Vegatopia Forum

Moestuin

rickmans

Re:(Moes)Tuin
« Reactie #700 Gepost op: 14 april 2007, 14:32:02 »
Het leuke van moestuinieren is dat je ook eens wat anders soorten kunt kweken. Anders als wat je in de winkels tegenkomt.
Zo heb ik nu zaad van een Cicoria soort die je normaal alleen in Spanje en Italie tegenkomt en heb ik Espelette pepers uit baskenland. Altijd leuk om eens een keer te proberen.
Rick

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #701 Gepost op: 14 april 2007, 15:50:08 »
Kun je 2 courgettes of 2 pompoenen in 1 cementbak van 70 liter zetten?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #702 Gepost op: 14 april 2007, 15:57:40 »
De bladeren van mijn aalbessen vertoonden vreemde vlekken. Ik denk dat het bessenbloedblaarluis is:
http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/50/images/bloedblaarluis_blad.jpg

Hier raden ze alleen aan om de bladeren te verwijderen en te vernietigen, op http://www.neerlandstuin.nl/struiken/aalbes.html raden ze middeltjes aan. Zou allebei het beste zijn? Er zitten al wel een heleboel bloemetjes aan...

brenda_lelie

« Reactie #703 Gepost op: 14 april 2007, 17:15:37 »

wat zijn de afmetingen? Mijn courgette was vorig jaar 1 m2

Offline Lona

• 812
« Reactie #704 Gepost op: 15 april 2007, 12:08:26 »
De bladeren van mijn aalbessen vertoonden vreemde vlekken. Ik denk dat het bessenbloedblaarluis is:
http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/50/images/bloedblaarluis_blad.jpg

Hier raden ze alleen aan om de bladeren te verwijderen en te vernietigen, op http://www.neerlandstuin.nl/struiken/aalbes.html raden ze middeltjes aan. Zou allebei het beste zijn? Er zitten al wel een heleboel bloemetjes aan...

ik kan mij van vroeger herinneren dat we dat ook wel eens hadden en dat we daar niks aan deden en dan na de oogst verwijderden en vernietigden. Alleen moet je dan wel uitkijken dat het niet overspringt. Ik weet niet of het veel bladeren zijn, anders kun je ook de slechte bladeren eraf halen en vernietigen, dan gaat dat ook niet ten koste van je oogst.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #705 Gepost op: 15 april 2007, 13:51:01 »

wat zijn de afmetingen? Mijn courgette was vorig jaar 1 m2
Ik voorzie een groooooot ruimteprobleem op het balkon: ik heb een stuk of twintig komkommerplantjes uit zaadjes opgekweekt en een stuk of zes tomatenplantjes. En baby leaf pluksla, maar die groeit zo hard met dit weer dat we die vast gauw kunnen eten. Geen idee waar al die komkommers en tomaten moeten staan want ik had niet verwacht dat 't zaaien (in een vensterbankkasje) zo goed ging. Ik heb eigenlijk maar 1 balkonbak over, de rest van het balkon staat al vol.  :nopompom:

brenda_lelie

« Reactie #706 Gepost op: 15 april 2007, 14:20:12 »
Ik voorzie een groooooot ruimteprobleem op het balkon: ik heb een stuk of twintig komkommerplantjes uit zaadjes opgekweekt en een stuk of zes tomatenplantjes. En baby leaf pluksla, maar die groeit zo hard met dit weer dat we die vast gauw kunnen eten. Geen idee waar al die komkommers en tomaten moeten staan want ik had niet verwacht dat 't zaaien (in een vensterbankkasje) zo goed ging. Ik heb eigenlijk maar 1 balkonbak over, de rest van het balkon staat al vol.  :nopompom:
Heb je alleen een balkon? Ik zou het dan bij 1 komkommer houden, denk dat je trouwens aan 1 komkommerplant ook wel genoeg hebt hoor qua aantal komkommers, of je moet heel erg van komkommers houden. Die andere zou ik gewoon weggeven aan mensen met een stukje tuin over.
Wat voor tomatenplantjes heb je? grote of voor in een bak?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #707 Gepost op: 15 april 2007, 14:31:21 »
Wat voor tomatenplantjes heb je? grote of voor in een bak?
Gewone grote, die had ik vorig jaar ook. Toen had ik ook in alle losse potjes en bakjes tomatenplanten staan, en dat ging goed. Dus vandaar dat ik dacht om het dan ook eens met komkommer (en sla en paprika  ::))te proberen. Maar dit jaar heb ik ook meer andere (sier)planten en kruiden op het balkon staan. Het is gewoon tijd voor een tuin. :)

Aiko

« Reactie #708 Gepost op: 15 april 2007, 15:08:19 »
Er is vast wel een park nabij, waar je ze kunt uitplanten. Wel kans dat je komkommers naar hondenurine gaan ruiken en smaken, gok ik...

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #709 Gepost op: 15 april 2007, 16:10:41 »
Echt een goede plek hier in de buurt weet ik niet, de mensen van de botanische tuin zullen ook wel niet op komkommers zitten te wachten. We hebben wel een gezamelijk soort tuin (gras en bomen) maar er wonen hier ook paar mevrouwen Helderder  ;D in de flat die alles angstvallig in de gaten houden. Ze konden het al niet waarderen dat ik met Nappie buiten liep in de tuin, laat staan als ik er in ga spitten. ::)
Ik zet ze wel bij elkaar in één bak en zie wel wat het wordt; ik hoef er gelukkig niet van te oogsten of te eten ofzo. ;)

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
« Reactie #710 Gepost op: 16 april 2007, 00:32:26 »
je kunt ze zowiezo pas na de laatste vorst buiten planten.

Dus het kan nu al?

Mijn tomaatjes komen net pas op in mijn kasje  :(
:koffie: 35, nog steeds veg@

brenda_lelie

« Reactie #711 Gepost op: 16 april 2007, 08:04:07 »

Dus het kan nu al?

Neehee! Het kan nog gaan vriezen hoor! De regel is pas na 21 mei.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #712 Gepost op: 16 april 2007, 20:02:27 »
Het is gewoon tijd voor een tuin. :)

Het is altijd tijd voor een tuin!  8) Ben je nog steeds op zoek naar een huis met tuin? Of is een moes ook een optie? Dat kost doorgaans geen drol, en misschien kun je het met iemand samen gaan doen, dan is het ook minder werk dan in je eentje (en de oogst is altijd te groot dus dat probleem is dan ook opgelost!)

brenda_lelie

« Reactie #713 Gepost op: 16 april 2007, 21:28:39 »
is dat leuk een moestuin huren? Ik heb er wel vreselijke verhalen over gehoord. Keuringscommissies en iedereen die zich met je bemoeid. Dat lijkt mij niet echt leuk.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #714 Gepost op: 17 april 2007, 00:20:21 »
Dat ligt er helemaal aan waar je volgens mij huurt. Een vriend van mij zit op z'n keurig complex met huisjes, ligusterheggen, tuinkabouters en grindpaden. Hij heeft onlangs een gele kaart gekregen  :laugh:

Een vriendin van me zit ergens anders en daar speelt dat allemaal niet. Het complex is ook eenvoudiger; lapjes aarde en hier en daar een stoeptegelpaadje. Geen huisjes toegestaan.

Offline braam

• 460
« Reactie #715 Gepost op: 17 april 2007, 07:22:10 »
Ik zit op een collectieve tuin. Dat wil zeggen met zo,n 25 mensen verbouw je groente op een groot stuk grond. We zijn verdeeld in 5 groepen. Elke groep heeft zijn eigen stuk grond en je teelt elk jaar een ander gewas. We hebben de bloemengroep, bladgroentegroep, wortelgewassengroep, bonengroep, aardappel/aarbeiengroep. Dit jaar heeft mijn groep de bladgroente, dat rouleert. Je oogst van elkaar, we wegen af wat we meenemen, we krijgen daar een (kleine) rekening van en van dat geld worden weer zaden e.d. gekocht. We hebben 1 antiautoritaire 'oppertuinman' die de zaaischema's maakt. De sfeer is heel gemoedelijk ondanks grote verschillen in de groepen. Ik zit in een 'makkelijke', weinig perfectionistische groep, maar er zijn ook zeer preciezen. Geen problemen we houden rekening met elkaar. Elke zaterdagochtend komt iedereen om te werken en koffie tedrinken. Ik ga zelf met een groepsgenoot nog een keer door de week.  Beetje jaren 70 concept. De tuin bestaat al 28  jaar op deze manier.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #716 Gepost op: 17 april 2007, 07:54:38 »
Maar een moestuin of collectieve tuin daar moet je dan weer heen en mijzelf kennende gebeurt dat dan niet. Of minder vaak dan ik zou willen en nodig is. Ik heb het er wel eens met een vriendin over gehad maar in Nijmegen is ook niet veel mogelijk (volgens haar, ik heb me er niet in verdiept), maar misschien heeft ze ook wel alleen geïnformeerd naar de tuintjes naast haar flat...
Ik hoop dat ik deze zomer ander werk vind, dan gaan we serieus kijken voor een ander huis, met tuin. En als ik geen ander werk vind ook, maar dan moet ik misschien wel veel reizen want in Nijmegen is de arbeidsmarkt niet zo groot voor filosofen.

brenda_lelie

« Reactie #717 Gepost op: 17 april 2007, 10:13:05 »
In Nijmegen heb je die bij het spoor he, bij de annastraat. Dat ziet er wel lekker rommelig uit  :)
Oja, wat mij ook wel een toffe lijkt is De smalle steeg ( http://www.omslag.nl/wonen/stimuleren.html#SmallesteegNijmegen ) ooit eens wat over gelezen in een bio-blaadje, erg multi-culti is die.
Deze ziet er chiquer uit (op het eerste gezicht van de site want ik ken hem niet): http://members.lycos.nl/stevensgaarden/

Kiwi

« Reactie #718 Gepost op: 17 april 2007, 10:29:28 »

Dus het kan nu al?

Neehee! Het kan nog gaan vriezen hoor! De regel is pas na 21 mei.

De regel is pas na IJsheiligen (na 15 mei dus).

brenda_lelie

« Reactie #719 Gepost op: 17 april 2007, 13:54:57 »
In Nijmegen heb je die bij het spoor he, bij de annastraat. Dat ziet er wel lekker rommelig uit  :)
Oja, wat mij ook wel een toffe lijkt is De smalle steeg ( http://www.omslag.nl/wonen/stimuleren.html#SmallesteegNijmegen ) ooit eens wat over gelezen in een bio-blaadje, erg multi-culti is die.
Deze ziet er chiquer uit (op het eerste gezicht van de site want ik ken hem niet): http://members.lycos.nl/stevensgaarden/

Op die site van Stevensgaarden schrijven ze dit:
"De nieuwe trend is tegenwoordig dat er ook steeds meer vrouwen een tuin huren.
Deze vrouwen tuinnieren meestal heel anders dan de klassieke tuinder en zo krijg je een grote verscheidenheid aan tuinen."

Waar slaaaat dat op?