Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #400 Gepost op: 11 juni 2005, 20:29:15 »
Op mijn stukkie loopt het ook een beetje uit de hand met het onkruid. Ik ga dit jaar wel mijn eerste spruitjes eten...dat ziet er goed uit. Ik heb weer zulke lekkere ijsbergsla zoals je nergens kunt kopen. Ik weet niet goed wat ik met de margrietenzee moet...het zijn er honderden....ik overdrijf niet.
 Ik ga denk ik meer soorten snijbloemen kweken. Mijn hart ligt daar toch meer...
De rabarber wordt door iets opgevroten, ziet er zielig uit.
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #401 Gepost op: 11 juni 2005, 20:32:32 »
Kun je van die Margrieten jam maken zoals dat kan met Paardenblommen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #402 Gepost op: 11 juni 2005, 20:39:43 »
Margriet is het zusje van Chrysant. Uhm, zegt dat genoeg? Van paardenblommen jam maken.....  ??? Bedoel je niet wijn?

Aiko

« Reactie #403 Gepost op: 11 juni 2005, 20:41:47 »
Neen; jam. Ik heb voor mijn oude kleine grijze jam-makende moedertje een paar weken geleden - toen de paardenblommen nog echte paardeblommen waren - honderden van die krengen in hun weiland geplukt om er jam van te kunnen maken. Daar krijg je flink gele vingers van, kan ik daarbij vertellen.

Aiko

« Reactie #404 Gepost op: 11 juni 2005, 20:42:30 »
Margriet is het zusje van Chrysant. Uhm, zegt dat genoeg?

Ook neen, trouwens. Is het dodelijk?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #405 Gepost op: 11 juni 2005, 20:55:20 »
Niet dat ik weet. Het valt uit te proberen. Dat heb ik zelfs al gedaan, want ik heb de afdeling er een paar keer mee vol gezet  :P Dat moest van meneer Kennedy. Maar iedereen leeft nog.
Chrysanten stinken, tenminste: dat vind ik. Margrieten wat minder...maar er jam van maken, lokt niet erg. Interessant...is het eetbaar: paardenbloemenjam? Ik vraag mij toch echt af of je moedertje er niet wat anders mee doet. Jam van paardenbloemen: het lijkt mij ronduit smerig.

Kiwi

« Reactie #406 Gepost op: 11 juni 2005, 23:53:51 »
Jam van paardenbloemen: het lijkt mij ronduit smerig.

Dat wilde ik ook zeggen; het lijkt me erg bitter.

Aiko

« Reactie #407 Gepost op: 12 juni 2005, 00:04:30 »
Ik kan vertellen; het is erg lekker. En ik ben geen jamliefhebbende.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier alleen om de geelgekleurde blaadjes. Niet de groene blaadjes en de stelen...
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2005, 00:10:28 door Aiko »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #408 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:46:30 »
De phytophthora-schimmel heeft toegeslagen en alle aardappelplanten waren al bijna dood. We hebben meteen alle aardappelen gerooid (had pas over een maand gemoeten) zodat niet alle aardappels aangetast zouden worden. We hebben nog 2 volle emmers kunnen redden. Aangetaste aardappels zijn geen pretje. Alsof je ineens in een heel vies kluitje modder/zeer zachte naaktslak grijpt :pukey:.

Ook de tomatenplanten die ik bij mijn ouders heb staan hebben phytophthora. Jammer, want ik had hier o.a. gele peertomaatjes bijstaan, maar ze zijn allemaal nog groen, dus ik kan ze niet plukken.

De courgettes doen het wel heel goed. Er was er zelfs eentje bij die rond was geworden en een paar kilo woog. En ik heb een pattison kunnen oogsten!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #409 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:59:36 »
De phytophthora-schimmel
Ik moest even denken, maar mijn vader heeft het daar ook wel eens over gehad. Maar hij spreekt het uit als fietoftra :P

Mijn tomaatjes beginnen te kleuren!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #410 Gepost op: 21 augustus 2005, 23:45:49 »
Mijn oom ook, maar schijnbaar schrijf je het zo.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #411 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:22:46 »
Gisteren de composthoop omgezet, mooie kruimige compost! Alleen waren er 2 nog hele eieren op de hoop terecht gekomen, en die kneep ik per ongeluk stuk....  :pukey:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #412 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:23:56 »
Ik heb trouwens al aardig wat tomaten (uit de kas weliswaar) geoogst. Had via de nieuwe tuin in België een vroege soort: Ida Gold. Oranje tomaatjes, erg lekker.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #413 Gepost op: 22 augustus 2005, 10:59:33 »
Het kweken van Shiitakes:

Je krijgt een piepschuimen bak van iets groter dan A4-formaat, ong. 10 cm hoog. Hierin zit een plastic zak met daarin iets dat op een beschimmeld brood lijkt. Het weegt heel weinig.

Is het uiteindelijk nog wat geworden met de shi-takes? Ik overweeg om ze ook te gaan kweken...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #414 Gepost op: 22 augustus 2005, 13:44:16 »
Nou, er kwam uiteindelijk 1 heel grote aan en toen ben ik het een beetje vergeten... Het gebroed staat nu in een bak, misschien dat ik het er weer eens uithaal om het nog een keer te proberen.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #415 Gepost op: 03 januari 2006, 08:59:23 »
Ik heb alweer zaden, pootaardappels en knoflook besteld voor het nieuwe seizoen. Weer véél te veel natuurlijk..

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #416 Gepost op: 03 januari 2006, 09:17:26 »
Hier ook zo een.....misschien kunnen we als de bestellingen gearriveerd zijn wat uitwisselen aan zaad? Ik moet echt meer werk in de moes- ik heb steeds meer snijbloemen.
Bloemen uit de handel zijn trouwens meer milieu-onvriendelijk dan al gedacht, vooral die uit de kas uiteraard. Dus snijbloemen telen is zo gek nog niet. En als er geen bloemen zijn: leuke plantsjes neerzetten. Ik zag nu weer kalanchoe met dubbele bloempjes voor 1 Euro staan. Ik was sterk.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #417 Gepost op: 03 januari 2006, 09:26:54 »
Uitwisselen lijkt mij fijn  :) heb vorig jaar ook al wat dingen van de nationale proeftuin afgehaald, maar die site ken je denk ik wel. Ik zal je pb-en wat ik besteld heb.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #418 Gepost op: 17 januari 2006, 21:53:01 »
De spruitjesoogst had ik als verloren beschouwd: vol met witte vlieg tussen de blaadjes en ook luizen. Maar de vrieskou en de nattigheid heeft goed gedaan.
Heerlijke spruitjes gegeten vandaag. Mogelijk niet geheel vegetarisch...maar bij "schone" spruitjes is de gifsput waarschijnlijk stevig gehanteerd.
Ik kon niet helpen aan de veganisten onder ons te denken en die Enogwat van geplette luis.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #419 Gepost op: 15 februari 2006, 22:44:42 »
Afgelopen weekend spinazie gezaaid in koude bak en kas...... Spannend hoor.