Is het trouwens heel erg dom om helemaal niks van mest of compost te gebruiken? Ik heb dat niet gedaan namelijk, ik vind het vrij ingewikkeld wat nou wel en niet goed is, en hoe kom je aan milieuvriendelijk mest/compost (ja, compost kun je zelf maken, maar de composthoop in onze tuin is nog niet klaar voor gebruik voor dit jaar). Ik denk dat ik maar ga proberen wat er zonder die troep allemaal naar boven komt, of heeft iemand een goede tip?
Sommige planten hebben echt voedsel nodig, vooral aardbeien. Na drie jaar moet je de aardbeienplanten verplaatsten naar een ander stuk tuin, dat is omdat de grond helemaal uitgeput is door de aardebeienplanten.
Ik ga vaak met grote zakken in een veld hier in de buurt paardmest zoeken. Dat laat ik dan een jaar liggen en gebruik dat dan voor m'n planten die veel voedsel nodig hebben.
Wat ook goed is om grond te voeden is in het vroege voorjaar peulvruchten te zaaien. Die zijn heel goed voor je grond. Als je geoogst hebt laat je de planten gewoon afsterven en daarna schoffel je ze onder de grond (of je gaat er even met de grasmaaier overheen en schoffeld het dan onder) en dan zaai je er weer wat anders op.
Wat ook heel handig is, is als je gras gemaaid hebt (of als je iemand kent met een grasveld die niet weet wat te doen met het maaisel of je vraagt bij de gemeentewerken) het maaisel tussen je groentenplanten leggen.
Op die manier verbeter je 1. de grond, 2. hoef je minder te sproeien en 3. krijgt onkruid geen kans zich te ontwikkelen.
Verder schreef je in je vorgie berichtje over spitten. Ik spit alleen het allerbovenste laagje om de grond los te maken en de lastigste onkruiden weg te halen. Zo gooi je het bodemleven niet te erg in de war en blijven de voedingsstoffen mooi op "wortelniveau' zeg maar ipv dat je dat helemaal onderspit.
Onkruid of gras dat niet zo woekerd kun je gewoon op z'n kop met wat aarde erover later liggen. Dat verteerd vanzelf en is dan ook weer voedsel voor de grond. Dus zeg maar één spade diep de grond met onkruid/gras omscheppen en op z'n kop laten liggen. Wel zorgen dat er geen wortels of groene delen uitstken want dan kan het zich opnieuw ontwikkelen.
Groetjes,
Carla