Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2004, 20:18:34 »
Wie heeft er een eigen moestuin en wat groei je er allemaal in?
Ik wil graag wat apartere soorten in grote kuipen poten. Heeft iemand nog tips?

Ik heb dit jaar voor het eerst een moestuin en ga zoveel mogelijk uitproberen om te kijken wat het goed doet en wat niet.
Aardappelen, doperwtjes, boontjes, kapucijners, snijboontjes, tuinbonen, augurken, komkommer, tomaten, courgette, aubergine, broccoli, bloemkool; knoflook, uien, artisjokken, allerlei soorten sla, andijvie; spinazie, snijbiet, boerenkool, groene kool, worteltjes........wat eigenlijk niet !?
Verder een kruidentuin met vanalles en wat fruit betreft: aardbeien, frambozen, druiven, rode besjes en bosbessen.

Hoezo wil je in kuipen gaan poten?

groetjes,
Carla

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2004, 21:40:14 »
We hebben wel een tuin waarin het zou kunnen, maar dat vindt mams waarschijnlijk niet zo'n geslaagd idee.
Verder zijn er veel schaduwplekken en de plekken waar veel zon komt zijn bedekt met grind of stenen.

Misschien dat ik nog ergens anders een plekje kan krijgen voor de aardappels en pompoenen enzo, die hebben wat minder zorg nodig.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2004, 23:56:38 »
Misschien vindt mams sierlijke groenten wel goed? Kruiden zijn vrijwel allemaal mooi om te zien en ook redelijk wat groenten.
Sinds eergisteren een stuk moestuin, het overviel mij een beetje... Inmiddels twee flinke hazelaars gezet als windkering. Je wilt niet weten hoe ik die per fiets vervoerd heb :)
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2004, 11:12:12 »
Nee nee, mams wil gras.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2004, 12:30:48 »
Ik ben dit jaar voor het eerst een moestuin begonnen in mijn moeders tuin.
wat hebben we allemaal:
pompoen, courgette, tuinbonen, peultjes, capucijners, tomaten, ui (rood en gewoon), bosui, prei, wortel, radijs, ramanas, sojabonen, pepers, broccoli, rode kool, aardappelen, koolrabi, venkel, andijvie, sla (vier soorten) en verder een kruidentuin met zo'n 10 kruidensoorten.

We hebben nogal wat last van slakken en hoewel ik het uitdrukkelijk heb verboden heeft mijn moeder toch gif gestrooid omdat ze aan de andijvie knaagden, nu is het een soort kerkhof daar  :'(

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2004, 19:09:13 »
Bij de Welkoop hadden ze kruidenplantjes, meteen maar ingeslagen: Basilicum rood (opal), Thaise basilicum, dragon, tijm, rozemarijn, dille en citroenmelisse.

Verder heb ik artisjok- en aarbeienplantjes ingeslagen.

De zaadjes van de basilicum genovese, munt, oregano, meloen (oranje ananas) en de spaanse pepers zijn ook uitgezet.

De rest doe ik vd week.

Ohja, ik heb ook zaadjes voor eetbare bloemen gehaald!

Verder ga ik nog op zoek naar gele komkommers, gele courgettes en gele tomaten, paarse broccoli, witte waterkers, kleurige paprika's, en aardappels in zwart (Vitelotte Noir) en rood (Roseval).

En das nog niet alles ;D.

Offline Carla

• 259
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2004, 21:31:57 »
We hebben wel een tuin waarin het zou kunnen, maar dat vindt mams waarschijnlijk niet zo'n geslaagd idee.
Verder zijn er veel schaduwplekken en de plekken waar veel zon komt zijn bedekt met grind of stenen.

Ik dacht er later nog aan dat witlof misschien nog een aardig idee voor je is, want die kun je heel goed in bakken kweken en hebben volgens mij weinig licht nodig. Je hebt ook rode witlof (roodlof?) om in stijl te blijven.

Groetjes,
Carla

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2004, 21:50:44 »
Ik heb geen moestuin, maar wel bloembakken op het balkon. 8)
Zónder bloemen uiteraard, want wat kun je nou met bloemen, behalve ernaar kijken? :confused:

Er zit zo'n beetje het hele kruidenkastje in geplant inmiddels (komijn, koriander, kummel, venkel, mosterdzaad (is vast al gepoft ofzo, we merken vanzelf wel of het nog leeft), kardemoms, bonen, quinoa... Ik ga ervanuit dat het meeste al te oud is om nog wat te doen, of niet gedijt in ons klimaat, maar dat zien we gauw genoeg.

Verder hadden we nog wat zakjes met kruidenzaadjes, alleen heeft mijn vriend niet bijgehouden wat waar zit... De bieslook is goed te herkennen, verder staat er geloof ik peterselie, dragon en tijm. Even afwachten tot ze groot genoeg zijn om te herkennen.
Geplante tomaten-, appel- en perenpitjes doen ook al wat. :)

Ik ben verder totaal geen plantenmens, maar ik hou wel van eten, dus dit geteut boven de plantenbakken vind ik enorm leuk eigenlijk. :D
« Laatst bewerkt op: 24 april 2004, 23:28:22 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2004, 22:53:27 »
@Carla: ik plant alleen wat ik ook graag lust... ;)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2004, 09:18:40 »
Weet je wat trouwens een ontzettend fraai plantje is: Chinese bieslook. Het smaakt ook iets lekkerder nog dan "gewone" bieslook en bloeit aardig met sterbloemetjes in een wit schermpje.
GRAS...je moeder was in haar vorige leven een koe en daarom ben jij nu vegetariër.

femke

« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2004, 12:05:37 »

GRAS...je moeder was in haar vorige leven een koe en daarom ben jij nu vegetariër.

:o  :O

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2004, 12:39:29 »
Chinese bieslook heb ik ook besteld. Heet ook wel knoflook-bieslook, toch?

Wat ga jij allemaal planten, Sjon?

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2004, 12:59:52 »
Paarse broccoli?!?! Ik ben dol op broccoli en aangezien mijn paps elk jaar vraagt of ik nog iets speciaals in zijn tuintje wil planten zal ik dat volgend jaar eens voorstellen.

Misschien is het een idee om met een aantal vriendinnen ofzo een volkstuintje te huren en daar in te planten. Zo'n heel tuintje is nogal wat werk en met een klupje is het vast gezellig! Of een bejaarde strikken voor 4m2 van zijn tuintje.
Aan het spoor in V. ligt wel een mooi strookje ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2004, 13:09:17 »
Chinese bieslook heb ik ook besteld. Heet ook wel knoflook-bieslook, toch?

Wat ga jij allemaal planten, Sjon?
Weethetnietzeker, zou ik moeten googelen: maar dacht wel dat het hetzelfde was. Zoals ik al meldde: het overviel mij enorm: ligt er opeens zo'n 50 vierkante meter brake grond te wachten op op mijn plannen. Ik ben nog niet verder gekomen dan vlak maken, bemesten, twee hazelaars planten als windkering en een aanvaardbaar Afrikaantje zaaien tegen allerlei plaagbeestjes. Ik heb groenlofzaadjes liggen, wat snijbloemenzaad, oa. eenjarige riddersporen, pootuitjes gekocht en jonge peterselie, selderij. Kreeg van iemand boerenkoolzaad opgestuurd :) Ik heb ergens in mijn grote teen nog wat kennis van biologisch-dynamisch tuinieren zitten. Iig veel afwisselende rijen met plaagbeestjeswerende plantjes ertussen e.d.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2004, 13:20:57 »
Paarse broccoli?!?! Ik ben dol op broccoli en aangezien mijn paps elk jaar vraagt of ik nog iets speciaals in zijn tuintje wil planten zal ik dat volgend jaar eens voorstellen.

Het heet Purple Sprouting. Je hebt zelfs paarse bloemkool (violet queen f1 hybride)! Ik ben niet dol op bloemkool, maar voor paarse wil ik wel een uitzonderig maken.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2004, 17:43:04 »
Uit die grote teen kwam ook weer in mij op dat Jiffy-potjes handig zijn, van die turfpotjes, kun je plantjes in voorkweken en zonder worteltjes te beschadigen met potje en al in de grond zetten.

Als je van grappige groenten houdt: er is een uienplant die de uien boven de grond krijgt; de Nldse naam is Egyptische ui

Machteld: dit net besteld bij Pum, dankzij je link:
Zomerazalea godetia  
Oost indische kers  tropaeolum alaska
Oost indische kers black velvet
Goudsbloem kablouna
Broccoli corvet f 1
Snijbiet bright lights
Pluksla amerikaanse roodrand
Keygold gele boterboon stamslaboon
Veldsla donkergroene volhart

« Laatst bewerkt op: 25 april 2004, 18:25:34 door Lovelocker »

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #17 Gepost op: 25 april 2004, 19:46:38 »
Leuk zeg. Wil ik later ook wel eigenlijk, zelf groente en fruit in m'n tuin. Alleen het probleem is dat ik een flatje wil en die hebben meestal geen tuin.... Hmz... =D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #18 Gepost op: 25 april 2004, 20:54:53 »
Carmen, je neemt gewoon een enorm dakterras!

Weet iemand trouwens of je bataten en sugar snaps ook hier in NL kunt telen??

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2004, 08:44:27 »
Gewoon proberen!
Ik heb ook sojabonen gezaaid (nu nog binnen) hoewel ik er weinig hoop in heb dat dat het hier goed doet.
We zullen zien...