Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vega Christenen
« Reactie #200 Gepost op: 04 november 2004, 11:26:49 »
ik ben katholiek (buitenkerkelijk weliswaar, maar ik geloof dus wel, en probeer ook goed te leven) en ik kan het eten van bio-industrievlees niet in overeenstemming brengen met mijn geloof

ik kan dat wel met wild gevangen vlees (maar dan echt wild, niet uitgezet), en ook nog wel met het eten van dieren waar je zelf voor gezorgd hebt

omdat ik in amsterdam woon, en moeilijk mijn eigen koeien kan gaan houden (afgezien van het feit dat ik ze dan denk ik helemaal niet meer zou durfen eten), en ook niet geloof ik het "wilde" van het vlees  dat bij de slager ligt, eet ik dus helemaal geen vlees
Supercalifragilisticexpialidocious!

Jacobien

Re:Vega Christenen
« Reactie #201 Gepost op: 04 november 2004, 12:15:34 »
Ik ben het eens met je stelling. Helaas zijn er (volgens mij) weinig christenen die vegetariër zijn. Ik probeer om als christen te leven, dat wil zeggen volgens de bijbel. Ik vind dat het vegetarisme meer aandacht verdient, vooral in christelijk Nederland. Wie denkt dat dat mogelijk is? Ik zal het fijn vinden om meer contact te krijgen met christelijke vegetariërs.

Jacobien

dromenprins

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #202 Gepost op: 27 november 2005, 11:10:57 »
Hallo,
Ik kwam deze hele discussie toevallig tegen. wat een berg reacties. Ik heb er een kwartier in zitten lezen maar het was teveel.
Wat ik miste, is dat "christendom" een historische (en eschatologische) godsdienst is. Dat wil zeggen, dat het de menselijke geschiedenis niet ziet als een eindeloze cyclus of als een onvoorspelbare strijd, maar als een ontwikkeling met een doel.
De meningen verschillen sterk hoe dat doel bereikt wordt, hoe passief of hoe actief de gelovigen daarin zijn, maar als je je herinnert welke rol christelijke "drammers" hebben gespeeld bij de afschaffing van de slavernij (jezuieten nb, franciscanen, quakers) tegenover veel conservatieve, ook christelijke tegenstand, terwijl nu iedere christen zal zeggen dat slavernij "onbijbels" is. dan is er op dezelfde wijze ook hoop voor het vegetarisme. Zowel het eerste als het laatste bijbelboek beschrijven namelijk een vegetarische wereld, dus vegetarisme ligt binnen het christelijk "heilsperspectief". Alleen zijn er, juist in nederland, heel wat stromingen die "activisme" afwijzen en die zeggen dat de ontwikkeling van de geschiedenis niet door de mens gestuurd kan worden maar alleen door God zelf. Voordat het "vrederijk" bereikt is waarvan de profeten, oa. Daniel en Johannes schrijven, moeten ze afwachten tot de nieuwe tijd komt..
OK, nu over je vraag zelf. Ik ben assistent uitgever bij een "christelijk" bedrijf. Niet christelijk op het gebied van vegetarisme naar mijn mening, maar dat is de hele discussie. Ik zou wel eens willen doorfilosoferen of er behoefte is aan ondersteunende lectuur buiten internet, in boekvorm dus, voor christen-vegetariers. Als los zand bereiken we niet veel, terwijl het christendom als geheel een belangrijke politieke motor is voor de ontwikkeling van waarden en normen waar de wereld (ook andere godsdiensten en humanisten) zich aan willen binden, zie het verhaal over de slavernij. En als ik sommige sites over vegetarisme goed gelezen heb, dan heeft het negentiende eeuwse vegetarisme en de reformbeweging ook nog wel wat christelijke wortels gehad. Misschien valt er iets te pionieren. Wie heeft zin om daarover wat te palaveren in een kleine kring? :angel:

Offline Anna

• 319
« Reactie #203 Gepost op: 28 november 2005, 12:05:55 »
Ik heb sinds ik vegetarier ben altijd gedacht: een gelovig mens zou toch op z'n minst alles biologisch moeten eten en het liefst nog vegetier zijn....

Waarom?: omdat God deze aarde gemaakt zou hebben en zag dat het goed was. Hij laat de mensen erop wonen met de opdracht goed te zijn voor al wat leeft en de aarde goed te behandelen!

De standaard productie van groente, fruit, vlees en al het andere eten is erg slecht voor de aarde. Het put haar uit, zorgt voor een snelle achteruitgang van de biodiversiteit enz...iedereen kent de nadelen wel. Juist gelovigen zouden hier tegen moeten zijn en moeten leven met zo min mogelijk overlast voor de aarde!
En als ze vegetarier worden dan heeft de aarde nog minder last van ze  ;)

Misschien is dit niet zo netjes van mij om te zeggen. Maar ik heb lichtelijke wrok tegenover gelovigen. Ze roepen zoveel, gaan naar de kerk, moskee enz en daar word gepreekt over liefdadigheid en een goed mens zijn, en zodra ze buiten staan (de meeste dan) dan blijft daar niks van over!

Acties spreken altijd nog luider dan woorden!!
« Laatst bewerkt op: 28 november 2005, 12:06:44 door Anna »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #204 Gepost op: 28 november 2005, 13:29:34 »
Misschien is dit niet zo netjes van mij om te zeggen. Maar ik heb lichtelijke wrok tegenover gelovigen. Ze roepen zoveel, gaan naar de kerk, moskee enz en daar word gepreekt over liefdadigheid en een goed mens zijn, en zodra ze buiten staan (de meeste dan) dan blijft daar niks van over!

Dat is inderdaad niet zo netjes, want het is generaliserend.

Offline Anna

• 319
« Reactie #205 Gepost op: 28 november 2005, 14:16:22 »

Ach ja, ik ben niet perfect! Maar je moet toch toegeven dat ik wel een klein beetje gelijk heb, of niet???

« Reactie #206 Gepost op: 28 november 2005, 14:20:01 »

Tuurlijk, net zo goed als dat je  kan zeggen dat mensen die kerk of moskee niet frequenteren, geen haar beter zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Lot

« Reactie #207 Gepost op: 28 november 2005, 21:58:25 »
Hai,

Ik ben Christelijk  en totaal-vegetarier (tja..nog wel leren laarzen en af en toe honingkoek).  Vind het ook vrij logisch om te zijn (vegetarier dan, ik ben nl nu nogal bezig met t geloof/god en bestaan en goed en kwaad enz) gezien de manier waarop er tegenwoordig met dieren wordt omgegaan, dus nog niet eens gesproken over dat je dieren uberhaupt niet zou moeten eten.
Als ik bv een boerderij had en in een andere tijd leefde en weinig alternatieve voedingsmiddelen tot mijn bereik had en mijn kip ging dood, dan zou ik die misschien wel opeten, hoewel ik al akelig wordt van het idee dat ik m dan moet prepareren enzo en ik geef de liever de voorkeur aan bv linzen en soja, lekkerderr en gezonder.
Ik kom prima aan al mijn voedingsstoffen, en daarbij sport ik ook 4 keer in de week. In eerste instantie zijn de vruchten en zaden voor de mens gemaakt lijkt me. Het is bewezen dat al het goede daarvandaan komt en dan heeel af en toe vlees en af en toe wat melk wat over was, zo zou het vroeger misschien geweest zijn, toen er nog geen bio industrie was.
Vind het jammer dat er veel mensen zijn die zeggen dat ze chr zijn en dan nog gewoon vlees eten> zo onzettend onwetend.. onverschillig; terwijl dit toch een groot issue is
hier is nog een site:http://www.xs4all.nl/~jeroenvu/gwv/bijbel.htm
kweet niet wat ik er van vind

Offline Anna

• 319
« Reactie #208 Gepost op: 29 november 2005, 11:21:50 »
Hoi Lot, leuk om jouw reactie te lezen! Jouw verhaal doet mij goed! Als je met andere Christenen spreekt en vertelt over je vegetarier zijn, wat voor reacties krijg je dan? Denken zij er ook over na, kopen ze bijvoorbeeld biologisch vlees??
Of is het helemaal nieuw voor ze en zet jij ze aan het denken. Of hebben ze redenen om juist wel vlees te eten?? Omdat je verschillende verhalen hoort! Sommige mensen beweren dat Jezus vegetarier was, en andere vinden dat onzin!

Ik ben benieuwd!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #209 Gepost op: 29 november 2005, 13:07:32 »

Ach ja, ik ben niet perfect! Maar je moet toch toegeven dat ik wel een klein beetje gelijk heb, of niet???

Eh, nee, daar kan ik je geen gelijk in geven om de simpele reden dat je uitspraak te generaliserend is en - als ik zo vrij mag zijn om dat op te merken - een tikkie onvolwassen. "Ze roepen zoveel" is een wel héél vage uitspraak. Wie zijn ze? Alle kerkgangers? Wat roepen ze dan precies en waar? Hoe merk je dat er buiten de kerk niks meer overblijft van de preken over "liefdadigheid en een goed mens zijn"? Is dat iets wat voor alle christenen en moslims geldt? Heb je daar cijfers van?

Het lijkt mij dat je work meer voortkomt uit je eigen gevoel dat christenen eigenlijk allemaal vegetariërs zouden moeten zijn dan dat het gebaseerd is op een werkelijk bestaande en alomtegenwoordige hypocrisie onder christenen en moslims.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005, 13:09:04 door J@n »

Lot

« Reactie #210 Gepost op: 29 november 2005, 16:24:25 »
Hej Anna,
Wat leuk, dan hebben we grote dingen gemeen!!
We moeten eens gaan chatten ofzo?
Urm, verschillend.
Sommigen nieuwsgierig en gaan dan ook op informatie onderzoek uit.
Anderen dont care
Anderen gaat het het andere oor gelijk uit
weer anderen wel nieuwsgierig maar verder niets meedoent (nog)
Sommigen defensief (valt toch allemaal wel mee die bio, maar ik eet al minder enz)
Dus eigenlijk net als alle andere dingen en opvattingen en menschn in denne wereld, kan er geen significant resultaat uithalen.

Offline Anna

• 319
« Reactie #211 Gepost op: 29 november 2005, 18:44:59 »
Jan ---> misschien heb je wel gelijk, maar zoals ik al zei: ik ben niet perfect en kan niet de hele dag door al mijn woorden heel zorgvuldig afwegen enz...

Soms gooi ik er inderdaad wat uit. Mijn wrok is een gevoel. Een gevoel dat bevestigd word door mijn ervaringen! Ik ken een aantal Christenen en Moslims die ik schijnheilig vind, en waartegen ik dat ook zeg. Maargoed, wie ben ik?!!

Van mij hoeven gelovigen helemaal geen vegetariers te worden, niemand hoeft dat van mij. Mijn wens is natuurlijk anders, maar nee ik verlang niet van de hele wereld om vegetarier te worden! Ik verlang wel van mensen dat ze nadenken over hoe ze leven en wat ze doen en laten! En in het bijzonder van mensen die zichzelf gelovig noemen. Je verwacht van gelovigen toch een bepaald bewustzijn! Maar misschien is die verwachting ook fout....

Anyway, er zullen mensen in deze discussie zijn die het met cijfers, en goed onderbouwde uitspraken komen en andere die het wat meer op gevoel doen (wat niet persee fout hoeft te zijn toch?)

Lot ---> de reacties die jij krijgt zijn inderdaad reacties die je bij alle mensen tegen komt, gelovig of niet! Frustrerend is het he als je ergens zo achter staat en er mensen zijn die zo luchtig of ontkennend reageren!

« Reactie #212 Gepost op: 29 november 2005, 18:50:49 »
En in het bijzonder van mensen die zichzelf gelovig noemen. Je verwacht van gelovigen toch een bepaald bewustzijn!

Grappig, ik heb precies hetzelfde maar dan met niet-gelovigen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Monie

« Reactie #213 Gepost op: 29 november 2005, 20:20:36 »

Ook ik heb enigzins hetzelfde gevoel (en ervaringen) als jij. Natuurlijk niet bij alle gelovigen. En wat is een gelovige en wat niet? Laat ik voor het gemak zeggen iemand die een bepaalde godsdienst sterk aanhangt, aangezien ik mijzelf ook als gelovig zie maar geen geloof aanhang. Mocht ik ooit een religie  kiezen dan zou ik voor het boeddhisme kiezen denk ik, dat trekt me het meeste. Maar het beste bevalt het me toch om te geloven vanuit mezelf, zonder me aan een voorgeschreven godsdienst te (moeten) houden.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005, 20:21:06 door Monie »

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #214 Gepost op: 01 december 2005, 17:15:44 »
Een tijdje terug stond dit artikel in de Visie, een vooruitgang lijkt me.
:witch2:

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #215 Gepost op: 15 december 2006, 21:53:27 »
Ik ga zondag naar een laagdrempelige dienst. Daar gaan mijn man en ik af en toe heen. Ik ben geen Christen en mijn man wel. Bij binnenkomst is het mogelijk om in een gebedschrift punten voor het gebed op te schrijven. Ik had dat nog nooit gedaan maar had nu heel erg de behoefte om, zeker nu rond kerst, een gebed voor de dieren te vragen. Ik hoop dat ik met dit punt een paar, al is het er maar één, mensen duidelijk kan maken dat het dierenleed niet nodig is.
Het gaat zo:
"Ik wil graag aandacht in het gebed vragen voor de dieren.
Voor de dieren in de bio-industrie in het bijzonder. Miljoenen konijnen, kalkoenen, kalfjes, kippen en varkens zijn aan het aftellen, want kerst is in zicht.
Achter gesloten deuren worden deze dieren in vaak afschuwelijke omstandigheden vetgemest en geslacht. Voor òns "kerstdiner"…
Ik vind dit geen fijne (kerst)gedachte. Kerst heeft als bijkomende gedachte "liefde voor elkaar, zorgen voor elkaar,  en dankbaar zijn voor wat wij allemaal hebben".
Op deze manier omgaan met dieren past niet thuis in dit rijtje.
Ik wil vragen of de mensen in deze dienst goed willen nadenken bij wat ze kopen voor hun kerstdiner.
Koop alstublieft eens niet het goedkoopste, meeste "bijzondere" en grootste stuk vlees wat er is. Koop liever een kleiner stukje biologisch vlees. Vlees waarvan u weet dat het dier wat ervoor geslacht is een goed leven heeft gehad, waarvoor de boer een eerlijke prijs heeft gekregen en waaronder het mileu niet zo hoeft te lijden."
Ik ben benieuwd of dit punt wordt voorgedragen....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #216 Gepost op: 16 december 2006, 03:02:11 »
Ik ben benieuwd of dit punt wordt voorgedragen....

Ik ook! Maar dat laat je ons vast weten. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Anna

• 319
« Reactie #217 Gepost op: 16 december 2006, 19:30:12 »
Ja ik ben ook benieuwd! Misschien is het een idee om er eens een discussie avond van te maken? Daar doen ze toch veel aan in kerken, bijbelstudie's en dan bepaalde onderwerpen eruit pikken en uitpluizen! Misschien kunnen ze eens een dierenavond houden. Over hoe te zorgen voor de dieren in de wereld en over verantwoordelijkheid ect...

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #218 Gepost op: 17 december 2006, 21:08:39 »
Ik ben net terug van de dienst en mijn gebed werd voorgedragen. Tenminste, er werd niet zo expliciet verteld over de bio-industrie, maar meer of "God ons wou geven dat wij nadenken over wat we kopen en welk leven de dieren hebben gehad en daar een keuze in te maken." Eerlijk gezegd is dat mij een beetje te algemeen, maar ik begrijp ook wel dat het gebed er niet is om reclame te maken. Daar is meer zo'n discussie-avond voor. Die gaat er zeker nog komen!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #219 Gepost op: 17 december 2006, 21:19:59 »
Ik vind dat toch wel klinken als een aansporing om biologisch vlees te kopen, zonder het expliciet te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat hij/zij dat laatste niet wilde doen.