Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #520 Gepost op: 09 januari 2008, 20:49:58 »
Rode-koolcurry. Komijnzaad roosteren, olie erbij en knoflook en gember fruiten, eventueel ook een uitje (als je vriend niet Kristof heet). Fijngesneden rode kool erbij. Snuf zout en schep suiker, twee theelepeltjes kurkuma en garam masala, snufje kruidnagel. Dan zou ik er toch een gesneden appeltje door doen. Eetlepeltje citroensap. En rozijnen. Op laag vuur garen. Voor het serveren verder op smaak brengen met zout en garam masala.  Lekker met basmatirijst en een pappadum.

Nog niet uitgeprobeerd: gedroogde pruimen erdoor lijkt me ook lekker. En volgende keer zal ik eens kijken wat een snufje anijspoeder doet.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #521 Gepost op: 23 januari 2008, 14:01:32 »
Iemand nog een leuk idee voor andijvie?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #522 Gepost op: 23 januari 2008, 14:13:42 »
Soep met kikkerwten, tomaat, andijvie (of ander groen), paprika, paprikapoeder (gerookt als je dat hebt), eventueel wat chilipeper of anders veel zwarte (het moet lekker pittig worden) en als laatste stukjes geitenkaas erdoor.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #523 Gepost op: 23 januari 2008, 14:18:32 »
Andijviestamppot maken, in een ovenschaal doen, er door roeren: zwarte olijven, oesterzwammen, zongedroogde tomaten, feta (+ een beetje er op ter garnering) en dan even in de oven.
,,,,فلافل

Offline evelyn

• **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #524 Gepost op: 03 februari 2008, 13:04:49 »
Ik kocht laatst een zak kastanjebloem, maar waar zou ik dit in kunnen verwerken?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #525 Gepost op: 03 februari 2008, 15:15:19 »
Kastanjebloem... nooit van gehoord. Google levert vooral Italiaanse recepten op. Pasta krijgt er in ieder geval een leuk kleurtje van. Op Kochmeister zie ik recepten voor taart, brood, gnocchi, pannenkoek en pizza met kastanjebloem.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #526 Gepost op: 03 februari 2008, 16:01:13 »
Ja het komt ook uit Italie, we willen van vakantie altijd een eet-souvenir meenemen, en dan liefst iets dat we hier nog niet gezien hebben. Kastanjebloem dus. Ik had ook al gevonden dat ik het kan gebruiken in ongeveer alles waar je bloem in gebruik. Maar misschien had er iemand een goed tip, of ervaring?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #527 Gepost op: 27 februari 2008, 15:28:13 »
Iets meer on-topic zou zijn: "Hoe knutsel ik hiervan mijn avondeten?

Ik wil couscous eten, en heb feta, olijven, div gedroogde vruchten, aubergine en courgette. Het is te koud voor salade. Ik wil in elk geval van een deel iets smeuigs maken, om de couscous lekkerder mee te maken. Anderen maken curry maar dat kan niet. Ik dacht eraanom van de vruchten een soort van tutti-frutti te maken, maar ik wil eigenlijk er ook iets hartigs doorheen doen, anders is het net of je je toetje op de couscous smeert. Iemand suggesties?!!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #528 Gepost op: 27 februari 2008, 16:29:18 »
Maak de aubergines zacht in de oven met wat zout. Maak het tot een zachte massa, en maak er met wat yoghurt en zwarte peper een dressing van.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #529 Gepost op: 27 februari 2008, 16:35:02 »
Een combi van dit recept met dit recept?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #530 Gepost op: 27 februari 2008, 16:58:17 »
Maak de aubergines zacht in de oven met wat zout. Maak het tot een zachte massa, en maak er met wat yoghurt en zwarte peper een dressing van.
Zet je de plakken in een ovenschaal in een oven? Olie oid erbij?
Ik heb geen yoghurt, wel nog een klein beetje zure room: ook goed?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #531 Gepost op: 27 februari 2008, 16:59:12 »
ik zou de vruchten 20 minuten in water dat vd kook af is laten wellen
aubergine en courgette bakken met specerijen die mogen (ik zou komijn, kaneel, chilipoeder, cayennepeper, veggie oestersaus/ketjap, klein scheutje azijn doen, maar weet niet wat jij mag), scheut wijn erdoor en de laatste 7 minuten de gewelde gedroogde vruchten erbij.
In de tussentijd couscous laten wellen, en 3 minuten voor de groenten klaar zijn opbakken in een pan met gesmolten boter.
De feta en olijven in stukjes los er bij serveren.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 16:59:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #532 Gepost op: 27 februari 2008, 17:05:25 »
Zet je de plakken in een ovenschaal in een oven? Olie oid erbij?
Ik heb geen yoghurt, wel nog een klein beetje zure room: ook goed?

Zure room kan ook wel, niet te veel. Plakken op een bakplaat met bakpapier. Je kunt er een beetje olie over doen, maar hoeft niet. Gewoon lang genoeg in de oven laten.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2008, 17:06:24 door Annemieke »

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #533 Gepost op: 20 maart 2008, 16:32:37 »

van hartigetaart-deeg (andere helft bewaren) een bodem maken op de bakplaat, de andijvie even roerbakken, tomaat in partjes snijden, andijvie op de hartige taart bodem scheppen tomaat erop, als je kaas eet laagje kaas ertussen (anders iets van noten ofzo? voor beetje extra pit) dan deksel van hartigetaart deeg maken en erop leggen. even een paar inkepingen maken en in de oven....

en dan smullen :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #534 Gepost op: 20 maart 2008, 17:23:46 »

van hartigetaart-deeg (andere helft bewaren) een bodem maken op de bakplaat, de andijvie even roerbakken, tomaat in partjes snijden, andijvie op de hartige taart bodem scheppen tomaat erop, als je kaas eet laagje kaas ertussen (anders iets van noten ofzo? voor beetje extra pit) dan deksel van hartigetaart deeg maken en erop leggen. even een paar inkepingen maken en in de oven....

en dan smullen :D

ui en knoflook met de andijvie meebakken lijkt me ook best lekker...

Offline karl

• 6.377
« Reactie #535 Gepost op: 20 maart 2008, 22:00:16 »
Ja! Maakt spinazie ook pittiger. En dan nog tomatenblokjes, cannellinibonen en vergruizeld geroosterd brood. Wat hartige kruiden, zoals paprikapoeder.
( Maar zou de ui en knoflook wel eerst of apart aanbakken, heeft toch enkele minuten extra nodig. En doe altijd eerst ajuin, pas na enkele minuten knoflook, want die bakt snel te fel aan.)

Jippia

« Reactie #536 Gepost op: 22 maart 2008, 09:30:16 »
Andijvie: Rauw gesneden verwerken in een salade met andere bladgroenten, zoals radiccho en eikenbladsla, grofgeraspte wortel of rode biet, heel fijn gehakte rode ui, peterselie. Pijnboompitten en halve walnoten erdoor. Dressing maken met lijnzaadolie of walnootolie, mosterd en wat chilisaus. Heerlijk.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #537 Gepost op: 22 maart 2008, 09:41:52 »
Dat zijn wel veel bittere elementen in 1 salade... dressing van zoete granaatappelsap lijkt me dan wel passen.

Offline evelyn

• **
  • 52
« Reactie #538 Gepost op: 24 maart 2008, 14:56:24 »
Ik kocht laatst een zak kastanjebloem, maar waar zou ik dit in kunnen verwerken?

Ik heb er uiteindelijk een brood mee gebakken. Al tijdens het maken van het deeg vond ik dat het een beetje raar rook (beetje zurig ofzo).
En toen het klaar was riep mijn vriend (iets te blij naar mijn mening) Hé dat proeft naar parmaham. Als je dat negeerde was het trouwens wel best lekker, beetje zoetig. Maar ik weet niet of ik het snel weer zal bakken. Er is nog een halve zak, misschien gebruik ik vanaf nu gewoon telkens een beetje als ik brood bak, dan is die smaak waarschijnlijk minder sterk.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #539 Gepost op: 24 maart 2008, 17:47:27 »
castagnaccio