Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #360 Gepost op: 10 april 2005, 21:07:06 »
Mama leeft nu in een paleisje en ik in een paardenstal. Champignons en andere paddestoelen vallen dus spontaan te verwachten. Mijn moeder durft niet meer met de trein en komt hier hooguit 2x per jaar met een zus of broer mee. Dan wordt het bikken en daarna poetsen  :P
Nou ja: ik zal er morgen weer eens wat aan doen. Alles gebeurt bij mij momenteel morgen.

Alhoewel - dit ging ik eigenlijk posten: ik heb dus toch nog vandaag een flink stukje moestuin onkruidvrij gemaakt en spruitjes geplant, beschermt door salie(downstairs). Ook de aardbezien gered uit kleefkruid en gras. Een mooie salviasoort (upstairs) voorgezaaid in de kas van Hein. Morgen ga ik denk ik turfpotjes kopen om zinnia's in te zaaien en twee soorten zonnebloemen (een bijna witte soort, Italian White en een rood-oranje-gele soort). I.t.t. het huishouden  ;) denk ik dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren.
Kwam bij het onkruidvrij maken vergeten wortels en uien tegen. De laatste verrot, maar de wortels zijn nog te eten.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2005, 21:15:37 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #361 Gepost op: 07 mei 2005, 13:58:01 »
Ik vrees met grote vreze voor mijn shiitake kweekset. Er zit nog niks aan!  :( . Ik denk dat ie niet genoeg nat gehouden is.

Vd week zijn we begonnen met het zaaien en poten in de moestuin. De Roseval en Negresse zijn in de grond gedaan, we hebben wat aardbeiplantjes, rode kool en selderij uitgezet en wortelen, uien, postelein, raapstelen en rode bieten gezaaid.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #362 Gepost op: 07 mei 2005, 15:45:42 »
Doe veels te weinig op de moestuin. Maar ja: al die regen ook. Wat zal schelen is dat de tuintjes bij het huis vrijwel dichtgegroeid zijn inmiddels. Ik heb daar nu de komende maanden heel weinig werk aan. Daar wel flink bezig geweest afgelopen tijd.
Ik zoek alleen nog een specifiek bodembedekkend heestertje voor onder een haagje. En dan kan ik het als zo'n beetje "af" beschouwen ook qua plantseizoen. Op de moestuin:
Op enkele na zijn alle ligusterstekken gelukt(dankzij al die regen!) En ook de gekregen ligusterstruikjes (gebietst van vreemde die ze eruit spitte) doen het. Dit in het kader van windkeringen creeren. De in het najaar geplante appelbessen staan nu prachtig in bloei en gezond te wezen. Vorig jaar heb ik margrieten gezaaid. En er is binnenkort een kleine bloemenzee te verwachten. Met de groenten is het een beetje zeuren. Het komt allemaal nog vrij slecht op. Het is ook zo vreselijk nat en koel. Wat ik in de koude kas mocht voorzaaien: dat staat er wel allemaal prima bij.
Ik moet nog iets verzinnen voor de erwten, iets waar ze in kunnen klimmen. Wil iets goedkoops. Al genoeg geld uitgegeven.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2005, 15:51:42 door Lovel¤cker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #363 Gepost op: 11 mei 2005, 22:18:17 »
Het is een wonder: er zaten zowaar 2 knurftige shiitakes op mijn set! Waarschijnlijk hebben mijn ouders het gebroed toch niet goed genoeg nat gehouden (hij staat bij hen; ik ben bang dat anders iemand bij mij thuis het ding weggooid), vandaar dat er nog niet veel op zit.

Offline Carla

• 259
« Reactie #364 Gepost op: 12 mei 2005, 14:51:44 »
Ik moet nog iets verzinnen voor de erwten, iets waar ze in kunnen klimmen. Wil iets goedkoops. Al genoeg geld uitgegeven.

Voor dit jaar waarschijnlijk te laat, maar wij laten (sier)maisplanten groeien en daar de bonen langs omhoog kruipen.
Een andere goedkope oplossing is bamboestokken of dikke takken uit een bos na een storm halen.
Of langs een hek planten?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #365 Gepost op: 14 mei 2005, 23:44:51 »
Ik heb suikermaisplantjes voorgekweekt, misschien wel een idee om te proberen. Erwten maken stikstof aan, waar de mais zeker baat bij heeft als slokop. Maar ik weet niet wat de erwten ervan vinden. Ga het gewoon proberen. Omkomen van de honger zal ik waarschijnlijk niet, mocht het mislukken.
Hein van de moestuin vindt mij toch raar bezig, dus dat kan er ook nog wel bij. Niet willen spitten, mulchen, onkruid in de zon leggen en later als mulch gebruiken, kamille door de uien...hij vindt het maar vreemd.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2005, 23:47:12 door Lovel¤cker »

Offline Carla

• 259
« Reactie #366 Gepost op: 16 mei 2005, 18:08:54 »
Omkomen van de honger zal ik waarschijnlijk niet, mocht het mislukken.

Ik denk niet dat het mislukt; volgens mijn boek waarin goede combinaties worden beschreven gaan erwten heel goed samen met mais.

Citaat
Hein van de moestuin vindt mij toch raar bezig, dus dat kan er ook nog wel bij. Niet willen spitten, mulchen, onkruid in de zon leggen en later als mulch gebruiken, kamille door de uien...hij vindt het maar vreemd.

Ja, daar hebben we hier soms ook last van, dat de buren ons maar rare dingen vinden doen. Maar ze staan ook versteld van hoe een weelderige tuin wij hebben pas na anderhalf jaar terwijl het eerst een verwaarloosd grasveld was.
Wij maken veel brandnetelgier wat sommige mensen ook wel raar vinden. Maar pas zag ik een tweeliterverpakking in de winkel staan voor heel veel euro's. Dat vind ik pas raar.
En ik verzamel al het hele jaar uienschillen voor op mijn wortels tegen de wortelvlieg. Dat zal ook wel raar zijn.
En het gemaaide gras leg ik onder mijn aarbeitjes. "wat ben jij nou aan het doen?".
Maar mijn buurvrouw is nu ook aan een composthoop begonnen, dus er is nog hoop voor Hein :-)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #367 Gepost op: 16 mei 2005, 23:50:23 »
Mijn oom en ik hebben de tuin ook antroposofisch ingedeeld: aardappelen (en aardbeien) / bladgroenten en kool / wortelgroenten / bonen. We gan ook geen gif gebruiken. Helaas vindt de gebruiker van het stuk naast ons het wel nodig om o.a.  het gezamenlijke pad met gif te behandelen tegen mossen etc. :smeerie:

Weten jullie eigenlijk of er hier in Nederland nog een wettelijk verbod bestaat op het meerdere jaren achter elkaar telen van aardappelen op hetzelfde stuk grond? Op dat stuk naast ons worden nu weer aardappelen geteeld en mijn oom vertelde dat dit vroeger verboden was. Een van mijn voorvaderen (een opa van of mij of mijn moeder of mijn oma) heeft hier ooit een boete voor gehad. Dit ivm met aardappelmoeheid en vitoftra.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #368 Gepost op: 16 mei 2005, 23:50:59 »
Oh, de shiitakes zijn heeel groot geworden :cheer:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #369 Gepost op: 17 mei 2005, 00:00:20 »
Ik weet het niet, maar gecontroleerd wordt er niet veel in ieder geval. Het is net als met Rode Lijst-planten: de bescherming stelt niets voor, geen reet. Zo werden in de omgeving en masse zwanebloemen (of is het nu zwanenbloemen?) uit de greppel gedregd door een boer. Werdebwant ik zie ze daar nu niet meer  :(
En het uit mijn tuintje ontsnapte beemdooievaarsbek wordt door de plantsoenendienst weggeschoffeld.

Trouwens: behalve aardappel op aardappel, is het sowieso niet verstandig nachtschadefamilieleden op nachtschadefamilieleden, kool op kool en peterselie op peterselie te telen, om verschillende redenen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2005, 00:01:11 door Lovel¤cker »

Kiwi

« Reactie #370 Gepost op: 17 mei 2005, 09:33:24 »
Zeker als je al verschillende vakken met soorten groenten hebt is het makkelijk om de soorten per jaar te laten rouleren over de verschillende vakken. Ik weet dat mijn oom (die een moestuin bij zijn huis heeft) dit uit zichzelf al doet. Het is namelijk ook beter voor de grond als je af en toe een ander gewas erop zet, dan wanneer je jaar in jaar uit aardappels uit hetzelfde stukje probeert te halen.

O, het blijkt inderdaad verplicht te zijn, zie dit artikel van een Belgische website over Nederlandse akkerbouw. Het blijkt dat je niet vaker dan 1 keer per drie jaar aardappelen op een stuk grond mag verbouwen.
Deze wetgeving geldt voor akkerbouwers, maar als particulier zou ik daar gewoon in meegaan, het is niet voor niets bedacht tenslotte!
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2005, 09:34:49 door Kiwi »

Offline ingeping

• 143
« Reactie #371 Gepost op: 17 mei 2005, 10:35:01 »
Ik heb de helft van het onderwerp gelezen. Niet omdat ik een moestuin heb, helaas maar een pieterpeuterig klein balkonnetje, maar omdat ik graag een wil....... lezen over een moestuin is dan second best  :)

Maar ik heb wel een tip:

Mijn schoonvader heeft een giga-biologische-moestuin. Om vogels te verjagen spaart hij oude videobanden. Hij gebruikt de tape uit de banden om over de bedden met groente te spannen. Een klein paaltje aan het begin en aan t end. Klein spijkertje om de tape te bevestigen. Door de wind en zon beweegt en glinstert het heel erg. Ziet er niet uitnodigend uit voor vogels om te landen. Ook konijnen/hazen schijnen dat niet leuk te vinden. Natuurlijk zorgt hij er wel voor dat de tape niet in de grond verdwijnt.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #372 Gepost op: 18 mei 2005, 00:30:43 »
Zeker als je al verschillende vakken met soorten groenten hebt is het makkelijk om de soorten per jaar te laten rouleren over de verschillende vakken. Ik weet dat mijn oom (die een moestuin bij zijn huis heeft) dit uit zichzelf al doet. Het is namelijk ook beter voor de grond als je af en toe een ander gewas erop zet, dan wanneer je jaar in jaar uit aardappels uit hetzelfde stukje probeert te halen.

O, het blijkt inderdaad verplicht te zijn, zie dit artikel van een Belgische website over Nederlandse akkerbouw. Het blijkt dat je niet vaker dan 1 keer per drie jaar aardappelen op een stuk grond mag verbouwen.
Deze wetgeving geldt voor akkerbouwers, maar als particulier zou ik daar gewoon in meegaan, het is niet voor niets bedacht tenslotte!
Dat klopt. Aardappelziekte voorkom je hiermee en een schimmel Phylitoftra heeft ook minder kans om zich te nestelen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #373 Gepost op: 21 mei 2005, 18:51:19 »
Tip voor Ingeping  - las ik in tuindtijdschrift: verschillende maten emmers. De grootste vullen met aarde, een wat kleinere er half in en half uit laten steken en vullen ,enz enz: prima voor aardbeienteelt. Spaart ruimte. Wel in alle emmers, ook de grootste/onderste: gaatjes!

engeltje

« Reactie #374 Gepost op: 23 mei 2005, 23:03:48 »
ik weet niet of het er al in staat (even geen zin om alles door te lezen), maar bananaenschillen onder en bij de struiken leggen helpt bij veel planten ook tegen bladluizen.

Offline ingeping

• 143
« Reactie #375 Gepost op: 25 mei 2005, 12:31:24 »
Dank voor de tip lovelocker. Mijn balkon is zo klein dat er 2 stoelen op passen en meer niet. Mijn vriend is vast niet van plan om 'zijn' stoel op te geven voor een emmer aardbeien  ;)

« Reactie #376 Gepost op: 25 mei 2005, 12:36:24 »
Dank voor de tip lovelocker. Mijn balkon is zo klein dat er 2 stoelen op passen en meer niet. Mijn vriend is vast niet van plan om 'zijn' stoel op te geven voor een emmer aardbeien  ;)

Dan hang je hem toch over de rand van je balkon? De emmer bedoel ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #377 Gepost op: 25 mei 2005, 12:51:11 »
Tip voor Ingeping  - las ik in tuindtijdschrift: verschillende maten emmers. De grootste vullen met aarde, een wat kleinere er half in en half uit laten steken en vullen ,enz enz: prima voor aardbeienteelt. Spaart ruimte. Wel in alle emmers, ook de grootste/onderste: gaatjes!

Mag ik een stomme vraag stellen? Ik snap hoe bovenstaande eruit komt te zien, zover ben ik nog, maar dan? Stop je de aarbeien in de onderste en laat je ze dan omhoog groeien? Maar dan kan je ze toch ook gewoon in een pot zetten en opbinden? Kortom, ik snap niet helemaal de bedoeling van al die emmers met aarde. Maar ik heb ook een niet al te groot balkon, dus ik ben wel heel benieuwd........ (alhoewel ik toch nog best wel wat planten heb op mijn balkon, als ik zo eens tel.......)

Kiwi

« Reactie #378 Gepost op: 25 mei 2005, 13:05:35 »
Zoals ik het begrijp zet je de aardbeien in de rand aarde die tussen de grootste en de iets kleinere emmer daarin ontstaat. Als je zo een aantal maten emmers hebt heb je verschillende randjes met aarde, elke keer iets hoger, zodat je de aardbeien trapsgewijs kunt planten.

Hm, hopelijk snap je het zo wel, het is niet zo makkelijk uitleggen als ik dacht. :-\
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2005, 13:21:59 door Kiwi »

Aiko

« Reactie #379 Gepost op: 25 mei 2005, 13:15:21 »
Ja! Nu begrijp ik 'm...!