Vegatopia Forum

Moestuin

Aiko

Re:(Moes)Tuin
« Reactie #560 Gepost op: 16 maart 2007, 18:08:40 »
Ik heb hetzelfde probleem en was van plan veel aardappelen te zetten dit jaar en pompoenen. Beide nemen flink wat ruimte.

Op zich kan dat erg meevallen, dat pompoenen veel ruimte in beslag nemen. Het zijn halve klimmers, je kunt ze altijd tegen een boom of flinke struik of schutting of watdanook laten klauteren. Het enige dat je in de gaten moet houden is dat de pompoen(en) wat ondersteunt kunnen worden als ze qua grootte in de richting van een kleine voetbal gaan.

De zijranken van de pompoenplant kun je afknippen (en het ongeamputeerde deel in de grond steken om te laten bewortelen...). Dan gaat daar ook geen energie van de plant meer inzitten, maar gaat het naar de hoofdrank en de daaraanzittende pompoen(en) en overwoekert het ook de rest van de blommen en groenerij niet.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #561 Gepost op: 16 maart 2007, 21:35:43 »
 Al deze adviezen niet opvolgen, dus  :-*
de tuin: dat ben ik

brenda_lelie

« Reactie #562 Gepost op: 17 maart 2007, 20:42:55 »
Onze moestuin begint ook weer een beetje op te leven. Alles is nu omgeschept en klaargemaakt om volgende week te gaan zaaien (spinazie, rucola, radijsjes mogen ook al geloof ik). En we hebben vorige week een stek van een vijgenboom erin gezet. Binnen heb ik in potjes tomaat, paprika, raapsteel (was vorig jaar direct in de grond niet zo'n succes), rucola (experiment, lijkt me wel handig in een potje in de keuken) en basilicum.
Nu wil ik eigenlijk een klein kasje aanschaffen, vooral voor de paprika en voor het opkweken van ook andere plantjes. (zoiets als dit: http://www.blokhuttensite.nl/upload/arkoo/pics/groot/Mato%20foto's%20005.jpg )
Weten iemand van jullie waar je zoiets het beste kan kopen? Ik dacht misschien bij de intratuin maar die is hier niet echt dichtbij. En als je zoiets koopt, zit het dan in een doos die je makkelijk per fiets  kan vervoeren of moet ik een auto regelen?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2007, 21:51:31 door brenda_lelie »

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #563 Gepost op: 17 maart 2007, 21:44:33 »
Nu wil ik eigenlijk een klein kasje aanschaffen, vooral voor de paprika en voor het opkweken van ook andere plantjes. (zoiets als dit: http://www.blokhuttensite.nl/upload/arkoo/pics/groot/Mato%20foto's%20005.jpg )
Weten iemand van jullie waar je zoiets het beste kan kopen?

Ik zeg: via internet thuis laten bezorgen  ::)

brenda_lelie

« Reactie #564 Gepost op: 17 maart 2007, 21:50:22 »
Ja, maar dat kasje is dus 65 euro, dat vind ik wel oke. Maar de verzendkosten zijn 45 euro, dat vind ik dan wel weer erg veel. Als de verzendkosten lager waren geweest had ik hem zo besteld.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #565 Gepost op: 17 maart 2007, 22:53:56 »
De moestuin hier is nu ook eindelijk klaar. Ik heb geen nagel meer over. Ik heb al 4 doperwtjesplantjes en 4 tuinboonplantjes opgekweekt!

Een paar vraagjes:

1. Ik wil eventueel volgende week wat raapsteeltjes en eikenbladsla gaan zaaien. Nu komt er wel nachtvorst. Als je er een plastic tunnel overheen zet, houdt dat de vorst eronder dan tegen? Ik laat de tunnel sowieso iets van 2 weken staan.

2. Ik heb 4 soorten boontjes in struikvorm: doperwten, tuinbonen, soyabonen (endamame) en pronkbonen (allemaal lage soorten). Wat doe je met de struikjes wanneer je uitgeoogst bent? Ik las dat je de tuinboonplantjes iig tot op de grond kan afsnijden, zodat de rest nog stikstof in de grond kan brengen. Geldt dit ook voor de andere bonen/erwten?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #566 Gepost op: 17 maart 2007, 22:59:41 »

Bij Bakker verkopen ze er een voor 49,95:
http://www.bakker-hillegom.nl/Catalog/Productdetail.aspx?num=100&N=900019&Ns=p_Total%2bsold%7c1&productid=4079&start=1&R=4079-001
Citaat
Verzendkosten
Wij vragen u om een bijdrage van € 4,95 in de porto- en verpakkingskosten. De overige verzend- en transportkosten nemen wij voor onze rekening, hoe groot uw bestelling ook is.
Transportverzekering
Voor slechts € 0,45 kunt u uw order voordelig verzekeren gedurende het transport.

De Aldi had er afgelopen jaar ook een. Misschien dat ze hem binnenkort weer krijgen?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2007, 23:00:16 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

« Reactie #567 Gepost op: 17 maart 2007, 23:03:47 »
Hé, dat zijn goede tips zeg! Die van Bakker is niet duur. Ik zal de Aldi-aanbiedingen ook eens in de gaten houden, bedankt!

brenda_lelie

« Reactie #568 Gepost op: 17 maart 2007, 23:25:07 »
Zijn er hier eigenlijk mensen die zo'n kasje hebben? Ik vraag me namelijk af of zo één wel groot genoeg is. Ik wil er eigenlijk al wel minstens twee paprikaplanten in en dan nog ruimte om pompoen-, courgette- en tomaatplanten in een bakje in voor te kweken. Hoe groot is zo'n ding dan in de praktijk? Deze is trouwens 100x60 (ik vind hem er op de foto trouwens veeeel kleiner uitzien dan die link die ik postte, maar ze zijn evengroot  ??? ) maar hoeveel plantjes kunnen daar in de praktijk in?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #569 Gepost op: 17 maart 2007, 23:29:05 »
Ik vraag me af of je die plantjes nu al wel naar buiten kan doen, zelfs met een kasje. Meestal moet je ze eind april binnen voorzaaien en dan na een maand ofzo naar buiten doen, toch?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2007, 23:30:57 door Hizikigrrrl »

Aiko

« Reactie #570 Gepost op: 17 maart 2007, 23:29:10 »
Weet je zeker dat je niet liever een 'echte' kas wil waar jezelf ook inpast? Dan heb je zeker genoeg ruimte voor plantjes, en kun je er zelf ook fijn in klungelen terwijl het regent. Mocht je ooit verhuizen, een beetje kas is nog wel uit elkaar te sleutelen en elders weer op te bouwen als je wat handige mensen om je heen hebt. Ook die dingen zijn er in alle maten te verkrijgen. Dan kunnen je paprikaplantjes tenminste ook fatsoenlijk rechtopstaan.

brenda_lelie

« Reactie #571 Gepost op: 17 maart 2007, 23:32:43 »
@ Hizziki: Ik heb de plantjes (nou ja, ik heb ze vandaag gezaaid dus mag nog niet echt over plantjes spreken) nu nog binnen staan, zo'n kasje zou inderdaad voor later zijn.

@ aiko: tuurlijk wil ik graag zo'n grote kas. Alleen: die zijn echt onbetaalbaar. Tweedehands kan ook, maar heb geen auto dus dat is echt lastig, dan komt er nooit wat van. Maar als jij er een komt brengen en betalen: graag  :P

brenda_lelie

« Reactie #572 Gepost op: 17 maart 2007, 23:58:09 »
Ik heb net trouwens een érg goedkope gevonden:
http://www.hazenberghobbykassen.nl/newindex.php?id=2&bestelid=NWIwYzgzNjQ2ZTVmOWJlNmI2YTk5MDk0NDFiMzg2ZTY=#kas
maar 41,50 incl en even groot als voorgenoemde!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #573 Gepost op: 18 maart 2007, 00:12:22 »
Nou trust me: dat gaat er echt niet inpassen! En zoals jij het wilt gebruiken, is het meer een koude bak dan een kas. Waarvoor dient het dan? In deze tijd opkweken en afharden van planten die niet 'op warmte'hoeven te worden gekweekt. Je beschermt ze voor koude wind en veel regen, waardoor veel zaden gaan rotten.  Ik gebruik ze zelf om planten voor te zaaien die nu eigenlijk al naar buiten mogen, maar omdat het dus nog koud kan zijn, en hier de klei nog best wel nat en koud is, doe ik het op die manier.

Als je nog adressen wilt voor goedkope kassen, PB me dan even (en nee, ik preek hierbij niet voor eigen parochie!)

@hiziki:
Citaat
1. Ik wil eventueel volgende week wat raapsteeltjes en eikenbladsla gaan zaaien. Nu komt er wel nachtvorst. Als je er een plastic tunnel overheen zet, houdt dat de vorst eronder dan tegen? Ik laat de tunnel sowieso iets van 2 weken staan.
raapstelen moet wel lukken, eikenbladsla weet ik niet. De meeste slasoorten kiemen pas tussen de 10 en 15 graden. De zon er op zal dus wel helpen de temperatuur in de tunnel te verhogen, maar als de wind er door kan loeien, dan kan het best koud worden. Dus let op de richting waarin je je tunnels plaatst. Ik merk in mijn kas dat het er even goed kan vriezen als het buiten vriest, maar doordat het er niet nat is en niet waait, kunnen planten er beter tegen.

Citaat
2. Ik heb 4 soorten boontjes in struikvorm: doperwten, tuinbonen, soyabonen (endamame) en pronkbonen (allemaal lage soorten). Wat doe je met de struikjes wanneer je uitgeoogst bent? Ik las dat je de tuinboonplantjes iig tot op de grond kan afsnijden, zodat de rest nog stikstof in de grond kan brengen. Geldt dit ook voor de andere bonen/erwten?

Yep, alle bonen binden stikstof in de grond dus is het slim om na de oogst de wortels in de grond te laten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #574 Gepost op: 18 maart 2007, 00:39:49 »

@hiziki:
Citaat
raapstelen moet wel lukken, eikenbladsla weet ik niet. De meeste slasoorten kiemen pas tussen de 10 en 15 graden. De zon er op zal dus wel helpen de temperatuur in de tunnel te verhogen, maar als de wind er door kan loeien, dan kan het best koud worden. Dus let op de richting waarin je je tunnels plaatst. Ik merk in mijn kas dat het er even goed kan vriezen als het buiten vriest, maar doordat het er niet nat is en niet waait, kunnen planten er beter tegen.

Volgens de verpakking kan ik het nu al zaaien, dus ik probeer gewoon wat. De tunnel maak ik aan aan alle kanten dicht, dus het kan ook niet er in waaien. Uiteraard pas ik op dat het niet gaat schimmelen.

brenda_lelie

« Reactie #575 Gepost op: 18 maart 2007, 09:38:43 »
Nou trust me: dat gaat er echt niet inpassen! En zoals jij het wilt gebruiken, is het meer een koude bak dan een kas. Waarvoor dient het dan? In deze tijd opkweken en afharden van planten die niet 'op warmte'hoeven te worden gekweekt. Je beschermt ze voor koude wind en veel regen, waardoor veel zaden gaan rotten.  Ik gebruik ze zelf om planten voor te zaaien die nu eigenlijk al naar buiten mogen, maar omdat het dus nog koud kan zijn, en hier de klei nog best wel nat en koud is, doe ik het op die manier.

Als je nog adressen wilt voor goedkope kassen, PB me dan even (en nee, ik preek hierbij niet voor eigen parochie!)

Aha, je gebruikt zo'n kasje dus echt alleen voor het opkweken? Dat was ik ook wel van plan (bijv courgette en pompoen, eerst in een klein bakje binnen en dan onder dat kasje) maar ik dacht dat het ook wel handig was voor de paprika omdat die geadviseerd wordt in een kas te laten, maar ik vrees inderdaad dat het niet gaat passen. Voor zo'n grote kas heb ik helaas niet echt plek, het zou wel kunnen maar het zou erg veel gedoe zijn.

Kiwi

« Reactie #576 Gepost op: 18 maart 2007, 10:06:34 »
Hoeveel tijd wil je er aan besteden? Er staat in de Gardener's world van maart een artikel over een 3m2 tuintje met veel opbrengst en maximaal een 1/2 uur werk per dag. Ik wil het wel scannen als je interesse hebt.

Ja graag! Je hebt m'n mailadres nog wel neem ik aan, anders stuur ik het je per pb.
We hebben het zojuist even over gehad, maar een half uur per dag zal niet lukken. M. heeft namelijk niet elke dag tijd om in de tuin bezig te zijn. We kunnen wel 3 of 4 dagen per week (in het weekend) samen een half uur of uurtje per dag iets in de tuin doen.

Citaat
Hoe groot is de moestuin?

Het is best wel een groot oppervlak, maar wel in allemaal kleine stukjes. Er staan al wat dingen in als aardbeien, salie, munt, peterselie, bieslook, maar dan nog is er zo'n 25m2 over waar nu niks staat. Daarnaast is er een heel stuk met appel- en perenbomen, rode bessen, frambozen. Daaronder ligt nu plastic maar daar zou ook nog e.e.a. geplant kunnen worden. Verder liggen er her en der nog takken, als ik die zou opruimen komt er nog een zee aan ruimte vrij waar ik mijn gang kan gaan.
Pfff, waar begin ik aan... :-\

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #577 Gepost op: 18 maart 2007, 13:37:50 »
Als je er tegen op ziet, dan moet je er zeker niet aan beginnen. Probeer de lol er van in te zien. Ga bij Vreeken in Dordt langs en laat je door hem adviseren, ik weet zeker dat je dan enthousiast wordt! En laat je niet ontmoedigen door de hoeveelheid werk. Probeer een klein stukje van de tuin dan goed te doen ipv de hele tuin half...

Ik spreek je wel als je je eerste zelfgekweekte kropje sla of tomaatje gegeten hebt... HEAVEN!

brenda_lelie

« Reactie #578 Gepost op: 18 maart 2007, 14:52:41 »
Zijn er mensen die een kasje als deze: http://www.hazenberghobbykassen.nl/images/acdpremiere.jpg kennen? Deze lijkt me wel wat en hij is niet duur, tomaat kan erin, paprika kan erin.

Aiko

« Reactie #579 Gepost op: 18 maart 2007, 15:20:35 »
Die mist wel het gewicht van een glazen en aluminium kas.