Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

Offline Twilightje

• 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #80 Gepost op: 12 januari 2005, 19:01:41 »
Wat kan ik maken met volgende ingrediënten (of een deel ervan natuurlijk), kan zelf wel wat verzinnen maar het moet lichte kost zijn want heb net buikgriep gehad...
-wortelen
-paprika
-courgette
-schorseneren
-yoghurt
-currypasta
-olijven
-kappertjes
-geraspte kaas
-2 eieren

Verder wel wat basisdingen in huis als aardappelen, rijst, pasta, rijstvermicelli, sojasaus, linzen, couscous, lasagnevellen, misschien nog wat instant falafel mix, look, uien...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #81 Gepost op: 12 januari 2005, 22:52:36 »
Als het echt lichte kost moet zijn zou ik aanraden om rijst in boullion te koken en dan wat worteltjes, courgette en paprika zacht te bakken met een uitje en misschien wat knoflook en dat er doorheen te roeren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #82 Gepost op: 13 januari 2005, 02:53:29 »
Als het echt lichte kost moet zijn zou ik aanraden om rijst in boullion te koken en dan wat worteltjes, courgette en paprika zacht te bakken met een uitje en misschien wat knoflook en dat er doorheen te roeren.

Dat is ongeveer wat ik gedaan heb. Soort ratatouille. Met nog wat tomaten erbij (was vergeten dat ik die nog had). Voor de zekerheid heb ik de paprika gepeld. Heb geen last gehad van mijn maag.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #83 Gepost op: 19 januari 2005, 17:11:54 »
Ik zat eraan te denken flourtortilla's op te rollen met roomkaas, winterpostelein en alfalfa. Nu wil ik er nog wat warms pittigs bijdoen (in de vulling dus).... maar wat?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #84 Gepost op: 19 januari 2005, 17:28:57 »
Ik zat eraan te denken flourtortilla's op te rollen met roomkaas, winterpostelein en alfalfa. Nu wil ik er nog wat warms pittigs bijdoen (in de vulling dus).... maar wat?

roergebakte paprika en/of courgette en/of gekruide tofu en dan veel oregano erdoor, vind ik altijd wel lekker in een verder koude wrap.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #85 Gepost op: 19 januari 2005, 17:30:38 »

roergebakte paprika en/of courgette en/of gekruide tofu en dan veel oregano erdoor, vind ik altijd wel lekker in een verder koude wrap.

Goh, hoopte al dat jij zou reageren.  :heart:
Klinkt goed! Dankje.

Offline Ona

• 271
« Reactie #86 Gepost op: 19 januari 2005, 18:01:28 »
Zoiets heb ik gisteren gemaakt met in de vulling, soepgroente (is makkelijk), gekruide tofu, mais en kidneybonen. Oh ja en ik had er ook nog guacemole bij. :P Als kruiden heb ik gewoon zo'n kant en klare seasoningmix (tacokruiden) gebruikt maar je kan ook komijn (djinten) nemen en cayenepeper en zout.
Eet smakelijk!
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2005, 10:42:41 door Ona »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #87 Gepost op: 22 januari 2005, 18:55:31 »
Ik heb filodeeg, diverse groenten, tempeh, tofu, veel fruit, kruiden, kokos, e.d.

Wat kan ik voor interessant gerecht/hap maken?

Wat kan ik bijvoorbeeld doen met die tempeh? Dat heb ik nog nooit gebruikt dus weet niet wat ik ermee kan.

danki
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #88 Gepost op: 22 januari 2005, 19:23:37 »
Ik heb filodeeg, diverse groenten, tempeh, tofu, veel fruit, kruiden, kokos, e.d.
D'oh! "Diverse groenten" - Welke? :bonk: "Veel fruit" - Wat? :frusty:

Je kan een gekruid prutje maken van groenten en daarmee je filodeeg vullen. Eventueel kan je daar hard gebakken en gekruide tofu of gemarineerde en gebakken tempeh bij in kiepen.

Tempeh kan je marineren, in een marinade op basis van olie en water, met kruiden en knoflook, gember, en/of tomatenpuree. Dingen als ketjap, citroensap, speciale azijntjes, tamarinde zouden ook wel interessant kunnen zijn, maar dan moet je wel weten wat je doet. Eerst inprikken met een vork, dan in plakjes of blokjes snijden en dan op zijn minst een kwartiertje marineren. Dan 12 minuten in een oven van 180 graden.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2005, 19:27:36 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #89 Gepost op: 22 januari 2005, 20:27:23 »
D'oh! "Diverse groenten" - Welke? :bonk: "Veel fruit" - Wat? :frusty:

broccoli, bloemkool, aardappel... en fruit banaan, appel, sinaasappel, ananas.

Citaat
Je kan een gekruid prutje maken van groenten en daarmee je filodeeg vullen. Eventueel kan je daar hard gebakken en gekruide tofu of gemarineerde en gebakken tempeh bij in kiepen.

Tempeh kan je marineren, in een marinade op basis van olie en water, met kruiden en knoflook, gember, en/of tomatenpuree. Dingen als ketjap, citroensap, speciale azijntjes, tamarinde zouden ook wel interessant kunnen zijn, maar dan moet je wel weten wat je doet. Eerst inprikken met een vork, dan in plakjes of blokjes snijden en dan op zijn minst een kwartiertje marineren. Dan 12 minuten in een oven van 180 graden.

ok, ik ga even wat proberen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #90 Gepost op: 24 januari 2005, 11:46:57 »
Ik maak vanavond een salade en ik wil daar ook een dressing bij, maar ik weet niet precies hoe en wat. Ik heb voor een dressing in huis:

- olijfolie
- mayonaise
- mosterd
- zout en peper
- knoflook
- oregano
- italiaanse kruiden
- rozemarijn
- extra pittige knoflooksaus

(verder zwerven in de keuken nog heel veel andere dingen rond die ik eventueel zou kunnen gebruiken)

In de salade zitten walnoot en brie, daar moet het wel bij smaken.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #91 Gepost op: 24 januari 2005, 11:50:28 »
Ik maak vanavond een salade en ik wil daar ook een dressing bij, maar ik weet niet precies hoe en wat. Ik heb voor een dressing in huis:

- olijfolie
- mayonaise
- mosterd
- zout en peper
- knoflook
- oregano
- italiaanse kruiden
- rozemarijn
- extra pittige knoflooksaus

(verder zwerven in de keuken nog heel veel andere dingen rond die ik eventueel zou kunnen gebruiken)

In de salade zitten walnoot en brie, daar moet het wel bij smaken.

Zoek er nog een lekkere azijn bij, balsamico of rode wijnazijn. Meng de azijn en de olijfolie (gelijke delen), klein lepeltje mosterd erbij, goed kloppen. En verder op smaak brengen met wat peper. Tenzij het gemalen peper is uit zo'n blikje, dan zou ik het achterwege laten en een groen kruidje erbij doen. Verse basilicum is lekker.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2005, 11:51:25 door Annemieke »

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #92 Gepost op: 24 januari 2005, 11:53:15 »
Zoek er nog een lekkere azijn bij, balsamico of rode wijnazijn.

We hebben rode wijnazijn, maar die staat er al zo lang ik hier woon (4 jaar...). Van de week heeft een huisgenoot hem gezeefd om de stukjes eruit te krijgen. Die azijn durf ik dus niet te eten...

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #93 Gepost op: 24 januari 2005, 11:54:46 »
Zoek er nog een lekkere azijn bij, balsamico of rode wijnazijn.

We hebben rode wijnazijn, maar die staat er al zo lang ik hier woon (4 jaar...). Van de week heeft een huisgenoot hem gezeefd om de stukjes eruit te krijgen. Die azijn durf ik dus niet te eten...

Euh, nee, maar aangezien balsamico enorm lekker is en je die in de zomer nog vaak kan gebruiken bij salades, zou ik eens een flesje kopen en lekker voor jezelf houden.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #94 Gepost op: 24 januari 2005, 11:56:29 »
Euh, nee, maar aangezien balsamico enorm lekker is

:nooo:

(hoewel: ik heb een keer witte balsamico geproeft en dat was minder vies dan die donkere)

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #95 Gepost op: 24 januari 2005, 12:03:22 »
Euh, nee, maar aangezien balsamico enorm lekker is

:nooo:

(hoewel: ik heb een keer witte balsamico geproeft en dat was minder vies dan die donkere)

:o
Nou, dan maar citroensap ipv de azijn. Misschien een scheutje ahornsiroop, als je dat hebt, maar ik vermoed van niet. Honing mag ook, niet al te veel.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #96 Gepost op: 24 januari 2005, 12:13:19 »
Nou, dan maar citroensap ipv de azijn.

Ik heb wel limoensap, zag ik net. 'k Zal dat eens proberen...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #97 Gepost op: 24 januari 2005, 16:26:31 »
Ik maak wel eens een dressing die staat op een mengflesje wat ik eens bij de olijfolie kreeg:

30 ml citroensap (limoensap zal wel gaan)
1 theelepel honing(suiker i.p.v.?)
1 theelepel bieslook(de knoflook i.p.v.?)
1 theelepel mosterd
100 ml olijfolie (misschien volstaat iets minder  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #98 Gepost op: 24 januari 2005, 16:28:11 »
Ik ga zo wel een beetje klungelen met olijfolie en limoensap, ik wil iets fris bij de salade.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #99 Gepost op: 24 januari 2005, 18:13:40 »
Ik doe altijd gewoon 3 delen olijfolie, 1 deel citroensap, peper en zout. Is lekker fris....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)