Vegatopia Forum

Poll

Wat is je BMI?

7 of minder
19 (7.7%)
8-19
52 (21.1%)
0-21
58 (23.5%)
2-23
46 (18.6%)
4-25
29 (11.7%)
5-26
15 (6.1%)
6-27
5 (2%)
7+
23 (9.3%)

Totaal aantal stemmen: 78

Hoeveel weeg je?

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #340 Gepost op: 03 januari 2006, 21:00:49 »
Hardlopen, joggen en wandelen is niet goed. Ik heb overgewicht. Dus krijg veel druk op mijn voeten. Daarom heb ik daar last van denk ik als ik intensief loop.

Bij wandelen gebruik je meer dan alleen je benen, ook je armen zwaaien mee en leveren een bijdrage bij energieverspilling. En het wandelen is nog makkelijker op te brengen dan plaatselijke lichaamsbuigingen als buikspieroefeningen. Maar daar kom je vast zelf nog wel achter...! Als je die buikspieroefeningen een half jaar dagelijks op enig niveau volhoudt krijg je van mij een minuut gratis winkelen in een natuurwinkel, goed?
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2006, 21:01:36 door Aiko »

bienne

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #341 Gepost op: 03 januari 2006, 21:13:03 »
en vooral als je gaat nordic walking ( met van die stokken). Je gebruikt nog meer je hele lichaam dan als je gaat snel wandelen... En het is laagdrempeliger dan bijv hardlopen

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #342 Gepost op: 03 januari 2006, 21:16:52 »
Oh, heet het zo? Ik zie hier wel eens mensen zo wandelen. Is het veelzeggend dat ik tot heden alleen ouderen zo heb zien wandelen?

Ik durf te wedden dat Jan het skeeleren wel kan aanraden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #343 Gepost op: 03 januari 2006, 21:25:08 »
Bij wandelen gebruik je meer dan alleen je benen, ook je armen zwaaien mee en leveren een bijdrage bij energieverspilling. En het wandelen is nog makkelijker op te brengen dan plaatselijke lichaamsbuigingen als buikspieroefeningen. Maar daar kom je vast zelf nog wel achter...! Als je die buikspieroefeningen een half jaar dagelijks op enig niveau volhoudt krijg je van mij een minuut gratis winkelen in een natuurwinkel, goed?

Ik doe gewoon gevarieerde dingen ;) Een blokje om zit er ook in. Maar als ik nu al een klein eindje loop kan ik enorme pijn krijgen in mijn onderbenen/enkels. En dan loop ik erg over mijn pijngrens heen. Dus vaak wandelen e.d. is voorlopig even niet te doen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #344 Gepost op: 03 januari 2006, 21:26:03 »
en vooral als je gaat nordic walking ( met van die stokken). Je gebruikt nog meer je hele lichaam dan als je gaat snel wandelen... En het is laagdrempeliger dan bijv hardlopen

Jep I know. Ik heb drie websites gemaakt voor nordic walking instructeurs :) Dus weet wel dat dat ook goed is. Wellicht in de toekomst wel iets wat ik kan gaan doen. :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #345 Gepost op: 03 januari 2006, 21:28:03 »
Ik heb drie websites gemaakt voor nordic walking instructeurs :) Dus weet wel dat dat ook goed is.
Je weet in ieder geval dat nordic walking het nu erg goed doet als fitnesstrend :puh2:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #346 Gepost op: 03 januari 2006, 21:34:23 »
Maar als ik nu al een klein eindje loop kan ik enorme pijn krijgen in mijn onderbenen/enkels. En dan loop ik erg over mijn pijngrens heen. Dus vaak wandelen e.d. is voorlopig even niet te doen.

Ah, op zo'n manier. Met gewenning kom je een héééél eind. Dingen hebben vaak gewoon simpel wat tijd nodig; pjjntjes gaan vanzelf weg als je lichaam het wat meer gewend is. Maar dat merk je vanzelf wel zodra de spierpijnen de kop op gaan steken...!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #347 Gepost op: 03 januari 2006, 21:34:59 »
Jep I know. Ik heb drie websites gemaakt voor nordic walking instructeurs :) Dus weet wel dat dat ook goed is. Wellicht in de toekomst wel iets wat ik kan gaan doen. :)

Nordic walking is een trend, net zoals er al zoveel trends zijn geweest in het fitness-wereldje.  Het zegt dus niets over 'hoe goed het is'.  (Anders zou vlees eten toch ook wel heel goed zijn, kijk maar eens naar al die kookboeken  ;) )

Het kan best zijn dat nordic walking erg gezond is, maar ik durf te voorspellen dat er binnen een jaar of 5-10 nog nauwelijks over gesproken zal worden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #348 Gepost op: 03 januari 2006, 21:37:50 »
Ah, op zo'n manier. Met gewenning kom je een héééél eind. Dingen hebben vaak gewoon simpel wat tijd nodig; pjjntjes gaan vanzelf weg als je lichaam het wat meer gewend is. Maar dat merk je vanzelf wel zodra de spierpijnen de kop op gaan steken...!

Ja inderdaad. Morgenochtend heb ik zeker weten spierpijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #349 Gepost op: 03 januari 2006, 21:39:02 »
Nordic walking is een trend, net zoals er al zoveel trends zijn geweest in het fitness-wereldje.  Het zegt dus niets over 'hoe goed het is'.  (Anders zou vlees eten toch ook wel heel goed zijn, kijk maar eens naar al die kookboeken  ;) )

Het kan best zijn dat nordic walking erg gezond is, maar ik durf te voorspellen dat er binnen een jaar of 5-10 nog nauwelijks over gesproken zal worden.

:) Het is inderdaad een trend. Maar goed, het doet het al jaren best goed. Maar zou niet weten hoe lang het al bestaat. Een kennis is er al een tijd mee bezig. En het klinkt wel verder erg goed ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #350 Gepost op: 03 januari 2006, 21:41:54 »

:) Het is inderdaad een trend. Maar goed, het doet het al jaren best goed.

Laat nou net het door mij genoemde wandelen, fietsen en hardlopen activiteiten zijn die al tientallen jaren intensief door mensen gebezigd worden... Natuurlijk, laag drempelig het wandelen, efficient bij de dagelijkse dingen is ook het fietsen, en het hardlopen is stiekem gewoon een joekel van een trend die opzwelt en weer eens indamt, maar toch [...]! Zo bekeken naar de duur van beoefening zijn ze snel superieur aan de meeste andere sporten.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2006, 21:43:22 door Aiko »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #351 Gepost op: 03 januari 2006, 21:47:19 »
Ik doe gewoon gevarieerde dingen ;) Een blokje om zit er ook in. Maar als ik nu al een klein eindje loop kan ik enorme pijn krijgen in mijn onderbenen/enkels. En dan loop ik erg over mijn pijngrens heen. Dus vaak wandelen e.d. is voorlopig even niet te doen.

Je moet niet zozeer variëren (al is het natuurlijk prima om meer dan 1 bewegingsactiviteit te doen) maar je moet je lichaam vooral de gelegenheid geven om te gewennen.
Vooral bij sporten die behoorlijk belastend zijn voor bepaalde gewrichten (wat zeker het geval is als je met overgewicht kamt en gaat lopen) is het belangrijk heel rustig op te bouwen.  (Dit www.hardloopschema.nl is een van de vele prima websites waar je meer over lopen en rustig opbouwen kan lezen.)
En goede loopschoenen zijn ook erg belangrijk en waar het kan kan je best niet op een harde ondergrond lopen.
Het is in ieder geval niet goed dat je over je pijndrempel gaat (of het zou tijdens een wedstrijd moeten zijn) want buiten het feit dat dat niet prettig is loop je dan een grote kans op het ontwikkelen van blessures.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #352 Gepost op: 03 januari 2006, 21:53:21 »
Bij wandelen gebruik je meer dan alleen je benen, ook je armen zwaaien mee en leveren een bijdrage bij energieverspilling.

Het gebruik van de armen bij gewoon wandelen stelt echt niet veel voor.
Wandelen is wel gezond maar het is alleen een training van het onderlichaam (net zoals het fietsen) en het is goed om ook je bovenlichaam te trainen.
Bovendien is wandelen niet intensief genoeg om meer dan een basisconditie te kweken.  Slechts als je heel veel wandelt kan je er een goede conditie voor niet intensieve duursporten met opbouwen.  Indien je echter een echt goede conditie wil dan volstaat een uurtje per dag wandelen niet.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #353 Gepost op: 03 januari 2006, 21:55:32 »
Wat je met een stevig buikje moet buiten een cosmetisch strenge blik is mij niet duidelijk. Misschien een nut bij het tillen?

Ik heb er verder niet al te veel sjoeche van maar ik las dit in de 'psychologie magazine, 25e jaargang, pag. 9, peer gezonder dan appel', ik citeer:

Niet de totale hoeveelheid lichaamsvet, maar de locatie van het vet zegt veel over gezondheidsrisico's, zo blijkt uit onderzoek........ Eigenlijk komt het erop neer dat peren (slanke taille, dikke billen) gezonder zijn dan appels (dikke buik, smalle heupen). Waarom appels zo slecht scoren? Buikvet is gevaarlijker dan ander vet, omdat het directer in verband staat met het cholesterolniveau in ons bloed.
 

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2006, 22:06:28 door Ona »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #354 Gepost op: 03 januari 2006, 23:12:30 »
Ik ben een overduidelijke peer, maar ik heb wel buikvet... Wat nu ?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #355 Gepost op: 03 januari 2006, 23:23:32 »
Ik ben een overduidelijke peer, maar ik heb wel buikvet... Wat nu ?

Hier ook een peer met buikvet. ;) Eigenlijk moet ik om een goed antwoord te kunnen geven het hele artikel citeren maar ik zal het meest relevante stuk eruit proberen te filteren (dit komt na de zin die eindigt met 'onderzoek', zie voorgaande posting):

De klassieke Body Mass Index (gewicht gedeeld door lengte * lengte) is daarom een minder goede maat dan de Waist to Hip Ratio: tailleomvang gedeeld door heupomvang. De WHR mag voor mannen niet hoger zijn dan 1 en voor vrouwen niet hoger dan 0,85.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2006, 23:26:25 door Ona »

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #356 Gepost op: 04 januari 2006, 02:05:53 »
Wellicht (A).
Maar je moet niet zo'n gespierd buikje krijgen hoor, dat is helemaal niet vrouwelijk (vind ik).

Ayla

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #357 Gepost op: 04 januari 2006, 02:08:33 »
Citaat
Wellicht (A).
Maar je moet niet zo'n gespierd buikje krijgen hoor, dat is helemaal niet vrouwelijk (vind ik).

Ik heb nét mn reactie verwijderd, omdat ik m een beetje stom vond.  In ieder geval, ga alvast maar sparen :P, ik doe al jaren buikspieroefeningen (op mn ziekst 1500 per dag :-\), maar ik heb nog steeds een buik die er niet gespierd uitziet (hij is juist best dik en vet).

Aiko

Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #358 Gepost op: 04 januari 2006, 02:12:22 »
Volgens mij kan ik jou beter belonen met een minuut natuurwinkelen als je een half jaar géén buikspieroefeningen doet. Als je zo actief bent en het heeft geen resultaat (in jouw ogen), hoeft Draakje er ook niet aan te beginnen. Maar dat zal wel niet het geval zijn, men kan immers zichzelf het allerallerslechtst beoordelen.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoeveel weeg je?
« Reactie #359 Gepost op: 04 januari 2006, 18:34:10 »
mijn schoonouders zijn beiden fysiotherapeut en zeiden dat het nordic wandelen niet zo goed is voor je hakken, omdat je die heel hard neer moet zetten tijdens het lopen. goede schoenen is daarom zeker wel aan te raden...