. De delen die goed verteerd zijn, en er echt uit zien als bruine prut kun je in je tuin verwerken. De rest weer terug stoppen en aanvullen met nieuw materiaal. Als je vat te vol zit met verteerde compost, dan gaat de activiteit van de micro organismen ook achteruit, wordt je hoop minder warm en heb je eerder kans op stank en slechte vertering.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #889 Gepost op: 17 maart 2008, 20:56:29 »
Het moet niet te nat (rotting) en niet te droog(staat het vrijwel stil) zijn. Het tweede nooit meegemaakt, trouwens. Hoe kleiner het materiaal is, hoe sneller het gaat. Er kan ook papier in. Er bestaat compostversneller. Kan nuttig zijn als je niet twee vaten of hopen hebt.
Je moet ook dingen ervaren. Ik hoor vaker dat bananenschillen er ontzettend lang over doen om te composteren, maar mijn ervaring is van: niet. De boel omgooien is zinvol.
Uit ruimtegebrek heb ik nu alleen een wormenfabriekje en het is ongelooflijk hoe snel die de boel omzetten. Aan te raden, je moet je wel een beetje verdiepen. Kan zelfs op een balkon.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #890 Gepost op: 01 april 2008, 21:57:57 »
http://www.hema.nl/nl-NL/winkel/Tuin/product.aspx?ProductId=41852218&Name=tuinkas

tuinkas
Wat is nu een veilgere plek voor uw stekkies dan uw eigen tuinkas? Om uw piepjonge plantjes te beschermen tegen wind en kou. Compleet met praktische handleiding en rekken voor uw potten.
129.00nu 99.00

metalen frame met polyester bekleding
inclusief plantenrekken
afmeting: 120x170x200 cm

Geen bezorgkosten!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #891 Gepost op: 01 april 2008, 22:13:12 »
Ik hoop dat ie op de een of andere manier aan de grond verankert staat, want anders denk ik dat ie bij de eerste de beste windvlaag woesh doet...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #892 Gepost op: 01 april 2008, 22:36:10 »
Mijn kasje van de Aldi heb ik al aan de vuilnisman meegegeven. Bij het in elkaar zetten had ik al iets essentieels gemold en inderdaad.....de verankering.
Niets voor klunzende klutsen, Aldi-kasje. Of Ikea-kastje wat dat aangaat. Ik ben van plan beter op te letten bij dit soort aanschaffen. En men moet vooral niet tegen mij zeggen: "heel simpel hoor, meneer". Want dan word ik pas echt argwanend.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2008, 22:36:27 door Lovelocker »

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #893 Gepost op: 11 april 2008, 23:16:47 »
Een heleboel paardenbloemen. In mijn tuin. Tussen de tegels.

Wat kan ik er aan doen, zonder ze er stuk voor stuk uit te trekken of mijn tuin te vergiftigen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #894 Gepost op: 11 april 2008, 23:39:25 »
Paardebloemen kun je eten! Molsla. Hm, je had heel veel katten in de tuin he? Niet zo'n goed idee dan misschien  :-\
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #895 Gepost op: 12 april 2008, 00:26:15 »
EcoStyle heeft milieuvriendelijke onkruidverdelger. Verder heb je van die krabbers/haken speciaal voor tussen tegels. Zelf heb ik er zoeen op een lange steel, zodat je niet hoeft te bukken of op de koude grond hoeft te zitten. Je kan er ook speciale ronde bezempjes bij kopen, om het spul nog eens extra grondig te lijf te gaan.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2008, 00:33:03 door Hizikigrrrl »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #896 Gepost op: 12 april 2008, 00:55:32 »
Paardebloemen kun je eten! Molsla. Hm, je had heel veel katten in de tuin he? Niet zo'n goed idee dan misschien  :-\
Hmm gewoon wassen toch? Mensen eten wel groente uit de suup met allerlei chemicaliën er op, maar niet met een beetje pies (wat me sterk lijkt want een kat gaat echt niet tussen tegels op zo'n paardebloemrozetje zitten piesen)

Enniewee blaadjes en bloemen eraf plukken. Konijnen vinden de blaadjes erg lekker en mag onbeperkt, misschien geldt dat ook voor kaafjes? Als sla vind ik het persoonlijk erg bitter.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #897 Gepost op: 12 april 2008, 01:24:03 »
Paardebloemen kun je eten! Molsla.

Beste enkel de jonge blaadjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #898 Gepost op: 12 april 2008, 13:08:57 »
Hmm gewoon wassen toch? Mensen eten wel groente uit de suup met allerlei chemicaliën er op, maar niet met een beetje pies (wat me sterk lijkt want een kat gaat echt niet tussen tegels op zo'n paardebloemrozetje zitten piesen)

Ja, maar ik bedacht me dat Mariek eerder schreef dat ze geen moestuin wilde omdat er katten kwamen, dus dan zal ze neem ik aan ook de paardebloemen niet willen eten. Maar ja, idd, wat is erger, een beetje afgewassen potentiele pies of vieze chemicalien.
,,,,فلافل

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #899 Gepost op: 12 april 2008, 15:16:22 »
Ja, daar zit ik dus ook over te twijfelen. Volgens mij kan ik het best aan de caafs voeren, alleen goed wassen.

Ik zat er al aan te denken of ik niet ergens een geit kan huren of een schaap ;) Lijkt me ook erg gezellig!

Een snel Google-rondje zegt dat caafs het mogen, dat je het alleen niet van vlak naast de weg moet plukken in verband met uitlaatgassen. Nou, die heb ik in de achtertuin niet. En katten pissen het liefst in zand toch? Dus daar hoef ik ook niet bang voor te zijn. Het enige dat me tegenhoud, is dat ik net een grote krop andijvie heb gekocht!
« Laatst bewerkt op: 12 april 2008, 15:20:42 door Mariek »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid