Ik snap dat je je onder durk voelt staan om vis te eten als je familie het speciaal voor je koopt. Ik ga ook niet zeuren als mensen kaas kopen of iets met kaas maken, door te zeggen dat het niet vegetarisch gestremd is. Maar vis zou ik níet eten. Als je het elke keer braaf blijft eten als ze het je voorzetten, kopen ze het de volgende keer zo weer. Gewoon weigeren heeft denk ik meer nut, zien ze meteen dat je er toch niks mee doet. Probeer het eens, zou ik zeggen!
Zelf ben ik lacto-ovo-vegetarier.
Ik heb dat precies zo! Ik heb ook een paar tantes (en een vader
) die eerst probeerden of ik 'dan nog wel kip' (wat???) 'of anders toch zeker wel vis' at (mijn vader probeerde me vorige week nog zalm aan te smeren. Dat vond ik echt zooooo stom van hem!
), maar dan leg ik uit dat ik geen dieren eet, en dan begrijpen ze het wel. Soms moet je het dan de keer erna wéér uitleggen, maar ik heb nog nooit meegemaakt (gelukkig!) dat iemand speciaal voor mij vis had gekocht (meestal vragen ze wel vantevoren wat ik eet).
Soms halen mensen speciaal voor mij een kaassoufflé, en dan baal ik mooi, want die vind ik goor. Ik hou sowieso niet zo erg van Hollandse kaas. Maar als er bijvoorbeeld belegde broodjes zijn, ham en kaas, dan neem ik wel kaas, ook al is het met dierlijk stremsel. Of als iemand een pak Knorr maakt als je komt eten, met iets van Quorn erdoor, dan ga ik ook maar niet beginnen over het kippenvet dat er misschien in de kruidenmix zit ofzo. Dat ik nou zelf ingrediëntenlijstjes uitspel voor ik iets koop, wil niet zeggen dat ik hetzelfde ook van mijn vrienden verwacht.
Maarja, als ze dan een toetje hebben waarvan ik wéét dat er gelatine in zit, dan sla ik dat wel af.
En fem, is het anders ook niet een idee om (ruim) voor je de volgende keer naar je familie in Limburg gaat, even contact met ze te hebben, en dat je dan iets zegt als: 'inmiddels eet ik ook geen vis meer' ofzo. Dan hebben ze niet al te erg het idee dat je voorheen erg tegen je zin vis zat te eten, maar is wel duidelijk dat je dat niet meer wilt. En dat je groenteburgers vies vindt... eet je die wel liever dan vis, of dat niet? Anders kun je dat misschien overwegen, om je familie gerust te stellen wat jouw binnengekregen voedingsstoffen betreft.