Vegatopia Forum

Vegetarisch middagmaal op school?

Dorothy

Vegetarisch middagmaal op school?
« Gepost op: 02 april 2004, 14:33:41 »
Ik zou mijn dochter van 6 graag 's middags op school een vegetarische middagmaal laten eten. Ik heb de directeur gevraagd als dit mogelijk was en het is dus NIET mogelijk.

Nochtans wordt er voor de 3 islamieten die de school rijk is wél apart gekookt als er varkensvlees op het menu staat!

Als dat voor een bepaalde doelgroep kan, hebben andere doelgroepen dan ook niet het recht op deze gunst???

Hoe doen andere vegetarische ouders dat??

De vegetariërs zouden meer in de pen moeten kruipen om bevoegde instanties aan te schrijven om ook het recht op volwaardige voeding op te eisen!

Eind november 2000 kondigde Vlaams Parlementslid Guy Swennen (sp.a) aan dat hij elke openbare instelling wilde verplichten om elke dag een vegetarische schotel aan te bieden naar eigen zeggen n.a.v. de groeiende aandacht voor dierenwelzijn, de wreedheden op de veemarkten en de toenemende schandalen met vlees (hormonen, dioxine, BSE-crisis...) die steeds meer mensen ertoe aanzetten om vegetarisch te eten. Bij de overheid was en is dat besef nog steeds niet ten volle doorgedrongen. Vegetarische dokters en verplegers en patiënten, vegetarische leraars en leerlingen, vegetarische ambtenaren en klanten van de overheidsdiensten kunnen nog al te zelden rekenen op een diervriendelijke, lekkere en volwaardige dagschotel op school, in het ziekenhuis of in de openbare dienst. Privé-restaurants die meedoen, zouden kunnen rekenen op een officieel 'vegetarisch label' dat ze trots aan de ingang kunnen stallen.

Jammer genoeg is dit inderdaad stilgevallen.  Tijd om Guy Swennen en Steve Stevaert, voorzitter van sp.a wakker te schudden!  

Je kan Guy Swennen een mail sturen op g.swennen@vlaamsparlement.be en
Steve Stevaert op steve.stevaert@s-p-a.be

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Vegetarisch middagmaal op school?
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2004, 12:16:52 »
Bij ons in Nederland speelt dit probleem niet of nauwelijks doordat ouders hun kinderen doorgaans zelf een broodtrommeltje met brood en fruit dienen mee te geven. Of is dat op sommige plekken toch anders geregeld? Volgens mij is het in Nederland alleen gebruikelijk om maaltijden te verzorgen op crèches en kleuterdagverblijven en daarvoor moet je als ouder dan ook flink betalen.

Ik weet niet precies hoe de maaltijden op school bij jullie gefinancierd worden, maar ik neem aan dat de ouders daar direct via een schoolbijdrage of indirect via de belastingen voor betalen. Dat je zeggenschap wilt over wat je kind krijgt voorgeschoteld, is vanzelfsprekend. Het getuigt van onfatsoen als een school dat niet wil doen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2004, 12:19:52 door J@n »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2004, 13:29:18 »
Geef die moslims ook vega te eten, zou ik zeggen :)

Zou er in Nederland markt zijn voor een school die een warme middagmaaltijd aan de kinderen serveert? Ik flikkerde dat gore droge brood met zweetkaas dat in mijn broodtrommeltje had liggen besterven altijd weg, om dan volslagen uitgehongerd thuis te komen 's middags.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Toeps

« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2004, 14:15:58 »
Wat een debiel joh, op die school. Dit noem ik discriminatie.
Volgens mij kun je hiermee echt wel hogerop, naar instanties die hier mee te maken hebben of zo.
Echt, hoe moeilijk is het nou om iets vegetarisch te maken...  >:(

Offline bart

• 2.585
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2004, 14:52:05 »
Sterker nog, je zou verwachten dat scholen standaard vegetarische maaltijden verstrekken. Mogen alle moslims, hindoes, joden, vegetariërs en weet-ik-wat ervan eten, is goedkoper dan aparte maaltijden maken en, afhankelijk van wat je er precies ingooit natuurlijk - ietsje gezonder.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2004, 14:52:39 »
Het zal niet lang meer duren dat er op meerdere scholen eten wordt verstrekt denk ik. Dit omdat veel kinderen thuis niet fatsoenlijk te eten krijgen.

Ik vind het heel erg raar dat het niet mogelijk is...

Offline Jacqueline

• 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2004, 15:12:26 »
Ik vind ook dat het moet kunnen. Moest bij deze draad denken aan een tijdje geleden, toen mijn kinderen een schoolfeestje hadden, ze kregen er friet met kroket of frikandel bij. Dus op mijn vraag of mijn kinderen iets vegetarisch konden krijgen, werd ook positief gereageerd, geen probleem. Wat bleek: kregen ze beiden een bord ravioli. En als er 1 ding is dat ze niet lusten is het......juist ja. Hahaha, daar moesten we wel om lachen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2004, 15:15:14 »
waarom kregen ze geen friet met een vegakroket oid?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2004, 15:21:37 »
Dat vroegen we onszelf ook af, eigenlijk vond ik dat nou net het komische ervan, dat ze daar niet aan gedacht hadden (tenzij ze zo slim waren om te denken dat niet alle friet in plantaardig vet gebakken wordt, maar eerlijk gezegd verdenk ik ze daar niet van).

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2004, 19:52:12 »
Het is wel raar als het voor moslims wel kan ja.

In Nederland gebeurt het alleen op scholen in achterstandswijken met schoolmelk en schoolfruit. Warme maaltijden krijgen ze nog niet geloof ik, misschien op een enkele school na. Jammer dat het nodig is. Dat is toch geen verantwoordelijkheid van de school meer?

Daarom snap ik ook niet zo goed waarom je dit topic opent eigenlijk? Waarom kook je niet gewoon zelf?

Ik moet er niet aan denken dat er thuis niet meer gewoon gekookt wordt. Een beetje in zo'n saaie schoolkantine met je vervelende klasgenootjes aan tafel zitten. Bah. Ik had er vast doodongelukkig van geworden.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2005, 10:53:17 »
Zo gaat het kennelijk op scholen. Wat is jullie ervaring met bedrijfskantines? Bij veel overheden provincie en gemeentehuizen is het afgewogen: half gewoon, half met vlees en/of vis. (Zo zou de uitdrukking standaard moeten zijn immers?) Voor een tussendoortje eet ik altijd prima in het provinciehuis van Drenthe waar ik geregeld moet zijn, ook nog betaalbaar en elke dag een andere keus.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

sireylithy

« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2005, 13:45:13 »
bij mij op de middelbare school is het ook heel debiel want er gaat een soort verkiezing gehouden worden welk kind op school bij de medezeggersraad mag komen zegt ereen:,,jullie moeten op mij stemmen omdat ik ervoor ga zorgen dat er meer soorten vlees word verkocht in de kantine, omdat er ook moslims zijn die geen varkensvlees eten'' ja en andere mensen dan? die vegetariers zijn en andere dingen..die jongen begrijpt het wel dat hij andere vleessoorten wilt want hij is zelf moslim!

Offline karl

• 6.375
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2009, 14:52:27 »
In Gent wordt donderdag tot veggie-dag op de scholen uitgeroepen:
de leerlingen krijgen die dag een vegetarische schotel tenzij de ouders dat niet willen.
Een gezond en bewustmakend initiatief.
Gent is echt wel de vegetarische hoofdstad van Vlaanderen, nu hopen op navolging.
(Alleen een beetje jammer dat hier en daar in de pers dit als een soort dwangmaatregel van de overheid wordt voorgesteld, terwijl het geen verplichting is. Alsof het eeuwige vlees op de borden bij schoolmaaltijden niet de vegetariërs miskent.)