Japanse restaurants hebben niet altijd vegetarisch eten, maar soms ook wel, dus daarom wilde ik eens wat Japanse restaurants uittesten hoe je daar als vegetarier terecht kan.
Vanavond ben ik bij Kagetsu op de Hartenstraat in Amsterdam (tegenover Exota) geweest. Lekker! Het is een knus, informeel restaurant, met een begane grond en bovenverdieping (daar is het niet-roken). De tafels staan dicht op elkaar en het kan best warm worden in de zaak.
De (Engelstalige) menukaart is uitgebreid met veel vegetarische gerechten. Er is een onderdeel appetizers waar onder andere een tofu-gerechtje en mixed pickles staan aangeprezen, er is soep, waaronder vegetarische miso-soep, er is salade. Dan is er een hele selectie sushi: maki (met zeewier aan de buitenkant), binnenste buitengerolde sushi, handgerolde sushi, al deze soorten hebben 1 of meer vegetarische keuzes. Dan is er tempura, waaronder gemixte groente tempura. Er zijn 'warme gerechten' waarbij er de vegetarische keuze is voor een gemengd gebakken groentegerecht en een gerecht van aubergine en misosaus. Tot slot zijn er dunne en dikke noodles met gebakken groenten en is er nog als bijgerecht gestoomde rijst te krijgen (er zijn ook 3 uitgebreidere rijstgerechten maar die zijn niet veggie, misschien is er op verzoek wel iets te regelen). Op tafel staat kikkomansaus en een pittig strooisel van onder andere zwart sesamzaad.
Ik heb eerst mixed vegetable binnenste buiten sushi genomen, het gerecht bestond uit 6 stuks. Er zat onder andere komkommer, avocado en pickels in. Aan de buitenkant heerlijke geroosterde sesamzaadjes. De sushi was erg vers en lekker. Erbij kwam niet te scherpe wasabi en echt lekkere sushi-gember, minder zoet en met meer smaak dan ik gewend ben.
Daarna kwamen mixed pickels, daar ben ik echt dol op. Een klein gerecht bestaande uit ingelegde komkommer, ingelegde daikon en ingelegd zeewier. Lekker.
Daarna tempura van gemengde groenten, een best groot bord. Broccoli, snijboon, peul, rode paprika, groene paprika, bloemkool. Er zat een niet uitgesproken dipsaus bij. Ik vond dit gerecht het minste van alle gerechten, maar misschien ook omdat het erg veel was, het lijkt me een goed gerecht om met zijn drieen te delen ofzo.
Tot slot dikke noedels met een heerlijke saus (een beetje yakitori-achtig) met knapperige groenten.
Het dessert dat we wilde delen (Japans ijs met cake er om heen) was op, we hebben geen ander dessert (er waren nog pannekoekjes met een zoete pasta en Japans ijs zonder cake) besteld.
Ik dronk eerst een mok lekkere Japanse thee en daarna warme sake. In totaal waren we net iets minder dan 30 euro de man kwijt. Prima tent. Vriendelijke bediening, hoewel het handig zou zijn als ze wat meer suggesties zouden doen want uit de kaart blijkt niet goed hoeveel je moet bestellen om genoeg te hebben (maar dat hadden we helemaal goed gedaan uiteindelijk). Ik kom hier zeker terug.