Enige jaren geleden heb ik een ernstig B12-tekort gehad. Zo ernstig dat ik dus een paar weken lang elke week een B12-prik moest krijgen.
Mijn toenmalige arts (geen idee of ze zelf vlees eet of niet) vroeg me of ik wel genoeg rood vlees eet. Nee dus, want ik ben vegetariër.
Zonder pardon kreeg ik toen het advies om Biomild van Mona te gaan drinken. Daar zit namelijk genoeg B12 in om het niveau goed te krijgen en te houden.
Ik weet niet of er nog andere dingen zijn waar je B12 uit kunt halen, maar misschien zijn dat ook opties.
Het enige probleem met Biomild is dat het zuivel is en een veganist kun je daar dus niet mee helpen.
Mijn vleesetende huisgenote dronk ook fijn mee, want thuis at ze altijd met mij mee, vegetarisch dus.
Tegelijk met dat B12-tekort had ik ook een ijzertekort. Pillen voor gekregen en verder voedingsadvies, totaal toegespits op ijzerhoudende groenten.
En ik kreeg het advies naar een diëtiste te gaan, maar daar kwam ik al. Mijn diëtiste heb ik vlak daarna wel helemaal doorgezaagd over deze dingen.
Wat mij betreft heb je dus wel degelijk opties.
groeten,
Nicky