Vegatopia Forum

Vegan eten en de financiën

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Harry

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2006, 16:04:28 »
Niettemin blijft het interessant om te onderzoeken waarom mensen die zoveel mogen eten als ze willen, toch minder calorieen tot zich nemen als ze eiwitrijk eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #41 Gepost op: 10 juli 2006, 16:06:37 »
Omdat dierlijke eiwitten en vetten sneller zorgen voor een vol gevoel? In de Atkins-draad staat er het een en ander over in.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2006, 16:29:25 »
Omdat dierlijke eiwitten en vetten sneller zorgen voor een vol gevoel? In de Atkins-draad staat er het een en ander over in.

Ik heb dat programma ook gezien, en het is toch wel belangrijk om een onderscheid te maken tussen wat wetenschappelijk is vast gesteld, wat mr. Atkins zelf beweert en wat hier in de Atkins-draad staat.

Uit het onderzoek waarover het in die documentaire ging werd duidelijk vastgesteld dat vetten helemaal niet zorgen voor een vol gevoel en dus niet leiden tot een lagere calorie-inname.  Er werd, voor zover ik me herinner, geen onderscheid gemaakt tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten, ik zou dus niet zonder meer van uit gaan dat hetzelfde effect iet met plantaardige eiwitten kan bereikt worden.

En de vraag blijft nog steeds waarom mensen dan sneller een vol gevoel hebben.

De reden dat het Atkins dieet dus zou werken is net omdat mensen die dat dieet volgen spontaan minder calorieën tot zich nemen.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 16:37:38 door Ligfietsertje »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2006, 16:36:54 »
De docu die ik heb gezien was van de BBC en hun conclusie was dat ze wel sneller een vol gevoel hadden.

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2004/atkinstrans.shtml

Plantaardige en dierlijke eiwitten hebben misschien hetzelfde effect, maar in de meeste produkten met plantaardige eiwitten zitten ook een hoop koolhydraten. Die zouden dat effect wel eens te niet kunnen doen. Daarom denk ik dat je met dierlijke eiwitten sneller vol zit.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 16:45:56 door Hizikigrrrl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2006, 17:02:17 »
Omdat dierlijke eiwitten en vetten sneller zorgen voor een vol gevoel? In de Atkins-draad staat er het een en ander over in.
Uit het onderzoek waarover het in die documentaire ging werd duidelijk vastgesteld dat vetten helemaal niet zorgen voor een vol gevoel en dus niet leiden tot een lagere calorie-inname.

De docu die ik heb gezien was van de BBC en hun conclusie was dat ze wel sneller een vol gevoel hadden.

Je laatste opmerking is wel erg vreemd.  Ik heb net dezelfde docu gezien en ik schreef ook dat het Atkins dieet werkt omdat het er toe leidt dan men sneller een volg gevoel heeft en dus minder calorieën tot zich neemt.
Maar ik schreef ook, volkomen terecht, dat het niet de vetten zijn die maken dat men sneller een vol gevoel heeft.

Citaat
Dr SUSAN JEBB: What we conclude from that is that fat doesn't make people feel full. It doesn't trigger the sense of fullness and satiety that we believe is fundamental to appetite control.

M.a.w., het Atkins dieet lijkt te werken, maar niet om de redenen die dr Atkins zelf gaf, en ook niet omdat een hoge vetopname tot een vol gevoel zou leiden.  Wel omdat een hoge eiwitopname sneller tot een vol gevoel zou leiden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2006, 18:09:00 »
Ik noemde ook eiwitten in mijn eerste bericht... Ik denk dat we hier een beetje langs elkaar heen gaan, maar hetzelfde bedoelen. Ik kan de Atkins-draad niet zo 1 2 3 vinden, maar daarin schreef ik hetzelfde als wat jij hier ook bedoeld.

Over het algemeen leveren vetten wel een voller gevoel op, net als bijvoorbeeld voedingsvezels. Misschien dat ze bij Atkins niet voor hét volle gevoel zorgen, maar in de voedingsleer wordt het wel aangenomen.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 18:10:19 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2006, 19:08:34 »
Zelf Seitan maken, en dat dan regelmatig eten.

Koop je dan tarwegluten, of ga je zelf meel tot pulp kneden?  
Tarwegluten heb ik nog niet gevonden onder 7euro/kg (bioseitan heb je al vanaf 8€/kg), en zelf meel beginnen kneden is wel veel werk.

Persoonlijk vindt ik het dan gemakkelijker om de rijst (en soja) melk, en zo dan ook de tofu zelf te maken, en de overblijvende pulp kan je ook nog eten.  Biosojabonen kan je hebben voor 2€/kg als je grotere (5kg) volumes afneemt.

Na de broodbakker, pastamaker en sojamelkmachine lijkt de markt mij rijp voor een volautomatische seitan-knutselaar. Ik wil er wel eentje.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegan eten en de financiën
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2006, 20:16:08 »
Zelf Seitan maken, en dat dan regelmatig eten.

Koop je dan tarwegluten, of ga je zelf meel tot pulp kneden?  
Tarwegluten heb ik nog niet gevonden onder 7euro/kg (bioseitan heb je al vanaf 8€/kg), en zelf meel beginnen kneden is wel veel werk.

Persoonlijk vindt ik het dan gemakkelijker om de rijst (en soja) melk, en zo dan ook de tofu zelf te maken, en de overblijvende pulp kan je ook nog eten.  Biosojabonen kan je hebben voor 2€/kg als je grotere (5kg) volumes afneemt.

Na de broodbakker, pastamaker en sojamelkmachine lijkt de markt mij rijp voor een volautomatische seitan-knutselaar. Ik wil er wel eentje.

Ik denk niet dat zoiets al bestaat.
Misschien je bbm hacken zodat hij niet meer bakt/rijst, maar het zetmeel wegspoelt. :-)