Van de McDonalds-site, een laffe reactie. Ik weet niet hoor, maar van mij mogen ze verklaren waarom je als veganist dan wel jezelf elke dag helemaal vol kan proppen zonder aan te komen.
Reactie op de film Super Size Me
Amsterdam, 28 juni 2004 – In de maatschappelijke discussie rondom voeding hecht McDonald’s aan een permanente dialoog met alle betrokkenen. McDonald’s gaat kritiek niet uit de weg en hecht daarbij aan een reële weergave van feiten. Om die reden geeft McDonald’s haar reactie op de film Super Size Me van Morgan Spurlock, die deze zomer in Nederland wordt geïntroduceerd.
Achtergrond
Super Size Me (SSM) is een Amerikaanse film waarin regisseur Morgan Spurlock gedurende dertig dagen, drie keer per dag, alleen maar McDonald’s producten consumeert. Per dag gebruikt hij 5000 kcal, het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen man en hij doet bewust niets aan beweging of sport.
Reactie McDonald’s:
“Super Size Me is een Amerikaanse karikatuur, waarin een man een maand lang twee keer zoveel calorieën eet als goed voor een mens is (5000 Kcal. i.p.v. aanbevolen 2500). Met zo’n onverantwoord eetpatroon maakt het niet meer uit wat of waar je eet: teveel is teveel.
Dialoog
De film bewijst alleen dat veel te veel eten niet goed is voor een mens. Dat vindt McDonald’s ook, net als voedingsdeskundigen. Spurlock maakt een karikatuur van de gasten van McDonald’s. McDonald’s luistert juist naar haar gasten en naar deskundigen. Die dialoog is de basis van het beleid van McDonald’s.
Variatie & informatie
Alle producten van McDonald’s passen prima binnen een verantwoord eetpatroon. McDonald’s geeft al jaren uitgebreide productinformatie, op basis waarvan elke gast een verantwoorde en gevarieerde keuze kan maken.
Sport & beweging
Spurlock eet in de film niet alleen dubbel zoveel: hij besluit ook niet meer aan sport of beweging te doen. McDonald’s heeft altijd onderstreept dat een bewuste levensstijl de combinatie van gevarieerd eten en voldoende beweging betekent.”