Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #840 Gepost op: 03 februari 2008, 19:06:40 »
nou voornamelijk voor mezelf. En misschien ga ik het zaai overschot wel proberen te verkopen, maar voorlopig verkeren we hier nog steeds in staat van verbouwing  :-\

bijzonderheden... tsja alles lijkt wel bijzonder daar. Maar weer lathyrus ook, berg tomaten soorten en we gaan dit jaar een chili-trial doen, dus ook verschillende soorten pepers. Kruiden (elk jaar: koriander, basilicum en peterselie) en sla-soorten. Ook een paar oosterse koolsoorten geprobeerd dit keer zoals pak choy canton dwarf.
Ik heb vorig jaar m'n moestuin verplaatst, en dat was vorig jaar nog geen succes. Het gedeelte van het erf wat ik voor ogen had, is heel kleiïg, nat en niet geschikt om groenten te verbouwen. M'n kas is veranderd in een soort moeras.

Ik ga dit jaar proberen te verbouwen in verhoogde bedden; ik heb 2 bedden van ca. 3 meter lang en 1,20 breed. Daar moeten volgend jaar nog weer 2 bedden bij komen, zodat ik er dan 4 heb. Maar jeeminee, wat gaat daar een bult grond in!

Ik ga dit jaar ook een test doen met aardappels in zakken.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #841 Gepost op: 03 februari 2008, 19:07:34 »
Als ik kom te wonen in de benedenwoning waar ik mijn zinnen op heb gezet, ga ik in het stukje onbetegelde tuin kruiden en worteltjes enzo planten!
Straks blijkt dat ik ook nog groene vingers heb...

Heb je nu eigenlijk een benedenwoning gekregen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #842 Gepost op: 03 februari 2008, 20:18:00 »
Ik heb trouwens al een ideetje voor de voortuin: ik denk dat ik die van voor tot achter volplant met zonnebloemen!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #843 Gepost op: 03 februari 2008, 22:37:59 »
Die hebben steun nodig en is een korte tijd heel leuk, maar daarna en daarvoor?
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #844 Gepost op: 03 februari 2008, 22:48:56 »
daarna: vogelvoer!
daarvoor: hoopgevend!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #845 Gepost op: 04 februari 2008, 00:25:21 »
Die hebben steun nodig en is een korte tijd heel leuk, maar daarna en daarvoor?

Ze zijn er ook in heel korte versies en in vroeg en laatbloeiend. En je kan ze met tussenpozen zaaien. Verder staat er nog het een en ander in, dus geheel kaal zal het niet zijn.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #846 Gepost op: 08 februari 2008, 09:05:49 »
Voor een vermogen bij de Nieuwe Tuin besteld... ik ben in deze tijd van het jaar altijd zooooo hongerig naar voorjaarsdingen.... en ze hebben weer zulke mooie nieuwe boeken!

Alles binnen, ook de tomaplu's... ze zijn wel geniaal! Kan er geen merkje op ontdekken dus lastig om uit te vogelen waar ze vandaan komen.
Alle zaden zijn ook weer super (en veel te veel voor de ruimte die ik heb..) maar met het mooie weer van de komende dagen krijg ik wel weer heel veel zin in voorjaar!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #847 Gepost op: 08 februari 2008, 10:50:52 »
Voor een vermogen bij de Nieuwe Tuin besteld... ik ben in deze tijd van het jaar altijd zooooo hongerig naar voorjaarsdingen.... en ze hebben weer zulke mooie nieuwe boeken!

Alles binnen, ook de tomaplu's... ze zijn wel geniaal! Kan er geen merkje op ontdekken dus lastig om uit te vogelen waar ze vandaan komen.
Alle zaden zijn ook weer super (en veel te veel voor de ruimte die ik heb..) maar met het mooie weer van de komende dagen krijg ik wel weer heel veel zin in voorjaar!

Me too! Ik ben al van alles aan het plannen hoe ik het allemaal in dat stukje moestuin van me ga krijgen...
Ik heb bij hen een hoop OIkers, zonnebloemen en Lathyrus besteld en tomaat Ida Gold, paprika Alma, Gecofure basilicum, echte waterkers en Vietnamese munt. De spinazie Monnopa was uitverkocht, helaas.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2008, 10:55:16 door Hizikigrrrl »

Offline Lona

• 812
« Reactie #848 Gepost op: 08 februari 2008, 12:28:08 »
lekker he, van die handen die beginnen te jeuken
Ik kan volgende week al brocolli binnen voorzaaien :D
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #849 Gepost op: 10 februari 2008, 14:15:18 »
In het Blokker-foldertje staat een paraplu-douchegordijn voor 19,95 van het merk Spirella. Zo te zien zit ie aan de bovenkant ook dicht, en hij is erg lang. Misschien ook een idee voor de tomaten etc.?

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #850 Gepost op: 10 februari 2008, 15:36:42 »
Als ik kom te wonen in de benedenwoning waar ik mijn zinnen op heb gezet, ga ik in het stukje onbetegelde tuin kruiden en worteltjes enzo planten!
Straks blijkt dat ik ook nog groene vingers heb...

Heb je nu eigenlijk een benedenwoning gekregen?

Ja. Maar in een heel kattenrijke buurt. En ik ga ze niet verjagen uit mijn tuintje, maar ik weet niet of het zo'n goed idee is om uit een kattentoilet te gaan eten...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #851 Gepost op: 10 februari 2008, 18:01:42 »
Verhoogde bakken maken en tegen de katten er gesnoeide takken met doorns overleggen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #852 Gepost op: 10 februari 2008, 22:32:30 »
Of een verticale tuin! Worteltjes kan je dan vergeten, maar wel spul wat omhoog groeit, zoals bonen, augurken, bepaalde courgettes en pompoenen. Mais kan ook nog. Waar het de grond ingaat, kan je het afzetten met een stuk gaas.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2008, 22:36:23 door Hizikigrrrl »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #853 Gepost op: 24 februari 2008, 19:09:22 »
Ik begin een beetje uit mijn winterdepressie te raken en ben lekker 2 dagen in de tuin aan het werk geweest. Vandaag aan het zaaien gegaan in mijn nieuwe verhoogde bedden moestuin. Wat werkt dat heerlijk met onkruidvrije luchtige aarde uit zakken. De wortels zullen er ook goed in gedijen, en het warmt denk ik als geheel sneller op. Vandaag gezaaid: tuinbonen, doperwten, sla, meiraapjes en spinazie. De laatste in de koude bak. Binnenshuis in mijn nieuwe verwarmde kweekkasjes: 7 soorten pepers en paprika's en 3 soorten aubergines.
Woensdag ga ik verder, dan gaan de knoflook en de sjalotten de grond in.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #854 Gepost op: 27 februari 2008, 16:36:35 »
Ook ik ben vh weekend 'lekker' in de tuin bezig geweest en kon maandag eindelijk de eerste dingen zaaien: raapstelen. Verder heb ik nog een zooi aardperen de grond ingeduwd.

En het jaarlijkse ritueel van wachten op de zaadjes van Vreeken (en Morgan&Thompson) is ook weer bezig... Dan kunnen de spinazie en slasoorten (eikenblad rood en groen en heeeeel coole Yugoslavian Red Butterhead sla: http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/599/1) ook de grond in.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #855 Gepost op: 27 februari 2008, 16:50:00 »
Ook ik ben vh weekend 'lekker' in de tuin bezig geweest en kon maandag eindelijk de eerste dingen zaaien: raapstelen. Verder heb ik nog een zooi aardperen de grond ingeduwd.

En het jaarlijkse ritueel van wachten op de zaadjes van Vreeken (en Morgan&Thompson) is ook weer bezig... Dan kunnen de spinazie en slasoorten (eikenblad rood en groen en heeeeel coole Yugoslavian Red Butterhead sla: http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/599/1) ook de grond in.

Ik bestel niet meer bij Vreeken, duurt me veel te lang allemaal. Dit jaar heb ik alleen bij De nieuwe tuin besteld. Die sla ziet er wel fantastisch uit trouwens! Heb je nu een moestuin bij je huis, of nog bij je ouders?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #856 Gepost op: 27 februari 2008, 16:57:25 »
Hij is echt mooi he, die sla?!

De moestuin heb ik nog steeds bij mijn ouders, want ik weet niet hoe lang ik hier kan blijven wonen. Wel wil ik hier dit jaar wat sla en raapstelen in bakken zaaien en courgettes inplanten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #857 Gepost op: 29 februari 2008, 16:18:07 »
Yes, de zaadjes van M&T zijn binnen!

Ik heb er ook 2 zakjes siernetel besteld, Coleus nogwattes en nogwattes. Deze zaadjes moet je na het zaaien met pot in al in een polythene bag doen. Zijn dat die hersluitbare boterhamzakjes die je in de super kan kopen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #858 Gepost op: 29 februari 2008, 20:06:02 »
Oh, nou...siernetel is erg gemakkelijk, hoor. Gewoon op een warm plekje, tijdelijk glasplaatje erop of plastic erover, met wat gaatjes erin. Als je siernetels eenmaal groeien, makkelijk stekjes te nemen in een glas water. Was een zeer gewilde kamerplant. Ik heb ze wat gestekt als kind.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #859 Gepost op: 29 februari 2008, 20:59:25 »
Komt er uit een zaadje nou zo'n heel grote plant of moet ik daarvoor meerdere stekjes bij elkaar in een pot doen?

Ik heb deze 3:
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2444/1
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2456/1
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/4215/1