Op 2001-08-09 22:53, schreef Peet:
We hebben het laatst wel gesproken over kinderen opvoeden zonder vlees en daar dachten we allebei verschillend over. Heeft iemand hier ervaring mee. ( we hebben zelf nog geen kinderen )
Hoi Peet,
Als ervaringsdeskundige (3e generatie vegetariër) kan ik je in elk geval zeggen, dat ik er zeker niet ongezonder van ben geworden, dat ik nog nooit in mijn leven vlees of vis heb gegeten of zelfs maar geproefd. Mijn vaders kant van de familie waren fanatieke vegetariërs, mijn moeder is vegetariër geworden na haar huwelijk. Ze hebben er nooit over getwijfeld of ze hun kinderen vegetarisch zouden opvoeden. Mijn broer is er wel veel meer mee gepest dan ik vroeger. Ook ik heb op verjaardagsfeestjes etc. me vaak moeten verdedigen voor iets wat je als kind niet echt snapt. Maar dat was wel in de jaren zeventig, en toen waren er veel minder vegetariërs dan nu, ik kende er buiten mijn eigen familie toen geen een.
Hoewel ik zelf dus nooit vlees zou eten omdat het voor een vegetarisch kind 'geen eten' is, ben ik er niet uit of ik zelf mijn kind vegetarisch zou opvoeden. Mijn man is een rasechte vleeseter en ik zou me in elk geval kunnen voorstellen dat mijn kind de keuze moest hebben. Of je de keuze hebt als je vegetarisch bent opgevoed, betwijfel ik zeer. Mij is altijd verteld door neefjes en nichtjes die wel af en toe vlees zijn gaan eten, dat je in eerst instantie dat vlees niet af kan breken omdat er bepaalde enzymen in je lichaam ontbreken. Zelf nooit geprobeerd, maar als je er ziek van zou worden de eerst paar keer, zal je misschien niet zo snel weer vlees proberen. Als je je kind dus met vlees opvoedt, heeft het misschien wel een echte keuze. Heeft iemand daar ideeën over?
[ Dit Bericht is bewerkt door: gorki op 2001-08-15 13:15 ]