Vegatopia Forum

PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Gepost op: 07 april 2004, 20:20:57 »
Trouwens Peta gaat nu nog iets extremer doen (tenminste men kan het extremer vinden).

Met 'holocaust on your plate' staan ze in NL:
http://www.peta.nl/holocaust.asp

benieuwd wat dat voor reacties uitlokt
« Laatst bewerkt op: 08 april 2004, 23:19:52 door J@n »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2004, 20:31:55 »
ik durf niet kijken  :-X .
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2004, 20:34:04 »
ik durf niet kijken  :-X .

Naar de link van mij of naar het spotje? De link is gewoon naar een persbericht zonder beeldmateriaal. :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2004, 10:03:04 »
Trouwens Peta gaat nu nog iets extremer doen (tenminste men kan het extremer vinden).

Met 'holocaust on your plate' staan ze in NL:
http://www.peta.nl/holocaust.asp

benieuwd wat dat voor reacties uitlokt

Oh, maar die bestaat al een tijd hoor, minstens een half jaar, wslk langer. Ik negeer dat gewoon.
:witch2:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2004, 10:10:25 »
Oh, maar die bestaat al een tijd hoor, minstens een half jaar, wslk langer. Ik negeer dat gewoon.

Die campagne is er wel langer maar geloof nog niet in NL geweest.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2004, 10:10:59 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

suussie

Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2004, 12:23:55 »
Oh, maar die bestaat al een tijd hoor, minstens een half jaar, wslk langer. Ik negeer dat gewoon.

Die campagne is er wel langer maar geloof nog niet in NL geweest.

Vandaag staat PETA in A'dam op het Leidseplein met die fototentoonstelling. Duurt van 12:00 u tot 14:00 u.

Gister stond er in de Metro dat die tentoonstelling er 's middags zou zijn. Ik was toen in A'dam, heb ook gekeken maar er was niets (foutje dus in die krant). Wel jammer eigenlijk, ik had wel eens de reacties van mensen willen zien.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2004, 12:25:27 door suussie »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2004, 22:48:56 »

Vandaag staat PETA in A'dam op het Leidseplein met die fototentoonstelling. Duurt van 12:00 u tot 14:00 u.

Nu op Nova.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2004, 23:16:24 »
Nu op Nova.

Gemist. Klaarblijkelijk verboden door de gemeente omdat ze dierenleed met de holocaust vergelijken (en dat een gevaar vormt voor de openbare orde, neem ik aan)?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2004, 23:53:04 »
Nu op Nova.

Gemist. Klaarblijkelijk verboden door de gemeente omdat ze dierenleed met de holocaust vergelijken (en dat een gevaar vormt voor de openbare orde, neem ik aan)?

Ja zoiets was de reden. Maar lijkt me gewoon verbod op vrijheid van meningsuiting.

Er was ook een joodse vrouw die in zo een kamp heeft gezeten, en die was het eens met peta. De dierenbescherming vond het niet echt kunnen wat peta deed.
Stem op de Partij voor de Dieren

suussie

Re:PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2004, 00:22:01 »
Geez wat belachelijk dat het verboden is.

Voor de mensen die nu nog wakker zijn: om 00:30 u. komt de herhaling van NOVA op Ned. 3

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2004, 10:59:48 »
Maar lijkt me gewoon verbod op vrijheid van meningsuiting.

Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles kunt roepen en laten zien wat je wilt. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo verwonderlijk dat zo'n campagne op niet al te veel begrip kan rekenen in een stad van waaruit in de Tweede Wereldoorlog zoveel mensen zijn weggevoerd naar de concentratiekampen.

Van sommige dingen moet je als actievoerder maar gewoon afblijven, vind ik. Je vertroebelt er de discussie ontzettend mee. Je kunt heus wel laten zien dat dierenleed erg is, zonder de gruwelen uit WO II erbij te slepen.

Maar het hele idee van 'shockerend' is aan het kantelen, zo lijkt het. Zie bijvoorbeeld de beelden van verkoolde lichamen en gegijzelde Japanners in Irak en de uitingen van sommige columnisten in kranten en op websites. Er kan blijkbaar ineens veel meer dan een paar jaar terug.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2004, 11:35:59 »
Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles kunt roepen en laten zien wat je wilt. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo verwonderlijk dat zo'n campagne op niet al te veel begrip kan rekenen in een stad van waaruit in de Tweede Wereldoorlog zoveel mensen zijn weggevoerd naar de concentratiekampen.
Nou dan is die 'vrijheid van meningsuiting' ook toch geen vrijheid dan. Maar wat ik ook begreep hadden ze in eerste instantie wel toestemming gekregen of had ik dat fout vernomen?
Je kan trouwens blijkbaar nog terug kijken naar de uitzending:
hier dus

Maar lijkt me dat de emotionele mening van mensen toch weinig moet uitmaken of iemand dat gebruikt?

Citaat
Maar het hele idee van 'shockerend' is aan het kantelen, zo lijkt het. Zie bijvoorbeeld de beelden van verkoolde lichamen en gegijzelde Japanners in Irak en de uitingen van sommige columnisten in kranten en op websites. Er kan blijkbaar ineens veel meer dan een paar jaar terug.
Dat is inderdaad zo. Eindelijk wat reality-tv enzo. Misschien dat men dan ook wat meer beelden uit de bioindustrie gaat laten zien.

Overigens heeft peta wel een redelijke aandacht gekregen door die link met wo2. Denk dat ze daar ook wel blij mee zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2004, 11:41:29 »
Maar lijkt me dat de emotionele mening van mensen toch weinig moet uitmaken of iemand dat gebruikt?
PETA heeft, vind ik, ook alleen maar emotionele redenen.

Zo kan je alles tegen elkaar afstrepen.

Vrijheid van meningsuiting is niet absoluut. Sowieso is het alleen maar een recht dat je tegenover een staat of overheid kunt doen laten gelden. Andere mensen mogen nog steeds aanstoot nemen aan je mening, mogen 'm nog steeds beledigend vinden en daar ook stappen mee ondernemen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2004, 11:48:54 »
Ja, ok, maar als men in eerste instantie een vergunning geeft en op het laatst in trekt, dat lijkt me toch niet juist?
Op de dingen waarmee ze stonden, stond wel nog wat over holocaust, maar blijkbaar ging het om de beelden van holocaust.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2004, 11:58:19 »
Ja, ok, maar als men in eerste instantie een vergunning geeft en op het laatst in trekt, dat lijkt me toch niet juist?
Op de dingen waarmee ze stonden, stond wel nog wat over holocaust, maar blijkbaar ging het om de beelden van holocaust.
Ik weet niet hoe dat gegaan is, maar het lijkt me niet dat je een vergunning nodig hebt om iets tentoon te stellen.

Maar wel op een plein natuurlijk waar je normaal zonder vergunning ook nooit iets neer mag zetten.

Dat is een ander soort vergunning. Het is zeker geen recht om daar op die manier een tentoonstelling neer te zetten. Dus ik vind het een beetje overdreven om dan direct te roepen dat het recht op vrije meningsuiting wordt aangetast, alhoewel vast de inhoud van de tentoonstelling wel meegeteld zal hebben.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2004, 12:06:05 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wakkerdier Spotje Klaagbrief:
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2004, 12:00:50 »
Ik weet niet hoe dat gegaan is, maar het lijkt me niet dat je een vergunning nodig hebt om iets tentoon te stellen.

Voor demonstraties moet je denk wel een vergunning hebben. Maar als je de vrijheid hebt om dingen tentoon te stellen, dan kan natuurlijk ook wel wat wo2-beelden. Hoewel dat waarschijnlijk op de straat wel de nodige reacties zou opleveren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2004, 12:31:56 »
Maar als je de vrijheid hebt om dingen tentoon te stellen, dan kan natuurlijk ook wel wat wo2-beelden. Hoewel dat waarschijnlijk op de straat wel de nodige reacties zou opleveren.

Ik weet niet hoe het is gegaan (nog niet kunnen kijken), maar ik kan me voorstellen dat de burgemeester vreest voor 'problemen met de openbare orde' met zo'n expositie op een druk plein. Dat ie dan een vergunning niet verstrekt of een gegeven vergunning intrekt, is niet zo verwonderlijk. Het belang van de omwonenden en de stad telt dan zwaarder dan het recht van een groepje mensen om controversiële dingen te roepen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2004, 13:07:02 »
Uit Het Parool:

Volgens de woordvoerster van Job Cohen vond de burgemeester het nodig in te grijpen. ''We kwamen erachter dat Peta geen juiste informatie over de inhoud van de tentoonstelling had gegeven. We hebben daarop besloten dat de tentoonstelling op deze wijze niet door mocht gaan.''

Op grond van Peta's informatie had stadsdeel Centrum eerder wel een vergunning verleend. Het Auschwitz-comité en andere verontruste organisaties wezen het stadsdeel kort voor de tentoonstelling op de werkelijke inhoud van de beelden. Desondanks liet het stadsdeel weten de tentoonstelling niet te willen verbieden want 'met een verbod kom je al snel aan de vrijheid van meningsuiting'.

Cohen, die over de openbare orde gaat, heeft met zijn ingreep die beslissing van het stadsdeel overruled.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2004, 15:20:43 »
Het is heel verstandig van meneer Cohen en iemand met die naam kan weinig anders beslissen. Het is verschrikkelijk dom van Peta. Ik word onmiddellijk woest en ik heb niet in een kamp gezeten en ben niet van Joodse afkomst. Leed vergelijken met ander leed is meestal al niet verstandig, inderdaad wat Jan zegt: de discussie gaat niet meer waar het over zou moeten gaan. En sommig leed is zo verschrikkelijk ontzettend.  Daar moet je AFBLIJVEN
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2004, 15:38:34 »
Als men de bioindustrie vergelijkt met hoe de joden werden behandeld in wo2, dan is er op zich toch niks mis mee?
Het zou denk wat anders zijn als ze gewoon verklaren dat het doel van de joden hetzelfde is geweest als bij de bioindustrie, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde. Er zijn zeker wel raakvlakken qua behandeling.
Stem op de Partij voor de Dieren