Vegatopia Forum

Slak vervangt proefdieren

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2004, 15:05:36 »
Ik ben sceptisch omdat het hier geen alternatief voor dierproeven maar slechts een alternatief dier betreft.


Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2004, 19:21:53 »
En als die wetenschappers goede redenen hebben om te geloven dat een slak minder lijdt dan een konijn?
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2004, 19:43:55 »
...En persoonlijk denk ik dat hiermee inderdaad een hoop dierenleed wordt bespaard, al was het maar omdat de tests korter duren.

Nou ja, tijd is relatief. Een gelukkig konijn in gevangenschap wordt gemiddeld een jaar of zeven oud, en een naaktslak .... eh .... (google raadplegen) ... uiterlijk een jaar. Dat betekent dat een irritatieproef op een knijn 1,2% van z'n leven duurt, en een proef op een slak 1,4%. Als je het zo bekijkt maakt het niet echt uit op welk van de twee beesten je proeven gaat uitvoeren.

Edit: maar dit zijn natuurlijk erg snel geschatte cijfers, met een beetje gemanipuleer kan je de balans makkelijk naar een van de twee kanten laten doorschieten.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2004, 19:46:01 door Jasper »

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2004, 22:42:01 »
Ik sluit me aan bij Jasper wat betreft het eenvoudige rekenwerk.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2004, 09:27:45 »
Goh, ik had juist begrepen dat slakken twaalf jaar oud konden worden. Ga ook eens googlen...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2004, 15:13:46 »

Als die relatieve tijd zo belangrijk is, dan mogen er al helemaal geen proeven meer met fruitvliegjes worden gedaan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2004, 23:42:33 »
Lijkt een beetje te kloppen, de wijngaaedslak (grootste landslak en beschermde soort) wordt ongeveer 6 a 7 jaar.

respect

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2004, 10:42:08 »
Heeeel vroeger, toen ik nog thuis woonde, werd mijn moeder gek van al die slakken in de tuin. En dus zette ze een emmer gevuld met bier in de tuin. Men had gezegd dat dit slakken aan zou trekken en dat ze stomdronken zouden verdrinken, zonder te lijden. De emmer trok inderdaad tientallen slakken aan, die allemaal in de bier donderde. Maar daarna...... kronkelend en (dat idee kregen wij tenminste) vechtend voor hun leven probeerden ze boven water (bier) te blijven en probeerden ze langs de wand weg te komen. Mijn moeder heeft de emmer toen snel leeggegoten en vanaf dat moment moesten wij dagelijks in de tuin slakken verzamelen om die daarna naar het gemeentegroen te brengen. En dat doe ik nu als volwassen vrouw samen met mijn zoontje nog steeds.

Ik vind dit dus een moeilijke zaak. Natuurlijk zie ik gevoelsmatig liever dat proeven gedaan worden op slakken dan op katten maar als ik echt voor me zie dat er een proef op een slak gedaan wordt, vind ik dat ook weer zielig...    

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2004, 12:25:56 »
Mevrouw Respect,

Dit is niet onaardig bedoeld, waarschijnlijk schrijft u deze reactie middenin een denkproces, er staat tenslotte nogel een grote tegenstelling in,  maar ik kan het niet nalaten te vragen:

Bent u vertrouwd met het woord "hypocriet"? Ook wel bekend als "met twee maten meten".

Overigens blijkt maar eens te meer dat alcohol een hoop ellende kan veroorzaken in de handen van mens (en dier). :)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2004, 12:33:10 »
Mevrouw Respect,

Dit is niet onaardig bedoeld, waarschijnlijk schrijft u deze reactie middenin een denkproces, er staat tenslotte nogel een grote tegenstelling in,  maar ik kan het niet nalaten te vragen:

Bent u vertrouwd met het woord "hypocriet"? Ook wel bekend als "met twee maten meten".

Over welke twee maten heb je het dan?

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2004, 13:11:34 »
.... Ook wel bekend als "met twee maten meten".

Over welke twee maten heb je het dan?

Misschien dat bier niet in een emmer hoort?

Lijkt een beetje te kloppen, de wijngaaedslak (grootste landslak en beschermde soort) wordt ongeveer 6 a 7 jaar.

Ja, maar dat is weer een huisjesslak. Die zouden weer een stuk ouder kunnen worden dan naaktslakken.

Als die relatieve tijd zo belangrijk is, dan mogen er al helemaal geen proeven meer met fruitvliegjes worden gedaan.

Tsja, daar zit eigenlijk wel wat in, als ik zo door blijf redeneren moet ik bij elke stap die ik zet op gaan letten dat ik niet al te veel bacillen plet.

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2004, 13:40:02 »
Met twee maten bedoel ik dat het zielig is als er in een proefdierenlab met slakken getest wordt maar dat het wel ok is om ze zelf te verzuipen of bij de afvalverwerking langs te brengen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf ...

En daarbij vind ik het een slechte les voor kinderen om te leren zo met dieren om te gaan, misschien wordt er bijvoorbeeld wel overwegend vega gegeten thuis. Breng die beestjes desnoods naar een weiland of andere plaats waar je denkt dat ze kunnen overleven. Lijt me opvoedkundig wel zo verantwoord, niet dan?

En bier ... hoort gewoon niet bij mij bleuh :-)

sja, hoe zou dat bij naaktslakken zitten, even googlen ...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2004, 13:45:51 »
Met twee maten bedoel ik dat het zielig is als er in een proefdierenlab met slakken getest wordt maar dat het wel ok is om ze zelf te verzuipen of bij de afvalverwerking langs te brengen.

Doet het gemeentegroen dan proeven (of andere martelingen) met slakken?

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2004, 14:40:19 »
Bent u vertrouwd met het woord "hypocriet"? Ook wel bekend als "met twee maten meten".
Precies, zo benader je gelijkgestemden. Meteen afstraffen, voor je het weet delen mensen met een onzuivere moraal je mening omtrent dierproeven.

Het is wel lastig hoor. Je pleurt een slak in een GFT-bak en meteen mag je niet meer tegen proeven op slakken zijn...
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2004, 14:42:16 »
"Doet het gemeentegroen dan proeven (of andere martelingen) met slakken? "

Ik denk dat ze er kompost van maken, lijkt me ook niet erg leuk.

Luke_the_Duke

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2004, 17:30:08 »
wat maakt 't uit als ze niets voelen. Martelingen zijn zo verschrikkelijk vanwegen de hevige pijnen die ervan 't gevolg zijn. Bij slakken is dit blijkbaar dus niet 't geval.

guppiebugs

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2004, 17:49:45 »
"wat maakt 't uit als ze niets voelen."

ok, dus als we jou volspuiten met de juiste pijnstillers (morfine heb ik het heel goed zien doen) mogen we doen wat we willen (ook als dat toevallig is: je tot kompost omzetten door fijnmaling omdat je aan mijn sla hebt geknabbeld of een medisch proefje etc)?

Luke_the_Duke

Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2004, 17:56:39 »
nee,
ik heb familie/vrienden die erdoor ongelukkig zouden worden
ik zou 't zelf niet leuk vinden dus ook ongelukkig worden (totdat 't spul me geinjecteerd is en het ingewerkt is en ik er dus niets meer bewust van meemaak)

Bij een slak ligt 't allemaal wat anders, en de enige reden bij een slak zou zijn dat ie levend is...
het blijft een moeilijke kwestie, maar stel dat ze de proeven op bacterien zouden doen, is 't dan wél opeens goed? Of op insecten?
Hier moet je dus weer ergens een lijn trekken.

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2004, 18:33:36 »
het blijft een moeilijke kwestie, maar stel dat ze de proeven op bacterien zouden doen
Ik ben geen bioloog, maar bacteriën zijn geloof ik geen dieren.
Eigenlijk weet ik het wel zeker.
Klopt. Maar da's natuurlijk wel een beetje arbitrair als het gaat om wel of niet proeven doen.
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Slak vervangt proefdieren
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2004, 18:38:50 »
Ik ben sceptisch omdat het hier geen alternatief voor dierproeven maar slechts een alternatief dier betreft.
Een slak zou wel eens heel goed minder kunnen lijden onder proefnemingen dan een konijn een omdat het een veel minder gecentraliseerd zenuwstelsel heeft.

Pijn kan het wel voelen maar er zijn geen hersenen (hoogstens een zenuwklompje) waar zich het gevoel van lijden in kan ontwikkelen.

Aan de andere kant lijkt neuropsychologisch onderzoek (Damasio) er meer en meer op te wijzen dat bewustzijn (in mensen dan) een functie van het hele lichaam, en niet alleen van de hersenen is. Ook interessant.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.