Ik zie niet in wat die maan nu voor invloed kan hebben: met heel wat fantasie kan je iets voorstellen van het "trekken" aan water. Maar ja: dat zal op micro-schaal ook geen donder uitmaken.
De stand van de zon doet er volgens mij alleen toe. Ik geloof wel in combinaties en inzetten van planten tegen plaagbeestjes. Daar kun je ook goede argumenten voor aanvoeren. Kijk: als ik een aardappel was, wil ik ook een boon of een erwt als buur. Krijg ik stikstof zonder er iets voor hoeven te doen. En als ik een luis was trok ik ook mijn neus op voor de Afrikaantjes.
Het volgende is waarschijnlijk echt geklets uit mijn nek, maar goed.........
Je hebt toch ook meer zelfmoorden bij volle maan, of mensen die bij volle maan onrustig of dol worden? Atmosferische invloeden, weet ik veel? Kan het dan niet dat zaadjes en knollen daar ook van onder invloed raken en spontaan ontkiemen ?
Iik voel zelf ook meer voor goede combinaties. Ik heb daar een heel leuk boek over: Tomaten houden van worteltjes.
Eens kijken wat ze zeggen over tomaten:
Nooit tomaten en kool samen planten (waarom staat er niet bij, maar bij het hoofdstuk kool staat dat alle kolensoorten tomaten verafschuwen)
Tomaten beschermen rode besjes tegen insecten
Tomaten houden van bieslook, ui, peterselie, oostindische kers en wortelen.
Knoflook tussen de uien beschermt tegen insecten.
Tomaten beschermen rozen tegen zwarte vlekken
Tomaten die in de buurt staan bij brandnetels blijven langer houdebaar