Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #140 Gepost op: 27 mei 2004, 23:03:59 »
Ik zal em morgen eens fotograferen.

Maar tis idd geen rupsje. Het ziet er denk ik uit als een watervlooitje, maar dan gifgroen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #141 Gepost op: 27 mei 2004, 23:07:58 »
Hmmm, als je watervlo roept, denk ik in eerste instantie aan een mijt.
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

• 259
« Reactie #142 Gepost op: 28 mei 2004, 09:15:59 »
Dat van die tuinkers lijkt me niet zo goed idee: dat gaat dan zó aanjongen dat ze de ruccola en kool er nog wel bij doen, ben ik bang. Las ook over "lijmplanken" als oplossing, lijkt me dan weer een beetje wreed? In 1x dood vind ik prima, maar langzaam sterven gun ik zelfs een aardvlo niet, geloof ik.

Ik weet niet of aardvlooien aan een vorm van gezinsplanning doen, maar het risico kan je inderdaad misschien beter niet nemen.
Dat van die lijmplank stond ook in mijn boek, maar dat ijkt mij ook niks. Ik red al een mug die per ongeluk in de gieter water is gevallen.
Wat dat betreft vind ik het tuinieren soms best lastig. Als je bv op je knieeen aan het schoffelen bent, dan zie je allerlei beestjes waar ik dan omheen schoffel, maar opschieten doet het niet.
Soms denk ik daar niet aan en schoffel met de grote schoffel (drietand?, ik weet niet hoe al die gereedschappen heten), maar ik moet er niet aan denken wat je dan allemaal onder en kapot schoffelt.
Of als je zo'n spin in paniek weg ziet vluchten met haar ei onder d'r armen...........
Of een kolonie mieren die van arren moede met eieren en al maar gaat verkassen en dat -oh ramp- doet naar een plek die helemaal niet geschikt is; een hoopje gemaaid gras dat binnen een paar dagen verteerd is.
Verder is het best ontspannend hoor, tuinieren..............

Offline Carla

• 259
« Reactie #143 Gepost op: 28 mei 2004, 09:45:04 »
Carla, je Chrysanthemum cinerariaefolium  lijkt van een plaatje op wat ik potmargriet noem, maar is die niet.
Ook even gegoogeld en inderdaad, het lijkt wel een margriet.
Citaat
Cinerariaefolium betekent "blad als van de cinerariae" Dat is volgens mij dat zilvergrijze lage plantje wat als eenjarig wordt aangeboden. Vroeger meer dan tegenwoordig. Er begonnen wat belletjes te rinkelen. Pyrethrum, wat o.a. in Frontline voor de kat zit, wordt uit een Afrikaanse margrietsoort gewonnen, wist ik. Ik meen hoofdluizenmiddel ook. Die dus. Ben naar de winkel getogen en ja hoor, plantaardig gif op basis van een stof uit die bewust margriet. Nu maar hopen dat Dragonfly dit berichtje niet leest, want de aardvlooien......Volgens de informatie kun je de groenten al na 2 dagen eten. Het is dus waarschijnlijk heel milieuvriendelijk. Ook zo uitgewerkt dus...
Heb je het gif gekocht of de plantjes ? Hoe zou het dan werken met de plantjes als je die ernaast zet, gaan de aardvlooien daarvan op de vlucht of zouden ze er dood van gaan ?
Zou je er ook zelf een mengsel van kunnen maken en dat over de grond spuiten?
Citaat
Overigens: de familie chrysanthemum is gigantisch. Ik kan mij niet voorstellen dat je ze allemaal verfoeit.
Ik had vroeger een oom (nu nog steeds, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hem voor het laatst heb gezien, dezelfde ook die s'nachts op slakkenjacht ging), en die kwam altijd iedere week met enorme bossen chrysanten uit z'n volkstuin aanzetten. Gele, bruine, oranje. Afschuwelijk. Niet gewoon 1 bosje voor op tafel, maar echt hele bossen, ingepakt in kranten..........M'n moeder wist gewoon niet wat ze ermee aan moest, overstept werden we ermee.
En dan waren er nog de befaamde chrysantenshows waar we altijd naar mee moesten. Vreselijk, al die moestuintjes langs vol met chrysanten. En dan op het eind in de kantine een feest met prijsuitreikingen, opgefleurd met........chrysantenbloemstukken ............die we aan het eind mee naar huis mochten nemen, want mijn oom zat in de organisatie.
Chrysanten.......ik ben bang dat ik voor mijn hele leven genoeg heb gehad, maar vooruit, ik zal de rest van de familie nog een kans geven en eens googelen om te kijken hoe de andere planten eruit zien.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2004, 09:45:54 door Carla »

Offline Carla

• 259
Re:Groenten kweken op je balkon
« Reactie #144 Gepost op: 28 mei 2004, 09:56:31 »
Wie weet bestaat deze tread al, maar ik kon hem niet vinden. Ik heb geen tuin, maar wel een balkon. Heb niet echt groene vingers, dus ik doe maar wat. De kruiden lukken nog wel en de tomaten gaan ook wel okee. Al weet ik eigenlijk nog steeds niet of die nou in de zon moeten staan of niet en veerl water nodig hebben enzo. Maar nou zag ik bij de turkse groenteboer hier om de hoek ook paprikaplanten en aubergineplanten! Die wil ik ook! Maar hoe moet je die behandelen?
Of eigenlijk is mijn vraag welke groenten kan je makkelijk op een balkon kweken en hoe doe je dat dan?

Paprika en aubergine hebben heel veel zon en warmte nodig en in de groei veel vocht (maar ook weer niet verzuipen zodat ze gaan rotten). Als de vruchten er eenmaal aanzitten hebben ze vooral veel zon nodig om te rijpen.
Misschien kan je iets maken met de fles van zo'n hele grote 5 literfles bronwater, een soort broeikasje. Gewoon de bodem eronderuit snijden en dan op z'n kop over de plant zetten, zonder dop.
En aubergine heeft ook vrij veel voeding nodig, dus goede rijke grond en af en toe bijvoeden met mest.  

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #145 Gepost op: 28 mei 2004, 10:06:25 »
De aubergine staat achter een doorzichtig doek, tegen de wind. Wonderlijk genoeg: de paprikaplanten(ook achter die doek) staan er goed bij. De temperatuur valt erg tegen, vooral 's nachts. W.s. kan een paprika wat meer hebben wat dat betreft?
Ik heb dat plantaardig gif over de aangetaste ruccola en Chinese kool gegieterd. Het is iig een Afrikaanse margriet. Als het Zuidafrikaans is, is er nog een kans als vaste plant met winter dek misschien. Anders wordt het van mei tot oktober als eenjarige. Als je er al aan kunt komen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #146 Gepost op: 30 mei 2004, 14:31:24 »
Lovelocker, hoe kun jij nu al aan het oogsten zijn?? Volgens mij heb je gewoon stiekum ijsbergsla uit de winkel in de grond gestopt! ;)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #147 Gepost op: 30 mei 2004, 23:25:58 »
Nee hoor, ik heb eind april piepkleine slaplantjes gekocht, dat wel. De kroppen waren nog niet zo heel groot, ik heb buitenste bladeren genomen. In de hoop dat het dan verder groeit.
Collega was het met me eens: nooit zo'n lekkere ijsbergsla gegeten(had wat voor haar meegenomen).
Ach ja: het moet vooral goedkoop zijn en in no time opgefokt. Je eet dus vnl. water. En dan duurt het nog een x aantal dagen van het land tot de supermarkt.

Helenofg

« Reactie #148 Gepost op: 31 mei 2004, 00:01:45 »
Over aardbeien en vogels, de buurvrouw met moestuin heeft een soort feestelijke plastic puntmutsjes over haar planten gezet toen bleek dat de vogels eerder zouden gaan oogsten dan zijzelf. Want zij vertelde inderdaad dat netjes niet goed zijn wegens verstrikking... Ook gebruikt zij blauw plastic lint, want dat helpt, zegt zij dan. Ik ben meer van het pragmatische tuinieren. Mijn buitenste rand bessen is voor de vogels, de rest voor mij! Geinig fenomeen: de nestelende merel naast de bessen houdt (tot nu toe) andere vogels op afstand.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #149 Gepost op: 31 mei 2004, 14:43:55 »
Hoera!
Er is helemaal vrijwillig een lieveheersbeestje op onze balkonbakken afgekomen! Die gaat ons vast helpen met het bladluisprobleem. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #150 Gepost op: 01 juni 2004, 22:16:59 »
Machteld, misschien is het zwaar irritant: maar morgen staat de eerste Chinese kool op het menu. Behoorlijk geperforeerd door aardvlooien, dat wel.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #151 Gepost op: 02 juni 2004, 13:22:36 »
Hihi, ik heb geen kolen!

Maar ik vermoed dat ik vd week al mijn eerste raapsteeltjes kan oogsten, ha!

Offline Carla

• 259
« Reactie #152 Gepost op: 02 juni 2004, 14:04:39 »
Maar ik vermoed dat ik vd week al mijn eerste raapsteeltjes kan oogsten, ha!

Lekker !
Mijn raapsteeltjes gaan niet zo goed; ze worden de hele tijd opgegeten zodra de eerste blaadjes uit de grond komen :(
Maar de sla doet het heel goed, ook al geoogst, en vorige week heb ik voor het eerst spinazie uit eigen tuin gegeten !

Offline Carla

• 259
« Reactie #153 Gepost op: 02 juni 2004, 14:06:44 »
Ik heb dat plantaardig gif over de aangetaste ruccola en Chinese kool gegieterd.

En ? Hoe gaat het met de aardvlooien ?

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #154 Gepost op: 03 juni 2004, 23:28:54 »
Hoera!
Er is helemaal vrijwillig een lieveheersbeestje op onze balkonbakken afgekomen! Die gaat ons vast helpen met het bladluisprobleem. :)
De schat is de volgende dag weer vertrokken. Wel heeft ze een stuk of twintig stuks nageslacht in wording op onze, inmiddels zo'n 10 cm hoge, appelboom achtergelaten. :D

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #155 Gepost op: 03 juni 2004, 23:42:53 »
Ik heb dat plantaardig gif over de aangetaste ruccola en Chinese kool gegieterd.

En ? Hoe gaat het met de aardvlooien ?
Niet goed. Met de aardvlooien zelve dan (sorry Dragon): dat plantaardige gifspul heeft met het grootste deel afgerekend lijkt het. Het was echt heel hevig. Heeft met droogte te maken, ben ik inmiddels achter. Dan doen die beestjes het extra goed. I.t.t. de slakken:  onwijs gave sla  :smaail:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #156 Gepost op: 03 juni 2004, 23:45:26 »
De schat is de volgende dag weer vertrokken. Wel heeft ze een stuk of twintig stuks nageslacht in wording op onze, inmiddels zo'n 10 cm hoge, appelboom achtergelaten. :D
Die schatjes van kinderen moet je niet sterk vergroot zien :alien:  
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2004, 23:52:09 door Lovelocker »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #157 Gepost op: 03 juni 2004, 23:50:19 »
Ik heb ze niet sterk vergroot gezien. :thumbsup:

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #158 Gepost op: 03 juni 2004, 23:55:38 »

Offline Carla

• 259
« Reactie #159 Gepost op: 04 juni 2004, 10:17:21 »

Precies wat je nodig hebt ! Wat zijn ze slim hé.