Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #500 Gepost op: 07 juni 2006, 15:11:38 »
Laatst zag ik in een programma over biologisch tuinieren iets tegen slakken dat heel effectief leek.
Je zaagt wat platte dunne langwerpige planken in de gewenste lengte.
Op de gewenste plek(ken) leg je s'avonds een rij schijfjes komkommer en daar leg je de planken losjes bovenop.
De slakken zitten de volgende ochtend vroeg onder de planken; Je kunt ze dan pakken en verplaatsen naar een plek waar ze geen kwaad kunnen.

Op het moment hebben wij geen last van slakken (wel van droogte en coloradokevers (?) op de aardappelen  :(  ) Die kevers heb ik gisteren verzameld en een eind verderop los gelaten. Nu maar hopen dat ze de weg kwijt zijn geraakt.

Aiko

« Reactie #501 Gepost op: 07 juni 2006, 15:18:07 »
Op het moment hebben wij geen last van slakken (wel van droogte en coloradokevers (?) op de aardappelen  :(  ) Die kevers heb ik gisteren verzameld en een eind verderop los gelaten. Nu maar hopen dat ze de weg kwijt zijn geraakt.

In Nederland ben je - meen ik - wettelijk verplicht de autoriteiten in te schakelen als je Coloradokevertjes ontdekt.

Dee

« Reactie #502 Gepost op: 07 juni 2006, 19:11:20 »
Je kunt ze dan pakken en verplaatsen naar een plek waar ze geen kwaad kunnen.
Allemaal goed en wel, weze het niet dat de meeste mensen ze dan verplaatsen naar een plek waar ze voor hen geen kwaad kunnen maar voor anderen wel (de tuin van de buren bijvoorbeeld).

Coloradokevers (keverS geen keverTJES  >:() zijn erg moeilijk weg te krijgen, ze gaan zelfs maar met moeite dood  ::)
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2006, 17:52:32 door Dee »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #503 Gepost op: 08 juni 2006, 00:34:20 »
Ze willen terug naar de aardappels en ze kunnen vliegen. Dus tja...
Behalve aardappels hebben ze misschien andere waardplanten...dat weet ik niet.

En ja, Hizzi...naaktslakken zijn ook aaseters. Iig die met oranje randje en de gevlekte, tijger...nogietsslak, of zo. Die het meeste voorkomen.
Je kunt naaktslakken ook vangen met een lijk van een naaktslak.
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

• 259
« Reactie #504 Gepost op: 09 juni 2006, 23:23:14 »
Vooralsnog zijn het de larven van de coloradokever en die kunnen nog niet vliegen  :)
Wat ik nog wel een dilemma vind is wat ik ermee moet doen na ze gevangen te hebben. Als ik ze in het bos hiernaast gooi (wat ik nu dus doe) gaan ze denk ik een langzame hongerdood tegemoed want volgens mij eten ze naast aardappelplanten alleen tomatenplanten.
Maar ja, wat dan ? Met kokend water overgieten ?
Het blijft toch maar tobben, dat tuinieren als vegetarier.....

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #505 Gepost op: 14 juni 2006, 21:28:31 »
Mijn borlotti bonen komen op! Dat gaat hele mooie peulen geven van de zomer, en nog beter, lekkere, verse borlotti's!!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #506 Gepost op: 15 juni 2006, 13:56:46 »
Damn, ik had gisterenavond een  stukje land in willen zaaien met phacealia. Nu met de regen had dat mooi kunnen kiemen... eens kijken of ik vanavond tijd heb. Het onkruid begint nu met de regen wel ineens erg hard te kiemen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #507 Gepost op: 26 juni 2006, 14:57:17 »
De Blokker verkoopt een pindaplant! Ik wist niet dat dat hier eigenlijk ook kon, maar als ik zo google, dan is het wel erg high maintainance.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 09:55:29 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #508 Gepost op: 27 juni 2006, 21:14:37 »
Mijn minizonnebloemen groeien goed, maar helaas wordt het blad opgegeten door iets! Wie weet wat het kan zijn? Ik kan geen slakjes of beestjes ontdekken.

Aiko

« Reactie #509 Gepost op: 27 juni 2006, 21:33:05 »
Nijntjes?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #510 Gepost op: 27 juni 2006, 22:06:11 »
Nee, het is iets heel kleins, te zien aan hoe het wordt afgegeten.
Bovendien heb ik er ook een op mijn balkon en daar lopen sowieso geen nijntjes.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2006, 22:06:51 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #511 Gepost op: 28 juni 2006, 21:46:25 »
Nou, het zonnebloempje op mijn balkon is al bijna helemaal opgevroten. Vannacht is er een heel blad weggeknaagd. Ik weet nu bijna zeker dat de 2 andere stekjes ook zijn opgegeten.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #512 Gepost op: 28 januari 2007, 16:10:46 »
Gisteren ipv via internet eens live in Vreekens winkel in Dordt geweest, dat was leuk! Veel gekocht, o.a. rode tuinbonen, en allerlei eenjarigen voor m'n nieuw aan te leggen plukbloemen border. het begint langzamerhand weer te kriebelen. Op vrijdagavond is er trouwens een fijn kneuterig programma op Auntie Beeb:Grow your own veg met Carol Klein. Op 16 februari begint Gardeners World weer!  :cheer:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #513 Gepost op: 28 januari 2007, 16:40:54 »
Hier begint het ook te kriebelen!

Carol Klein is heel erg enthousiast en energiek; je begint je af te vragen wat ze nog meer in haar tuintje heeft groeien ;).

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #514 Gepost op: 28 januari 2007, 20:38:03 »
Wat grappig...hier ook zo: ik heb vanavond zaadjes besteld bij een meneer met een voorkeur voor wilde planten uit andere landen. Vorige week al wat plantsjes besteld bij Bakker, maar dat kwam omdat ik mijn snoeischaar kwijt was.
Het Walhallah in Dordrecht, staat al jaaaaaaaaaaaaren op het program, moest ik nu toch maar eens heen.
Ik heb bij die wilde meneer o.a. een snoepje van een Silene besteld...zo mooi!
Silene galllica quenquevulnera Net het plaatje gekopieerd en wat is ze toch subtiel!
Oh ja Moestuin is dit...nou ik moet daar het een en ander stallen, natuurlijk. Ik heb bijv. wat tweejarigen besteld en het eerste jaar daar, het tweede jaar hier. Dat is ook wel makkelijk van een moes-
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2007, 20:45:19 door Lovelocker »

Sonjavr

« Reactie #515 Gepost op: 29 januari 2007, 12:43:01 »
okay, bij voorbaat sorry  ...heb niet het hele topic doorgespit...maar heb wel een paar vraagjes

vriend en ik gaan dalijk verhuizen en dna hebben we een tuin :D
echt in de volle grond kan nik niet veel gaan planten, want het grootste deel is bestraat
maar ik heb en border waar ik wel wat in wil gaan zetten
zat te denken aan iets dat eventueel tegen de schutting opklimt , eventueel courgette en of kleinere types pompoenen
hoorde van schoonmoeders dat dat kan voor de vruchten wil ik dan mandjes gaan ophangen (zodra er vruchten aankomen een mandje met een beetje stro waarin de vrucht groeit en hangt , ondersteuning )

en ik wil een heleboel in hele grote plantenbakken gaan laten groeien
ik krijg al cherry en vleestomaten plantjes van schoonmoeders (schoonouders hebben een flinke moestuin incl een kasje en kweekbakbakken )

en ik wil een aantal(lees zoveel mogelijk) verschillende kruiden gaan zetten

nu wil ik wel dingen die zo min mogelijk onderhoud vergen, want door mijn werk etc kan ik niet uren in de tuin gaan zitten hobbyen

dus wat groeit er zoal leuk in flinke bakken (de bakken gaan tot 1m2 opp
tot een meter diep

(ow en dingen opkweken onde rglas dat lukt wel , dat doen schoonouders met liefde en plezier voor me :)  )
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2007, 12:43:56 door Sonjavr »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #516 Gepost op: 16 februari 2007, 07:52:00 »
Hieperdepiep: de komende 3 dagen mooi weer en geen afspraken: ik ga me eens uitleven in de tuin! Met name m'n nieuwe plukbloemenborder waar ik straks van juni tot nov mooie boeketten uit moet gaan halen... het heeft allemaal nog wat spitwerk nodig. De tuinbonen zitten in de kas in de grond, evenals raapstelen. Binnen staat er al lathyrus 10 cm hoog, en heb ik peterselie, leeuwebekjes, bells of Ireland en cobaea gezaaid. Vandaag gaat er nog meer de grond in.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #517 Gepost op: 16 februari 2007, 08:02:34 »
Hieperdepiep: de komende 3 dagen mooi weer en geen afspraken: ik ga me eens uitleven in de tuin! Met name m'n nieuwe plukbloemenborder waar ik straks van juni tot nov mooie boeketten uit moet gaan halen... het heeft allemaal nog wat spitwerk nodig. De tuinbonen zitten in de kas in de grond, evenals raapstelen. Binnen staat er al lathyrus 10 cm hoog, en heb ik peterselie, leeuwebekjes, bells of Ireland en cobaea gezaaid. Vandaag gaat er nog meer de grond in.
oe, dat klinkt lekker  :)
ik krijg er helemaal zin in, ik ben vandaag ziek thuis, maar wellicht ga ik ook wel even wat rommelen.
heb je de lathyrus uit eigen zaad?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #518 Gepost op: 16 februari 2007, 08:04:39 »
heb je de lathyrus uit eigen zaad?

Dit jaar nog niet, ik heb wel speciale, extra geurende soorten gekocht en wil dit jaar dus wel m'n eigen zaad hiervan oogsten (wat heel makkelijk is bij lathyrus)

enne.. beterschap!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #519 Gepost op: 16 februari 2007, 11:16:26 »
Sonja: in een grotendeels bestrate tuin is het toch altijd aardig wat tegels eruit te lichten en een aardige (kleine) boom te planten(tevens goed voor de afwatering, he!)  Dat hangt vooral af van wat er onder die tegels zit en sowieso is het verstandig even wat werk te verzetten en ook de tegels erom heen te lichten, zodat je goede grond kunt aanbrengen.
Zo te lezen pas een fruitboompje dan goed. Let op bestuivingswensen, vooral bij appels.
Jouw situatie nodigt misschien uit tot fruitstruiken en leifruit. Dat pompoenenverhaal...hmmm...ik weet niet, lijkt me een waagstuk met die mandjes en zo. Doe je zoiets dan zou ik naar iets wat bescheiden van formaat blijft kijken. Iets van kalebasjes of zo. Er zal ook wel wat eetbaars zijn richting pompoen wat niet pompeus wordt. Leifruit ziet er leuk uit en vraagt niet gek veel werk.
Kijk ook eens naar Japanse wijnbes. Dat vind ik een beauty. De wijbessen kun je goed eten en het heeft iets typisch voor een braam: de vruchten "vlekken" niet op terras. Prachtig aan een schutting als je niet schrikt van woestelingen. De Japanse wijnbes wil wel zon. De Europese neven en nichten kunnen vaak met wat minder toe.
Denk voor in zo'n grote bak aan een (keuken)laurier. Deze kan tot min 5 hebben volgens de boeken. Naarmate boompje ouder is, kan hij meer koude hebben in de winter. Het scheelt als de bakken niet op de grond aansluiten maar op stenen staan. Is sowieso beter, ook voor waterafvoer. Die is er toch wel, hoop ik? Ander ECHT voor gaten zorgen. Je kunt de bakken evt. voeren met bubbelplastic met zo'n subtropische klant als laurierboompje even een klein werkje, maar beschermt tegen hitte en koude.
Een prachtige plant enigszins hangend vanuit een bak is de lavendula latifolia (let op achternaam!). De kruiprozemarijn is in een bak ook prachtig. Is ongeveer zo kwetsbaar als de keukenlaurier. Beide zijn ook wintergroen. Een wintergroen wat met het grijzigs van planten als lavendel, heiligenkruid(mijn favoriet is Edward Bowles) mooi combineert. Om het geheel niet te "stijf" te maken zou ik er wel wat aardigs met bloemetjes tussen planten. Een zodevormend anjertje of zo...nou ja: er is zat in die richting.
Heb je plek en regenpijp voor een regenton? Dat kan je een hoop tijd besparen! Maar vergt natuurlijk eerst een investering.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2007, 12:50:30 door Lovelocker »