Vegatopia Forum

"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Gepost op: 04 april 2004, 11:07:47 »
In de zaterdag-editie van NRC-Handelsblad een stuk van schrijver Rudy Kousbroek (lijstduwer van de Partij voor de Dieren bij de Europese verkiezingen) over waarom een dierenpartij zo'n goed idee is. En dan ergens halverwege komt dit:

Citaat
Voor een goed begrip: ik ben geen vegetariër, ik stel dieren niet boven mensen, de discussie gaat niet over een verbod op het doden van kakkerlakken en huisvliegen en ik ben geen lid van de Dierenbescherming.

Waarom, waarom, waaróm moet dat nou weer? Waarom moeten mensen die wat zinnigs willen zeggen over dieren en hun rechten zich op deze manier afzetten tegen vegetariërs? Om even te laten zien dat ze heus wel normale, weldenkende burgers zijn en niet een van die überfanatieke scherpslijpers die het hele idee van dierenrechten gewoon veel te ver doorvoeren? Ik zie dat diverse prominenten doen en het stoort me echt ma-te-loos. Dat mensen wel popiejopie het dierenbelang verkondigen en daar geen of nauwelijks consequenties voor hun eigen gedrag uit trekken, is al een beetje verwonderlijk. Maar je dan ook nog eens gaan profileren door je zo af te zetten tegen mensen die wel de consequenties aanvaarden, is ronduit misselijk. Wat een flauw, kleinzielig, slappelullen alineaatje meneer Kousbroek!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2004, 11:16:56 »
Dat schreeuwt om een ingezonden brief waarin Kousbroek daarom degelijk wordt afgekamd, Jan!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2004, 12:57:04 »
En een CCtje naar Volkert, met daarbij de opmerking dat het allemaal zijn schuld is.
“it's strange how life makes sense in time...”

Ambertje

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2004, 16:45:43 »
Citaat
ik stel dieren niet boven mensen
dit vind ik nog het ergste. alsof vegetariërs de dieren bóven mensen zetten. Wij zetten ze gelijk. mens=dier...

 :(
bluh

Fabian

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2004, 15:05:09 »
Ik weet niet hoe de rest van het stuk gaat, maar ik snap om deze regel de ophef niet. Kousbroek doet een opsomming waarvan het niet-vegetarier zijn onderdeel is. Het is geen oorzaak-gevolg zin; Hij zegt hier niet: Ik ben vegetarier, en dus ik stel dieren niet boven mensen.

En aangezien sommige mensen geneigd zijn om te denken dat, als je een partij voor dieren wilt oprichten, of dieren rechten wilt toekennen, je dan ook maar vegetarier zou moeten worden kan ik die opmerking best begrijpen. Hij wil volgens mij juist dergelijke vooroordelen uit de weg ruimen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2004, 23:10:31 »
Het is geen oorzaak-gevolg zin; Hij zegt hier niet: Ik ben vegetarier, en dus ik stel dieren niet boven mensen.

Hij zegt niet letterlijk dat vegetariërs dieren boven mensen stellen en dat ze pleiten voor kakkerlak-rechten, maar hij suggereert het wel degelijk door zo'n opsomming.

Citaat
En aangezien sommige mensen geneigd zijn om te denken dat, als je een partij voor dieren wilt oprichten, of dieren rechten wilt toekennen, je dan ook maar vegetarier zou moeten worden kan ik die opmerking best begrijpen. Hij wil volgens mij juist dergelijke vooroordelen uit de weg ruimen.

Als je je argumenten kracht bij moet zetten door je af te zetten tegen de mensen die 't nog het meest met je eens zijn, geeft dat erg te denken, vind ik. Hij ruimt hiermee geen vooroordelen uit de weg, hij probeert iets onder het tapijt te moffelen. Namelijk dat je voluit voor dierenrechten kunt kiezen zonder dat uiteindelijk de vraag over je eigen vleesconsumptie aan de orde komt. Dat vind ik kwalijk. Ik kan me voorstellen dat de boodschap 'Als je PvdD wilt stemmen, moet je vegetariër worden' hem niet zo goed uitkomt. Dan zou ik zeggen: snij het onderwerp niet aan, zwijg erover of zeg iets heel genuaceerds, maar ga niet op deze manier het nest van je buurman onderkotsen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2004, 00:08:19 »
Wij zetten ze gelijk. mens=dier...


Wij? Ik stel een mens boven het dier als het moet en ik ben vast niet de enige vegetariër die dat doet.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2004, 00:09:11 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2004, 18:14:18 »
De beste man zal het allemaal wel goed bedoelen maar hij houdt er wel een stereotype mee in stand door zich duidelijk van vegetariers te onderscheiden zonder dat dat hoeft. Het is een volstrekt irrelevante opmerking maar door 'm te maken wekt hij wel een bepaalde suggestie.

Of hij doet het om zich vantevoren al in te dekken tegen de vraag of hij met zijn mooie verhalen dan wel de consequenties volgt en zelf vegetarier is.

In beide gevallen doet hij het vegetariër-zijn geen dienst door het te ontkennen: "Ik ben niet zo'n rare".
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2004, 20:34:17 »
Zijn politiek standpunt om zoveel mogelijk stemmen te ronselen en deze niet alleen te halen uit het enge wereldje van vegetariërs kan ik begrijpen.
Maar het ergert mij ook dat iemand die opkomt voor die Partij van de Dieren het nodig vindt om vegetariërs de grond in te boren.
Om die reden 'raar' gevonden worden, stoort mij absoluut niet. Voor mij voelt dit eerder aan als een compliment.
Laten we het dus positief bekijken en het feit alleen al dat met dieren rekening wordt gehouden op het politieke vlak is toch al een begin...
Tussen haakjes voor mij staan mensen toch ook boven dieren.
Alleen mag dat geen reden zijn om dieren slecht te behandelen.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Paula

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2005, 22:50:10 »
Belachelijk!! Wat lult zo'n kerel nou weer. Wat doet die man bij zo'n partij? Moeilijk, moeilijk. Inderdaad wij stellen dieren niet boven mensen en mensen niet boven dieren. Ze zijn gelijk! >:(

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2005, 00:31:25 »
Het zal wel aan mij liggen, Jan, maar ik kon het niet vinden. Stond het in die van dit weekend? Als dat het geval is dan vast op een weggestopt plekje. De krant twee keer doorgelopen, steeds over het hoofd gezien dan. Heb je het verhaal over de demente moeder ook gezien? Wat vond je ervan? Heel herkenbaar op veel plekken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2005, 00:38:06 »
Het bericht van J@n dateert al van 4 april. Je moet nog iets verder terugzoeken dus. :O

Aiko

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2005, 00:41:39 »
Ha ha...
Of nog anderhalve maand geduld.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2005, 00:51:04 »
Het bericht van J@n dateert al van 4 april. Je moet nog iets verder terugzoeken dus. :O
Verdorie ja, het late uur misschien. Ik denk dat ik niet verder heb gekeken dan het bericht van Paula. Voetstoots van uitgegaan dat de hele draad van zaterdag was.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2005, 00:53:07 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Pietje

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2005, 07:06:53 »
Nou, ik vindt hem maar een SUKKEL. En ook vindt ik dat als je bij de partij voor de dieren zit, je vegetarier/veganist tenminste zou moeten zijn. Ik ga gewoon weer lekker op de SP stemmen net als hiervoor; toen je voor de 1e keer op de pvdd kon stemmen!

Ik had dat al gelijk door. Gewoon effe lekker scoren met de dieren als SLACHToffer.

Neppotisme!!

Alleen korte dictatuur kan de dieren redden.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2005, 09:42:15 »
Alleen korte dictatuur kan de dieren redden.

En dus stem je maar SP?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2005, 11:47:58 »
Nou, ik vindt hem maar een SUKKEL. En ook vindt ik dat als je bij de partij voor de dieren zit, je vegetarier/veganist tenminste zou moeten zijn. Ik ga gewoon weer lekker op de SP stemmen net als hiervoor; toen je voor de 1e keer op de pvdd kon stemmen!

Goed, dat deze dat zegt is natuurlijk niet goed. Tuurlijk zou ik liever zien dat iedereen daar vegetarier op zijn minst was, maar het is nou eenmaal geen vegetarierspartij. Het is een partij van mensen die vinden dat dieren een stem moeten hebben. En dat is toch alleen maar goed.

Citaat
Alleen korte dictatuur kan de dieren redden.
Hoe zie je dat dan? Iemand die de macht grijpt en voor de dieren opkomt?
En waarom stem je dan SP? Die zijn nou echt niet veel anders dan andere partijen. Die vinden sportvissen niet erg, consumptie van dieren niet erg, huisdieren niet erg, etc. Die zullen heus niet die dictatuur vormen hoor :)

En eh... bij de SP zijn ze niet allemaal vegetarier hoor... :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Pietje

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2005, 03:58:34 »
Nou ja, het enige dat ik bedoel, de Pvdd heeft geen toegevoegde waarde aan de SP. Ik vind het maar een stel labbekakken bij de Pvdd. In mijn ogen voegen ze niet veel toe aan het huidige politieke bestel.

De SP heeft geschiedenis-technisch in het verleden eenzelfde lijn als alle dingen waar de Pvdd ook oren naar heeft.

en.... trouwens de politiek bestaat niet alleen uit dierenonderwerpen. Soms hebben ze het ook over mensen... of de NS.

En een dierenpartij zou beslist bestaan uit mensen met hun hart op de juiste plaats. En niet uit ´SUKKELS´. En als je vlees eet ben je gewoon een sukkel.

Simpel.

Dus ja... zo is het.

Pietje

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2005, 04:14:14 »
En, o ja. Die dictatuur, das simpel. Gewoon net als dat je niet meer mag roken in de trein.

Wordt ook opgelegd. En geaccepteerd. Makkelijk volk, dus.

Nu gewoon nog accepteren dat de mens van oorsprong vegetarisch is, en dat vleeseters de wereld verzieken zonder dat ze het zelf doorhebben.

Net als een longkanker, rokende roker... die het eigenlijk wel weet maar toch ook weer niet... Vind ik best dat er om te beginnen belasting moet worden geheven op VLEES.  

Dat zou ik nou voorstellen als ik verkiesbaar was voor de Pvdd.

En ook dat vleeseters op de ´stoel´moeten. Want ´vlees is moord´zegt men toch?

En als Bush het mag...

Kiwi

Re:"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2005, 07:41:21 »
Nu gewoon nog accepteren dat de mens van oorsprong vegetarisch is

Dat is dus niet zo, mensen aten van oorsprong insecten en dergelijke. En ik ga niet weer die hele discussie aan, als je zoekt op dit forum kom je vast wel argumenten tegen die deze bewering staven.

En ook dat vleeseters op de ´stoel´moeten. Want ´vlees is moord´zegt men toch?

Je wilt geen vlees eten omdat je dat dieren niet aan wilt doen, maar je pleit nu wel voor de doodstraf voor mensen. :o Dit meen je toch niet serieus hoop ik?!
Soms snap ik het wel dat mensen vreemde ideeën hebben over vegetariërs, ik zou ze zelf ook krijgen als ik dit las en niet beter wist. :-X :-\