Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1280 Gepost op: 06 augustus 2013, 14:20:42 »
 :D

Heb je hem in gedachten al helemaal volgepland?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1281 Gepost op: 06 augustus 2013, 14:25:04 »
In elk geval vannacht toen ik slecht kon slapen door de warmte.
Er staan zo'n 6 fruitbomen en die mogen van ons blijven. Twee frambozen en twee aalbessen ook.
Ik wi een vakje met kruiden, een vak met courgettes en poempoen, een vak snijbloemen zodat ik geen importbloemen etc meer hoef te komen, er komt een roos met eetbare bottels en verse boontjes en bietjes vind ik lekker.

Hebben mensen nog tips van planten die vers echt veel lekkerder zijn, en van planten die je als eerstejaars goed kan nemen? (Geen schermbloemigen)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #1282 Gepost op: 06 augustus 2013, 17:45:27 »
Tomaten zijn altijd lekkerder van eigen kweek, maar kunnen ook wel lastig zijn om te kweken (tenminste bij ons). Verder vind ik rode sla leuk en lekker, bovendien gaat het groeien snel en het is hier lastig in de winkel te krijgen. Plant niet alles tegelijk, want dan heb je ook tegelijk alle kroppen. Lekker, aalbessen! Wij hadden daar altijd stukken aluminiumfolie in hangen tegen de vogels die aalbessen ook lekker vinden.
Groetjes, Antje

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1283 Gepost op: 06 augustus 2013, 20:15:49 »
Tomaten zijn altijd lekkerder van eigen kweek, maar kunnen ook wel lastig zijn om te kweken (tenminste bij ons). Verder vind ik rode sla leuk en lekker, bovendien gaat het groeien snel en het is hier lastig in de winkel te krijgen. Plant niet alles tegelijk, want dan heb je ook tegelijk alle kroppen. Lekker, aalbessen! Wij hadden daar altijd stukken aluminiumfolie in hangen tegen de vogels die aalbessen ook lekker vinden.
Hier in de voortuin laten ze genoeg aalbessen over, maar we gaan het merken!

Offline RvO

• 286
« Reactie #1284 Gepost op: 08 augustus 2013, 01:08:56 »
... Hebben mensen nog tips van planten die vers echt veel lekkerder zijn, en van planten die je als eerstejaars goed kan nemen? (Geen schermbloemigen)
Aardbeien  :yummie: als je eenmaal echte verse, nog warme, zongerijpte aardbeien kent, koop je  ze nooit meer in de winkel :kwijl: .
En er bestaan heel veel verschillende rassen, die allemaal weer anders smaken.

Ook leuk:
  • Bosaardbeitjes. Hebben niet echt veel zon  nodig. Ik heb ze als bodembedekkers onder de bessen. Dat gaat prima.
  • Sla e.d. gaat meestal ook wel goed. Ik denk dan aan pluksla, rucola, spinazie, postelein e.d. Kropsla is bij mij nog nooit echt mooi geworden.
  • Aardpeer. Groeit overal. Word wel tot meer dan 2 m. hoog, dus werkt ook als windkering
  • Bessen. Witte aalbes is zoeter dan de bekende rode. Jostabes (kruising kruisbes met zwarte bes)
  • Kruiden. Veel! Zo geweldig een grote bos verse, geurende, nog warme kruiden uit de tuin halen. 2 minuten later zitten ze al in het eten. Hoe veel verser wil je het hebben?
  • Knoflook is ook niet lastig. Vers smaakt toch echt anders dan gedroogde uit de winkel
  • Bijzondere aardappels is ook leuk. Paarse stamppot! Maar aardappels nemen wel vrij veel ruimte.

Verder probeer ik zoveel mogelijk bijzondere rassen te telen. Waarom bijvoorbeeld zelf rode bietjes telen als er ook gele, witte en gestreepte zijn. De rode haal ik wel uit de winkel.

Edit: nog een suggestie: Een koude bak (=plat glas). Met een beschadigde ruit uit uit de koopjeshoek van Ikea (soms maar 1euro) en wat oude plankjes  kom je een heel eind.

Nog een edit Palmkool is ook lekker (= Cavalo Nero (spelling?))
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2013, 01:17:07 door RvO »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1285 Gepost op: 08 augustus 2013, 14:53:17 »
Hebben mensen nog tips van planten die vers echt veel lekkerder zijn, en van planten die je als eerstejaars goed kan nemen? (Geen schermbloemigen)
Doperwtjes, radijs (heel snel resultaat en heel erg lekker, verse radijs is lekker peperig!), worteltjes (heerlijk zoet als ze nog geen koelcel gezien hebben), en augurken/komkommer/courgette-achtigen, die je lekker jong kunt oogsten en dan ook veel meer smaak hebben. Allemaal veel lekkerder zo uit de tuin dan uit de winkel.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #1286 Gepost op: 08 augustus 2013, 14:54:21 »
Heb je hem in gedachten al helemaal volgepland?
Volgeplant kan ook natuurlijk  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #1287 Gepost op: 11 augustus 2013, 12:58:08 »
Gelezen over de vruchtjes van de Fuchsia. Die zijn eetbaar! De meeste zijn vrijwel zonder smaak, of schijnen nare bijsmaak te hebben. Fuchsia splendens heeft de grootste en lekkerste vruchtjes. Smaak wordt omschreven als licht citroen plus licht peper. Lijkt me daarom lekker in een chutney. Is matig winterhard, d.w.z.: overleeft milde winters, vriest in strenge winters terug, maar komt dan meestal wel op, aldus info op een engelse site. Op een beschutte plek(tegen huismuur bijv.) en/of in de kuststreek beneden ong. Bergen, plus Zeeland grote kans dat het wat wordt. Ik vind hem heel mooi, kleine bloempjes in massa's. Ga ik zeker eens naar op zoek. Omdat ze veel schaduw kan hebben, kan ik hem altijd nog wel ergens tussen proppen.
Tip bij planten van winterharde en semi-winterharde fuchsen: dieper planten. Iets wat not done is bij de meeste andere planten.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2013, 13:04:07 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1288 Gepost op: 18 augustus 2013, 18:58:54 »
Er staat:
Reine Claude, gewone pruim, kers, peer en 2 appel.
Aalbessen, frambozen, bramen, zwarte bessen, druiven.

En sinds dit weekend:
bietjes, raap, paksoi, prei, rode kool, groene kool, boerenkool, spitskool, spruitjes, aardbeien, div munt.

En nu hebben we overal spierpijn, want het is kleigrond!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1289 Gepost op: 30 december 2013, 22:32:03 »
Inmiddels is veel opgegeten door ons (13 paksoi was zoveel dat we er nog steeds geen trek in hebben). We zijn alle tegelpaden aan het vervangen door houtsnippers, de bedden wat aan het verhogen, snoeien: veel werk dus ook midden in de winter.
En nog steeds veel boerenkolen.

Offline Kee

• *
  • 4
« Reactie #1290 Gepost op: 23 februari 2014, 12:30:41 »
Hoii,
Het seizoen gaat snel weer beginnen, dus ik meld mij :)
Ik heb een moestuin en kas.. mijn kas is meestal gevuld met tomaten (vorig jaar 4 soorten) en paprika's, komkommers, augurken, en hier en daar wat sla..
In mijn tuin staat nu nog wat prei en spruiten.. en ben ik al aan het klaar maken voor het nieuwe seizoen.
Meestal zet ik er paksoi, sla, prei, spinazi, rabarber, aardbeien, pompoen, koolrabi, bonen, peultjes in (vergeet vast een hele boel ;)
En ik heb ook nog een kruiden tuintje, die ik dit jaar wat wil uit gaan breiden.
Laat de zon maar komen, ik heb er zin in :D

Aiko

« Reactie #1291 Gepost op: 16 maart 2014, 00:03:16 »
Mijn zelfgezaaide broccolietjes staan al boven de grond!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #1292 Gepost op: 10 april 2014, 12:20:44 »
Hoe gaat het in jullie moestuintjes?

Bij mij komen de raapsteeltjes, rucola en spinazie echt goed op. Zo leuk! Verder heb ik redelijk wat bloemen gezaaid en een aantal gekleurde aardappelen (truffel/ rozegevlekt (van mijn telende collega gekregen) en 'gewone').
Ik kocht bij een tuincentrumpje bij ons een plantje aardbeimunt. En verrek, het smaakt echt heel erg naar aardbei! Staat nu ook in de tuin.

Wat er niet meer in komt: tomaat (4 jaar geprobeerd, niet mijn ding) en courgette (superlekker en leuk maar wat een ongecontroleerde megaplant wordt dat). Ik heb wel pompoenzaad gepland (wordt natuurlijk ook een ongecontroleerde megaplant), ik denk dat ik die in een pot ga uitzetten.

Verder heb ik nog snijbiet gekocht dat ik wil zaaien en boerenkoolzaad. Is dat nog handig om voor te zaaien, boerenkool?

Offline Joske

• 2.829
Re: Moestuin
« Reactie #1293 Gepost op: 19 mei 2015, 16:08:12 »
Ik kreeg voor moederdag een vierkante-meter-bak en plantjes (aardbei, courgette, pompoen, boerenkool, rode biet) en nu wil ik nog een hoop kruiden in wijnkistjes (die heb ik toch nog staan) planten (zoiets dus), waarmee kan ik het hout het beste behandelen zodat het niet binnen de kortste keren gaat rotten? Ik ga ze alleszins op houten panlatten zetten, dus niet rechtstreeks op de grond.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #1294 Gepost op: 20 mei 2015, 18:44:54 »
Lijnolie, of botenlak maar dat is troep, wel waterdicht. Ofwel accepteren dat het ooit verrot, en dat moment uitstellen met lijnolie. Is een natuurproduct en veilig. Niet het doekje opgevouwen binnen bewaren, kan brandt veroorzaken door broei.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1295 Gepost op: 03 augustus 2015, 16:25:14 »
De boerenkool is al even geoogst, de aardbeienplantjes zijn aan het afsterven, de rode bieten oogstklaar. Er staat wel nog 1 courgetteplant en 2 pompoenplanten in, de laatste weliswaar over het gazon uitgeweken. Wat zal/kan ik nu nog zaaien/planten in mijn vierkantemetertuin? Snijbiet misschien? Rucola?

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #1296 Gepost op: 03 augustus 2015, 17:19:27 »
Raar dat je aardbeien afsterven, zijn toch vaste planten?
Rucola is altijd  leuk, misschien makkelijke, snelle dingen als radijs, lente-ui enzo?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #1297 Gepost op: 03 augustus 2015, 17:40:36 »
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ze verkeerd geplant zijn door de dochters, in de schaduw van de boerenkool en de pompoen.

Vegatopia

[Koken] De moestuin is populairder dan ooit
« Reactie #1298 Gepost op: 17 februari 2016, 01:01:16 »
De moestuin is populairder dan ooit

Al sinds een aantal jaren is het hip om een eigen moestuintje te hebben, of in ieder geval wat verse kruiden in de tuin of op het balkon. Uit het jaarlijkse onderzoek van webshop Allezadenkopen.nl blijkt dat moestuinieren in 2015 een nog hogere vlucht heeft genomen. Ook hebben ze gekeken welke groenten en kruiden het populairst zijn. In dit artikel bespreken we een aantal trends en geven wat handige tips.

Source: De moestuin is populairder dan ooit

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: [Koken] De moestuin is populairder dan ooit
« Reactie #1299 Gepost op: 17 februari 2016, 20:48:43 »
Dat komt goed uit, want ik heb weer een moestuin.

Nou ja, mijn vriend. Maar die heeft zich ingeschreven omdat ik altijd roep dat ik de tuin mis. Ik heb niet gewonnen in de loting, hij dus wel.

Aan de slag dus!
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 21:04:50 door LL de Ling »