Maar je kunt wel veel willen betalen, maar als je niet zo veel inkomen hebt, kun je niet altijd veel betalen. Terwijl mensen met niet veel inkomen ook door Jamie Olivers beelden van die kuikens worden geconfronteerd.
Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
Deze uitspraak bevestigt wat ik al dacht: je hebt niets van zijn boodschap begrepen. Zijn programma’s in deze reeks zijn een soort aanklacht tegen de eetcultuur die nu heerst: te veel, te vet, te snel, te ongezond, …
Ja is dat zo? Had Jamie Oliver zich in plaats van tot het publiek te richten zich niet beter kunnen richten op de politiek die het in zijn macht heeft biologische producten voor iedereen toegankelijk te maken?
Zo’n paternalistische visie past niet echt in het politieke denken dat in de UK heerst. Misschien lukt dat nog wel hier (hoewel ik dat ook betwijfel), maar m.i. gaan de mensen in de UK echt niet lekker knikken als de politiek hun goedkoop vlees duur wil maken en iedereen aan de biologische kost wil krijgen.
Maar mensen met een hoog inkomen die Jamies boodschap willen uitvoeren kunnen dan wel alle dagen vlees eten, en mensen met weinig inkomen moeten dan maar noodgedwongen half vegetarisch gaan eten?
Hij zegt net heel duidelijk dat je beter minder eet, maar kwalitatief beter. Hij zegt ook niet dat je als rijke stinkerd gerust een halve kilo rosbief kan eten. Jouw redenatie hier slaat m.i. zoals een tang op een varken: mensen met een hoger inkomen kunnen toch altijd beter en meer consumeren… beetje een open deur die je daar intrapt.
Ik vond zijn stukje over de inhoud van het hedendaagse worstenbroodje toch ook wel goed gedaan. Iedereen weet dat daar slachtafval in zit, net zoals iedereen wel weet dat een kip niet altijd lekker heeft mogen rondlopen, maar het effectief door de hakmolen zien gaan van die slechte stukken en de toevoegingen zien gebeuren van zout, smaakversterkers enzo is toch net dat beetje confronterender voor de gemiddelde mens.