Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Selly

• 30.783
Re:Moestuin
« Reactie #480 Gepost op: 03 mei 2006, 14:20:15 »
Salie is erg goed als thee tegen de keelpijn.
,,,,فلافل

brenda_lelie

« Reactie #481 Gepost op: 04 mei 2006, 11:21:24 »
Even een moestuin-update:

Alles is in ieder geval opgekomen tot nu toe.
De spinazie en de rucola hebben wel een beetje doffe blaadjes, iemand een idee hoe dit komt?
Het onkruid valt ons er mee, vooral vergeleken met het stuk naast ons dat niet gebruikt wordt en waar al een halve meter hoog staat. Volgend jaar wil ik dit stuk er wel bij want we hebben veel te weinig ruimte.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #482 Gepost op: 04 mei 2006, 12:40:28 »
Die paarse broccoli (ik heb er ook nog een zakje zaadjes van liggen...), zou die zijn kleur wel behouden wanneer je hem grillt of wokt?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #483 Gepost op: 04 mei 2006, 19:32:50 »
We hebben hem de eerste keer gestoomd, maar toen werd ie ook groen. Hij is wel heeeeel lekker trouwens, heel zoet.

eediete

« Reactie #484 Gepost op: 08 mei 2006, 15:35:04 »
ook ik heb de moestuinkriebels gekregen. maar helaas nog geen moestuin (ben ik wel mee bezig). intussen een groot deel van deze draad doorgelezen en nog wat andere sites.
op de site van vreeken, een zadenleverancier, staat ook een boekje (pdf) met al hun producten en daar viel mijn oog op het volgende. leek me wel handig om hier te posten.

39442 SLAKKENBARRICADE
Een mengsel van eenjarige bloemplanten, die op zijn minst onaantrekkelijk voor slakken zijn, zodat een soort barricade ontstaat. Daarbinnen kunt u met meer succes d.m.v. bijvoorbeeld Escar-Go de slakken te lijf. En… nog sierlijk ook!

eediete

« Reactie #485 Gepost op: 08 mei 2006, 15:36:33 »
oja, zonder nu voor reclamevrouw te willen spelen, ze hebben nog meer van dit soort dingen om op natuurlijke wijze van vervelende beestjes af te komen.

http://www.vreeken.nl/pdf/zaadgids2005/D.Spruitgroente+Bemestingsplanten2005.pdf

mirrie

« Reactie #486 Gepost op: 08 mei 2006, 16:09:48 »
Hmmmm, ik heb nu verse munt op het balkon.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #487 Gepost op: 08 mei 2006, 19:37:23 »
Met die wind sleep ik me trouwens een ongeluk met gieters om mijn zaden een beetje nat te houden... anders ontkiemen ze nooit volgens mij.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #488 Gepost op: 17 mei 2006, 19:28:19 »
De kippen spitten telkens m'n moestuin ongewenst om . Vorig jaar stond er nog gaas om, toen had ik dit probleem niet. Wel veel (naakt)slakkenvraat, dus ik dacht gaas weg..egeltjes naar binnen. Zo ook de kippen. Nu moet ik maar wat gaas over de ingezaaide gedeelten gaan leggen, want dit schiet zo ook niet op >:(

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #489 Gepost op: 17 mei 2006, 19:54:57 »
Ik weet niet hoe groot je kippen zijn, maar misschien is het een idee om buizen door het gaas te maken, waar de egeltjes wel en de kippetjes niet doorheen kunnen?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #490 Gepost op: 17 mei 2006, 20:27:10 »
Het gaas is inmiddels al pleitos, en de moestuin verhuist m.i.v. het najaar naar een ander gedeelte van het erf... ik moet het dus even met tijdelijke oplossingen zien te redden, maar dank voor de tip!

(Hoewel: het zijn niet al te grote krielen.... geen rioolbuis nemen, maar!)

Aiko

« Reactie #491 Gepost op: 17 mei 2006, 20:28:42 »
Spreek die beesten eens aan op hun redelijkheid.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #492 Gepost op: 04 juni 2006, 23:46:01 »
Misschien kun je met cloches werken. Er is wel wat te verzinnen van goedkoop materiaal. Die kun je dan over de groenten zetten en de kippen kunnen evengoed slakken snaaien.
Een andere optie...naaktslakken zijn dol op legmeel. Dus leg dat neer, voor de schemering en zorg dat de kippen er niet bij kunnen. En dan de andere ochtend mogen ze erbij: een feestmaal. Zoiets.

Vandaag in de moestuin veel gedaan, was dan ook hard en hard noodzakelijk. Er groeien in het boomgaardje mooie roze bloemen die ik ken. Ik vermoed iets uiigs, want ze staan op "bieslook"stelen, maar het zijn echt bloemetjes met een hart. Ik moet een dezer er toch maar eentje plukken om te ruiken of het familie ui is. Hoe het er terecht is gekomen...geen idee. Vorig jaar stond het er nog niet. Had ik zeker gezien.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2006, 23:49:28 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #493 Gepost op: 05 juni 2006, 20:45:00 »
Het blijft veel te koud voor veel dingen die ik geplant heb; veel planten die vorig jaar al oogstbaar waren (bijv. doperwten) zit nu net in de bloemen. Alleen de sla heeft het naar z'n zin.
Van de week (eindelijk) m'n borlotti bonen binnen gekregen. Dus vandaag snel gezaaid. De 2e lading zonnebloemen komt ook op, de eerste lading was ook door de slakken onthoofd  >:(

Aiko

« Reactie #494 Gepost op: 05 juni 2006, 20:49:06 »
Mijn zonneblommen komen ook stevig op, onbeschadigd vooralsnog.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #495 Gepost op: 05 juni 2006, 20:59:36 »
Ik heb een zakje gemengde kleine zonnebloemen gezaaid in turfpotjes en die binnen staan. De eersten komen al op! Ik wist helemaal niet dat slakken ze leuk vinden, dus ik zal er wat cacaodoppen omheen strooien.

Aiko

« Reactie #496 Gepost op: 05 juni 2006, 21:02:37 »
Kunnen slakken daar wel inklimmen dan, bij die tere plantjes in den beginne? Dat buigt toch zo door als zo'n zompig beest erin klautert?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #497 Gepost op: 06 juni 2006, 17:25:02 »
Niks klimmen. Gewoon omknagen aan de basis. Ik was getuige van de laatste velling van mijn vorige serie zonnebloemen. Het lijken wel bevers, die slakken!  >:(

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #498 Gepost op: 07 juni 2006, 11:54:41 »
Ik weet niet waar ze het laten: ze doen niet veel aan beweging, maar wel vreten die grote glibbers als Oblomovjes.
Een eksterechtpaar in de buurt weet intussen dat er vanuit mijn tuin naaktslakken worden gelanceerd. Dus dat is een mooie manier van recycling. Het bestand is al aardig gedecimeerd. Ik heb ook weer wat kikkers in de vijver en die zullen ook wel hun bijdrage leveren.
Maar ja: dit is een klein tuintje.
Misschien is het nuttig van die parasieten te bestellen, waren het nu nematoden of kluts ik met aaltjes. Nou ja, er bestaat iets. Het is natuurlijk heel gemeen, de natuur is heel gemeen (naast ander dingen zoals ongelooflijk complex en mooi).
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2006, 11:55:56 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #499 Gepost op: 07 juni 2006, 14:34:58 »
Eten slakken ook vlees? Ik zag er een aantal op een dood vogeltje zitten...