Ik heb dus sinds een paar maanden weer een vriendje.
Een niet-vegetariër. Nouja, zo zijn al mijn vriendjes ooit begonnen...
We hebben een paar weken terug wel een goed gesprek gehad over al dan niet vega eten (n.a.v. mijn opmerking dat ik in principe nooit te beroerd ben om voor het eten te betalen, behalve als er vlees wordt gegeten, want daar werk ik liever op geen enkele manier aan mee)...
(dit is overigens, even offtopic hoor, wel iets wat ik soms lastig vind: uit eten gaan met een groep en dan de rekening eerlijk delen. Aangezien vleesgerechten vaak duurder zijn, heb ik dan soms het idee dat ik dan andermans vlees mede zit te bekostigen en dat vind ik soms wel een beetje bezwaarlijk... herkenning, iemand?)
... en toen deelde hij wel mede dat hij geenszins van plan is vegetariër te worden. Ik vind dat best jammer. Ik denk niet dat we al uitgepraat zijn over dit onderwerp hoor (en wellicht maakt hij nog wel de stap naar bio ofzo), maar ook niet dat hij ooit vegetariër gaat worden. Dat heeft er misschien deels mee te maken dat hij het lastig vindt vega gerechten te bedenken. Hij is gewend redelijk traditioneel te koken, en niet bovenmatig geïnteresseerd in nieuwe gerechten uitproberen.
(Alhoewel hij dus vanavond voor het eerst zelf hummus aan het maken is. Dat vond ik wel een verrassende actie van hem.
)
Anyway, wat wel leuk is: als we bij één van ons beiden thuis eten, is het altijd voor allebei vegetarisch, dat doet hij ongevraagd en vanzelfsprekend (hij vraagt soms wel of ik dan even wil bedenken wát we dan eten). Dat vind ik toch wel erg fijn. En soms eet hij buiten de deur ook vega.
En, wat ik ook superlief vind, hij zorgt er altijd voor dat hij van die stoere vegan broodpatétjes uit de Duitse super in huis heeft voor mij. En struint met liefde uit eigen initiatief winkels af op zoek naar vegan mayo etc.
Ik vind het wel lastig dat onze voorkeuren qua koken niet zo ontzettend goed overeenkomen. Ik vind het moeilijk hem te inspireren met lekkere vega maaltijden, want vaak vindt hij ze niet zo lekker als ik of te veel werk om zelf te maken ofzo.
Nouja, laat ik het vooral zo zeggen: het is geen probleem, het is een uitdaging.