Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #340 Gepost op: 13 september 2004, 14:48:07 »
Er zullen niet veel boontjes meer gaan rijpen...ik heb mijn boterboontjes gewoon opgeruimd.

We zitten nu juist volop in de oogst en hebben laatst nog nieuwe planten gezaaid die nu vol bloemen zitten. Als het goed is loopt het seizoen hier nog wel door tot half oktober.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #341 Gepost op: 13 september 2004, 21:41:44 »
Oh sorry, ik was even kwijt dat je in Frankrijk woont. Hier loopt het af met de boontjes...
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

• 259
« Reactie #342 Gepost op: 14 september 2004, 10:23:11 »
Ik geloof dat de luizen hun dagelijkse douche niet zo waarderen, want het zijn er een stuk minder geworden :) In elk geval zullen ze zich zo niet voortplanten, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2004, 10:23:33 door Carla »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #343 Gepost op: 23 september 2004, 18:00:36 »
Ik wil binnen dragon zaaien.

Wat ik buiten had moest ik weggooien omdat het nergens naar smaakte.Het zag er wel uit als dragon. Het was de Russische variant. Zou het daar aan hebben gelegen? Er bestaat ook Franse nml.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #344 Gepost op: 23 september 2004, 20:26:43 »
Ja, Russische smaakt bitter. Franse beter, maar die is niet zo winterhard. Op een heel beschutte plaats met winterdek, lukt het denk ik wel.
Binnen...wordt het niet veel, vrees ik. Gebrek aan licht en zon. Misschien kun je er wel kort van gebruiken voor het wegkwijnt.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2004, 20:27:43 door Lovel¤cker »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #345 Gepost op: 26 september 2004, 23:10:23 »
mijn heide doet het nog, ik heb de zandbak eerst geplunderd.
Geen kalk dus, en wel thee. Ik zal ze eens verwennen!
(Wat ik er mooi aan vind? Tja, die kleine paarse minibloempjes, net als lavendel.  Maar klei, op noordoosten, daar groeien denk ik geen romantische paarse bloemetjes... De hemelsleutel doet het wel goed)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #346 Gepost op: 26 september 2004, 23:50:50 »
En dat zand is niet kalkrijk? Wil je ze echt verwennen dan tuinturf geven.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #347 Gepost op: 25 maart 2005, 19:56:21 »
Getverdemme, er bestaat een peulensoort die priestertenen heet. Nou, dan heb ik al gegeten en gedronken :pukey:.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #348 Gepost op: 25 maart 2005, 20:04:34 »
Getverdemme, er bestaat een peulensoort die priestertenen heet. Nou, dan heb ik al gegeten en gedronken :pukey:.

sommigen in Groningen noemen tuinbonen "poepetonen". Dit zijn tenen van een Duitser.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #349 Gepost op: 25 maart 2005, 20:11:21 »
Wegens gebrek aan succes herhaald: de moestuin!

Vorige week heb ik fruitstruiken gehaald: witte en rode aalbes, witte en rode kruisbes en zwarte bes. Die gaan dit jaar overigens nog niets doen.

Hopelijk ga ik dit seizoen wel aardappels planten ::): de Roseval en Vitelotte Noir.

Verder meerdere soorten courgettes en pompoen, paprika's en tomaten.
Als bijzondere noot heb ik appelmeloen Pepino gekocht, een mini=paprikastruikje en shiitake-gebroed!

In groeibakken op mijn kamer heb ik mijn favoriete kruiden gezaaid. Ze beginnen al uit te komen. Misschien dat ik nog hangaardbeien neem voor aan de branddtrap.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #350 Gepost op: 25 maart 2005, 20:36:58 »
Je maakt het jezelf beslist niet gemakkelijk. Fruitstruiken moeten met beleid gesnoeid worden, het fruit komt niet op het eenjarige hout; aardappelen zijn vatbaar voor vele ziekten. Paprika doet het alleen goed in een heel warme zomer of onder glas. Dat shii-take gebroed is interessant...net als champignons in het donker?

Over de appelmeloen lees ik net: "in Nederland en Belgie alleen te kweken in kas of serre"
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2005, 20:39:55 door Lovel¤cker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #351 Gepost op: 25 maart 2005, 20:45:42 »
Ik ga meer voor de successen van vorig jaar te willen herhalen en wat niet goed gelukt is, dat kweek ik niet meer.
Alhoewel de scheidslijn nogal lastig te trekken is. Beschouwde het kweken van prei als volkomen mislukt, maar zie wat de winter heeft overleeft......al redelijk grotere preitjes. Trouwens: had veldsla heel laat in het seizoen gezaaid en dat is wonder boven wonder ook de winter doorgekomen en daar zal ik heel binnenkort van kunnen oogsten.
Wat ik nooit meer wil missen: ijsbergsla van eigen kweek. Tjeetje: dat is een ENORM verschil met wat je in de supermarkt koopt.
Nog een tip: op www.roodbont.nl kun je met de actiecode ASN-2005 erg leuke handige boekjes over biologisch tuinieren bestellen. Goed opletten dat er geen verzendkosten worden gerekend (dan is de actiecode veranderd). Voor niet ASN-bankklanten een beetje illegaal, maar vooruit....
Ik heb voor het boekje: Hergebruik van materialen voor in de tuin (of zoiets) gekozen.

Aiko

« Reactie #352 Gepost op: 25 maart 2005, 20:48:16 »
Hier wellicht een domme vraag: komen er walnoten aan een zelfgekweekte walnotenboom? Ik ben niet van plan om te gaan enten (bah!), maar in hoeverre verminderd dit de kansen van een boompje om vruchten te leveren? Mijn walnoten komen van een boom van ongeveer veertig, vijftig jaar oud. Die zal toen ook wel geënt zijn geweest. Ik kan mij voorstellen met het ge*** bij kwekerijen dat zonder enten een boom niet draagkrachtig kan zijn op eigen wortel / onderstam. Of pure paranoïde onzin van mij? Iemand die het weet?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #353 Gepost op: 25 maart 2005, 20:55:43 »
Een walnoot wordt vijftien meter of meer hoog en zeker tien meter breed. Het is bepaald geen boom voor een kleine tuin. Je moet er de ruimte voor (over) hebben. Voor de siertuin is de productie van noten minder belangrijk, de fraaie kroon is daar belangrijker. Door het vroege bloeitijdstip en de kwetsbaarheid daarvan voor nachtvorst, wagen zich maar weinig mensen aan het planten van een noot in de tuin. Inmiddels zijn er goede selecties van walnoot, die - geënt op onderstam - een goede notenproductie hebben. En elke noot die eraan komt, is dan mooi meegenomen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #354 Gepost op: 25 maart 2005, 20:59:31 »
De fruitstruiken zijn zo te zien al een paar jaar oud. De soorten die ik heb zijn erg makkelijk in onderhoud, dus daar maak ik me geen zorgen om. Bovendien heb ik een oom die me er mee helpt.
Ik schreef ook al dat er dit jaar nog niks aan zou komen, daarom heb ik ze ook nu gekocht zodat ik volgend jaar er wel de vruchten van kan plukken :).

Appelmeloen: dat las ik ook op een andere site, net nadat ik de plant bij Bakker had besteld... Ik denk dat ik er een kasje voor ga maken dan.

Het grote succes van vorig jaar waren de courgettes, die heb ik nu ook weer. De pompoenen zijn nieuw.
Vorig jaar had ik veel dingen te laat gezaaid; nu ben ik ruim een maand vroeger, dus ik hoop op meer succes. Van vorig jaar had ik ook nog wat zaadjes over, dus die gebruik ik nu.

Ik denk dat je dingen gewoon moet proberen, anders komt er nooit wat van. Die aardappelrassen vindt je hier niet in de winkel, dus... En dan gaat er maar wat mis. Who cares? Gewoon uitproberen, zeker met bijzondere dingen.

Het shiitake gebroed komt ook van Bakker. Het is een van mijn favo paddestoelen en vaak duur in de winkels, dus dat wil ik graag proberen.

Aiko

« Reactie #355 Gepost op: 25 maart 2005, 21:05:27 »
Door het vroege bloeitijdstip en de kwetsbaarheid daarvan voor nachtvorst, wagen zich maar weinig mensen aan het planten van een noot in de tuin.

Lafaards!

Inmiddels zijn er goede selecties van walnoot, die - geënt op onderstam - een goede notenproductie hebben. En elke noot die eraan komt, is dan mooi meegenomen.

Is de laatste zin gericht op niet-geënte boompjes? Anders lijkt het alsof men zichzelf een beetje tegenspreken...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #356 Gepost op: 25 maart 2005, 21:09:16 »
Ik heb wel champignons op oude paardepoep onder mijn bed geteeld. Dit tot afgrijzen van mijn nette moeder. Ik weet nog dat ik slechts enkele champignons had, maar eentje was eeeeeeeenorm.... mijn bed stond zeker op een aardstraal. Daar heb ik toen een grote pan soep mee kunnen maken.
Die shii-take, moet dat ook in het donker? Wel interessant.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #357 Gepost op: 25 maart 2005, 21:11:03 »
Is de laatste zin gericht op niet-geënte boompjes? Anders lijkt het alsof men zichzelf een beetje tegenspreken...
Weetikveel...ik ben niet intiem met de webmaster van Neerlandstuin.
Maar ik denk dattie blij is met elk nootje meer.

Wat misschien nog leuk is voor deze of gene: van de peer Conference zijn laagstamboompjes te koop die zelfbestuivend zijn. Zijn vrij algemeen te koop, heb ik de indruk.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2005, 21:15:58 door Lovel¤cker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #358 Gepost op: 25 maart 2005, 21:15:31 »
Ik heb wel champignons op oude paardepoep onder mijn bed geteeld. Dit tot afgrijzen van mijn nette moeder. Ik weet nog dat ik slechts enkele champignons had, maar eentje was eeeeeeeenorm.... mijn bed stond zeker op een aardstraal. Daar heb ik toen een grote pan soep mee kunnen maken.
Die shii-take, moet dat ook in het donker? Wel interessant.

:witch:
Amaai, ik sliep vroeger wel eens in mijn rijkleding, maar de poep liet ik toch achterwege.

Ik denk dat het in het donker moet ja. Je krijgt geloof ik een piepschuimen bak met alles erin.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #359 Gepost op: 10 april 2005, 13:14:30 »
Het kweken van Shiitakes:

Je krijgt een piepschuimen bak van iets groter dan A4-formaat, ong. 10 cm hoog. Hierin zit een plastic zak met daarin iets dat op een beschimmeld brood lijkt. Het weegt heel weinig.

Je moet gaten in de zak maken en het geval op het noorden zetten. Als het voor 50% bruin geworden is, na enkele weken, moet je de zak verwijderen en het gebroed in de piepschuimen doos 2 dagen onder water zetten.

Ik weet niet meer pcies wat je daarna moet doen, maar ik geloof een paar weken ergens neerzetten en dan kan je gaan oogsten.

Je kunt ook meerdere keren oogsten, iets van 5-8 keer in 6 maanden.

Je hoeft dus geen stro of iets dergelijks erbij te kopen, alles is kant-en-klaar.

Voor 1 pakket betaal je 11,95.

Lovelockers moeder zal er blij mee zijn ;).