Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #760 Gepost op: 23 mei 2007, 15:24:30 »
Die van mij staan al enkele weken buiten, ook de mooie groene. Maar moet ik de gele bladeren er nu afhalen of speciale mest geven?

Offline Lona

• 812
« Reactie #761 Gepost op: 23 mei 2007, 16:11:21 »
er is speciale tomatenmest (pak met korrels), die je ook kunt gebruiken voor bijvoorbeeld komkommers of courgette, ik heb die van mij bij de aldi vandaan, die hebben dat rond deze tijd vaak bij hun aanbiedingen.

Overigens schijnen tomaten elk jaar graag op dezelfde plek te staan volgens mijn tuinboeken.
Ik heb niks kunnen vinden over geel blad, maar ik zou het er af halen. Het kan zijn dat je te weinig of juist teveel water hebt gegeven. Als er een soort witte poeder opzit en de planten verwelken, is het trouwens de witte vlieg, blaadjes eraf halen dan.

edit: overigens schijnen tomaten het het beste te doen aan een zuidmuur of schutting
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007, 19:16:37 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

« Reactie #762 Gepost op: 23 mei 2007, 22:15:17 »
tomaten moeten juist niet elk jaar op dezelfde plek is mij geleerd. Net als aardappelen, het is één familie (aubergine hoort er ook bij) en die moet je afwisselen ivm ziektes in de grond.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #763 Gepost op: 24 mei 2007, 00:36:38 »
Die gele blaadjes kunnen komen doordat ze te veel en te lang in felle zon hebben gestaan. Het kan ook een teveel/tekort aan een bepaalde meststof zijn ,maar welke precies kan ik morgen even opzoeken.

Offline Lona

• 812
« Reactie #764 Gepost op: 24 mei 2007, 11:01:31 »
tomaten moeten juist niet elk jaar op dezelfde plek is mij geleerd. Net als aardappelen, het is één familie (aubergine hoort er ook bij) en die moet je afwisselen ivm ziektes in de grond.

ja dat dacht ik ook, maar in dit boek tond dat je zelfs het plantafval van vorig jaar als mest kon gebruiken bij de neiuwe tomatenplant. Ze haalden dat van de ziektes ook wel aan, maar ze zeiden dat die kans niet op woog tegen de voordelen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #765 Gepost op: 30 mei 2007, 14:56:00 »
Ik heb gisteren het eerste aardbeitje en de eerste aalbesjes van dit jaar uit eigen tuin gegeten!

Offline Lona

• 812
« Reactie #766 Gepost op: 30 mei 2007, 15:01:21 »
Ik heb gisteren het eerste aardbeitje en de eerste aalbesjes van dit jaar uit eigen tuin gegeten!
:wortel:

leuk!

ik de eerste sla en radijsjes :wortel:

De tomaten heb ik inderdaad toch op (bijna) dezelfde plek geplant als vorig jaar, experimentje, ik ben benieuwd!

viv

« Reactie #767 Gepost op: 31 mei 2007, 21:16:10 »
Viooltjes zijn mijn lievelingsbloemen
toen zag ik tweede pinksterdag bij het tuincentrum
zwarte viooltjes

die staan nu bij ons voor op de galerij prachtig hoor

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #768 Gepost op: 01 juni 2007, 14:25:35 »
Ik had ook gisteren m'n eerste aardbeien van het balkon, en ze worden niet eens opgegeten door vogels (wat ik dan dus wel weer een beetje vreemd vind want het zijn gewone aardbeienplanten en geen giftige siersoort of zoiets. En er zitten wel verschillende soorten vogels (kauwen, duiven, koolmeesjes, merels) in de andere balkonbakken te wroeten waar sla, de komkommerplanten en de geraniums in staan).

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #769 Gepost op: 01 juni 2007, 20:52:40 »

zwarte viooltjes

Ik dacht: een vaste plant. Waard om even op te zoeken. Misschien doe ik het wel voor je, een dezer.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #770 Gepost op: 01 juni 2007, 20:53:34 »
Die gele blaadjes kunnen komen doordat ze te veel en te lang in felle zon hebben gestaan. Het kan ook een teveel/tekort aan een bepaalde meststof zijn ,maar welke precies kan ik morgen even opzoeken.
Misschien een kaliumtekort.

Offline Lona

• 812
« Reactie #771 Gepost op: 04 juni 2007, 17:25:12 »
de boontjes zijn gezaaid en de pompoenen geplant :D
Vanavond staat er weer een krop sla uit eigen tuin op het menu, die groeien echt als kool. Verder dacht ik dat de knoflook binnenkort geoogst kan worden, maar dat moet ik even opzoeken...

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #772 Gepost op: 04 juni 2007, 19:51:39 »

zwarte viooltjes

Ik dacht: een vaste plant. Waard om even op te zoeken. Misschien doe ik het wel voor je, een dezer.

black molly?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #773 Gepost op: 04 juni 2007, 23:12:37 »
Ik heb wat afgeprijsde bollen en knollen op de kop getikt, maar nu weet ik niet hoe ze in de grond moeten.

Ik heb een dahlia en een pioenroos, waaraan stokken zitten. De stokken moeten boven de grond?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #774 Gepost op: 04 juni 2007, 23:56:54 »
Stokken als in: verdroogde stelen?

Pioenen  moeten heel ondiep; de neuzen moeten net boven de grond uit komen. Dahlia's weet ik niet, ik heb ze dit jaar voor het eerst geplant en  er stond 5-10 cm onder de grond ( die knol dan dus).

viv

« Reactie #775 Gepost op: 05 juni 2007, 16:05:00 »

zwarte viooltjes

black molly?

Als ik ga googlen kom ik dan bij vissen uit  :o

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #776 Gepost op: 05 juni 2007, 20:46:36 »
Stokken als in: verdroogde stelen?

Pioenen  moeten heel ondiep; de neuzen moeten net boven de grond uit komen. Dahlia's weet ik niet, ik heb ze dit jaar voor het eerst geplant en  er stond 5-10 cm onder de grond ( die knol dan dus).

Verdroogde stelen denk ik ja. Ik probeer het gewoon en dan zie ik wel of het iets word. Waarom zetten ze dat ook niet gewoon op de verpakking!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #777 Gepost op: 05 juni 2007, 22:28:51 »
Oh ja, dat viooltje. Vergeten...
Ik heb met succes gegoogeld op "viola nigra". Er is ook een dwergvarieteit Viola nigra 'Edward Bowles" Hmmm, iets anders denk ik. Ik kluts dat Edward waarschijnlijk (heb een Santolina/heiligenkruid 'Edward Bowles' staan).
Nou ja, wat ik in de gauwigheid heb ontdekt: alle vaste viooltjes kruipen, met wortelstokjes. Dat doet dat zwartje wat ik ken niet, dus is het een tweejarig viooltje naar waarschijnlijkheid.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #778 Gepost op: 06 juni 2007, 01:40:08 »

zwarte viooltjes

black molly?

Als ik ga googlen kom ik dan bij vissen uit  :o

\hmm... ben ik ook al tot de hogere klutskunst verheven? Ik bedoelde denk ik molly sanderson

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #779 Gepost op: 06 juni 2007, 08:17:49 »
De mijne heet Bowles black. Nou ja: het kan heel goed dat Edward er bemoeienis mee heeft gehad. Ik weet het niet meer precies, maar meneer had veel bemoeienis met planten. Net zoals je Lemoine of Mrs. Willmot meerdere keren tegen komt in plantenland.
Het lijkt me trouwens opeens een heel gave combinatie(schrijf ik "gave"? ::) : Santolina Edward Bowles met Viola Bowles Black. Ze willen wat anders qua vochtigheid, maar het is w.s. te realiseren als je het midden aanhoudt.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2007, 08:18:12 door Lovelocker »