Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2620 Gepost op: 19 juli 2018, 14:55:34 »
Paprika kan sowieso overal bij: shakshuka, salades, wokgerechten, pasta, etc.
Inmaken op zoetzuur is ook lekker, gewoon in stukken snijden, (rauw) in een gesteriliseerde pot stoppen, evt. met wat rode ui erbij.
Qua inmaakvocht: 2/3 azijn, 1/3 water, per 100 ml. vocht ongeveer 1 el suiker, flinke snuf zout. In een pannetje aan de kook brengen en suiker laten oplossen. Dat over de paprika's gieten tot de rand. Deksel erop, ondersteboven laten afkoelen, klaar.

Piperade of caponata maken is ook erg lekker. Of de ajvar die laatst op de voorkant stond: https://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/14059-ajvar

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #2621 Gepost op: 31 juli 2018, 14:12:58 »
kwarteleitjes? Ik heb er een stuk of 20 gekregen... iets wat ik normaal helemaal niet gebruik ::) mijn inspiratie komt niet veel verder dan als omeletje bij groente..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #2622 Gepost op: 31 juli 2018, 15:06:44 »
Inmaken, erg lekker en goed houdbaar.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #2623 Gepost op: 31 juli 2018, 15:54:11 »
mini-shakshuka?
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2624 Gepost op: 31 juli 2018, 19:26:34 »
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #2625 Gepost op: 01 augustus 2018, 15:53:56 »
ohw inleggen vind ik een tof idee! Manlief houdt niet van salade en shakshuka.  ::)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #2626 Gepost op: 05 september 2018, 20:55:42 »
Wat zijn jullie favoriete gerechten met flespompoen? Ik heb er vier, en ik kom niet verder dan roosteren of soep van maken.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #2627 Gepost op: 05 september 2018, 21:48:18 »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #2628 Gepost op: 05 september 2018, 22:02:05 »
Wat zijn jullie favoriete gerechten met flespompoen? Ik heb er vier, en ik kom niet verder dan roosteren of soep van maken.
Een Indiase curry met blokjes pompoen en kikkererwten in curry-kokossaus.

Tagliatelle in pompoensaus:pompoen in weinig water koken, tot vrij dikke puree pureren; in wok salie, knoflook, pepertje aanfruiten, pompoenpuree toevoegen, op smaak brengen met citroensap, wijnazijn en nootmuskaat - gebruik kookwater van de tagliatelle om de saus tot de gewenste consistentie te verdunnen. Met de tagliatelle vermengen en serveren. Dit eten we in de herfst/winter zeer regelmatig.

Meer pompoenrecepten: https://www.vegatopia.com/vega/component/finder/search?q=pompoen&Itemid=3
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2629 Gepost op: 06 september 2018, 07:08:42 »
Ik hou erg van pasta met pompoensaus (uitje fruiten, blokjes pompoen erbij, blik tomaten, bouillon/witte wijn en basilicum laten pruttelen, wordt een saus met stukjes). Ook van hartige tarte tatin, pompoen in halve maantjes, in een pan gember, knoflook en rode peper fruiten, kerrie erbij (ik gebruik bengaalse kerrie van de peperbol) dan suiker en evt beetje water, pompoen erdoor scheppen en grote stukken lente-ui. Geheel in ovenschaal, bladerdeeg erover en halfuurtje in de oven.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #2630 Gepost op: 07 september 2018, 09:07:09 »
Klinkt goed allemaal, bedankt voor de tips!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #2631 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:41:14 »
Kastanjepuree? Vorig weekend hebben we kastanjes geraapt en deze heb ik met water (zonder verdere toevoegingen) tot een puree verwerkt. In ieder geval lekker door de aardappelpuree, het geeft het iets nootachtigs. Een zoet broodsmeersel (vanillesuiker en cacao toevoegen) heb ik ook al voorbij zien komen. Maar een overtuigend recept voor een hartig smeersel heb ik nog niet gevonden. Misschien gewoon zo op brood smeren, met radijs en kerstomaat en geroosterd sesamzaad? Of mengen met wat kaneel en chilikruiden (knoflook lijkt me te heftig voor de subtiele kastanjesmaak)?

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #2632 Gepost op: 07 november 2018, 13:42:49 »
Beetje open deur maar ben benieuwd wat jullie doen met in je (koel-)kast 4 avocado's en een bosje koriander. Kom maar door!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #2633 Gepost op: 07 november 2018, 13:54:10 »
Beetje open deur maar ben benieuwd wat jullie doen met in je (koel-)kast 4 avocado's en een bosje koriander. Kom maar door!
Ik zal de open deur maar even intrappen: ik zou er gewoon een basis-guacamole van maken en de komende dagen opleuken naar smaak met extra chili, kloddertje creme fraiche, of tomaatjes en gebruiken als broodbeleg, dip bij de tortillachips, smeerseltje op toast, of ook met een portobelloburger.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #2634 Gepost op: 07 november 2018, 14:11:12 »
Yvette frituurde ze en deed ze op een (zelfgemaakte) tortilla. Wil ik nog steeds eens uitproberen:
https://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-voor-en-bijgerechten/gefrituurde-avocado.html

Ik vind avocado op brood met een beetje sriracha en zout/peper ook lekker.
Of door een salade samen met cottage cheese en een hardgekookt eitje. En dan wat balsamico en wederom sriracha erover als dressing. Neem ik vaak mee naar mijn werk.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #2635 Gepost op: 07 november 2018, 14:24:20 »
Je kunt er ook een koude pastasaus mee maken. Dit basillcum kun je vervangen die koriander. Voeg dan ook wat chilipeper en/of gerookt paprikapoeder toe.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #2636 Gepost op: 07 november 2018, 21:18:42 »
Ik zie ook veel recepten waarbij ze in toetjes/taarten worden gebruikt, vaak in combinatie met chocola. Geen idee of het echt lekker is  ;)

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #2637 Gepost op: 08 november 2018, 09:47:31 »
Dank, dank! Ik dacht inderdaad ook aan Yvette en haar gefrituurde avocado's. Denk dat ik dat ga proberen. Vanavond staat er een salade op t menu, waar ik er 1 in doe en dan nog 1 of 2 in een choco-achtig dessert. De koriander gaat ook door de salade (met gegrillde bloemkool, etc, dus helemaal lekker).

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #2638 Gepost op: 08 november 2018, 09:48:55 »
Ik zal de open deur maar even intrappen: ik zou er gewoon een basis-guacamole van maken en de komende dagen opleuken naar smaak met extra chili, kloddertje creme fraiche, of tomaatjes en gebruiken als broodbeleg, dip bij de tortillachips, smeerseltje op toast, of ook met een portobelloburger.

Die portobelloburger is natuurlijk ook zalig. De avocado's zijn gelukkig nog steeds in de aanbieding!

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #2639 Gepost op: 08 november 2018, 11:27:54 »
Deze lijken me ook goed: avocado met een korstje (uit de oven): http://www.greenkitchenstories.com/vegan-sesame-crusted-avocado-salad/