Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #2380 Gepost op: 12 april 2014, 19:54:43 »
Ik heb rode kool in mijn groententas gevonden...
Deze rodekoolsalade van Annemieke wellicht? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11928-rodekoolsalade-met-pistachenootjes
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2381 Gepost op: 30 april 2014, 22:15:32 »
Ha, wilde net gaan vragen wat ik met mijn overgebleven halve rode kool kon maken... Van het weekend was het al rodekoolsla, dus nu graag een warm gerecht. Iemand een leuk idee?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #2382 Gepost op: 30 april 2014, 22:28:33 »
Staat nog steeds op het te-doen-lijstje hier: Rajasthaanse pompoen, bietjes en rode kool.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #2383 Gepost op: 01 mei 2014, 20:39:50 »
Venkelsalade, Indiase aardappelsalade of in wortel-appelsalade?

@M.
Ben benieuwd van welk merk je het nu hebt en hoe je het qua smaak vindt?

Een beetje laat antwoord maar gisteren pas uitgeprobeerd. Hij is erg sterk, echt enorm zwavelig. Ik had een beetje door de veganaise gedaan (deed ik met de vorige ook) en de smaak (en geur) zijn enorm aanwezig. Wel goed op zich maar ik moet er gewoon een stuk minder van gebruiken dus. Het merk is East End, het zit in een blauw zakje.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #2384 Gepost op: 12 mei 2014, 17:59:34 »
En toen vroeg mijn moeder net aan de telefoon: hoe smaken linzen eigenlijk? :) Dus ik deelde blij met hoe ik denk dat ze smaken. En ik vertelde direct maar dat er allerlei soorten zijn. Direct heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze aanstaande zondag, als ze hier zijn, iets met linzen aan te bieden. Dat vond ze wel een goed idee. Het zou wel fijn zijn als ik het daarna ook zelf kan maken, zei ze.

Meer informatie. Mijn moeder is niet zo van de producten/menu's die ze niet kent of waarvan ze denkt dat die te scherp zijn. Ze is wel heel creatief binnen de ingrediënten die ze wel kent. Ze wil ook best wat proberen als ze ergens anders is, maar thuis ligt dat anders. Ik probeer wel eens ergens enthousiast over te zijn en door een recept voor haar te maken heb ik haar bijvoorbeeld aan de aubergines gekregen.

Nu had ze dus iets gelezen over linzen en ze had met de buurvrouw erover gesproken en ze had maar bedacht dat ze het maar eens moest proberen. En dat vind ik een uitstekend idee. Vooralsnog denk ik om haar (en mijn broers en mijn schoonouders - die vrijwel overal voor in zijn-) onze eigen linzensoep aan te bieden en een pasta gerecht zoals deze te maken. Of anders een bekende soep en alleen het hoofdgerecht met linzen. Of een linzensalade met iets van tomaat.

Maar wellicht hebben jullie veel betere ideeën. Kom maar op met die linzen recepten. ;)
Groetjes, Antje

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #2385 Gepost op: 12 mei 2014, 18:13:54 »
Het recept van Antoinette dat nu op de voorpagina staat?

« Reactie #2386 Gepost op: 12 mei 2014, 18:25:50 »
Ik heb best veel linzenrecepten om mijn blog, misschien zit er iets tussen wat je aanspreekt? http://vegetus.nl/?s=linzen

Op de PPK staan er ook veel: http://www.theppk.com/?s=lentils
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #2387 Gepost op: 12 mei 2014, 22:51:10 »
Afgezien van de bulgur vrij bekende ingredienten: Mercimek kofte, al is het lekkerder met Turkse tomaten- en/of peperpasta (biber salçası). Die laatste heb je zowel in zoet (tatli,meer een paprika-achtig iets eigenlijk) als pittig (aci).

Of deze oude forumbekende met pasta van Christiaan en Annemieke.

Misschien iets te spannend voor je moeder, maar dal makhni met zwarte linzen is wel erg lekker en niet zo moeilijk mits je de ingredienten in huis hebt.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #2389 Gepost op: 13 mei 2014, 08:58:48 »
die pannekoekjes zijn heul lekker en kan je ook goed met minder verschillende soorten linzen maken!
Zelf eet ik graag soep van rode linzen met tomaat, op smaak gebracht met djeruk purut, sereh en djahe.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #2390 Gepost op: 13 mei 2014, 12:36:20 »
Het recept op de voorpagina lijkt me eigenlijk wat saai, maar wellicht heb ik daar helemaal ongelijk in. :-[ Maar! Ik vind het linzen-gehakt-brood op de site van Cornelie (ik wist niet dat de site van jou was; ik heb er al eens vaker wat succesvol van geprobeerd) er erg goed uitzien. En dat is van tevoren te maken (erg praktisch). :) De bietenburgers van The PPK heb ik al een keer (succesvol) voor ze gemaakt. Ik was alweer vergeten dat daar ook linzen in zitten.

De linkjes voor de pastas met linzen geeft me weer meer ideeën voor het werken met kruiden. En dat is fijn, want bij het VeganChallenge pasta met linzen recept stond alleen maar een bouillonblokje en dat leek me toch wat saai.

Het pannenkoekjes recept bewaar ik voor ons of voor als we een keer met wat minder mensen zijn. Ik denk niet dat ik het ga redden om voor zoveel mensen pannenkoeken te maken. Als dat recept slaagt is het ook een recept wat we op de Skottelbraai kunnen maken. En als ik het dan zelf een paar keer gemaakt heb, heb ik misschien de handigheid ontwikkeld om het wel iemand anders voor te zetten. ;)

Het salade recept met linzen, tomaat en geitenkaas geef ik zeker aan mijn moeder door. Zij houden wel van (geiten)kaas en daar heeft ze ook niet veel recepten mee. Het klinkt simpel en lekker. En ook van de köfte denk ik wel dat ze het ziet zitten. Ze heeft dat een keer geprobeerd met het recept op de achterkant. Misschien leuk om deze 2 recepten te combineren.

Bedankt voor alle links en hulp! Daar kan ik zeker wat mee. ;D Vanavond even met mijn man bespreken en definitieve keuzes maken (waar ik nog op terugkom). Ik ben niet zo heel goed in weinig maken, maar beter keuze en restjes dan geen keuze (en het eventueel niet lekker vinden).
Groetjes, Antje

« Reactie #2391 Gepost op: 13 mei 2014, 13:24:35 »
Hmm, verschillende mensen hebben problemen met dat gehaktbrood dat het uit elkaar valt (zie de comments). Ik moet het zelf nog eens maken om te testen, maar daar kom ik steeds niet aan toe.  :-[

Misschien niet het beste recept voor als het in één keer goed moet gaan (alle andere recepten kan ik je van harte aanbevelen!). Als je het toch wilt maken, dan helpt het om het inderdaad een dag van tevoren te maken zodat het even goed kan rusten. Daar wordt het veel samenhangender van.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #2392 Gepost op: 02 juni 2014, 20:25:04 »
Oeh, die Laksa ziet er goed uit, en daar kan ik mooi mijn stronk paksoi in kwijt.
??? Die paksoi die geen paksoi bleek te zijn?
m. had toch geen paksoi gekocht die geen paksoi was maar een rammenas toch? en die was toch ook al opgegeten. ???
m. had toch geen paksoi gekocht die geen paksoi was maar een rammenas toch? en die was toch ook al opgegeten. ???

huh het was toch in elk geval geen rabarber en waarschijnlijk snijbiet?
Die ramanas heb ik helemaal niet zien voorbijkomen en die is bovendien rond en zwart?
;D

Wow. Dit soort postreeksen maakt mijn leven zoveel mooier! :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2393 Gepost op: 02 juni 2014, 20:26:55 »
 :heehee:
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #2394 Gepost op: 02 juni 2014, 21:24:37 »
Ik heb een bosje verlepte bosbiet meegenomen van m'n werk (Ekoplaza) om eens een keertje uit te proberen. Ben zelf niet zo ontzettende bietjes fan, maar m'n vriend vindt het wel lekker. Zijn er nog succesrecepten waardoor ik bekeerd kan worden?
Deze soep is erg lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11532-litouwse-bietensoep-met-dille
Hm, bedankt voor de suggestie, maar een van de weinige dingen die ik dus echt niet lust is karnemelk  :P
Dus dat gaat hem niet worden  :-*
Ja, gelukkig hoor ik het eens van iemand anders, karnemelk vind ik letterlijk walgelijk.
Ha, ik lust ook geen karnemelk, na mijn eerste proefpoging op het schoolplein van de kleuterschool (gelukkig dus buiten, want ik spuugde het meteen weer uit) en enkele voorzichtige snufmomentjes meer dan tien jaar later (waarvan ik al zo ongeveer begon te kokhalzen) was dat me wel duidelijk. Toch heb ik later eens bij iemand een salade gegeten met erg lekkere, frisse dressing, die van karnemelk (en mayonaise, met dragon en wsl peper&zout) gemaakt bleek. Dat was even schrikken! Hierna heb ik zelfs wel eens een klein pakje karnemelk gekocht om de dressing te kunnen reproduceren. Ik vind de lucht van het goedje puur nog steeds niet te harden (op mijn vorige werk hadden we vaak lunchmeetings en had ik een collega die op zich best aardig was en dan vaak naast me kwam zitten, maar dan ging op een bepaald moment zijn pakje karnemelk open en bewoog ik langzaam maar zeker mijn stoel steeds verder bij hem vandaan... :P), maar, echt, als ingrediënt is het een stuk minder weerzinwekkend en kan het zelfs tot iets lekkers leiden. :)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2014, 22:53:47 door cal¡mero »

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #2395 Gepost op: 02 juni 2014, 23:59:54 »
Oeh, die Laksa ziet er goed uit, en daar kan ik mooi mijn stronk paksoi in kwijt.
??? Die paksoi die geen paksoi bleek te zijn?

huh het was toch in elk geval geen rabarber en waarschijnlijk snijbiet?
Die ramanas heb ik helemaal niet zien voorbijkomen en die is bovendien rond en zwart?

Morgen krijg ik snijbiet in de groentetas. Nog nooit gegeten, wat is leuk en lekker om ermee te maken?
En toen zat er ineens paksoi in de tas ipv snijbiet...
:clown:

Uiteraard.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #2396 Gepost op: 12 juli 2014, 01:12:49 »
Johannisbeeren? Oftewel aalbessen, kruisbessen (volgens mij hebben de Duitsers een uitgebreidere vocabulaire voor bessen dan de Nederlanders  ;D). Net uit eigen tuin een behoorlijke portie geoogst. Lekker met yoghurt. Kan ik er nog spannendere dingen mee doen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2397 Gepost op: 12 juli 2014, 08:52:57 »
Johannisbeeren zijn geen kruisbessen, wel aalbessen ja. :)
Welke kleur heb je?
Er is lekkere limonade van te maken, van rode kun je ook Haagse bluf maken.
Jam.
Een chutney kan ook altijd.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #2398 Gepost op: 12 juli 2014, 10:54:23 »
Johannisbeeren zijn geen kruisbessen, wel aalbessen ja. :)
Eh ja, aalbessen of trosbessen dus.
Citaat
Welke kleur heb je?
Er is lekkere limonade van te maken, van rode kun je ook Haagse bluf maken.
Jam.
Een chutney kan ook altijd.
Rood. Voor limonade is het net wat te weinig, denk ik. Misschien inderdaad een chutney.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2399 Gepost op: 12 juli 2014, 13:38:27 »
Engelsen maken er ook wel gelei van, maar mwah.
,,,,فلافل