Vegatopia Forum

Poll

Lacto, ovo of toch iets anders?

Veganist
37 (13.6%)
Lacto-ovo-vegetarier
148 (54.4%)
Lacto-vegetarier
13 (4.8%)
Ovo-vegetarier
12 (4.4%)
Totaal-vegetarier
16 (5.9%)
Fruitarier
0 (0%)
Pescotarier
31 (11.4%)
Iets anders
15 (5.5%)

Totaal aantal stemmen: 90

Wat voor vega ben jij?

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat voor vega ben jij?
« Reactie #160 Gepost op: 28 december 2007, 11:13:47 »
Veelal om gezondheidsredenen. Van vlees is kip het minst ongezond, qua cal. ,cholesterol.

Dat is ook een goede reden ja.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #161 Gepost op: 28 december 2007, 14:08:26 »
Zojuist gespot en volgens mij nog niet op het lijstje:
Pollotarisme (ook pollo-vegetarisme genoemd) is een neologisme voor mensen die geen rood vlees (vlees van rund, varken en lam) eten, maar wel gevogelte. Net als lacto-ovovegetariërs consumeren ze ook melkproducten en eieren.

Vreemd eigenlijk, dat dit soort van 'vegetarisme' bestaat/benoemd wordt.
Voor mij was het vooral een manier om mijn ouders op dat moment te sensibiliseren voor mijn vegetariër worden.

Tja, als mensen toch zo graag in een hokje willen zitten....

Het maakt het begrip natuurlijk wel moeilijker voor restaurants en mensen, die een pollo-pesco-ovo-lacto-flexi-vegan-ben-ik-iemand-vergeten-vegetariër over de vloer krijgen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline IneN

• 873
« Reactie #162 Gepost op: 28 december 2007, 15:46:09 »
Zojuist gespot en volgens mij nog niet op het lijstje:
Pollotarisme (ook pollo-vegetarisme genoemd) is een neologisme voor mensen die geen rood vlees (vlees van rund, varken en lam) eten, maar wel gevogelte. Net als lacto-ovovegetariërs consumeren ze ook melkproducten en eieren.

Vreemd eigenlijk, dat dit soort van 'vegetarisme' bestaat/benoemd wordt.
Voor mij was het vooral een manier om mijn ouders op dat moment te sensibiliseren voor mijn vegetariër worden.

Tja, als mensen toch zo graag in een hokje willen zitten....

Het maakt het begrip natuurlijk wel moeilijker voor restaurants en mensen, die een pollo-pesco-ovo-lacto-flexi-vegan-ben-ik-iemand-vergeten-vegetariër over de vloer krijgen.

Da's waar.
Als vegetariër kan je eigenlijk gewoon best zeggen; ik ben vege en eet ook geen vis. Het wordt toch veelal beschouwd dat vegetariërs dat wèl doen.
Het gewoon benoemen met 'pesco-' maakt het alleen verwarrend vind ik. Het is vege OF vegan. En niet iets tussenin, of je vermeldt het erbij. Vind ik. :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #163 Gepost op: 28 december 2007, 15:57:46 »
Maar pescotariers zitten helemaal niet tussen vegetariers en veganisten in.

En ik vind dat pescotariers kunnen zeggen dat ze geen vlees eten maar wel vis, zonder dat ze zich vegetarier noemen, is hartstikke duidelijk, en voorkomt discussies als "maar laatst was er hier een vegetarier die wel vis at".

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline IneN

• 873
« Reactie #164 Gepost op: 28 december 2007, 16:28:18 »
Maar pescotariers zitten helemaal niet tussen vegetariers en veganisten in.

En ik vind dat pescotariers kunnen zeggen dat ze geen vlees eten maar wel vis, zonder dat ze zich vegetarier noemen, is hartstikke duidelijk, en voorkomt discussies als "maar laatst was er hier een vegetarier die wel vis at".

Precies, dat bedoel ik ook. Maar als iemand zegt 'ik ben pescotariër' (ten eerste klinkt dat echt wel lullig), brengt dat nogal wat verwarring mee. Maar inderdaad, als iemand zegt, ik eet geen vlees maar wel vis, is de zaak voor mij opgelost :)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #165 Gepost op: 28 december 2007, 22:42:13 »
"maar laatst was er hier een vegetarier die wel vis at".

Dat is dus een neptariër.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #166 Gepost op: 29 december 2007, 13:44:26 »
"maar laatst was er hier een vegetarier die wel vis at".

Dat is dus een neptariër.

En daarmee weer een sectariër. :P

Mijn streven is om Ferrariër te worden.

ZuidHolland

« Reactie #167 Gepost op: 02 januari 2008, 07:46:22 »
Ik ben dus een Lacto-ovo-vegetarier. Weer wat geleerd, hehe. Ik eet geen vlees, geen vis, ik heb geen moeite met melk en eieren hoewel ik nog nooit een ei 'op zichzelf' gegeten heb. Maar ei in iets verwerkt daar heb ik niks op tegen, zolang het maar niet overheerst.

Offline Laura

• **
  • 81
« Reactie #168 Gepost op: 05 februari 2008, 15:42:41 »
Ik ben een lacto-ovo-vegetariër. Geen vlees/vis, 'gewone' kaas, gelatine e.d.

Als ik zelf boodschappen doe let ik op alle E-nummers die zeker of misschien dierlijk zijn (heb zelf een lijst samengesteld). Als ik ergens anders ben ga ik geen kruidenmixje controleren ofzo, tenzij ik daar zelf moet koken. Bovendien, als ik me op mijn gemak voel bij iemand weiger ik sneller iets.

Als ik een feestje of iets dergelijks heb, eet ik geen gebak (gewoon uit voorzorg, zeg maar) of andere producten waar redelijk waarschijnlijk iets dierlijks (zoals gelatine) in zit. Scheelt trouwens heel wat calorieën op een dag  :)

Als ik iets 'fouts' zou eten, zou ik het mezelf niet kwalijk nemen, mits ik het van tevoren niet wist/heb kunnen weten.

Heb overigens wel puma's (suede) en 2 riemen. Die puma's zijn nu versleten en dus aan vervanging toe. Als ik redelijke schoenen van een ander materiaal dan leer vindt, zou ik deze kopen. Maar ik vind het zelf nogal moeilijk om fatsoenlijke schoenen te vinden... 1 riem geef ik weg en de andere gebruik ik totdat 'ie versleten is. Weggooien vind ik ook niet echt wat. Maar een leren jas/bank ofzo zou ik nooit kopen.

Op wol e.d. let ik niet zo zeer. Wel heb ik laatst een synthetisch kussen boven een donskussen verkozen.

Verder ben ik op dit moment een beetje aan het uitvogelen wat allemaal dierlijk is. Ben ook sinds kort pas op de hoogte van de E-nummers/stremsel/gelatine, dus daar ben ik nog mijn weg in aan het zoeken.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #169 Gepost op: 05 februari 2008, 18:15:58 »
Hoi Laura,

Denk maar zo: alle beetjes helpen.

@rno

Offline Laura

• **
  • 81
« Reactie #170 Gepost op: 05 februari 2008, 18:28:28 »
Ja dat is ook een beetje mijn beredenatie  ;D

Sas

« Reactie #171 Gepost op: 15 februari 2008, 22:33:11 »
Ik eet steeds diervriendelijker en word steeds pietluttiger. Ik wil geen kaas meer met dierlijk stremsel, drink soyamelk, eet yofu ipv yoghurt en eet geen producten met gelatine.. ik eet alleen wel eieren, maar echt alleen als ze biologisch zijn. En af en toe kan ik geitenkaas niet weerstaan.. wordt daar nou ook stremsel voor gebruikt? de zachtere versie bedoel ik dus.
Verder draag ik wel leren schoenen en ik word moe van al het commentaar (van vleeseters) over dat ik hypocriet zou zijn omdat ik leren schoenen draag! Grr superirritant..

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #172 Gepost op: 16 februari 2008, 21:24:44 »
ik word moe van al het commentaar (van vleeseters) over dat ik hypocriet zou zijn omdat ik leren schoenen draag! Grr superirritant..

Wie is er hypocriet?

Kijk eens wat een lieve lammetjes in de wei.
.....
Mmmmm, lekker lamsvlees.

Hetser

« Reactie #173 Gepost op: 28 februari 2008, 11:18:40 »

Inderdaad vervelend dat je altijd je principes moet verdedigen!
Ik was laatst bij een lezing van Prins diervoer en toen zei ik: ik vind het heel goed dat jullie proefdiervrij zijn. Toen zei iemand anders: "ja maar je eet wel vlees en draagt leer enzo". En toen zei ik (een beetje verward): "euhm nee dat gebruik ik allemaal niet, maar wat dan nog? Alle beetjes helpen."
Wat een rare reacties altijd..

Beter inconsequent goed, dan consequent fout, heb ik iemand eens horen zeggen.

Ontopic: Ik denk dat ik mijzelf momenteel in het hokje flexanist kan stoppen, als in ik eet geen vlees, vis, gelatine, niet-vegetarisch gestremde kaas en dierlijke E-nummers, ik gebruik sojamelk, -room en -toetjes, en probeer kaas en ei zoveel mogelijk te vermijden, hoewel ik dat soms moeilijk vind. (niet omdat ik niet zonder kan, maar omdat in ongeveer alle lekkere dingen ei zit)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #174 Gepost op: 28 februari 2008, 18:51:27 »
Flexanist.. dus je vraagt in het restaurant om een flexanistisch menu?

Offline IneN

• 873
« Reactie #175 Gepost op: 28 februari 2008, 19:18:23 »

Er wordt volgens mij gewoon bedoelt: vragen om een veganistisch menu, indien mogelijk, en anders is, op restaurant, een vegetarisch menu ook ok.

Flexanist zijn vind ik goed te begrijpen (het is als veganist ècht wel moeilijk om buitenshuis te gaan eten), maar flexitariërs... Die logica ontgaat mij volledig.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #176 Gepost op: 28 februari 2008, 19:42:23 »

Er wordt volgens mij gewoon bedoelt: vragen om een veganistisch menu, indien mogelijk, en anders is, op restaurant, een vegetarisch menu ook ok.

Flexanist zijn vind ik goed te begrijpen (het is als veganist ècht wel moeilijk om buitenshuis te gaan eten), maar flexitariërs... Die logica ontgaat mij volledig.

Ontgaat mij niet volledig, zoals P. Singer zegt: je kan buitenshuis mensen niet met jouw keuzes opzadelen. Misschien wil niet iedereen dat de omgeving zich voor hem in de bochten wringt?

Of als je geen zieligheidsvegetarier bent, maar voor het wereldvoedselprobleem: dan is 1 keer per maand vlees eten niet zó relevant.

Of, als je het voor je gezondheid doet: een dieet met een heel klein beetje vlees en vis schijnt het gezondst te zijn.

Als het je echt ontgaat, moet je je maar eens in andere mensen verplaatsen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline IneN

• 873
« Reactie #177 Gepost op: 28 februari 2008, 19:51:32 »

Ontgaat mij niet volledig, zoals P. Singer zegt: je kan buitenshuis mensen niet met jouw keuzes opzadelen. Misschien wil niet iedereen dat de omgeving zich voor hem in de bochten wringt?

Of als je geen zieligheidsvegetarier bent, maar voor het wereldvoedselprobleem: dan is 1 keer per maand vlees eten niet zó relevant.

Of, als je het voor je gezondheid doet: een dieet met een heel klein beetje vlees en vis schijnt het gezondst te zijn.

Als het je echt ontgaat, moet je je maar eens in andere mensen verplaatsen.

Als vegetariër vind ik niet dat je mensen verplicht zich in allerlei bochten te wringen. Zo moeilijk is een vegetarisch menu nu ook weer niet, toch?

Zieligheidsvegetariër!!??

En als het voor je gezondheid is, vind ik persoonlijk dat daar geen speciale benaming voor moet zijn. Je kiest in de winkel immers zelf wat je gaat klaarmaken (gezond, dus) en op restaurant heb je, ook voor je gezondheid, alle keuze. Je hoeft dus eigenlijk jezelf niet te 'benoemen', als ik het zo mag zeggen.

Bovendien, ik kan mij best goed in mensen verplaatsen, daar gaat het hier toch niet om?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #178 Gepost op: 28 februari 2008, 20:05:26 »
Ik geloof niet dat ik zin heb om hierover met jou te discussieren, maar goed:
Jij vínd het geen moeite, maar je bent te gast, en dan is het onbeleefd om eisen te stellen. Zo zou je het ook kunnen zien.

Zieligheidsvegetarier, Bambivegetarier, oogjesvergetarier ... Nooit van gehoord? Dat wat het verschil tussen een hertje en een maiskolf zeg maar.

"En als het voor je gezondheid is, vind ik persoonlijk dat daar geen speciale benaming voor moet zijn." --> maar die is er dus wel, gezondheidsvegetarier bijvoorbeeld. Het gaat er niet zo om wat je daar van vindt, het ís.

Persoonlijk eet ik buitenshuis eventueel wel vlees, omdat er al 51 ingredienten niet mogen. Zo kan ik me dondersgoed voorstellen dat er meer mensen een reden hebben. Net zoals ik me goed kan voorstellen dat iemand veganistisch wil eten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline IneN

• 873
« Reactie #179 Gepost op: 28 februari 2008, 20:15:19 »
Ik geloof niet dat ik zin heb om hierover met jou te discussieren, maar goed:
Jij vínd het geen moeite, maar je bent te gast, en dan is het onbeleefd om eisen te stellen. Zo zou je het ook kunnen zien.

Zieligheidsvegetarier, Bambivegetarier, oogjesvergetarier ... Nooit van gehoord? Dat wat het verschil tussen een hertje en een maiskolf zeg maar.

"En als het voor je gezondheid is, vind ik persoonlijk dat daar geen speciale benaming voor moet zijn." --> maar die is er dus wel, gezondheidsvegetarier bijvoorbeeld. Het gaat er niet zo om wat je daar van vindt, het ís.

Persoonlijk eet ik buitenshuis eventueel wel vlees, omdat er al 51 ingredienten niet mogen. Zo kan ik me dondersgoed voorstellen dat er meer mensen een reden hebben. Net zoals ik me goed kan voorstellen dat iemand veganistisch wil eten.

Jeetje, wat ben jij prikkelbaar zeg.