Vegatopia Forum

Muggen

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Muggen
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2004, 14:14:33 »
Ik streef ernaar alles wat leeft zorg op maat te geven, of het nu dementen zijn, mijn vrienden, mijn kat, mijn vissen of mijn planten. Lijden kan ik niet aanzien en daar valt voor mij ook onder dat dieren niet kunnen leven zoals typerend is voor hun soort. Maar aan de andere kant accepteer ik dat het eten of gegeten worden is in deze wereld.
Tuurlijk gaan er dieren dood doordat je leeft. Niet zoveel mis mee, maar moet je muggen doden, omdat je een keer gestoken word of doordat je het irritant vind?
Dat je uit zelfverdediging een mug dood ok, maar uit irritatie? Dat is gewoon helemaal zinloos geweld. En dat soort gedrag lijkt ook wel bij sommige mensen in grotere mate te zijn.  :)
Maar lijden kan het ook worden voor andere als het als volgt bekijkt. Je slaat een mug dood of dood vele muggen, waardoor deze haar eieren niet kan leggen. Minder eieren, betekent minder voedsel voor andere dieren. Dus dan kunnen ze lijden door honger. :) Wel een beetje extreem doordacht, maar je moet natuurlijk niets uitsluiten :)

Citaat
Wil je helemaal niet ander leven beschadigen, dan zit je op de verkeerde planeet en kun je het best een ongeverfd henneptouw zoeken om aan een niet-hardhouten hanebalk te hangen.
Maar dat henneptouw moet eerst ontwikkeld worden. Dus ook niet zo diervriendelijk/plantvriendelijk. Beter is jezelf aan de leeuwen geven of gewoon blijven waar je bent en dan hongersdood sterven. Hoewel dat ook niet zo goed is. Want je lichaam heeft ook weer allerlei schadelijke stoffen in zich. Als je dood gaat, komt dat in de grond, welke diertjes eten en waar ze wellicht aan dood kunnen gaan. Lastig dus eigenlijk.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #21 Gepost op: 05 april 2004, 18:11:40 »
Ik heb intussen spijt van mijn laatste post. Sla een beetje door. Had beter uit deze draad weg kunnen blijven.
de tuin: dat ben ik

suussie

« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2004, 18:55:44 »
Tsjah, muggen...moet bekennen dat ik ze echt niet kan uitstaan. Zeker niet als ik midden in de nacht wakker wordt van irritant gezoem. Ik heb eigenlijk ook nooit de moeite genomen om ze buiten te zetten (heb zo'n idee dat wanneer je een raam/deur opent er 10 voor in de plaats komen), dus ik sloeg ze altijd dood eigenlijk... :bloos: Maar een poosje geleden heb ik een klamboe gekocht, eens kijken hoe dat gaat bevallen deze zomer.  :) (Nu maar hopen dat er strax niet een mug in de klamboe komt!  ;))

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2004, 21:55:08 »
Ik kan alles wel doodslaan waar ik last van heb zeg (en wat kleiner is dan ik ;))
Leven en laten leven, ik zet ze buiten of trek me er niets van aan. Ook niet als ze steken. Slecht voor je karma man, muggen doodslaan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2004, 22:38:30 »
Karma is niets anders dan een handeling en een handeling heeft een gevolg (karma phala, oftewel de vruchten van een daad). Het gevolg van het laten leven van een mug, die 's nachts rondjes om je heen danst, kunnen vervelende wondjes of infecties zijn. In tropische gebieden kan het zelfs malaria opleveren. Als je naar "langere termijn" karma kijkt, kun je stellen dat je een moord hebt gepleegd. Zoals bij alle handelingen, horen er bij deze moord ook sancties.
Het zijn de keuzes die je maakt, maar wat geeft prioriteit aan het doden van een mug of muggen boven wat misschien kan gebeuren?
De meeste mensen checken niet eens eerst of het een vrouwtje of mannetje betreft voor dat ze dood slaan. En vrouwtje schijnt gewoon te steken. Wat prefereert moord/dood boven eventuele andere oplossingen zoals zo een net ter voorkoming van, zorgen dat er tocht is, etc.

Citaat
Het is belangrijk om het leven te respecteren. Naast het respect voor planten en dieren, bestaat ook het respect voor jezelf en anderen. Misschien heb je wel een mug gedood, maar je hebt wel jezelf, en de anderen om je heen, van een hoop elende bespaard. Een aanvaller doden is naar mijn inzien geen zonde. Je doet het namelijk uit zelfverdediging. Zo dood men ook planten, om in leven te blijven of om maar de tong te strelen. De sancties voor een muggenmoord zullen niet (al te) negatief zijn.
Een mug ter preventie doden om een andere geen malaria te geven is natuurlijk een stomme reden vind ik zelf. Je weet namelijk niet of de mug prikt. Als je mug op heterdaad voor zijn daad betrapt word, dan ok, dan kan je het gooien op zelfverdeding of het voorkomen van iemand ziek maken, maar bij voorbode al muggen doden, zonder dat je weet wat deze doen?
Dat doet me denken aan die film waarin ze misdadigers al oppakken omdat ze in de toekomst een misdaad gaan plegen. Men weet het niet dus een mug zomaar doodslaan? Nee, dan zeker gewoon maar alle middelen proberen om de mug uit de buurt houden.

suussie

« Reactie #25 Gepost op: 05 april 2004, 22:41:30 »
De meeste mensen checken niet eens eerst of het een vrouwtje of mannetje betreft voor dat ze dood slaan.

Euhm, hoe zie je of een mug van het vrouwelijk of mannelijk geslacht is??

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #26 Gepost op: 05 april 2004, 22:46:33 »
Ben je serieus, Draakje?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #27 Gepost op: 05 april 2004, 22:46:50 »
Euhm, hoe zie je of een mug van het vrouwelijk of mannelijk geslacht is??
Het vrouwtje steekt :)

Ik weet niet of je dat zo snel kan zien. Zal eens zoeken.

Hier staat overigens wat informatie over de mug:
http://www.riza.nl/publicaties/pdf/muggen_&_knutten.pdf
« Laatst bewerkt op: 05 april 2004, 22:48:14 door Dragonfly »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #28 Gepost op: 05 april 2004, 22:47:33 »
Ben je serieus, Draakje?

Ja, waarom zou ik dat niet zijn?

suussie

« Reactie #29 Gepost op: 06 april 2004, 00:36:36 »
Hij komt 's nachts niet naar je toen om een slaapliedje te zingen.

:laugh:

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #30 Gepost op: 06 april 2004, 01:04:06 »
Ik heb veel bewondering voor je geduld met deze beesten, maar als ik aan het slapen ben en ze beginnen te zoemen dan sla ik ze toch echt dood. Natuurlijk ga ik niet met krantje of vliegenmepper achter alle muggen aan die ik maar kan vinden.  Of het mannetjes of vrouwtjes zijn kan ik niet zien. Wel heb ik gehoord dat de langpotige muggen, uit Nederland, niet steken.
Langpootmuggen steken niet nee. Maar is dat gezoem nou zo storend? Wat doe je dan tegen de vogeltjes die in de ochtend je wakker fluiten/kraaien of wat tegen iemand die je met zijn muziek wakker maakt? Ik vind doden niet een manier omdat iets irritant is.

Citaat
Je kunt van te voren al vertellen wat een mug gaat doen. Een mug is een parasiet. Hij komt 's nachts niet naar je toen om een slaapliedje te zingen. Als je pas handelt als de mug aanvalt (lees: aan het zuigen is) ben je al te laat.
Een mug lijkt me niet helemaal een parasiet toch. Zeker omdat het vrouwtje alleen voor voortplanting prikt en niet echt speciaal steekt.
Ik denk dat je zeker niet weet wat een mug gaat doen. Dat is gewoon handelen zonder voorkennis. En lijkt mij niet echt te verantwoorden. Maak je andere dieren ook dood omdat ze je kunnen aanvallen? Geloof het toch niet?
Bij de mens spreekt meestal het knuffelgehalte en dat is denk niet echt sprake van bij muggen, dus dan zijn mensen toch eerder geneigd om gewoon maar dood te slaan ipv gewoon een bekertje pakken ofzo.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #31 Gepost op: 06 april 2004, 01:04:49 »
Hij komt 's nachts niet naar je toen om een slaapliedje te zingen.
:laugh:

Zingen kunnen ze niet. Ze geven altijd een nachtkusje :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #32 Gepost op: 06 april 2004, 10:02:34 »
ik heb een keer een aantal maanden samengeleefd met een mug (of een aantal generaties muggen, ik heb me er nooit in verdiept) en dat ging prima
als ik aan t lezen was, zoemde ie gezellig, en ik werd 1 keer per nacht gestoken, maar ik ben er niet zo gevoelig voor, en had daar verder geen last van

tot er op een dag guppies op mijn kamer kwamen, die nacht is de mug niet gaan slapen, maar heeft ie me de hele nacht wakker gehouden door rond mijn hoofd te gaan zoemen, en heeft me een keer of tien in mijn pols gestoken, iedere keer vlak naast de vorige, zodat zalfs ik er last van kreeg

toen heb ik mijn deur opengezet een "kssst mug" geroepen, en toen dat niet hielp, van die vieze wierook aangestoken
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

« Reactie #33 Gepost op: 06 april 2004, 10:15:25 »
tot er op een dag guppies op mijn kamer kwamen

Het kan er mee te maken hebben dat muggen hun eitjes in stilstaand, zoet water leggen. En zoals al eerder is opgemerkt in deze draad, om eitjes te leggen hebben ze ons bloed nodig!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #34 Gepost op: 06 april 2004, 12:22:56 »
ja, dat is wel een logische verklaring

ik dacht dat het misschien kwam omdat guppies muggeneieren opeten (ze worden zelfs ingezet tegen malaria), en dat de mug dus aggressief werd, omdat ik zijn potentiele nageslacht aan het uitroeien was
ik had wel altijd al een bakje met water aan de verwarming hangen, vanwege de luchtvochtigheid, als ie echt eitjes had willen leggen, had ie t denk ik ook wel daarin kunnen doen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Di.

• 177
« Reactie #35 Gepost op: 06 april 2004, 12:58:57 »
ikga totaal trippen bij het gezoem van muggen en sla ze ook altijd dood... In ons vakantiehuis zitten er altijd tig muggen op mijn kamer, gelukkig hebben we gaas voor de ramen en deuren anders zou ik nooit kunnen slapen.
Ik krijg ook een allergische reactie als ik gestoken word en daar zit ik al helemaal niet op te wachten.

Een mug vangen in een bekertje ga ik misschien wel eens proberen.... Klinkt wel erg moeilijk.
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind

Elsbeth

« Reactie #36 Gepost op: 06 april 2004, 14:21:06 »
Sorry ik mep ze altijd genadeloos dood. Ik doe anders geen oog dicht en ja, ik vind mijn nachtrust belangrijker dan een levende of dooie mug. Sorry. Nu ben ik vast een hele slechte vegetarier :P

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #37 Gepost op: 06 april 2004, 15:54:44 »
Een mug vangen in een bekertje ga ik misschien wel eens proberen.... Klinkt wel erg moeilijk.
Muggen vliegen wel snel weg, maar zijn wel langzamer met vliegen. Hoe groter je 'bekertje' is, des te makkelijker vangen eigenlijk. Je kan natuurlijk ook gewoon meteen een emmer gebruiken ofzo.

En muggen hebben idd water nodig om eieren in te leggen. Dus dan kreeg deze bij water drang om eieren te leggen ofzo.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #38 Gepost op: 06 april 2004, 18:16:46 »
Sorry ik mep ze altijd genadeloos dood. Ik doe anders geen oog dicht en ja, ik vind mijn nachtrust belangrijker dan een levende of dooie mug. Sorry. Nu ben ik vast een hele slechte vegetarier :P
Kijk: als die muggen slim zijn laten ze "ons" met rust (bloedlink) en gaan ze dusdanig evolueren dat ze alleen nog bloed willen van pacifist-veganistische mensen. Iedereen blij :O
de tuin: dat ben ik

Offline Di.

• 177
« Reactie #39 Gepost op: 06 april 2004, 20:56:54 »
Muggen vliegen wel snel weg, maar zijn wel langzamer met vliegen. Hoe groter je 'bekertje' is, des te makkelijker vangen eigenlijk. Je kan natuurlijk ook gewoon meteen een emmer gebruiken ofzo.

ik zie mezelf al rondlopen. 's nachts met een emmer achter een mug aan!
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind