Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #60 Gepost op: 04 mei 2004, 10:49:31 »
Ik zie niet in wat die maan nu voor invloed kan hebben: met heel wat fantasie kan je iets voorstellen van het "trekken" aan water. Maar ja: dat zal op micro-schaal ook geen donder uitmaken.
De stand van de zon doet er volgens mij alleen toe. Ik geloof wel in combinaties en inzetten van planten tegen plaagbeestjes. Daar kun je ook goede argumenten voor aanvoeren. Kijk: als ik een aardappel was, wil ik ook een boon of een erwt als buur. Krijg ik stikstof zonder er iets voor hoeven te doen. En als ik een luis was trok ik ook mijn neus op voor de Afrikaantjes.

Het volgende is waarschijnlijk echt geklets uit mijn nek, maar goed.........
Je hebt toch ook meer zelfmoorden bij volle maan, of mensen die bij volle maan onrustig of dol worden? Atmosferische invloeden, weet ik veel? Kan het dan niet dat zaadjes en knollen daar ook van onder invloed raken en spontaan ontkiemen ?

Iik voel zelf ook meer voor goede combinaties. Ik heb daar een heel leuk boek over: Tomaten houden van worteltjes.
Eens kijken wat ze zeggen over tomaten:

Nooit tomaten en kool samen planten (waarom staat er niet bij, maar bij het hoofdstuk kool staat dat alle kolensoorten tomaten verafschuwen)
Tomaten beschermen rode besjes tegen insecten
Tomaten houden van bieslook, ui, peterselie, oostindische kers en wortelen.
Knoflook tussen de uien beschermt tegen insecten.
Tomaten beschermen rozen tegen zwarte vlekken
Tomaten die in de buurt staan bij brandnetels blijven langer houdebaar

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #61 Gepost op: 04 mei 2004, 10:50:54 »
Je hebt toch ook meer zelfmoorden bij volle maan, of mensen die bij volle maan onrustig of dol worden?
Nee hoor.

Mensen zoeken altijd verbanden. Vaak slaan die nergens op.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #62 Gepost op: 04 mei 2004, 11:59:21 »
In twee werkkringen kwam ik ziekenverzorgenden tegen die zeiden dat mensen altijd met "zijn drieën gingen". Ja, soms in een maand, soms in een half jaar, uiteindelijk kom je wel op drie. Dit is aantoonbare onzin, bijgeloof.
Dat wil ik niet direct op één lijn stellen met dat maanverhaal...dat is m.i. vooralsnog "geloof" voor mij. "Geloof" hoeft geen onzin te zijn ;)
De statistiek steunt wel het gegeven dat in onze klimaatzone de meeste zelfdodingen worden gepleegd als de blaadjes vallen en als de blaadje komen. Daar kun je wel wat bij bedenken. Net als dat als het een zonnige dag is, mensen o.h.a. minder chagrijnig zijn. Maar dan moet het ook weer niet té warm zijn, want dan is men wel weer eerder geirriteerd. Het heeft met welbehagen te maken. Niet veel mensen hun stemming wordt beïnvloed door de maan. Uitgezonderd een enkel Dolfje Weerwolfje.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2004, 12:00:48 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #63 Gepost op: 04 mei 2004, 12:08:18 »
Lees jij Paul van Loon? 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #64 Gepost op: 04 mei 2004, 12:19:28 »
Nee, ik kan gewoon alles gebruiken ;)
Zo!
Die opmerking is echt te enigmatisch voor mij!
Jammer, want hij klonk wel leuk-voor-wie-hem-snapt. :-\

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #65 Gepost op: 04 mei 2004, 12:33:16 »
Dat wíst ik natuurlijk  :P
Maar ik voel me nu wel verplicht Dolfje W. uit de bieb te halen.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2004, 12:33:56 door Lovelocker »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #66 Gepost op: 04 mei 2004, 12:47:34 »
Én Volle maan, Zilvertand en Weerwolvenbos, natuurlijk!
Zijn wel vaak uitgeleend hoor. :(

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #67 Gepost op: 04 mei 2004, 13:33:28 »
Ik ga zó naar de bieb, dus wie weet...waar ik mee thuis kom. Ik moet iets van duimspijkers hebben voor mijn geïmproviseerde "kasje" en dan ben ik toch in het centrumpje.
Als tip geef ik "Plant en plaag" gids voor het herkennen, voorkomen en beheren van ziekten en plagen in de tuin (milieuvriendelijk), Uitgeverij: roodbont ISBN 90-75280-18-1
Die gaat straks terug naar de bieb, maar ik heb hem net besteld bij bol, want is het soort handige boekje waar ik van houd: beknopt, zinnige informatie, afbeeldingen die alle de inhoud ondersteunen.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #68 Gepost op: 04 mei 2004, 14:58:00 »
Toch schijnt de stand vd maan wel wat uit te maken. Ik herinner me iets van een Duits onderzoek van 1 of 2 jaar geleden, waarin werd aangetoond dat als er bij een bepaalde stand vd maan werd geoogst (of als het donker was), dat er dan later minder overlast was van onkruid.

Dat je minder overlast hebt van 'bijkruid' als je in het donker oogst is mij wel bekend: als je namelijk oogst, gooi je een beetje grond om, waardoor zaden in het licht komen. Een klein beetje licht is al voldoende voor een kieming.
Zo is bijkruid wieden en de grond losmaken in het donker aantoonbaar beter dan in het licht.
Dit geldt natuurlijk alleen voor lichtgevoelige zaden.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Carla

• 259
Re:Raapsteeltjes
« Reactie #69 Gepost op: 06 mei 2004, 07:00:46 »
Ik heb zaad voor raapsteeltjes gekocht. Ze heten Bladmoes Namenia.

Gisteren was ik jarig, en wat kreeg ik van mijn zus........Raapsteeltjes zaad !
Op het zakje staat Brassica campestris, bijna dezelfde naam die Lovelocker had gevonden.
Ik kan het zaaien op de volle grond van maart tot augustus.
In het frans heet het Chou-navet, dat zijn indaad die knolletjes waarvan ik al dacht dat het dezelfde raapjes zijn als voor de raapsteeltjes.
In het Duits Stielmus; dat lijkt wel weer op Bladmoes(hoewel eerder Steelmoes), kennelijk zijn er meerder namen voor raapsteeltjes.
Nou, het zal mij benieuwen; zodra het wat lekkerder weer wordt ga ik het snel zaaien.
Verder heb ik ook zaad voor postelein gekregen. Is ook niet te krijgen in Frankrijk maar ik vind dat altijd wel heel lekker.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2004, 07:02:25 door Carla »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #70 Gepost op: 09 mei 2004, 14:03:32 »
Ik heb binnen wat dingen gezaaid in turfpotjes. Nu zie ik dat er schimmel op de potjes staat (dus niet in de grond). Kan dit kwaad? Ik wil vd week een en ander in de moestuin zetten nml. Zou ik de potjes er toch af moeten halen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #71 Gepost op: 09 mei 2004, 18:18:18 »
Denk het wel. Dat is het grote nadeel van die Jiffy-potjes. Zou de potjes voorzichtig losscheuren en op de composthoop of in de groenbak gooien.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #72 Gepost op: 10 mei 2004, 20:17:30 »
Hmm, 'k heb gister bladluis ontdekt op de koriander (we denken tenminste dat het koriander is, want het ziet er zo uit en het ruikt en smaakt zo, maar allebei hebben we geen koriander geplant ???) en ook op de appel en peer.
Maar nu ben ik zo'n teut die ze niet wil doodmaken, dus hebben mijn vriend en ik gister met sateprikkertjes die beestjes eraf lopen plukken. :P Helpt vast voor geen meter, maargoed, het zag er wel meteen minder dramatisch uit.
Ik heb inmiddels ontdekt dat we Afrikaantjes of Oostindische kers ofzo moeten hebben, om luisopeetbeestjes te lokken. Of een volgzaam winterkoninkje. :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #73 Gepost op: 10 mei 2004, 20:19:56 »
Of in de weer gaan met een plantenspuit met een zeepsopje met spiritus...

Mijn zelf gezaaide chiliplantjes, munt, en thaise basilicum (ik denk dat ze me andere basilicum wilden geven, maar ik ben hier ook erg blij mee) staan er heel mooi bij. Als ze lief zijn en netjes doorgroeien mogen ze binnenkort naar buiten.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2004, 20:23:19 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #74 Gepost op: 10 mei 2004, 23:38:26 »
Afrikaantjes lokken geen bladluisopeetbeestjes, maar de geur verjaagt bladluizen. Oost-indische kers zit juist vaak zelf ónder de (zwarte) luizen. Is natuurlijk ook een manier: een nog lekkerder hapje in de buurt zetten... Je kunt Oostindische kers eten in de sla: zowel blad als bloemen(scherp van smaak). De knoppen en onrijpe zaaddozen worden wel als kappertjes gebruikt.
De lucht van lavendel, hebben ze ook een hekel aan. Moet je die wel direct ernaast zitten. Een hoop milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden zijn niet zo sterk.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2004, 23:39:45 door Lovelocker »

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #75 Gepost op: 11 mei 2004, 15:07:18 »
Vlak naast de lavendel staat een zwartebes die vol zit met zwarte luis... Ik heb mijn ouders gevraagd om er afrikaantjes (van 1cm groot) naast te zetten, maar vraag me af of het gaat helpen. Een andere oplossing weet ik in ieder geval niet (behalve doodmaken).

Grote kans wel dat mijn vader er stiekem met wat gif overheen gaat. Als ik dan in het weekend vraag waar de luizen heen zijn halen ze hun schouders op. Hebben ze volgens mij ook al eens bij de appel gedaan...  >:( Geen wonder dat de koolmeesjes ze niet opeten.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Kiwi

« Reactie #76 Gepost op: 11 mei 2004, 15:23:39 »
Het is hier al vaker gevraagd, maar hoe kom ik van slakken af?
Gif is zielig (ook voor vogels en egels die die slakken dan weer opeten), bier schijnt goed te helpen maar ook niet zo diervriendelijk te zijn, en om nu m'n hele tuin vol te storten met scherpe steentjes of schelpen zie ik ook niet zo zitten. Maar ze vreten wel al m'n hosta's op! Wie weet nog een andere methode?

Aiko

« Reactie #77 Gepost op: 11 mei 2004, 18:57:12 »
Een tip voor zij die last hebben van mieren (in de moestuin of kas); leg eens her en der takken van tomatenplanten. Schijnt dat mieren niet van de geur hiervan houden.

Werkt bij mijn cactussen in de kas ook goed. Alleen zijn de tomatenplanten nog niet groot genoeg om wat takken af te halen, momenteel.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2004, 18:58:34 door Aiko »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #78 Gepost op: 11 mei 2004, 21:00:16 »
Uhm, mieren zijn dus niet goed in de broeikas??
Ik had al een vermoeden.

Aiko

« Reactie #79 Gepost op: 11 mei 2004, 21:27:00 »
Misschien zijn ze wel ergens goed voor, maar bij mij meer schade dan baat in ieder geval. Spinnen en vliegen mogen van mij wel blijven.