Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lona

• 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #680 Gepost op: 12 april 2007, 12:21:32 »
ik heb vorig jaar gewoon direct buiten gezaaid en dat ging erg goed. Een pompoentje... die krijg je niet, wel een pompoen! Ik had vorig jaar 3 planten met strengen van wel 20 m hahaha, ik had ze helemaal opgerold!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

brenda_lelie

« Reactie #681 Gepost op: 12 april 2007, 12:25:24 »
ja dat is dus wel lastig want ik heb echt veeel te weinig ruimte. Maar volgens mij kun je dat soort planten (pompoen, courgette, komkommer) dus ook omhoog laten groeien, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. Langs een schuin omhooglopend stuk. Heeft iemand daar ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 12 april 2007, 15:29:13 door brenda_lelie »

brenda_lelie

« Reactie #682 Gepost op: 12 april 2007, 15:35:24 »
bij de lidl hebben ze ook zo'n handige plantendrukspuit (die je eerst moet pompen) in de aanbieding. Zouden ze die nu nog hebben? Hier is helemaal geen lidl in de buurt maar ik zou morgen erheen kunnen fietsen. Maar ik weet dus niet of de lidl altijd genoeg inkoopt, bij de aldi zou ik het nu zeker niet meer proberen.
ik wou zo'n plantenspuit gisteren kopen maar waar ik het vroeg kregen ze hem pas over twee weken weer, en dan zijn de meeste van mijn plantjes al naar buiten denk ik.

Offline Lona

• 812
« Reactie #683 Gepost op: 12 april 2007, 16:15:18 »
ja ik wou morgen dat tent-kasje halen bij de lidl... ik hoop net als jij dat ze het nog hebben. Voor het bewateren binnen gebruik ik altijd de spray functie van mn planten spuit, en voor in het buitenkasje de mist-functie van de waterslang. Werkt zoiets niet ook voor jou?

brenda_lelie

« Reactie #684 Gepost op: 12 april 2007, 16:31:11 »
ja ik heb wel een plantenspuit, die sprayt ook heel fijn voor mijn plantjes en heeft een leuk jarenzeventigmotief maar daar moet je dus steeds in knijpen en daar krijg ik behoorlijk last van in mn armspieren. Zo'n pompding is dus voor mijzelf handiger want dan kan mn vriend pompen en ik sprayen, die kun je ook zo zetten dat je dat ding niet ingedrukt hoeft te houden.
(ik kan natuurlijk ook mijn vriend de plantjes water laten geven maar dat kan hij in mijn ogen niet echt goed doen)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #685 Gepost op: 12 april 2007, 16:57:52 »
ja ik heb wel een plantenspuit, die sprayt ook heel fijn voor mijn plantjes en heeft een leuk jarenzeventigmotief maar daar moet je dus steeds in knijpen en daar krijg ik behoorlijk last van in mn armspieren.

Een prima training voor je armspieren dus.

brenda_lelie

« Reactie #686 Gepost op: 12 april 2007, 16:59:19 »
ja maar niet fijn als je spieren dan gaan trillen

Offline Lona

• 812
« Reactie #687 Gepost op: 12 april 2007, 20:11:57 »
 :cheer: ik heb net twee klimrozen bij de praxis gekocht!
En mijn druivenstruiken lopen uit terwijl ik dacht dat ze het niet meer zouden doen! :cheer:

en ik vond vandaag (2x) een raar beest in de grond, een rood/bruin ding wat nog het meest leek op een kop van een boor. Weet iemand wat dit is?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #688 Gepost op: 12 april 2007, 20:43:48 »
en ik vond vandaag (2x) een raar beest in de grond, een rood/bruin ding wat nog het meest leek op een kop van een boor. Weet iemand wat dit is?

Zo goed als zeker een insectenlarve.  En als het redelijke grote beesten waren, waren het waarschijnlijk larven van een keversoort en/of nachtvlinder.  Maar zonder meer gegevens kan ik er in ieder geval geen soortnaam op plakken.

Heb je geen foto?

Offline Lona

• 812
« Reactie #689 Gepost op: 13 april 2007, 10:38:27 »
nee, als ik er nog een tegenkom zal ik een foto maken

brenda_lelie

« Reactie #690 Gepost op: 13 april 2007, 10:39:36 »
weet iemand hier wanneer je met het afharden van tomaten en paprikaplantjes moet beginnen? Ze zijn al best aardig gegroeid, krijgen vooral al veel nieuwe blaadjes.

Offline Lona

• 812
« Reactie #691 Gepost op: 13 april 2007, 10:43:21 »
niet te vroeg, heb je ze nu binnen of in de bak buiten?

brenda_lelie

« Reactie #692 Gepost op: 13 april 2007, 10:46:14 »
nog binnen
ik dacht eerst maar eens een week in het kasje (wennen aan meer temperatuurschommelingen dag/nacht) dan een weekje buiten overdag, een weekje buiten dag en nacht en dan uitplanten. Maar ik heb er helemaal geen ervaring mee en ik vind mn boek er vrij vaag over.

Offline Lona

• 812
« Reactie #693 Gepost op: 13 april 2007, 10:59:20 »
je kunt ze zowiezo pas na de laatste vorst buiten planten. Je zou ze nu in de bak kunnen zetten en overdag de bak open zetten en 's avonds afdekken, maar ikzelf laat ze binnen staan totdat ze naar buiten mogen. Veel makkelijker.

overigens zag ik bij Gardener's world en in de groei en bloei dat tomaten zeer goed schijnen te groeien als je een zak potgrond neemt, hem plat neerlegt, daar een gat in knipt, en daar het tomatenplantje inzet. Het schijnt dan zeer goed te groeien en je laat hem daar gewoon het hele seizoen instaan.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2007, 11:01:35 door Lona »

brenda_lelie

« Reactie #694 Gepost op: 13 april 2007, 11:06:31 »
ja maar als je ze dus binnen laat staan totdat je ze uitplant dan krijgen ze niet zo'n stevige steel enzo, daar is dat afharden goed voor (geloof ik)

Dat van die zak potgrond is wel een beetje gek zeg :) Hebben ze dan wel genoeg ruimte voor de wortels? En valt de plant dan niet om? Vorig jaar werd de tomaat heel groot bij mij.
Ik ga trouwens (denk ik) een soort windscherm bouwen voor de tomaten, van bamboestokken en plastic. Volgens mij vinden ze dat wel fijn.

Offline Lona

• 812
« Reactie #695 Gepost op: 13 april 2007, 11:18:32 »
hmm, heb ik vorig jaar niet gedaan volgens mij, en het ging heel goed. Maar anders zou ik ze dan eerst verplaatsen naar de koude bak buiten. Dan kunnen ze op die manier afharden.

Een zak potgrond biedt genoeg ruimte voor de wortels. Ik vond het wel een slim idee. Mijn tomaten heb ik vorig jaar tegen de schutting gezet en telkens opgebonden. Dat werkte heel goed. Verder heb ik ze wat tomatenmest gegeven en verder niks bijzonders.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #696 Gepost op: 14 april 2007, 00:25:37 »
Die 'growing bags', da's echt Engels. Ze hebben ze zelfs met 2 vierkantjes er op getekend dat je weet waar je knippen moet.  :bonk:

Anyway, het gaat heel goed in een zak potgrond, je kunt er 2 planten inzetten (ik meen dan wel een zak van 70 liter). Maar waarom niet gewoon in de volle grond?

Mijn tomaten beginnen ook goed te groeien nu, en de basilicum die ik een paar dagen terug gezaaid heb komen ook al op. Dit heb ik allemaal binnen staan. In de kas heb ik in trays planten gezaaid die wel tegen lagere temperaturen kunnen, maar helaas niet tegen slakken; vele zijn omgeknaagd en ik kan dus weer overnieuw beginnen  >:(

brenda_lelie

« Reactie #697 Gepost op: 14 april 2007, 10:57:02 »
Anyway, het gaat heel goed in een zak potgrond, je kunt er 2 planten inzetten (ik meen dan wel een zak van 70 liter). Maar waarom niet gewoon in de volle grond?

Als je in zo'n zak potgrond teelt dan heb je natuurlijk geen last van dat je op dezelfde plek volgend jaar geen tomaten kan zetten. Dat is wel superhandig als je een mooi tomatenplekje hebt. Maar mij lijkt het een beetje onnatuurlijk, ik stop alles gewoon in de grond.

Harry

« Reactie #698 Gepost op: 14 april 2007, 11:32:11 »
Is iets in de grond stoppen niet per definitie onnatuurlijk? Tenminste als het door een mens wordt gedaan met als beoogd resultaat een plant om van te eten.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2007, 11:33:45 door Meneer de Uil »

brenda_lelie

« Reactie #699 Gepost op: 14 april 2007, 12:00:55 »
(moes)tuinieren is inderdaad niet heel natuurlijk maar ik vind iets gewoon in de grond stoppen ipv in een zak potgrond wel de meest natuurlijke manier van moestuinieren.
enne, het is nog altijd natuurlijker dan je groenten in de super kopen he!