Tik ik een reactie, is ie weg *snif*
In ieder geval, in het kort:
Annemieke en Anya vinden eten normaal, ik niet. Eten is alomtegenwoordig en de hele maatschappij is gericht op zoveel mogelijk consumptie genereren. Overal ruik je en zie je eten, eten moet, eten is lekker, eten is geweldig, je moet eten, eten, eten.
Ik moet de hele dag met mezelf onderhandelen of het mag. Soms eet ik ook wel eens iets terwijl het niet mag van mezelf. Het mag als ik op gewicht blijf, als ik veel bewogen heb die dag of als ik weinig gegeten heb.
Verder lijkt belonen me niet raar, mensen doen dat altijd en bij alles. Kinderen die zich niet gedragen krijgen ook geen snoepje, of krijgen voor straf geen toetje. Zo werkt het. Ook bij volwassenen. Wie hard werkt krijgt meer dan wie niets uitvoert (meer geld, hogere cijfers, meer waardering). Als je hard werkt vind ik het niet gek dat je van jezelf wat extra's mag aan het eind van de week. Ik heb het momenteel druk, alle leuke dingen stel ik uit tot nadat ik mijn werk af heb. Eerder 'mag' het niet.
Ook kan het helpen iets draaglijk te maken. Je kunt iets vervelends doen als je weet dat er iets leuks tegenover staat. Zo werkt het hele leven. Als je geen leuke ervaring kreeg na iets vervelends, dan zou je het niet doen. Waarom doe je vervelend werk? Omdat je een 'leuk' salaris krijgt. Waarom ga je naar een vervelende school? Omdat je daarna een 'leuk' diploma krijgt of een leuke opleiding kunt gaan doen. Als je huis niet schoner zou worden van schoonmaken zou je het niet doen.