Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Moestuin
« Reactie #520 Gepost op: 16 februari 2007, 12:46:25 »
lathyrus

:heart:

Die mocht ik vroegah altijd uit de moestuin van mijn opa plukken, en dan gingen dan in een vaasje op mijn kamer.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #521 Gepost op: 16 februari 2007, 13:37:02 »
lathyrus

:heart:

Die mocht ik vroegah altijd uit de moestuin van mijn opa plukken, en dan gingen dan in een vaasje op mijn kamer.

Mijn vader had ze... uit nostalgische overwegingen wil ik ze nu ook :'(
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #522 Gepost op: 18 februari 2007, 22:00:09 »
Zucht, waarom zetten ze bij online-shops voor zaden en pootgoed er niet meteen bij wanneer het gezaaid/gepoot kan worden, wanneer geoogst en of het buiten in de vollegrond kan of dat het in de kas moet... Ik zit me nu suf te zoeken om dat voor alles uit te vogelen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #523 Gepost op: 18 februari 2007, 22:04:06 »
Hier hebben we toch Lovelocker?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #524 Gepost op: 18 februari 2007, 22:13:50 »
En een Modub. En een beetje een Aiko voor als de nood ècht hoog is en de rest faalt.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #525 Gepost op: 18 februari 2007, 22:47:15 »
Zucht, waarom zetten ze bij online-shops voor zaden en pootgoed er niet meteen bij wanneer het gezaaid/gepoot kan worden, wanneer geoogst en of het buiten in de vollegrond kan of dat het in de kas moet... Ik zit me nu suf te zoeken om dat voor alles uit te vogelen.

Ik heb wel een leuk boek van Jekka Mc Vicar waar veel info over zaaien in staat:
Dit is de Engelse versie, maar hij is vast ook nog wel ergens in het Nederlands te krijgen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #526 Gepost op: 19 februari 2007, 09:18:35 »
Qua moezen ben ik een groentje (echt). Een blik op mijn moestuin en je weet dat je mij niet al teveel moet vragen op dat gebied. Alles is op te zoeken uiteraard.
Ik heb Handboek Ecologisch tuinieren, Uitgeverij: Velt. Vlaamse uitgave. Het is met recht een "handboek". Nu nog vaker raadplegen dan ik vorige twee jaren deed...
Ik had trouwens vorig jaar ook wel ontzettend veel pech, met o.a. tijdens de hittegolven geen water van dichtbij. Dan bereik je een moment dat je je een auto wenst.
Moniek weet volgens mij meer dan ik qua moezen en er zijn er hier nog enkelen. Er is nogal veel te weten en het heeft vooral ook met ervaringen te maken. Ik had bijv. met de aardvlo te maken en dat vergeet je dan nooit meer.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2007, 09:24:34 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #527 Gepost op: 19 februari 2007, 11:35:41 »
Qua moezen ben ik een groentje (echt). Een blik op mijn moestuin en je weet dat je mij niet al teveel moet vragen op dat gebied.

Nou... als je mijn (moes)tuin op dit moment ziet, dan heb je ook niet al te veel vertrouwen in mijn kunnen hoor. Een beetje het verhaal van de schilder die z'n eigen huis slecht in de verf heeft zitten. Tussen weten hoe het moet en de tijd er voor vinden om het allemaal te realiseren zit nog wel een enorme kloof.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #528 Gepost op: 19 februari 2007, 18:14:59 »
Ik heb wel wat zaaikalenders, maar het probleem is dat ik aardig wat ongewone dingen wil planten of de wat apartere versies, zoals aardamandel en een oranje versie van bietjes, Burpee's Golden. Is dat dan een vroege of late biet?!
Het zal vast wel op de verpakking staan, maar ik wil graag van te voren al een lijstje maken met hoe en wat en wanneer weetjewel...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #529 Gepost op: 19 februari 2007, 19:16:39 »
Dan heb je nog het punt dat het weer zich niet aan kalenders houdt, zoals dit jaar wel heel erg duidelijk werd. Mijn ervaring is inmiddels: te laat zaaien kan weinig kwaad, te vroeg wel. En de eventuele tijdwinst van vroeger zaaien is vaak te verwaarlozen.
Soms let het wat nauwer. Zo kun je de meeste koolsoorten beter laat zaaien, zo heb ik begrepen. O.a. vanwege die aardvlo  ;)
Het is ook niet verstandig om met tomaten zaaien in mei te beginnen uiteraard. Hmmm, dat moest ik nu maar doen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #530 Gepost op: 19 februari 2007, 19:48:37 »
Ik denk dat ik maar geen tomaten neem dit jaar, misschien dat ik later een struikje koop in de winkel.

Aubergines laat ik ook schieten, omdat ik voor het voorzaaien geen goed verwarmde ruimte heb. Dat gaat nml. bij mijn ouders gebeuren en die hebben geen cv. Met alleen een elektrisch kacheltje gaan het wel heel dure aubergines worden.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #531 Gepost op: 02 maart 2007, 21:24:33 »
Ik heb ook geen cv in de meeste delen van mijn huis, en vorig jaar in een ruimte met gaskachel aubergines voorgezaaid en ruim geoogst. Ik ga ze dit jaar (in feite wellicht morgen) weer zaaien. Het is de Morden Midget van De Nieuwe Tuin.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #532 Gepost op: 02 maart 2007, 22:40:29 »
Ik heb met een vriend (een auto is soms makkelijk...) de agapanthus en de keukenlaurier uit de koude kas gehaald en in de tuin gezet. In de pot van de keukenlaurier de enige nog levende uit zaad van een schermbloemige...ik ben vergeten welke. Kreeg ik van iemand van de nationale proeftuin met iets anders.
Als iemand weet wat ik heb: het is een schermbloemige, bloeit geel: het donkergroene samengestelde blad valt ontzettend op omdat het glanst en niet zo'n beetje. Het is alsof je er bladglans op gespoten hebt(bestaat dat trouwens nog?).
Helaas zo slecht voor de zaailingen gezorgd dat ik nu dus slecht 1 plant heb die waarschijnijk dit jaar zal gaan bloeien. Het zou wel fijn zijn, gezelschap, want anders wordt het wel erg inteelt. Het blad is zo super dat ik er verder mee wil.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #533 Gepost op: 02 maart 2007, 22:52:13 »
Ik heb de hagen van laurierkers gesnoeid vandaag, lekker destructief zijn.
Ik lees wel net dat ik de bloei dan wel kan vergeten, maar daar staan ze misschien toch wel te donker voor.

Oh ja, en heel destructief tegen de sieraardbei geweest.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #534 Gepost op: 02 maart 2007, 23:16:58 »
Oh, in de schaduw bloeien laurierkersen ook, waarschijnlijk wat minder, zal er eens op letten. Nou ja: de bloei is aardig, maar ik zou die ook niet echt missen.
Bedoel je de Indische aardbei die niets met aardbeien van doen heeft? Gele bloemetjes en rode oneetbare aardbeitjes, enorm expansief en bij mij wintergroen.
Om die reden ook aardig om ander ongewenst onkruid weg te drukken. Ik heb haar daarom ingezet in het plantsoen: ze doet goed haar werk, ik weet niet of die lui van het groen er blij mee zijn. Maar ja: die zijn hierachter toch vnl. bezig het zevenblad te verspreiden, wat ik juist wil tegengaan.

Aiko

« Reactie #535 Gepost op: 03 maart 2007, 01:59:50 »
Mijn (noten)boompjes slaan alweer aan met de eerste takgroei. En er komt ook al wat versgezaaid spul boven de grond. Over vijftien jaar kan ik vast al mijn eerste lichting noten oogsten...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #536 Gepost op: 03 maart 2007, 13:39:14 »
Ik heb ook geen cv in de meeste delen van mijn huis, en vorig jaar in een ruimte met gaskachel aubergines voorgezaaid en ruim geoogst. Ik ga ze dit jaar (in feite wellicht morgen) weer zaaien. Het is de Morden Midget van De Nieuwe Tuin.

Ze hebben alleen een gaskachel beneden en ik gok dat mijn moeder het niet zo leuk zal vinden dat er een boel potjes zand daar in de vensterbank komen te staan.
Maar ik heb genoeg ander leuk spul!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #537 Gepost op: 03 maart 2007, 14:06:04 »
Kan een zelfbestuivende kiwi ook een eenzame niet-zelfbestuivende kiwi die in de buurt staat, bestuiven?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #538 Gepost op: 03 maart 2007, 14:13:58 »
En mag de laurierkers ook al gesnoeid worden? Ik lees her en der dat het pas aan het einde vh voorjaar mag.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #539 Gepost op: 03 maart 2007, 16:30:36 »
Ik heb geen verstand van kiwi's in de praktijk...
Laurierkers, volgens mij is dat een van de sterkste planten die je treffen kunt. Het is nu zo zacht, die kan best gesnoeid worden. Ik heb net laurierkers geplant en ze 1/3 getopt, volgens mij komt het wel goed.

Ik heb vandaag trouwens ook 130 taxus struikjes en 100 liguster gekocht. Ik graaf me rot.... maar ooit heb ik hier prachtige hagen staan!