Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #160 Gepost op: 22 juni 2004, 09:58:57 »
De Bijbel zegt ongeveer even veel over mobiele telefoontjes als over vegetarisch eten. Moderne christenen zullen moeten accepteren dat niet alle antwoorden in de Bijbel staan. De niet-modernen maken zich al gauw belachelijk in mijn ogen.
de tuin: dat ben ik

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #161 Gepost op: 22 juni 2004, 10:44:47 »
Ik denk dat je daar juist de kern van de zaak hebt. Hoe doe je dat? Hoe kun je alles doen door juiste motivatie, in dit geval door alles ter eer enz. van God te doen?

Daar zit 'em nou juist de kneep!
Dat is een geval van interpretatie. En die verschilt van persoon tot persoon.

Ik zie niet hoe dat ruimdenkend kan zijn. De een is wel ruimdenkend en de ander niet. Waarschijnlijk zijn ze wel allemaal overtuigd van hun eigen goede bedoelingen.

Het ruimdenkende wat vaak ontbreekt zit hem in het punt dat veel Christenen (ik probeer hier expres niet te generaliseren) niet (kunnen?) accepteren dat anderen/andere Christenen anders denken/geloven.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #162 Gepost op: 22 juni 2004, 11:19:18 »
Hmmm, zo gezien heeft de vraag of vegetarisme te verenigen is met Christen-zijn ook te maken met de vraag of je door goede werken in verlost kan worden van je zonden.

Elke goeie calvinist zal zeggen: "Nee.".

Christendom en vegetarisme hebben niks met elkaar te maken. Waar kennelijk wel voor gewaakt moet worden (vindt men vanuit de eclessia) is dat vegetarisme zelf geen weg tot het heil gaat worden. Er is namelijk maar één weg, en dat is Christus.

Vergeet niet dat voor de ware gelovige het geloof het hele leven moet doordringen, en er dus nooit een andere overtuiging zwaarder kan wegen dan het geloof zelf. Ook vegetarisme niet. Maar ik zie niet hoe het niet-eten van bepaalde voedingsmiddelen an sich niet Christelijk is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

• 737
« Reactie #163 Gepost op: 22 juni 2004, 14:05:28 »
Vind ik wel een goede vraag.

En heb je het antwoord al gelezen? De term "intellectuele teleurstelling" dringt zich op...

Offline CJ

• 228
« Reactie #164 Gepost op: 22 juni 2004, 20:53:15 »
Even afwijkend, maar toch volledig passend bij deze draad. Momenteel ben ik verdiept in een dun boekje. Een Nederlandse vertaling van de Engelse vertaling 'the Essene Gospel of Peace' dat  op zijn beurt een vertaling is uit het Aramees.
Uiteindelijk komt het er op neer dat in tegenstelling tot de Bijbel -wat in dit boekje voorgesteld wordt als een leer van doden- het hier gaat om een levende Christelijke leer.
Eerst wordt er verwezen naar de Wetten van Mozes. Alhoewel het eigenlijke gebod 'Dood niet' verwees naar alle levende wezens (dus ook dieren), heeft Mozes er zelf 'mensen' van gemaakt. Volgens hem kon zijn volk dat toch niet waarmaken en vond hij het al een hele stap als ze geen mensen zouden doden.
Dus eigenlijk volgens deze Essenen zou je geen vlees van een dier mogen eten. Melk en honing zijn wel toegestaan.
Maar wat mij het meest verbaasde, was het feit dat je het eten niet mocht koken, invriezen.
Nu herinner ik mij wel een voedingsleer die erop gebaseerd is om voedsel te bereiden zonder koken. (uit Eva?) Weet iemand daar meer over?
Een laatste fragment: je mag -volgens die Essenen- alleen maar eten als de zon haar hoogste punt bereikt heeft en op het moment dat ze ondergaat.

Het is niet de bedoeling om hier een standpunt voor of tegen in te nemen, maar ik ben gewoon benieuwd of hier nog iemand van gehoord of over gelezen heeft.

"spreken is zilver, zwijgen is goud"

demiseXofXaXlove

« Reactie #165 Gepost op: 22 juni 2004, 21:30:24 »
Oke, ik ben geen christen. (Ik ben van geen enkel geloof een aanhanger. ) Dus kan iemand mij uitleggen, wat het uitmaakt wat er in de bijbel staat? Waarom moet je handelen worden gerechtvaardigd door iets anders dan je eigen emotie?

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #166 Gepost op: 23 juni 2004, 10:05:26 »
Oke, ik ben geen christen. (Ik ben van geen enkel geloof een aanhanger. ) Dus kan iemand mij uitleggen, wat het uitmaakt wat er in de bijbel staat? Waarom moet je handelen worden gerechtvaardigd door iets anders dan je eigen emotie?

Het is me uit de vraag alleen al duidelijk dat jij geen ervaring in geloof hebt (wat uiteraard helemaal niet erg is).

Voor een Christen is de bijbel het woord van God (al dan niet direkt, al dan niet letterlijk). Als je in (een) God gelooft, staat die God uiteraard boven de mens (lijkt mij logisch, in ieder geval). En dus staat God's wil boven de jouwe.

Het is niet zo moeilijk, het is alleen lastig voor te stellen als je zoiets zelf niet gelooft (zoals ik bijv.).
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #167 Gepost op: 23 juni 2004, 10:18:14 »
CJ, aangezien ik je opmerking/vraag interessant vind en er zelf niet van gehoord heb, heb ik even mijn verloofde gevraagd. Hij is zelf Christelijk opgevoed en gelooft ook nog wel (op zijn eigen manier) in God. Dit is zijn reaktie, misschien kun je er wat mee en/of antwoord geven op zijn vragen.

Nooit van gehoord.

Verder zit er een fundamenteel 'probleem' in dit verhaal.
Het 'dood niet' is in de meer letterlijke vertaling 'moord niet'.
Da's een nogal groot verschil.

Het Essenense verhaal van Mozes moet gebaseerd zijn op 'buitenbijbelse' geschriften.
Welke?

Het niet koken van vlees is in ieder geval niet iets wat in de Bijbel staat.
Dus ook dat moet gebaseerd zijn op andere geschriften/overleveringen.
Ook hier de vraag: welke?

Dat in ieder geval een gedeelte van de Essenen vegetarisch leefden verbaast me niets.
Maar zij zullen zich dan ook niet aan de Mozistische wetten hebben gehouden
(deze schrijven het eten van het paaslam met Pascha voor).

Als je vind dat dit niet in deze draad hoort, maar je wilt er wel over verder gaan, wil je me dan een pb sturen?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline CJ

• 228
« Reactie #168 Gepost op: 23 juni 2004, 21:04:41 »
De Engelse vertaling dateert van 1937. De oorspronkelijke Aramese manuscripten (3de Eeuw na Chr.) zouden bewaard worden in het archief van het Vaticaan.
JC zelf zou een tijd vertoefd hebben onder deze Esseense gemeenschap. (Essenen zijn een joodse religieuze sekte uit +/- 2de en 1ste E voor Chr.)

Jezus zelf zegt: 'Hoe nader de geboden zijn tot God, hoe minder wij er nodig hebben . Hoe verder zij verwijderd zijn van God, hoe meer we er nodig hebben. Daarom zijn de wetten der Farizeeën en schriftgeleerden talloos, de wetten van de Zoon des mensen zijn er zeven, van de engelen zijn er drie en van God éen.
Jezus ging verder : 'God gebood uw voorvaderen:"Gij zult niet doden".
Hierna volgt dan de passage dat Mozes -beseffende dat het toch niet zou lukken voor zijn volk- het zelf aanpaste in  "Gij zult geen mensen doden"

Verder zegt Jezus ook dat dood voedsel dood teweegbrengt. Terwijl als je levend voedsel eet, dan zal je dat tot leven brengen. En hier begint Hij ook over de bereiding : dus niet koken of bevriezen. Dat zou aan Satan toebehoren.
Verder wordt er een heel pleidooi gehouden door JC aan wat hij noemt 'Onze Moeder Aarde'. We moeten die eren en ons aan haar wetten houden. Op die manier alleen kan de vrede Van uw aardse Moeder op u neerdalen. Pas daarna zouden we er aan toe zijn om om de vrede van onze Hemelse Vader op onze Geest te laten neerdalen.

Nogal zwaar misschien, dat geef ik graag toe, maar er worden toch ook algemene hoge waarden meegegeven. Je moet niet gelovig zijn om te beseffen dat we de aarde en alle leven zouden moeten koesteren.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2004, 21:07:08 door CJ »

« Reactie #169 Gepost op: 23 juni 2004, 22:10:10 »
JC

Nu pas valt me de overeenkomst met je nick op. :-[
Over traag vallende kwartjes gesproken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline CJ

• 228
« Reactie #170 Gepost op: 24 juni 2004, 09:56:42 »
Omdat ik over weinig fantasie beschik, heb ik als nickname gewoon mijn initialen gebruikt. Dus C staat voor mijn voornaam en J voor mijn achternaam. Verder moet je daar niks achter zoeken.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #171 Gepost op: 24 juni 2004, 09:58:11 »
En wij maar denken dat het voor Cruijff, Johan staat!

Offline CJ

• 228
« Reactie #172 Gepost op: 24 juni 2004, 10:03:05 »
Best super dat Nederland doorgaat, daar konden wij Belgen alleen maar van dromen. Gelukkig hebben wij nog onze tennissers (tenminste als ze niet gekwetst zijn)

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #173 Gepost op: 24 juni 2004, 16:51:01 »
Dat zou aan Satan toebehoren.

Satan bestaat helegaar niet. :smeerie:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline CJ

• 228
« Reactie #174 Gepost op: 25 juni 2004, 21:35:43 »
Citaat
Satan bestaat helegaar niet.

Daarvan kan je mij niet overtuigen.

Dat het koken of bevriezen van eten aan Satan zou toebehoren, vind ik eerlijk gezegd ook eigenaardig. Misschien is dit symbolisch gebruikt?

Anderzijds vind ik dat ik als vegetariër toch wel 'gegroeid' ben. Daarmee doel ik niet op een religieuze groei, maar ik ben mij gewoon van meer bewust. Dus op den duur sluit ik niets meer uit. Sommigen eten als ontbijt steeds verse granen, fruit e.d. en zij voelen zich daardoor stukken fitter.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #175 Gepost op: 25 juni 2004, 21:41:20 »
Dat het koken of bevriezen van eten aan Satan zou toebehoren, vind ik eerlijk gezegd ook eigenaardig. Misschien is dit symbolisch gebruikt?
De mens ging natuurlijk pas voedsel koken na de zondeval. En de vrieskist is pas veel later daarna uitgevonden natuurlijk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline CJ

• 228
« Reactie #176 Gepost op: 25 juni 2004, 21:53:20 »
Citaat
De mens ging natuurlijk pas voedsel koken na de zondeval. En de vrieskist is pas veel later daarna uitgevonden natuurlijk.

Vuur bestaat reeds ten tijde van de holbewoners. Ijs bestaat ook al heeeeeeeeeeel lang.
Het gaat hier niet over vitro-keramische kookplaten of Amerikaanse diepvriezers.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #177 Gepost op: 25 juni 2004, 21:56:05 »
Vuur bestaat reeds ten tijde van de holbewoners.
Holbewoners? Holbewoners?

De zondeval was ongeveer 7000 jaar geleden, die hele holbewoners kunnen dus nooit bestaan hebben!

Je had het over symboliek, dus ik trok me niks aan van de wetenschappelijke kijk op de wereld, alleen maar van de theologie ;)

« Reactie #178 Gepost op: 25 juni 2004, 22:05:25 »
Ijs bestaat ook al heeeeeeeeeeel lang.

Ook in Palestina?
Maar juist daarom kan ik het me wel weer voorstellen dat men het daar een duivelse streek gevonden zou hebben als je het voor mekaar kreeg je eten te bevriezen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline CJ

• 228
« Reactie #179 Gepost op: 25 juni 2004, 22:10:39 »
Citaat
Ook in Palestina?
Maar juist daarom kan ik het me wel weer voorstellen dat men het daar een duivelse streek gevonden zou hebben als je het voor mekaar kreeg je eten te bevriezen.

Misschien heb ik het mij ook laten wijsmaken, maar kenden de Romeinen geen roomijs of sorbets.   Als die daar in slaagden, waarom dan geen andere tijd- en streekgenoten?