Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #280 Gepost op: 01 augustus 2004, 22:21:07 »
In de cementbak buiten. In de grote bak buiten. Eentje heb ik vorig najaar bij de supermarkt gekocht (gele pepertjes) en die staat nu ook buiten en daar komen ook knopjes in. En dan heb ik nog een pepertjesplant die het niet leek te doen maar nu toch wel weer.

Edit: vergist in de bak.

« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2004, 12:57:43 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #281 Gepost op: 01 augustus 2004, 23:36:15 »
Het peperplantje, staat deze in een potje (binnen) of in de moestuin? Mijn zus had ooit een peperplantje binnen, deed het goed. Lijkt mij ook wel leuk; ik heb een keuken met raam op het zuiden.
Zaadje van een pepertje(met papier droog geveegd) in de grond, water geven en binnenkort een plantje.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #282 Gepost op: 01 augustus 2004, 23:39:07 »
Je kan ze zowel binnen als buiten houden. E. heeft zaadjes van het peperplantje dat hij vorig jaar van mij heeft gekregen zelf opgekweekt in kleine bloempotjes en die zitten nu vol rode pepertjes. Ik heb 3 planten buiten staan en die hebben (veel minder, terwijl ze groter zijn) groene.

Volgend jaar ga ik ook pepertjes in kleine potjes doen. Je zal zien dat dat niet werkt ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #283 Gepost op: 01 augustus 2004, 23:44:44 »
Hmmm, ik heb alleen verstand van boompjes, pompoenplanten en cactussen opkweken. Voor allen is het nu niet het moment van zaaien. Hoe zit dat bij de peperplantjes? Worden ze nu nog groot genoeg voor de winter invalt?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #284 Gepost op: 02 augustus 2004, 10:28:03 »
Och: ze blijven toch binnen. Plantje zal enigszins van streek raken, omdat de dagen korter worden. Denk dat ze een koeler plekje wil in de winter (5-10 graden, vermoed ik, maar check dit nog ergens)

TessaJane

« Reactie #285 Gepost op: 02 augustus 2004, 10:31:01 »
Hoe weet ik eigenlijk wanneer mijn Chinese boontjes rijp zijn om te oogsten? Ze zien er wel goed uit, nu, maar zijn nog keihard, hoort dat?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #286 Gepost op: 02 augustus 2004, 10:50:56 »
Ik weet niet wat Chinese boontjes zijn...of bedoel je Aduki-boontjes?
Mijn boterboontjes zijn ook hard (lijkt me een spannende tekst in een erotische chatbox, trouwens ::) ), maar heerlijk..... Gisteren een halve emmer :)

Kiwi

« Reactie #287 Gepost op: 02 augustus 2004, 10:57:03 »
Bonen worden toch vanzelf zacht als je ze kookt? ??? Of is dat een erg rare aanname van me?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #288 Gepost op: 02 augustus 2004, 11:10:51 »
Nee, maar: het zijn immers Chinese boontjes. In China eten ze álles en rauw, dat is genoegzaam bekend. Je moet ze ook achterstevoren oogsten  :P

TessaJane

« Reactie #289 Gepost op: 02 augustus 2004, 11:19:25 »
Ik weet niet wat Chinese boontjes zijn...of bedoel je Aduki-boontjes?

Geen idee. Op het pakje stond Chinese boontjes.

Denk dat we ze gewoon deze week gaan oogsten. We merken 't vanzelf :-)

Offline Carla

• 259
« Reactie #290 Gepost op: 02 augustus 2004, 11:21:54 »
Ik zou gewoon drie boontjes plukken en in een beetje water koken zoals je dat normaal zou doen en dan maar proeven of ze goed smaken.
Maar als het van die dunne spercieboontjes zijn (die ken ik als chineese boontjes) dan kun je ze volgens mij gewoon oogsten zodra ze lang genoeg zijn.  

Offline Carla

• 259
« Reactie #291 Gepost op: 02 augustus 2004, 11:24:32 »
Gisteren voor het eers aubergines uit eigen tuin gegeten, maar ik vond het niet zo'n succes, er zat veel zaad in.
Weet iemand hoe je dat kunt voorkomen ?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #292 Gepost op: 02 augustus 2004, 11:37:06 »
Ik weet het niet, Carla, maar ik vermoed dat je even naar een ras moet zoeken dat minder zaad bevat.

Offline Brent

• 600
« Reactie #293 Gepost op: 06 augustus 2004, 08:53:26 »
Hier ook een zeer grote courgetteoogst
Gek hoe zo'n ding op een paar dagen tijd zo gigantisch groot kan worden.

Ik zou graag een (klim)plant laten groeien tegen de achterkant van de garage. Ik vind druivenplanten wel mooi. Zijn die daarvoor geschikt? Hebben ze veel verzorging nodig?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #294 Gepost op: 06 augustus 2004, 09:00:52 »
Ja hoor, tenzij het op het Noorden is. En er zijn rassen speciaal geschikt voor het meer noordelijke klimaat.  Witte van de Laan doet het bijv. goed. Tja, redelijk wat onderhoud als je het tenminste goed wilt doen: jaarlijks snoeien en dat mag juist niet in het voorjaar, maar eerder(vanwege kans op doodbloeden), een kalkgift en de meeste moeten gekrent worden. Vind ze ook redelijk ziekte-gevoelig. Ze kunnen na enkele jaren ook heel hard gaan groeien. Als je ze ongesnoeid laat, moet je dus wel kijken of dat praktisch is.
Je kunt trouwens ook een "sierdruif" planten. Die hebben als voordeel: zéér mooie herfstkleur. Een aantal kalebassen e.d. willen trouwens ook leuk klimmen. Maar zijn geen vaste planten. Overweeg ook de Japanse Wijnbes. Het is een mooie plant met roodbehaarde takken. De bessen zijn héérlijk.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2004, 09:01:33 door Lovel¤cker »

Offline Brent

• 600
« Reactie #295 Gepost op: 06 augustus 2004, 09:16:58 »
Het snoeien laat ik aan G. over. Dat doet ie graag. Ik ken de Japanse wijnbes niet, ik ga er dus nog wat info over opzoeken. Alvast bedankt voor de tips

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #296 Gepost op: 06 augustus 2004, 10:17:50 »
Zowel de druif als de wijnbes kun je niet "zomaar" snoeien, zoald lovelocker tot zijn grote verdriet werkelijk overal ziet...
Weet wat je überhaupt kán snoeien, wanneer, waarom en hoe...
Het ergste zijn die machines van de plantsoenendienst hier... en sommige mensen die er via de Sociale Werkplaats werken. Het klinkt niet sympathiek. Maar het is ook niet sympathiek om te denken dat íedereen geschikt is voor sommige beroepen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #297 Gepost op: 06 augustus 2004, 10:45:41 »
Weet wat je überhaupt kán snoeien, wanneer, waarom en hoe...
Het ergste zijn die machines van de plantsoenendienst hier...

komt er bij jou ook twee keer per week een grasmaaimachine over het kleine beetje gras voor het gebouw?
als t echt droog is, slopen ze t hele grasveld met dat gemaai
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

« Reactie #298 Gepost op: 06 augustus 2004, 11:34:30 »
Die mensen van de plantsoendienst zijn wat overactief, soms.

Dat heeft een paar opkomende boompjes in een sloot bij mijn ouders ook de kop gekost. Waarom halen ze in vredesnaam een eikje weg? In het buitengebied nog wel...?!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #299 Gepost op: 06 augustus 2004, 11:35:55 »
Omdat het eikje in een sloot staat en als het groter wordt daar de doorstroming wel eens zou kunnen blokkeren?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.