Vegatopia Forum

Makkelijke hapjes tips

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Makkelijke hapjes tips
« Gepost op: 19 januari 2004, 13:01:29 »
Hallo,

Mijn dochter van 3 is in een periode dat ze vaak niet wil eten. Ja, wel snoep en koek, maar geen groenten enzo.
Op zich ben ik er niet voor om een groot probleem van het eten te maken, dat maakt het alleen maar erger (denk ik) en ik denk ook dat zo'n periode wel weer overwaait.
Maar toch vind ik het wel een prettig idee als ze in elk geval iets binnenkrijgt. Zeker als ze s'middags naar de kleuterschool gaat, dan vind ik het zo'n naar idee als ze zonder iets te hebben gegeten de hele middag weggaat........
Wat aardig lukt is af en toe iets rauws toestoppen (stukjes wortel) of dreigen dat ze geen toetje krijgt als ze niet haar groenten opeet.
Dat laatste vind ik zelf niet zo heel geweldig (toetje is wat mij betreft een essentieel onderdeel van het eten en als ze dan toch geen groente wil dan moet ik -als ik consequent wil zijn- ook het toetje weigeren)
Wat er ook soms nog wel ingaat is een klein blikje spercieboontjes, worteltjes of mais en pasta lukt ook aardig, hoewel niet altijd. Avocado gaat ook goed.
Heeft iemand nog handige tips of ideen voor makkelijke (gezonde en voedzame) dingetjes om te eten?

Groetjes,
Carla

Ik ben ook wel benieuwd -hoewel dat niet specifiek vegetarisch is maar wel over kinderen- hoe jullie reageren als je kind niet wil eten.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Makkelijke hapjes tips
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2004, 17:20:32 »
Ik ben ook wel benieuwd -hoewel dat niet specifiek vegetarisch is maar wel over kinderen- hoe jullie reageren als je kind niet wil eten.

Wij maken er niet zo'n issue van. Julian eet vrij slecht, maar er bovenop springen en dwang uitoefenen schaadt meer dan het baat (in zijn geval dan, hoeft natuurlijk bij andere kinderen niet zo te zijn).

We zorgen er voor dat ie zoveel mogelijk binnen krijgt en geven hem voor de zekerheid een voedingssupplement.  

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2004, 16:32:51 »
Hoi Carla, hoewel mijn kids alweer wat groter zijn, herinner ik me die fase nog wel. Bij ons werkte het wel goed om hun (=tweeling) eten in kleine hapklare porties te verdelen, en op ieder hapje een rozijntje of stukje ananas of zoiets te leggen.  Het maakte dan ook niet zozeer uit wat het was, maar het zag er gewoon gezellig uit. Dat maakte het eten ineens een stuk interessanter!

Offline Carla

• 259
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2004, 14:20:52 »

Wij maken er niet zo'n issue van. Julian eet vrij slecht, maar er bovenop springen en dwang uitoefenen schaadt meer dan het baat (in zijn geval dan, hoeft natuurlijk bij andere kinderen niet zo te zijn).

We zorgen er voor dat ie zoveel mogelijk binnen krijgt en geven hem voor de zekerheid een voedingssupplement.  
Citaat

Ik denk ook dat het meer schaadt dan baat om een kind te dwingen te eten. Bovendien zou ik niet eens weten hoe ik een kind zou moeten dwingen te eten.........

Het gekke vind ik altijd met fora op internet: zodra je een probleem of vraag beschrijft in een groep lijkt het opeens opgelost te zijn. Camille eet sinds een maaltijd of drie opeens weer van alles zonder problemen. Zouden ze soms stiekum meelezen ?

Dat voedingssupplement trouwens, krijg je dat wel zonder problemen naar binnen ? Ik stel me zo voor dat dat een pilletje of drankje is ?

Groetjes,
Carla

Offline Carla

• 259
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2004, 14:25:10 »
Hoi Carla, hoewel mijn kids alweer wat groter zijn, herinner ik me die fase nog wel. Bij ons werkte het wel goed om hun (=tweeling) eten in kleine hapklare porties te verdelen, en op ieder hapje een rozijntje of stukje ananas of zoiets te leggen.  Het maakte dan ook niet zozeer uit wat het was, maar het zag er gewoon gezellig uit. Dat maakte het eten ineens een stuk interessanter!

Hee, dat heb ik bij toeval ook eens gedaan (een paar weken terug) en dat werkte inderdaad !
Maar ik was het helemaal vergeten !
Goeie tip !
Wat pas ook een keer werkte was om de kinderen naast elkaar neer te zetten op de grond (de ene is ruim 1 en de andere ruim 3) en dan om de beurt een hapje te geven. Het was haast ruzie wie aan de beurt was voor het hapje !
Maar ja, dat is echt een noodoplossing voor als ik het echt zat ben, want om er nu iedere dag zo'n
spectakel van te maken.....bovendien gaat de lol er voor hun na 3 keer denk ik ook wel af !

Groetjes,
Carla

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2004, 14:49:22 »
Tsja, kinderen doen soms inderdaad een behoorlijke aanslag op je creatieve vermogen ( en geloof me, dat is nog steeds zo als het pubers zijn...)
 ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2004, 20:22:24 »

Offline Wup

• 138
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2004, 00:03:22 »
Tussendoortjes of als 'warm' eten:
-rijstwafels met pindakaas (echt waar, vinden ze heerlijk!  :-X
- schijfjes komkommer leuk gesneden (met ribbeltjesmes)
- reepjes paprika ('stoplichten'dus groen, oranje/geel en rood)
- jullienne gesneden wortel (rauw)
Een bordje met bovenstaande groenten en daarmee gezichtjes oid maken is ook altijd kat in bakkie. Volkoren crackers erbij, en voila: volwaardige maaltijd.
Groetjez, Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2004, 10:00:04 »
Pindakaas... rauwe/koude groenten... Ik denk gado-gado!

Maar dat zal wel weer teveel knoeien worden met die pindasaus ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Wup

• 138
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2004, 00:47:15 »
nee joh, pindasaus en kinderen, een prima combinatie! Succes verzekerd. Eten ze altijd. (Erwtjes en kinderen, dat is fout, dat loop je overal in vast. gruwelijke troep!) :-\

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2004, 17:15:25 »
Wat vinden kids denk je van cherrytomaatjes? Die zien er zeker hapbaar uit!

Offline Carla

• 259
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2004, 16:50:40 »
Wat vinden kids denk je van cherrytomaatjes? Die zien er zeker hapbaar uit!

Cherrytomaatjes..............
die vind ze inderdaad lekker !
Gisteren was ik in de winkel, wees de cherrytomaatjes aan: zullen we die kopen ?
"Nee, ik wil de grote !"
Nou, ik vind het best en koop dus een vleestomaat.
Gaan we eten, snij ik de tomaat in stukjes, begint ze te huilen; "Ik wil de kleine tomaaaaaatjes".
Zucht............en weer heeft ze niet gegeten en weer was ik boos om de zoveelste keer dat ze iets wil en vervolgens niet opeet.
Volgens mij begint het meer op de zoveelste uitprobeerfase te lijken dan op gewoon een periode geen zin hebben in eten.
Nou ja, zal ook wel weer overgaan, maar vervelend is het wel, iedere keer weer dat gedoe rondom het eten.

Offline Carla

• 259
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2004, 16:54:22 »
Ik kijk wel uit naar de zomer, dan is er zoveel meer keus............
Gedroogde abrikozen en soepstengels zijn nu wel weer geliefd.
En met een spuitje soep in haar mond spuiten. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen. Vroeger (toen ik nog geen kinderen had) zou ik gezegd hebben: nou, dan eet ze toch niet als ze niet wil.
Pffft, kinderen.........

Offline Wup

• 138
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2004, 21:34:02 »
Hoi Carla,

Heb je dat trouwens al eens uitgeprobeerd? Niet eten? Gewoon de tafel dekken, haar zelf laten opscheppen als ze dat wil, en als ze niet wil, ook goed. Maar dan ook niet na het eten snoep of koek geven. En gewoon een paar dagen helemaal geen snoep of koek. Enkel fruit en makkelijke hapjes? Of hele kleine minibeetjes opscheppen. Waar je zowat een vergrootglas voor nodig hebt  ;). Weet je, niet warm eten (ik kén het probleem overigens! :'() is eigenlijk niet zo erg. Als ze overdag maar genoeg binnen krijgt. En wat je vooral niet moet doen (maar dat is echt moeilijk, ik doe het ook nog te vaak  :-[) is je er boos over maken. Je kunt ze niet dwingen. Maak er geen machtsstrijd van want die wint ze altijd. Hoe meer kunstgrepen jij uithaalt hoe meer macht je haar geeft.
Je zou haar kunnen laten helpen met koken. Komkommer in stukjes snijden (ervan eten mag), gekookte aardappelen in blokjes snijden om te bakken. Een pot boontjes in een pannetje laten doen. En vooral ophemelen hoe goed en lekker zij gekookt heeft.  :D
Wat ook het 'probleem' kan zijn is dat ze te moe is om te eten. Slaapt ze nog tussen de middag? zo nee, dan kan het echt zo zijn dat ze domweg te moe is om te eten. Misschien kun je voor een prakkie tussen de middag opwarmen in de magnetron? Of om 5 uur of zo? En dan hoef je niet 2 keer te koken. Gewoon als je vandaag kookt, een beetje apart op een bordje en dat morgen voor haar opwarmen.
Succes! En maak je niet te druk, ze wordt echt wel groot! ;)
Groetjes, Wup

Offline Wup

• 138
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2004, 23:32:26 »
Hee Carla, hoe gaat het nu? Heb je nog wat gehad aan alle tips?
Groetjes, Wup