Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2004, 12:30:46 »
In die situatie verkeer ik nu niet (meer), maar als je het ergens niet over eens bent en je gelooft in principe wel hetzelfde, dan lijkt het me dat je beter de grondtekst erbij kunt halen. Het is dan blijkbaar niet duidelijk wat God precies zegt...
Ik had het niet alleen over meerdere mogelijke interpretaties van bepaalde passages, maar ook over passages die elkaar tegenspreken, en het feit dat de Bijbel een enorm boekwerk is. Iemand kan misschien wel iets bijna onomstotelijk beargumenteren aan de hand van een bepaalde passage, maar ik denk dat de gemiddelde Christen niet zou weten of er elders in de bijbel passages staan die een ander licht op dezelfde zaak kunnen werpen...
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 12:30:57 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Misstries

« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2004, 12:32:18 »
quess again........

die zijn er........

je komt ze niet heel veel tegen aangezien ze meestal met hun neus in een boek zitten :)

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2004, 12:33:04 »
Ik had het niet alleen over meerdere mogelijke interpretaties van bepaalde passages, maar ook over passages die elkaar tegenspreken, en het feit dat de Bijbel een enorm boekwerk is. Iemand kan misschien wel iets bijna onomstotelijk beargumenteren aan de hand van een bepaalde passage, maar ik denk dat de gemiddelde Christen niet zou weten of er elders in de bijbel passages staan die een ander licht op dezelfde zaak kunnen werpen...

Het zal je dan misschien verbazen hoe vaak ze dat wel degelijk weten.

Het gaat er dan om of je gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is. Pas dan ontstaat er een probleem namelijk.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2004, 12:39:57 »
Ik denk wel dat dat alleen geldt voor voor bepaalde - vaak voorkomende - discussies relevante bijbelpassages...

Citaat
Het gaat er dan om of je gelooft dat de bijbel het letterlijke woord van God is. Pas dan ontstaat er een probleem namelijk.
Ik kan het me niet eens voorstellen, dat iemand dat zou denken. Maar goed :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2004, 12:41:54 »
Ik denk wel dat dat alleen geldt voor voor bepaalde - vaak voorkomende - discussies relevante bijbelpassages...

Dat is absoluut waar.

Citaat
Citaat
Ik kan het me niet eens voorstellen, dat iemand dat zou denken. Maar goed :)

Ik ook niet, maar ze zijn er. Massa's!
Maar helaas zie je juist bij die mensen enorme oogkleppen. Daar valt niet mee te discussiëren helaas.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #45 Gepost op: 25 februari 2004, 12:44:51 »
ik wil best meedoen met de vasten,

Waarom wil je vasten? Vanwege geloof en/of dat het gezond is?
vanwege geloof
ik denk niet dat het gezonder is dat dan ik normaal gesproken eet
al schijnt bidden wel heel gezond te zijn, en sociaal gedrag ook
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2004, 12:54:31 »
vanwege geloof

En dat snap ik dus niet. Waarom zou je iets doen als het uit zichzelf niet goed of nuttig is?

ellen

« Reactie #47 Gepost op: 25 februari 2004, 12:54:44 »
al schijnt bidden wel heel gezond te zijn, en sociaal gedrag ook

Het is niet het bidden per se, maar de integratie in de groep.

Zegt Durkheim.

En nou hou ik op al mijn godsdienstsociologische kennis te spuien.

Voorlopig dat is ;)

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #48 Gepost op: 25 februari 2004, 13:05:29 »

En nou hou ik op al mijn godsdienstsociologische kennis te spuien.

Nietes. Meer meer!

ellen

« Reactie #49 Gepost op: 25 februari 2004, 13:13:45 »
Poeh (pun intended), wat wil je weten?

Ik kan zo los vast steeds met feitjes komen of wil je een essay over het een of ander.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2004, 13:29:33 »
Poeh (pun intended), wat wil je weten?

Ik kan zo los vast steeds met feitjes komen of wil je een essay over het een of ander.

Hm, een gratis essay bestellen, verleidelijk. Maar met de losse feitjes ben ik heel tevreden hoor! Ik wilde je gewoon aansporen om interessante relevante kennis vooral te delen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2004, 13:51:25 »
vanwege geloof

En dat snap ik dus niet. Waarom zou je iets doen als het uit zichzelf niet goed of nuttig is?

Waarom zou vanwege je geloof vasten niet "uit zichzelf goed of nuttig" kunnen zijn? Er is meer in balans te brengen door vasten dan je lichamelijke gezondheid. Het religieuze vasten heeft meer te maken met afstand kunnen nemen, met jezelf en je eigen behoeftes in het reine komen dan met het ontslakken van je lichaam. Het heeft veel meer om het lijf dan alleen maar niet snoepen/eten.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 14:00:10 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2004, 14:00:06 »
Waarom zou vanwege je geloof vasten niet "uit zichzelf goed of nuttig" kunnen zijn?

Maar ik vroeg waarom je het zou doen als dat niet het geval is.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 14:00:53 door Poek »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #53 Gepost op: 25 februari 2004, 14:15:38 »
Waarom zou vanwege je geloof vasten niet "uit zichzelf goed of nuttig" kunnen zijn?

Maar ik vroeg waarom je het zou doen als dat niet het geval is.

??? Als jij niet vindt dat vasten op een of andere manier goed of nuttig is, dan vast je niet. Het een is een voorwaarde voor het ander.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #54 Gepost op: 25 februari 2004, 14:27:13 »
??? Als jij niet vindt dat vasten op een of andere manier goed of nuttig is, dan vast je niet. Het een is een voorwaarde voor het ander.

Ik meende uit het antwoord op Fem Fatale op te maken dat ze niet dacht dat het vasten op zich goed voor haar was. Maar even wachten op verdere uitleg van haar.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2004, 15:04:19 »
OK...

Even weer wat verder on-topic: Ik ken christenen die vegetarier zijn als het loochenen van god beschouwen. Hun redenering is: God heeft de dieren voor ons gemaakt om op te eten, en als jij dit niet doet stel je jezelf boven God. Deze mensen zijn streng christelijke bio-industrieboeren van de Veluwe. Ik vind het erg moeilijk om hun opvatting van het christendom te begrijpen.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #56 Gepost op: 25 februari 2004, 15:08:34 »
God heeft de dieren voor ons gemaakt om op te eten, en als jij dit niet doet stel je jezelf boven God.

Dat is dus niet waar.

In Genesis wordt  verteld dat God alles maakte. De aarde werd verbouwd (ja, die was er al, woest en ledig, weet je nog?), de dieren werden gemaakt en ten slotte de mens.

Daar staat ook dat God de mens al de gewassen van de aarde heeft gegeven om te eten.

Het eten van dieren wordt pas toegestaan NA de zondvloed.

Dieren zijn dus niet gemaakt om gegeten te worden. Heel simpel.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #57 Gepost op: 25 februari 2004, 15:11:01 »
De aarde werd verbouwd (ja, die was er al, woest en ledig, weet je nog?),
Was de aarde volgens de bijbel er al? Woest en ledig....waarom dan niet in 1 keer goed? Zeker zijn testprojectje ofzo?? :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2004, 15:12:45 »
De aarde werd verbouwd (ja, die was er al, woest en ledig, weet je nog?),
Was de aarde volgens de bijbel er al? Woest en ledig....waarom dan niet in 1 keer goed? Zeker zijn testprojectje ofzo?? :)

Je hebt gelijk. Hij schiep de hemel en aarde eerst en verbouwde de aarde toen.  :D

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2004, 15:49:43 »
Zullen we het bij het onderwerp houden, discussies over het (christelijk) geloof zijn er al voldoende in café en politiek. Ik vind het erg jammer dat er hier christelijke veggies komen, hulp en gestverwanten zoeken en dan vervolgens "besprongen worden" omdat ze christelijk zijn. Een aantal is daardoor allang weer vertrokken en sommigen komen hier nog nauwelijks. Hoop dat Dorinka en Ezzie (hoe zou het met de baby gaan?) weer snel komen. :)

Een site http://www.kerkendier.nl/ ik dacht dat dat vanuit de protestanste kerken was. De brochures zou ik best willen lezen en als ze online stonden, afdrukken en bij de kerken hier in Zwolle verspreiden (terug evangeliseren :devil: ) maar ik ben niet kerkelijk dus kan me helaas niet inzetten voor die werkgroep, misschien dat een christenveggie zich daar mee bezig wil houden? Want de houding van gelovige bio-industrieboeren snap ik écht niet. :'(
:witch2: